Permalänk
Medlem

Eclipse Second Dawn for the Galaxy!

Strategiskt, taktiskt och ekonomiskt. 4x spel.
3-6 spelare (det är sunkigt på 2)
2-3h.
14+
IQ 100 +

Det är ett av de bästa brädspelen som gjorts.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en episk fantasy upplevelse så vill jag rekommendera Runewars.
Det enda problemet med spelet är att det tar lång tid, men eftersom att det är så underhållande så skadar det inte.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Lords of waterdeep
Info på BGG

...

Lors of Waterdeep är skitbra. Rekommenderas också från mig till alla brädspelare. Speciellt mer tillbakalutade brädspelare som annars kör Settlers of Catan eller så. Det har mycket enkla regler men ger ändå förvånansvärt stort djup för det. Jag och mina vänner jag spelar med kör ofta mycket mer komplicerade spel men återkommer med jämna mellanrum till detta spel. Finns också metallmynt till Lords of Waterdeep som jag skaffat, gör rätt mycket för känslan.

Spelet har också en skitbra app på iOS, kanske finns till Android också vet ej, men iaf appen är en fläckfri port av det fysiska spelet. Man kan köra det solo eller online men har aldrig provat det sistnämnda. Jag kör det oerhört ofta när jag ligger i soffan själv framåt kvällen och slappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Total dagisklassiker på 80-talet, och så lätt att spela! Måste plocka upp, kan tänka mig det är kul som fan än idag. Lär funka perfekt på fyllan också

Ännu en klassiker. Toklirade första varianten där man kunde komma bakom sin egen målbur med lillebrorsan, satt samtidigt och kommenterade spelet. Vi blev rätt vassa på det där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Synd att du inte bodde närmare västerås då vi tycks ha samma problem och samma intressen av spel, men gillade Nya Finans bättre.
Kommer också från uppland men inte riktigt uppe i de norra skogarna utan mer ort vid kusten😀

Nu var väl inte denna tråd tänkt som en kontakttråd men finns det någon i Västerås som kan tänkas ta med en 46 åring på en spelkväll. 😀
Har spelat standardspelen som monopol, risk och liknande tidigare men också talisman. Har i min ungdom varit gravt skadad av drakar och demoner men man splittras och flyttar från varandra och familjer blir till och allt sånt.
Min sambo har inte ro att sitta en hel kväll och/eller natt att spela nya tidens brädspel så kanske kan man få vara med någon annan.

Sorry. Helt rätt, "Nya Finans" skulle det vara! Älskade det liret. Man satt där och slängde sig med finansuttryck jag inte fattade ett jota av annat än i liret.

Jodå. Samma där. Älskade Stiga Hockey. Hade ingen annan att lira mot än min storebror som må vara den sämsta förloraren i världshistorien. Räckte med att man gjorde ett mål på honom så gick han iväg. Fick sitta där och lira mot mig själv. SKöt mot eget mål och försökte hinna med att rädda........ *yey*

Samma med Stiga Fotbollsspel. Var inte det mest lättspelade. Bollen for som den ville men kul var det.

(OBS. Målburarna vek man ihop och satte som vita kanter på. Det blev "riktiga" målburar så.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Rappakalja, vet inte om det kan räknas som brädspel men har ändå ett spelbord.
Med goa vänner som inte har läs och talsvårigheter och några bira, fy fan va kul det kan bli.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

RISK

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Sorry. Helt rätt, "Nya Finans" skulle det vara! Älskade det liret. Man satt där och slängde sig med finansuttryck jag inte fattade ett jota av annat än i liret.

Nackdelen var att hela spelet avgjordes mer eller mindre med den som kunde köpa den dyraste aktien, tror den kostade 500 000kr med utdelning på 250 000kr. Blev snabbt mycke pengar och sedlarna tog slut så man fick skriva papperslappar med alla miljoner i bankfacket😀
Härliga tider, hade en kompis som hade travspelet också som var rätt kul.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Bloodborne: The card game

Tycker du om att vara jävlig då är de här spelet perfekt för dig. Spelet går ut på att du ska döda monster och alla ska samarbeta för att lyckas med det men det finns bara en vinnare på slutet så även om man ska samarbeta måste man tänka på sig själv.

Ett exempel på hur man kan jävlas är genom att lägga fram ett kort som gör att alla som använder melee vapen tar 1 i skada och med skadan som monstret gör kanske spelaren dör och då kan man ensam döda monstret och få allt för sig själv.

