Äger någon ett MSI 3080 Gaming X Trio?

Permalänk
Medlem

Precis uppstartad efter att ha skruvat i mitt. Testat Division 2 samt time spy. Vilket jävla as asså till att köra allt som smör. Lika tyst som mitt gamla strix 1080. Grymt kort!

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Precis uppstartad efter att ha skruvat i mitt. Testat Division 2 samt time spy. Vilket jävla as asså till att köra allt som smör. Lika tyst som mitt gamla strix 1080. Grymt kort!

Varierar clock speeden mycket i spel?
Tror du att stödskenan är ett måste att sätta dit?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Tror du att stödskenan är ett måste att sätta dit?

Du kommer antagligen att få ett krokigare PCB över tid om du inte använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Varierar clock speeden mycket i spel?
Tror du att stödskenan är ett måste att sätta dit?

Jag sket i stödskenan. Kortet sitter fast och stabilt och verkar inte röra sig ett smack eller "sagga". Klocksen hoppar(de) lite ja, sen drog jag igång afterburner, maxa powerlimit och target temp samt öka 25+ på klockan, och då blev de betydligt bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaegrlicious:

Jag sket i stödskenan. Kortet sitter fast och stabilt och verkar inte röra sig ett smack eller "sagga". Klocksen hoppar(de) lite ja, sen drog jag igång afterburner, maxa powerlimit och target temp samt öka 25+ på klockan, och då blev de betydligt bättre.

Att ett kort saggar är inget du märker när du sätter dit det, men det kanske syns om 6 månder.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jorgen69:

Folk verkar ha problem med MSI Gaming X Trio också

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/msi-rtx-3080-gamin....

Får nog mitt kort under nästa vecka.
Vet ej om jag ska behålla det eller gå på min andra beställning av Strix OC hos webhallen istället.

Länken funkar inte, vad hade de för problem?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Att ett kort saggar är inget du märker när du sätter dit det, men det kanske syns om 6 månder.

Visserligen, men man känner ändå om de sitter stumt eller ej. Kortet är så pass styvt och sitter de ordentligt skruvat så känns inte som de kommer bli ett "problem" Mitt 1080 strix har suttit i burken 4 år, och ingen tendens till att vilja sagga ens.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Hoppas länken funkar nu.

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/msi-rtx-3080-gamin...

Kan det vara att just det kortet har väldigt bra binning?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ett kort som jag upplever att ingen talar om är Gigabyte RTX 3080 Gaming (OC). Jag lyckades köpa det på första dagen för 8990:-

Jag har kört en hel del spel och Folding@home under den dryga veckan jag haft kortet och det är denna series "Volvo V70" skulle jag säga. robust, tyst och lagom. De få tester jag sett med detta kort så har det ofta rankats som väldigt bra balans och bra prestanda, lågt ljud.

Jag är positivt överraskad av detta kort, hade ett GTX 1080 ROG Strix och detta kort upplever jag som tystare.
Det är snabbare än TUF i allt enligt review nedan.

Nackdelar:

* Gigabytes LED programvara suger mycket hårt, förmodligen det sämsta av alla där ute (jag har gett upp och kommer köra Open RGB), dock har detta kort lite RGB, bara en liten strip med logon.
* Kanske inte riktigt lika snyggt som ROG strix och MSI men definivt inte lika fult som EAGLE versionen.

Fördelar:

* Dual BIOS (tyst vs OC)
* Mycket tyst
* Har aldrig lyckats stressa kortet att bli varmare än 72 grader, och då med MS Flightsim 2020 på max 4K settings. Vanligtvis ligger kortet run 65 grader vid spelande.
* Riktig backplate av metall och med "genomblås" flänsar i bakre delen.

Några reviews:

We Do Tech
Test vs MSI och TUF

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Efter att idag har testat kortet ordentligt så får jag hålla med dig om att klocken hoppar lite upp och ner i vissa spel, inte alla. Och vad jag kunnat utläsa så slår jag i strömbudgetten, HELA jävla tiden och den går ju inte höja mer än 2%. Även vissa spel så går de inte får ut allt ur gpu användning heller, FÖR att strömbudgett slår i taket.... Måste ju få nån ordning på de där genom bios uppdatering

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Efter att idag har testat kortet ordentligt så får jag hålla med dig om att klocken hoppar lite upp och ner i vissa spel, inte alla. Och vad jag kunnat utläsa så slår jag i strömbudgetten, HELA jävla tiden och den går ju inte höja mer än 2%. Även vissa spel så går de inte får ut allt ur gpu användning heller, FÖR att strömbudgett slår i taket.... Måste ju få nån ordning på de där genom bios uppdatering

Kom för att påpeka samma sak. I BF1 så hoppar core clock från ~2000MHz till 1000MHz hela tiden, upp och ner som en gummiboll. Kortet är inte varmt heller, max 62 grader. Får trots det ca 120-130FPS som lägst, men det är lite irriterande att den inte maxar boost. Känns som att det är två algoritmer som brottas med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Efter att idag har testat kortet ordentligt så får jag hålla med dig om att klocken hoppar lite upp och ner i vissa spel, inte alla. Och vad jag kunnat utläsa så slår jag i strömbudgetten, HELA jävla tiden och den går ju inte höja mer än 2%. Även vissa spel så går de inte får ut allt ur gpu användning heller, FÖR att strömbudgett slår i taket.... Måste ju få nån ordning på de där genom bios uppdatering

Skrivet av RockoW:

Kom för att påpeka samma sak. I BF1 så hoppar core clock från ~2000MHz till 1000MHz hela tiden, upp och ner som en gummiboll. Kortet är inte varmt heller, max 62 grader. Får trots det ca 120-130FPS som lägst, men det är lite irriterande att den inte maxar boost. Känns som att det är två algoritmer som brottas med varandra.

