Inga 3090 reviews ännu och det släpps imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Känns något lurt med 3090 releasen, inte en enda riktig review och swec gänget har inte sagt något om detta kort, antar att nvidia har gått ut och tystat ner alla efter den läckta reviewn som visade att kortet var 10% snabbare än 3080?

Det kommer ju inte gå att få tag på ändå under ca 1-2 månader framöver så det är nog skitsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nvidia fulspelar igen. Enda anledningen att släppa recensioner samtidigt (eller senare) än releasetidpunkten är om man vill att alla ska beställa kort i blindo utan att ha läst en enda rad recensionstext, särskilt eftersom alla vet att tillgången är ännu sämre på 3090-korten än 3080.

Låter inte som en särskild genomtänkt approach, det skulle resultera i mängder med avbeställningar och returer vilket bara skulle leda till ökade returhanteringskostnader för Nvidia.
Du får släppa lite på konspirationsteorierna, blir lite barnsligt när folk inte kan hålla sig objektiva så snart någon specifik tillverkare blir inblandat.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pontooz:

Det kan bero på att alla reviewers är trötta efter 3080-lanseringen och att 3090-lanseringen är så tätt inpå. Den bilden jag fick var att reviewers knappt hunnit sova för att 3080 anlände typ 2-3 dagar innan reviews skulle upp. All hysteri och hets lär vara sjukligt jobbig för alla som jobbar inom ledet.
Nvidia kanske ville ge 3080-lanseringen + reviewers + återförsäljare andrum?

Precis som Nvidia indikerat flera gånger är 3090 en Titan-ersättare. Det är inget fokus på 3090. Meningen är att gamers ska köpa 3080. Där ligger fokuset. 3090 är en nischad produkt för dom som verkligen vill slänga pengar för det absolut bästa. En vanlig strategi för att öka vinster och att samtidigt kunna erbjuda något extra för dom människorna som har för mycket pengar.

Det är inte så lätt att vara världsledande på GPU och kunna tillfredsställa hela världen direkt vid lansering. Nvidia behövde få ut chippet och någonstans i ledet var det dags att det skulle lanseras. Människorna i Nvidia är nog en stor blandning där några vill förfina och några vill få igång försäljningen. Jag tror inte att det är svart eller vitt som dom flesta har intalat sig själva.

Att det blivit just såhär kan kanske bero på att Nvidia själva ville ha mer fokus på deras egna Founders Edition, dom missbedömde helt enkelt att deras kundkrets är varenda gamer på hela planeten. I dunno.

Det finns oändligt med realistiska spekulationer som aldrig nämns (inte här på SweC iaf), som inte beror på att dom hade onda avsikter. Vilket jag tycker är riktigt tråkigt från Sveriges hårdvaruentusiast-forum. Nivån på egot, hysterin och desperationen är långt under ribban så som många beter sig.

Något jag ville få fram också med mitt första citat. Alla svar på Nvidias anledning att dom valt denna strategin måste inte vara någon dålig underliggande manipulerande lurendrejeri. Jag ville att du skulle tolka det som att kreatörer och entusiaster med för mycket pengar skulle gå in och köpa kortet direkt utan tvekan.

Inte läsa någon lekmans hobby-analys (läs buildzoid, btw jag gillar hans analyser men man måste kunna förstå vad han vill säga också, inte ta han på orden) på hur många watt som går att kräma ur 3:e 8-pinskontakten eller varför ena fasen ligger 3mm för långt ifrån en minnesmodul. Variationen på hur bra chippen boostar är större än eftermarknadskylarnas kapacitet.

Nu är jag på djupt vatten, så du får tolka mitt inlägg hur du vill. Jag är tacksam för Nvidias release och deras hårda arbete som resulterat i detta galna chip. 3080 slaktade mina förväntningar (och sparade mig ca 8000kr från att köpa 3090).

