Ena 8-pin ingången klickar inte i RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ena 8-pin ingången klickar inte i RTX 3090

Okej... Antagligen är detta årets mest pinsamma tråd men jag köpte ett RTX 3090 idag vid release och när jag skulle installera det i min dator så upptäckte jag att den ena 8-pin ingången för strömmatning inte passade med kablarna som går från nätaggregatet. Det är ingången som är längst bak på kortet. Bytte plats på kablarna och de passade fortfarande i den främre men inte i den bakre. Den går helt enkelt inte ner hela vägen, som att något sätter stopp för hela fastän jag kollat att formen på kontakterna stämmer. Har inte slagit igång datorn än av begripliga skäl.

Nätagget är ett Corsair CX750M. Kabeln i fråga är en PCIe Dual likt denna (ska byta ut den snarast oavsett).
https://www.webhallen.com/se/product/306255-Corsair-Individua...

Är det jag som har missat något basalt och gjort bort mig fullkomligt eller är det något fel på grafikkortet...? Det känns så pinsamt på något vis men vill så gärna reda ut detta. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En annan medlem på forumet hade liknande problem tror det var gigabyte 3080. Osäker om det löste sig.
Är detta nått problem som måste undersökas mer kanske?

Permalänk
Medlem

Kollat så det inte är ett stift som är böjt?

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstår dig men kan det vara så att du blandar ihop 4+4pin med 6+2pin? 4+4 är tänkt för kontakten för CPU:n (övre vänstra hörnet av moderkortet) medan 6+2 är den man använder för grafikkort. De ser lika ut men passar inte varandra för att man inte ska koppla fel.

Permalänk
Medlem

Hur kan du ha ett 3090 hemma redan?
Läste i någon annan tråd att någon hade exakt samma problem som dig med att just få ner kontakten sista biten på sitt 3080.

Har du någon bild?

Permalänk
Medlem

@dabman: Finns folk som knallade in i butik och köpte det, bl.a. hos Webhallen Bredden

Permalänk
Medlem

Tror vi skulle behöva en närbild här för att komma vidare

Permalänk
Medlem

@dabman: Köpte mitt på Webhallen och kunde hämta ut.

Tack för svaren allesammans! Ska kika närmre på det och svara mer individuellt snarast.

Permalänk
Medlem

Kollat så där inte fastnat något skräp i uttaget? typ en bit plast eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Första 6+2.

Andra 6+2.

Ingångarna på 3090

6+2 i 3090

Vad jag kan se så är det rätt 6+2 på båda, och bägge passar i mitt 1070. Och det går inte att få ner kontakten mer än vad det är på sista bilden (med rätt vinkel förstås). Skulle kunna vara någon böjt pin på 3090 men motståndet känns uniformt, fast ytan är också liten...

Permalänk
Medlem

Läste i en reddit tråd nyss om liknande problem och han fick bara tips att använda mer kraft, när han hade utrett att kabeln verkligen skall passa där.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iy82ac/cant_fit_62_p...

Går det inte om du låter 6+2 vara lika långt ner samtidigt så pressar du ner dem båda exakt samtidigt. 2 skall vara något före förstås då 6 håller den på plats med plastpigg. Men jag tror inte 2 skall vara ner på plats innan 6 är helt på plats, utan så samtidigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Rent spontant så känns de ju som att de sitter något i psu ingången som blockar. Speciellt om båda sladdarna går ner helt i ena porten.

Kanske dags å ta fram ficklampa, förstoringsglas och en pincett (om du ser något som blockar)?
Jag är noob, så kanske inte följa mitt råd.

Permalänk
Hedersmedlem

Första stiftet i bilden "Andra 6+2" ser ju lite lurt ut. Är det den som strular så skulle jag gissa på att stiftet sitter för snett/fel.

Permalänk
Medlem

Häktar du ihop de två separata delarna av 6+2-kontakten? På bilden du tagit tar flärpen på 6an emot flärpen på 2an, så att säga.