Ett riktigt roligt spel. Det går att tänka mycket taktiskt men även om man planerar tre steg framåt kan någon annan spelare snabbt sabba allt. Så det är mycket taktik men man måste ändå ha lite tur.

Enda nackdelen är att många saker som händer under en omgång går att tolka på olika sätt så det blir en hel del diskussioner i början för att försöka komma överens om en tolkning.

Permalänk
ASUS Nordic

Slår ett slag för Axis & allies. Har vissa likheter med risk men tur är en mindre faktor. Enda nackdelen är att det tar väldigt lång tid att spela. Finns sedan något halvår på steam också om man vill lära sig spelet lite snabbare.

Sen diplomacy är att rekommendera men det är ett spel upplagt för osämja.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera relativt nya The Crew: The Quest for Planet Nine (https://boardgamegeek.com/boardgame/284083/crew-quest-planet-...).

Ett kortspel liknande plump och bridge där det går ut på att vinna stick men till skillnad från dessa så skall man i The Crew samarbeta för att klara av diverse uppdrag. Uppdragen kan vara allt ifrån att en person skall vinna ett stick som innehåller ett specifikt kort till att inga stick får vinnas med en 9:a. Kruxet är att kommunikationen i spelet är kraftigt begränsad, och man måste använda både den information som andra kommunicerar och det dessa inte kommunicerar för att klara uppdragen.

The Crew är typexemplet på ett "en runda till"-spel som varit extremt uppskattat av de flesta jag kört med. Litet, enkelt/snabbt att komma igång, relativt billigt och varierande. Starkt rekommenderat!

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem

Dune (GF9)

Ett riktigt bra spel med djup stratergi och varje faktion är verkligen annorlunda att spela. Framgång och bakslag är däremot väldigt tunga, så om man har svårt med grova bakslag så bör man nog titta på annat. Men finner man det riktigt spännande med både positiva och negativa konsekvenser av ens beslut, som jag gör, så är det ett riktigt bra spel. Ingen bumber car känsla som jag har med GOT. Beroende på spelgrupp så kan det även vara mycket diplomati, ska man gå in i en allians? Ska man göra en vapenvila med en spelare för att det blir fördelaktigt för båda? Muta någon att inte angripa?
Det vet även när det ska sluta, man kommer inte i en situation som många andra (speciellt äldre) spel gör där man sitter och väntar på att någon ska vinna. Vinsten är aldrig säker tills man har den. EDIT: Glömde jag nämna att det är dränkt i karaktär?

(Kommer skriva några fler inlägg för några andra spel.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Coup

Ett spel om bluff som kan sammanfattas väl som kort och gott. En runda tar cirka 10-15 minuter och när det är över vill man bara spela igen. Tillsammans med att uppsättningen mäts i sekunder snarare än minuter gör att det är en klassiker att dra fram ifall man vill fylla tiden lite efter eller innan ett större spel, men fungerar bra själv också. Brukar bli lite variation mellan det och Resistance Avalon i mitt umgänge när vi har lite tid över, ibland med några öl. Skulle däremot inte rekommendera att man kör detta en helkväl 6h sträck, men med dess humana pris och lilla låda så är det ett utmärkt val att ha i ens samling.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ett lite mer udda och mer av ett ’gubbspel’:

Sleuth

Ett spel där man ska hitta den saknade diamanten. Alla spelare har bara delar av kunskapen och man får frågekort där man får ställa specifika frågor för att få ta del av andras information. Ex: kan jag få se alla dina gröna opaler. Alla får veta hur många, men bara den som frågar får veta exakt. Lite av ett soduku sedan för att se den ädelsten som ingen har.

Mycket trevligt och förstör inte relationer eftersom det handlar mer om noggrannhet och att dra rätt slutsatser

Jag spelade en hemgjord kopia, men detta är det engelska namnet:
https://boardgamegeek.com/thread/143351/sleuth-mini-review

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://i.imgur.com/HDUBnJ1.jpg
Monopol
Utgivet: 1935
Antal spelare: 2-6
Ålder: 8+
Ungefärlig speltid: 60-240min

Detta är ju en klassiker, annat vore att ljuga!
Alla måste väl ha spelat monopol någon gång i sitt liv?, det är lika vanligt som modersmjölk efter födseln skulle jag påstå.

Det behöver ju ingen närmare presentation, men förtjänar utan snack en plats på denna listan!