Man får vara lite realistisk, Nvidia är inga skurkar, men de är heller inte några helgon som du tycks tro.
Hade de rört sig om mer tid till testare, hade de helt enkelt kunnat skjuta på lanseringen en dag.
Tror att det handlar om att få upp en sorts köplust, saker kommer slag i slag, vilket spär på hypen.
Om det blir för mycket, finns risken att folk tröttnar och slår bakut, men vi verkar inte riktigt vara där än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Om du inte visste så har Nvidia NDA review embargo tills imorgon kl 15:00
Sen att kortet bara skulle vara 10 % är inget speciellt. Alla som förväntat sig skyhög prestandaökning bara för den kostar 6000kr mera har för höga förväntningar.

Vadå 6000 kr? Det skiljer 9000 kr i pris jämfört med RTX 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Jag håller verkligen med dig till 100% Hoppas att ryktena inte stämmer och att vi ser minst 20% prestandaökning. Har du funderat på att behålla ditt 2080ti? Jag lutar mer och mer åt det ju fler recensioner jag ser.

Eftersom Nvidia nu själva har sagt 10-15% i 4K (dvs lägre i lägre upplösningar), sannolikt lägre i verkligheten efter att ha dragit av tillverkarens körsbärsplockade påslag, så har min intressenivå sjunkit till nära nog 0.

Eftersom 3080 tar ett ganska rejält kliv upp från 2080 Ti, till ett ordentligt rimligare pris och där den enda egentliga nackdelen är 1 GB mindre minne (om man nu inte väntar på 3080 20 GB som dock givetvis kommer kosta mer), så är det en extremt mycket mer intressant gpu. För spel.

Sen är ju frågan var Big Navi hamnar på prestandatrappan.

2080 Ti tuffar på fint, men dels vill jag prova på en 4K-skärm med högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz och ha ordentligt med muskler att driva den med, dels har jag sedan länge planerat att donera mitt 2080 Ti till sambon. Så det kommer med all sannolikhet bli ett 3080 eller Big Navi för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Låter inte som en särskild genomtänkt approach, det skulle resultera i mängder med avbeställningar och returer vilket bara skulle leda till ökade returhanteringskostnader för Nvidia.

Jag tror du har fel där, av psykologiska skäl, pga uppbyggd hype. Nvidias marknadsföringsavdelning består definitivt inte av idioter, de vet mycket väl vad de gör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Man gör sällan goda avgörelser om dom är baserade på känslor

Precis, och det är det som hype är till för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Trhuster:
Jag bara drog till en summa jag visste det är dyrare än, sen om de råkar vara 9000kr extra gör det bara värre.
Betala 9k extra för 10 procent extra prestanda och 14GB extra RAM?
Jovisst om man vill så

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, och det var ett svar jag inte alls förstod och det blev inte tydligare nu heller. Har svårt att se att Nvidias skäl till att släppa spärren på recensioner samtidigt som försäljningen startar är att dom som verkligen är intresserade ska ha möjlighet att köpa kortet först. Nvidia är fokuserade på vinstmaximering (vilket jag respekterar) och det är det som styr deras agerande och strategier.

Jag ska säga till dig hur det är. Nvidia vill att folk ska köpa kortet innan de inser hur dålig den är ur pris/prestanda vinkeln. Jag tror att 3090 kommer vara ett stort besvikelse.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag ska säga till dig hur det är. Nvidia vill att folk ska köpa kortet innan de inser hur dålig den är ur pris/prestanda vinkeln. Jag tror att 3090 kommer vara ett stort besvikelse.

Det jag bara inte får in i huvudet är att: Dom kommer ju ändå inte hinna sälja så många kort innan alla vet hur bra/dålig 3090 är eftersom det är så dålig tillgång just nu. Så en sån här strategi kan ju bara boosta försäljningen med några få %. Risken för badwill måste ju vara större än risken att sälja några få kort färre?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vilket pris som 3080 20 GB landar på. Och kommer den i en FE version?

Svårt att avgöra prisvärdheten i 3090 utan ovan info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Eftersom Nvidia nu själva har sagt 10-15% i 4K (dvs lägre i lägre upplösningar), sannolikt lägre i verkligheten efter att ha dragit av tillverkarens körsbärsplockade påslag, så har min intressenivå sjunkit till nära nog 0.

Eftersom 3080 tar ett ganska rejält kliv upp från 2080 Ti, till ett ordentligt rimligare pris och där den enda egentliga nackdelen är 1 GB mindre minne (om man nu inte väntar på 3080 20 GB som dock givetvis kommer kosta mer), så är det en extremt mycket mer intressant gpu. För spel.

Sen är ju frågan var Big Navi hamnar på prestandatrappan.

2080 Ti tuffar på fint, men dels vill jag prova på en 4K-skärm med högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz och ha ordentligt med muskler att driva den med, dels har jag sedan länge planerat att donera mitt 2080 Ti till sambon. Så det kommer med all sannolikhet bli ett 3080 eller Big Navi för mig.

Då är vi i samma båt. mitt intresse för 3090 gick verkligen från 100 till 0. Jag plannerar också skaffa en 4k skärm med minst 120hz och vill ha en så bra upplevelse som möjligt men det finns ingen chans att jag släpper mitt 2080ti för 4000kr till 5000kr... då ger jag hellre bort det till någon närstående. Jag kommer dock vänta till 3080 med mer vram kommer. Gillar inte det här med att genast gå på hajpen.. det är precis vad nvidia vill. 2080Ti:n får duga till dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Frågan är ju vilket pris som 3080 20 GB landar på. Och kommer den i en FE version?

Svårt att avgöra prisvärdheten i 3090 utan ovan info.

Exakt. det går ju bara att spekulera men gissar på ett pris mitt emellan 80 och 90 korten.

Permalänk
Medlem

Verkar som det fanns 0 asus 3090 kort i lager så det spelade inte så stor roll för mig med att hetsa, ville ha ett asus.

Elgiganten verkar köra en skön scam, de har satt att de har alla kort i "webblager" men samtidigt står det att förväntad leverans är januari 2021

Permalänk
Medlem

FE finns tillgängligt åtminstone.
(jag ska inte köpa, tar detta ur kundvagnen nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

FE finns tillgängligt åtminstone.
(jag ska inte köpa, tar detta ur kundvagnen nu)
https://i.imgur.com/0sWFHQf.png

Slutade med att jag bangade på FE, kylaren är snygg men den är inte i närheten lika bra som asus, iallafall inte i de tester jag såg med TUF varianten mot FE, nu spelar det väll ingen vidare roll om man inte ska överklocka

Det ser ut som när jag går in på nvidia nu så går det ej att köpa 3090 längre så det tog slut snabbt men inte alls lika snabbt som 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Slutade med att jag bangade på FE, kylaren är snygg men den är inte i närheten lika bra som asus, iallafall inte i de tester jag såg med TUF varianten mot FE, nu spelar det väll ingen vidare roll om man inte ska överklocka

Det ser ut som när jag går in på nvidia nu så går det ej att köpa 3090 längre så det tog slut snabbt men inte alls lika snabbt som 3080.

Ok, annars kan du testa att ladda om några gånger, jag har fått "Lägg i kundvagnen" ett antal gånger nu, Men hoppar mellan det och ej i lager. Api:et bakom är ganska sönderspammat, ger 504 Gateway timeout 80% av tiden, tror det är det som bestämmer om lägg i kundvagnen visas eller inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Axel95: så klart alla tog slut på 10 sekunder , nvidias FE kunde inte ens gå framme efter kassan .. lyckades boka ett på elgiganten får se om det kommer innan året är slut riktig skit

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk

Fick igenom två köp:
ett 3090 strix oc från elgiganten 14:57
ett likadant från webhallen 15:01

Men jag vågar inte ha några förhoppningar att jag hamnade i första batchen. Lär avboka ett av dom när det andra levereras..

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Fick igenom två köp:
ett 3090 strix oc från elgiganten 14:57
ett likadant från webhallen 15:01

Men jag vågar inte ha några förhoppningar att jag hamnade i första batchen. Lär avboka ett av dom när det andra levereras..

Samma på mig, dock från Komplett och Netonnet. Fick även ett FE så både komplett och Netonnet ska avbokas men vill avvakta och se levdatumen först.

Som en liten bonus lyckades polaren få tag ett 3080 FE imorse som jag kan köpa så mitt 3090 FE är till övers om någon är intresserad. Alternativt att jag skickar tillbaka det så fort jag har fått allt bekräftat vad gäller datum etc

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Kom över ett 3090 Ventus OC från MSI från Netonnet, fick mail om att ordern skickats strax innan lunch idag (de verkar inte vara så noga med 15:00 där). Så med lite tur kanske man har det imorgon

Permalänk

@Taz7777: Lyckades göra exakt samma sak och fick att den skulle skickats igår med Instabox. På kvällen kontaktade jag Instabox och fick meddelande att de aldrig hade lyckats hämta upp kortet.

Jag kör mycket Microsoft Flight Simulator och är VR enthusiast. Skulle du eller någon annan rekommendera detta Ventus 3x OC 3090 kortet eller köra på NVIDIA GEFORCE RTX 3080 - Founders Edition som jag också fått tag på? Man har ju läst så mycket nu om att 3080 räcker gott och väl till gaming men då jag kör mycket VR på Index Valve så vill jag kunna maxa allt och ha det så framtidssäkrat som möjligt.

så vad säger ni... NVIDIA GEFORCE RTX 3080 FE eller MSI Ventus 3x OC 3090?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@MagnoliaF: Let's keep it simple. 3080 FE (grattis btw) och 10 000 kr kvar på kontot, eller MSI 3090 och 10 FPS mer i FS2020? Det är ungefär 1000 kr/FPS om du enbart ser till spelprestanda. Vet inte hur mycket VR påverkar men antar att det lär skala ungefär likvärdigt?

Permalänk
Medlem

@MagnoliaF: Jag körde med sådan instabox och även för mig tog lite tid innan de plocka det, men de gjorde så sent igår, så blir först på söndag enligt deras beräkning. Det verkar skilja otroligt lite mellan eftermarknadskorten och FE, några enstaka % snabbare samt lite svalare och tystare verkar de flesta vara. Verkar inte heller vara någon större skillnad på vilket av eftermarknadskorten då väljer då de klockar upp sig själva om det finns utrymme.

Vad som "räcker" är väl ytterst subjektivt men tomshardware hade med MS flight simulator i 4k upplösning i sina tester och verkar bara vara ~10% skillnad. Kom inte över något 3080 själv så tänkte jag slår på stort och hade blivit taggad på ett nytt grafikkort, och försöker på ett 3090 så klarar man sig några år.

Permalänk

Fick precis hem detta. Försöker hitta något bra test eller där det jämförs med något annat men inte hittat so far. Hojta till om ni sett något. Tack på förhand

Permalänk

@MagnoliaF Grattis! Hittar inget test, men det kanske dyker i den här sammanställningen snart? https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3090-graphics-...

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

@MagnoliaF: Se där du har redan fått kortet! Verkar vara i stort sätt identiskt med deras MSI Gaming (som det finns massor med tester på redan) fast utan LED-belysning och lite mindre strömbudget om du skulle göra lite mer extrem överklockning. Även samma förhållande när det kommer till POSCAPs / MLCC som tydligen är stora problem på vissa 3080/3090 kort (dessa har båda 4/2 som verkar vara ok, dock inte lika bra som Asus TUF kort som bara har MLCC kondensatorer) (är du intresserad kan du läsa mer här https://www.igorslab.de/en/what-real-what-can-be-investigativ... )

MSI går genom ganska mycket på deras om deras två 3090 kort här : https://www.youtube.com/watch?v=lwyENGBzGRc&t=2863s

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats boka både 3090 TUF OC och 3090 Strix OC

Ska jag avboka ena eller ta emot och sälja vidare?