Kan ni typ visa någon graf för när detta händer? Kanske ni borde maila MSI supporten också och se vad dem säger.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Kom för att påpeka samma sak. I BF1 så hoppar core clock från ~2000MHz till 1000MHz hela tiden, upp och ner som en gummiboll. Kortet är inte varmt heller, max 62 grader. Får trots det ca 120-130FPS som lägst, men det är lite irriterande att den inte maxar boost. Känns som att det är två algoritmer som brottas med varandra.

Vad kör du för upplösning osv? De där låter nästan som att kortet flaskas Mitt kort hoppar mellan 1825 och upp till 1950 och däremellan, men aldrig så långt ner mitt i gamet eller vad man ska säga

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Efter att idag har testat kortet ordentligt så får jag hålla med dig om att klocken hoppar lite upp och ner i vissa spel, inte alla. Och vad jag kunnat utläsa så slår jag i strömbudgetten, HELA jävla tiden och den går ju inte höja mer än 2%. Även vissa spel så går de inte får ut allt ur gpu användning heller, FÖR att strömbudgett slår i taket.... Måste ju få nån ordning på de där genom bios uppdatering

Vänta, kortet har 3x 8-pin och max power limit är 102%? Vad sjutton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vänta, kortet har 3x 8-pin och max power limit är 102%? Vad sjutton?

Yep, bra jävla snålt tycker jag allt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att 102% på ett kort kan ge ett högre värde än 110% på ett annat kort då dessa siffror är relativt kortets gräns/max angivet i vbios och inte nvidias referensspec. Olika kort har olika gränser i vbios och därför måste man applicera procentsatsen innan man kan jämföra.
I Just detta fall tror jag dock att msi kortet har ganska snålt redan i vbios och endast 2% ökning är inget att jubla över.

Permalänk
Medlem

Hade nästan garanterat gått på ett Gaming X Trio den här generationen då jag gillade den förra kylaren, men 102% power limit är lite snålt för 3x 8-pin. Om jag inte minns fel så har Strix 121% såg jag nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vad kör du för upplösning osv? De där låter nästan som att kortet flaskas Mitt kort hoppar mellan 1825 och upp till 1950 och däremellan, men aldrig så långt ner mitt i gamet eller vad man ska säga

Kör i 1440p på en 8700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Kör i 1440p på en 8700K.

Då ska de inte vara nått problem, så länge du inte capar fpsen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Vad har ni för inställning i Nvidia? Har ni high performance på "power management mode" för spelet ni spelar? (Ni som har "problem" med klockfrekvenserna alltså)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ejziponken:

Vad har ni för inställning i Nvidia? Har ni high performance på "power management mode" för spelet ni spelar?

Det har jag som global setting

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Vad har ni för inställning i Nvidia? Har ni high performance på "power management mode" för spelet ni spelar?

Kör Optimal Settings vilket räcker till 99% av spelen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Då ska de inte vara nått problem, så länge du inte capar fpsen

Skrivet av Ejziponken:

Vad har ni för inställning i Nvidia? Har ni high performance på "power management mode" för spelet ni spelar? (Ni som har "problem" med klockfrekvenserna alltså)

Jag hittade att det var jag som hade tomtat mig. Hade cappat på 165FPS i BF1 config för mitt grafikkort fick spel i menyerna på förra kortet, det är mer än två år sedan jag körde BF1. Nu så slog den i taket under game ibland och då trodde grafikkortet att det var chill, så den klockade ner till 1000MHz, och då dippade FPS till 120 och då slog den på max klocka igen.

Kör på Prefer Max Perf. i 3D-settings.

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen att flasha mitt trio till evga biosen så jag får en 400w power limit. Någon som testat det? Power limiten är ju den största svagheten med detta kort. Folk verkar ha gjort det med stora prestandaökningar i den här tråden. . https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3080-ow... att flasha strix biosen (450w) som många gjort känns dock lite väl risky

bästa vore ju dock om msi själva kunde erbjuda en bios som ökar power limit till 370 eller 400 det måste ju funka givet 3 pins å att PCBn inte är så mycket sämre än founders

Permalänk
Avstängd

Kanske värt att vänta lite innan man drar till med såna lösningar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kanske värt att vänta lite innan man drar till med såna lösningar

Hehe jo. Väntar nog någon månad å ser vad som händer med dem som flashat sina kort.vem vet kanske dyker upp en msi bios som ökar power limiten inom kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taggen86:

Hehe jo. Väntar nog någon månad å ser vad som händer med dem som flashat sina kort.vem vet kanske dyker upp en msi bios som ökar power limiten inom kort.

Ja det borde det ju göra, skulle vara bra om MSI kunde gå ut med någon info om det för det är så konstig lösning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja det borde det ju göra, skulle vara bra om MSI kunde gå ut med någon info om det för det är så konstig lösning.

Verkligen. Det måste ju iallafall vara möjligt men en power limit i enlighet med founders på denna. Har otroligt svårt att tro att det skulle paja kortet. Samma med 400w i någon mån även om det såklart är mer osäkert. Känns mer som de inte tyckte det var väet utifrån performance/watts. jag bryr mig dock bara om prestanda på ett så här tyst kort. Kylaren är ju fantastiskt tyst och effektiv. Power limiten är den enda svagheten med kortet i mina ögon.