Det finns många taktiker i detta spel, och det kan vara både eufori eller en tortyrliknande upplevelse att ta sig igenom spelet beroende på om det går bra eller dåligt... 😬

Även här föredrar jag de äldre spelen från början/mitten på 90-talet då jag var barn.

Är det den här versionen som man har 10 som minsta sedel ?
Har spelat ett sånt monopol för runt 55 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenius:

Slår ett slag för Axis & allies. Har vissa likheter med risk men tur är en mindre faktor. Enda nackdelen är att det tar väldigt lång tid att spela. Finns sedan något halvår på steam också om man vill lära sig spelet lite snabbare.

Sen diplomacy är att rekommendera men det är ett spel upplagt för osämja.

Måste rekommendera Game of thrones om du gillar Diplomat. Det har lite samma spelmotor.. att man först snackar och säger vad man ska göra.. sen vänds lapparna upp och man får se om folk höll sina ord eller ej. GoT har lyckats snabba på processen utan att förstöra tanken.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Darshiva:

Måste rekommendera Game of thrones om du gillar Diplomat. Det har lite samma spelmotor.. att man först snackar och säger vad man ska göra.. sen vänds lapparna upp och man får se om folk höll sina ord eller ej. GoT har lyckats snabba på processen utan att förstöra tanken.

Ok tack för tipset ska kolla upp det

Permalänk
Medlem

Everdell
Utgivet: 2018
Antal spelare: 1-4
Ålder: 10+ (fast finns ej i svensk version)
Ungefärlig speltid: 60min

I Everdell styr spelarna små skogsdjur och tävlar om att bygga den finaste staden i skogen. Spelarna har kort på hand som representerar potentiella byggnader och invånare; för att kunna bygga husen måste man först skicka ut t ex ekorrar för att hitta en viss mängd sten, trä och kåda, och för att locka till sig invånarna måste man antingen hitta bär, eller bara konstruera det perfekta huset för en specifik invånare (t ex en skola för en lärare). När husen och invånarna väl finns i din stad ger de dig poäng och olika förmågor som du kan använda i resten av spelet.

Everdell spelas över fyra "årstider", och man får fler smådjur att skicka ut för varje årstid. När året är slut räknar man poäng.

Spelet innehåller makalöst vackra illustrationer från Andrew Bosley. Det rekommenderas kanske inte till folk med dålig syn, för en del av texten på korten är pytteliten.

Permalänk
Medlem

Schack. 🤷🏻‍♂️👍

Permalänk
Medlem

Det finns så många.
Många bra tips i tråden också, hittade flera intressanta som jag måste spela.
Jag gillar Carcassone och Settlers, och spelar det väldigt mycket.
Ett kul dungeon crawler är aldrig fel det heller, typ som Descent - journeys in the dark.
En riktigt gammal klassiker som Hero Quest funkar alltid, sen mycket av nostalgiska skäl.
Frågesport som Besserwisser och när då då kör vi ofta när vi ha spelande vänner på besök.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Jag har alltid haft svårt för Ticket to Ride, mest för min ungdom.. När det var utefester och party i hemstaden så var RFSU ofta där och vandrade/prata/hjälpte så att säga. De hade en drive där de gav ut kondom och glidmedel till ungdomar/unga vuxna i ett västtrafik-liknande vikfodral, just med namnet Ticket to Ride.

Så när jag som universitetsstudent senare blev tillfrågad av några om jag ville med och spela Ticket to Ride så var jag mäkta skeptiskt till vad dom ville mig.. xD

Då hade du kanske gillat den här varianten?
Ticket to Ride:Göteborg (GP.se)

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

@andreas_dock: Haha. Bjuder på ett spel till i samlingen då. Så kommer det kanske fler vad det lider...

https://stmedia.stimg.co/ows_158454139571111.jpg?fit=crop&crop=faces

Pandemic
Utgivet: 2008
Antal spelare: 2-4 (bäst om man är 4)
Ålder: 10+ (skulle nog säga 13+)
Ungefärlig speltid: 60 min

Ett spel i tiden (tyvärr). Ni spelar som ett lag mot spelet i sig. En pandemi har drabbat världen och det är er uppgift att försöka utrota den. Ni spelar med olika roller som alla har sina specialiteter. Kul spel men reglerna är rätt så krångliga och spelet är verkligen inte lätt. Behöver spelas en eller två gånger innan man börjar få kläm på det. Spelade spelet en gång i mars med min mor för att utrota corona och vi förlorade (trots att vi omedvetet fuskade). Och se sedan hur det gick! Mitt och min mors fel alltihop alltså.