Permalänk
Medlem

Tar inte den där biten emot andra delen? Den ska väl ligga "utanpå"?

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara sätta i 6-pin delen av kontakten? För på bilden ser det ut som att 2-pin delen passar men inte 6-pin.

Permalänk
Medlem

Funkar 6 i taget? Alltså, kan du stoppa i sexorna på bägge utan problem? Tvåorna kan man stoppa i efteråt med lite finurlighet.

Permalänk
Medlem

Bilden med 6+2 kontakerna ikopplade i kortet, där är ingen av dem är ikopplade korrekt från början. 2 pinnen ska sitta helt jäms med 6 pins, den ska inte trycka utåt.

När 2 pins kontakten kopplas på 6 pins så ska man höra ett litet klick och den ska ligga helt jäms med 6 pins, inte sticka ut längre ner eller vara tryckt utåt på något sätt när man kopplar in den.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren! Det var ett stift på ena 6-pin kontakten som var lite fel (inte på grafikkortet som tur var). Efter lite pill och böjning så fick jag bukt på det och nu sitter allt som det ska. Blir att prova datorn snarast.

Tack så ohyggligt mycket för hjälpen Sweclockers! Så fantastiskt att få denna hjälp från entusiaster med bättre kunnande än en själv.

Permalänk
Medlem

@scimanyD: Helt korrekt påpekande! Bilden togs i all hast och var slarvigt gjort av mig. Ber om ursäkt för det. Nu sitter de som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@scimanyD: Helt korrekt påpekande! Bilden togs i all hast och var slarvigt gjort av mig. Ber om ursäkt för det. Nu sitter de som de ska.

Bra att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Drivrutiner är installerade och allt ser ut att funka. Blir RDR2 inatt, måttlig uppgradering från GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Drivrutiner är installerade och allt ser ut att funka. Blir RDR2 inatt, måttlig uppgradering från GTX 1070

Hoppas du ska lira i mer än 1080p med den besten.. annars får du nog fler FPS än pixlar..

Permalänk

@kakan86: Der8auer nämnde i en video nyligen samma sak att det är problem att få in kontakter på gigabyte korten. Har att göra med att 8 pin kontakterna på kortet inte sitter fastlödda på PCBn och i princip är 2st förlängningskablar. Pinnarna inne i kontakten är "lösa" och kan spreta lite hit och dit, som dom kan göra i förlängningskablar och molex osv. Brukar dock oftast gå att lirka ihop med lite tålamod.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har nämnts i tråden men just gigabyte korten har en rätt dålig design som gör att stiften ofta sitter snett

Referens:

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att du satt ihop 6+2 fel - De ska ligga tätt tätt mot varandra, man ser att du har värdlens gap emellan dem och satt i grejerna snett. Se till att de sitter ihop innan du sätter i dem - bägge är nu lite böjda för de är intvingade snett.

Permalänk
Medlem

@Ernesto: Som jag skrev tidigare togs bilden hastigt bara för att demonstrera och blev således slarvig, men åtgärdades när problemet löstes. Såhär blev det i slutändan.

@ZecretW: Spelar i 3840x2160 så det passar kortet utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Ernesto: Som jag skrev tidigare togs bilden hastigt bara för att demonstrera och blev således slarvig, men åtgärdades när problemet löstes. Såhär blev det i slutändan.

https://i.imgur.com/RwQVq82.jpg

@ZecretW: Spelar i 3840x2160 så det passar kortet utmärkt.

Nice, men damma av innandömet med lite tryckluft. Ditt 3090 förtjänar bättre

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Gjorde det efter det att bilden togs. Sedan fick blixten det att se värre ut än vad det var.

Permalänk
Medlem

Verkar som just gigabyte har lite problem med sinda kontakter.
Der8auer hade samma problem med sitt kort.