Bra spelmekanik, tyckte inte alls spelet var svårt att förstå, däremot kan man ju bli ”slagen”. Om man gillar Pandemic kan jag stark rekommendera Legacy versionen season 1. Season 2 Finns också och season 0 är på väg.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Shinzou:

Drakborgen har ju ganksa nyligen haft en kickstarter för att återintroducera den, så till jul hoppas dom att det ska vara klart, alt tidigt 2021! De har tillochmed fått med samma tecknare som gjort originalbilderna till att göra om dem i högupplösta varianter så att det ska vara så likt som möjligt

Edit: https://www.kickstarter.com/projects/fandrake/drakborgen?ref=...

Det här ser ju helt fantastiskt ut!!
Kommer absolut hålla ett getöga på div webbutiker om det skrivs något om detta närmare julen... för då blir det nog en klapp till Andreas från Tomten... 🐲🔥

Tack för input!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Mansion of Madness!
Arkham horror
Blackstone fortress
Elder sign
Ticket to ride
Smallworld

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Quacks of Quedlingburg - Man drar resurser ur en påse och ska brygga en så bra bryggd som möjligt, väldigt kul!

Tokyo Highway - Man ska bygga en motorväg och får poäng för att bygga över och under andra spelare. Jäkligt frustrerande ibland, men väldigt kul!

Permalänk
Medlem

Ett spel som inte nämnts i tråden som jag varmt kan rekommendera:

King of Tokyo, enkelt, snabbt och går att spela med barn från runt 8 år om man inte har någon annan att spela med.

Antal spelare: 2-6

Man spelar ett monster som ska ta över Tokyo och samtidigt lyckas slå ut de andra monstren som spelas av dina vänner/familj. Man spelar i turordning tills man nått poängen för att vinna eller alla andra är utslagna.

Man kan köpa power-ups med energi som man får för att förändra dina chanser att vinna. Själva spelet spelas genom att kasta tärningar med olika symboler som bestämmer vad dina handlingar kommer att bli. Tänk Yatzy.

Mycket nöje!

Permalänk

Två av mina favoriter just nu är

Dungeon Fighters

Ett dungeon delver där kasta tärning får en ordentlig tvist

Zombicide: Black Plague

Ett zombie survival spel där man som spelare kämpar mot spelet och försöker klara uppdrag utan att bli överkörd av zombies eller necromancers

Permalänk
Medlem

TableTop

Semi-kändisar som spelar spel framför kameran. Trevligt och väl presenterat format och innehåller många av spelen som nämnts i tråden.

En numera död youtube-serie där diverse spel spelades framför kameran med mer eller mindre korrekta regler och övriga frågetecken...

Jag tyckte i alla fall de flesta avsnitten var underhållande, men på slutet blev det en del kontroverser.

https://m.youtube.com/playlist?list=PL0Y9n5uBJuXxjSe6lJEHRZIC...

Permalänk
Medlem

Ett till spel som är lite mer avancerat men riktigt kul!

Scythe:

Ett spel som tar ca 2 timmar (räkna med det dubbla i början innan man kan allt)

Går att spela mellan 1-5 spelare (expansion kan lägga till 2 spelare till), så ja man kan spela själv.

Det räknas som ett "engine-building game" precis som Terraforming Mars, där du blir kraftfullare för varje runda som går. Temat är tiden efter kriget i Östeuropa kring 1920 där du deltar i kampen med bland annat dina mechar.

Otroligt fin artwork och kvalité på pjäserna. Riktigt kul spel, rekommenderas varmt.

Permalänk
Avstängd

Settlers of Catan
Labyrinth
Dominion

Ett spel som inte är nämnt som jag spelade mycket när jag var liten är Hero Quest. Roligt fantasybrädspel. Brorsan målade pjäserna med modellpenslar så dom vart snygga och vi hittade på lite egna regler på vad man kunde köpa när itemsen i shoppen var slut. Till exempel hade vi hittat på att hjälten kunde hyra gobliner och skelett till ett enskilt uppdrag för en mindre summa, dom monsterpjäserna vart det aldrig slut på ändå.

Av en slump när jag sökte på spelet nu så hittade jag att det PRECIS har släppt en crowdfunding campaign på en re-release av Hero Quest!

https://www.polygon.com/2020/9/22/21449264/heroquest-board-ga...

https://hasbropulse.com/collections/haslab/products/heroquest...

Blir väldigt sugen att stödja den crowdfundingen, men det var ju sjukt dyrt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE