Amazon lanserar Luna – strömmande speltjänst och plattform

Permalänk
Melding Plague

Amazon lanserar Luna – strömmande speltjänst och plattform

Till skillnad från konkurrenterna är Amazon Luna både en strömmande speltjänst och en plattform för andra spelutgivare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ha, kommer lite sent nu när de flesta redan har insett att det är skräp med strömmande spel.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant! Förhoppningsvis kan man skippa hårdvaran här hemma, skönt

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det är knappt spelbart för mig med Steam remote play över LAN med minimal nätverk latency, jag kan inte tänka mig hur det ska fungera när man spelar från molnet. Tror inte det här blir mycket populärt, speciellt när man snart kan köpa en konsol med all access för en låg månadskostnad också.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tycker det funkar skapligt att strömma spel och har varit nöjd med att spela the last of us på det viset.

Förutom specifika titlar (som the last of us för ps now) har de också en chans att skapa lite värde (jämfört med alla andra) om de kan få Controller+iPad-versionen att fungera bra (där ”bra” främst betyder ”med minimal latens”).

Kul att detta går framåt!

Permalänk
Medlem

Lär väl funka i framtiden med streamade spel men det känns inte speciellt nära.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Intressant att tjänsten fungerar bra på iOS-enheter i browsern.

Permalänk
Medlem

Har själv en positiv upplevelse, men jag spelar bara "långsamma" spel som strategi och RPG. Gillar man FPS-spel i single player så förstår jag att man dissar tekniken.

Tror streamade spel är framtiden. Fanns ju extremt motstånd mot streamad film i början också där folk ville ha sina DVD. Låt tekniken mogna några år så blir det nog kalas

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag testkör just nu molnspelande med Xbox Game Pass (vad var det för fel på namnet Xcloud egentligen?) och är positivt överraskad av hur bra det fungerar. Bildkvaliteten är vettig, ljudet låter bra och komprimeringsartefakter syns bara i spel med mycket detaljer i mönster. Men varför Amazon och andra ens lyfter fram att man kan spela på Wifi över 2,4 Ghz begriper jag inte, det ÄR inte spelbart. Ljudet klipper konstant, det hackar och hoppar konstant och bildkvaliteten går upp och ned som en jojo.

En av telefonerna jag spelade Xcloud med hade hoppat över till 2,4 GHz i bakgrunden utan att jag visste om det, med smärtsamt resultat. Men över 5 GHz är det riktigt trevligt faktiskt, och då har jag inte ens en särskilt lajbans Wifi 5-router. Om jag skulle sällskapa speltjänsterna med en bra Wifi 6-router skulle det förmodligen bli än mer smutt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tycker att tekniken är cool som fan med "spelströmmning" och kommer säkerligen testa det i en provperiod. Men något i mig säger ändå "inte ännu en spelströmmningstjänst!". Jag tror ju Microsoft blir farligast i den striden med sitt xcloud och gamepass överlag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nuken:

Intressant att tjänsten fungerar bra på iOS-enheter i browsern.

Ja webläsare borde rimligen vara problematiskt på ios eftersom apple inte granskat allt innehåll på förhand :).
Apple har rimligen målat in sig i ett hörn rent logiskt här tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ha, kommer lite sent nu när de flesta redan har insett att det är skräp med strömmande spel.

Vad bygger du det på?

Jag tror det kommer öka snarare explodera med microsoft x pass. Visst Stadia har haft det lite segt men tror nog det till stora delar beror på spelbibloteket. Luna känns mer som direkt konkurent till stadia. Sen har vi inte ens nämt vad som händer om Nvidea får med tillvärkarna att köra vårat steam biblotek....

Tror fler har en härlig förväntan en dessa som dissar som skräp!

Har du ens testat själv?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck @Nuken det verkar som att det är just för att det är i webbläsaren som Amazon kringgår Apples regler om App Store. Den här The Verge-artikeln spekulerar i att detta kan inspirera Epic Games, Spotify och Google med flera att göra samma sak.

TL;DR:
"The short version: Amazon Luna on iOS is not a traditional app. It’ll never appear in the App Store, and it doesn’t need to. As Engadget reports, it’s a progressive web app (PWA), which is mostly a fancy name for a website that you can launch and run separately from the rest of your web browser. Engadget says it can even appear as an icon on your home screen, making it look like a normal app before you tap it."

Apples regelverk:
"4.9 Streaming games

Streaming games are permitted so long as they adhere to all guidelines — for example, each game update must be submitted for review, developers must provide appropriate metadata for search, games must use in-app purchase to unlock features or functionality, etc. Of course, there is always the open Internet and web browser apps to reach all users outside of the App Store."

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Imo så har Microsoft positionerat sig riktigt fint med Game Pass for PC och uppkøp av måååååånga first party spelproducenter som kommer att leverera tunga titlar/spelbibliotek till Game Pass framøver. Detta med strømning, det ær ju bara i sin vagga æn så længe men helt sækert framtiden. Spænnande

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Även om alla dessa prenumerationserbjudandena är attraktiva (både strömmad och installationsbaserad) så tycker jag det är synd att distributionsmodellen för spel ändras.

Jag har alltid tyckt att det fungerat bra med att köpa de spel jag vill ha och sen kunna spela dem när jag vill. Så som man kunnat göra med Steam, GOG och fysiska skivor.

Jag vill verkligen inte ha Netflix-aktiga modeller. De har varit bättre än den fruktansvärda modellen som filmer och serier brukade ha, men spel har alltid fungerat bättre än de två.

Man har alltid kunnat få det man vill ha med spel, och ofta ganska billigt om man väntade på reor. Nu försöker de förstöra det systemet och jag är mycket orolig över denna utvecklingen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag testkör just nu molnspelande med Xbox Game Pass (vad var det för fel på namnet Xcloud egentligen?)

Är det så att det ändå ingår i game pass så är det bara dumt att förvirra folk med ett till namn så de tror det är någon extra tjänst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UncleDirty:

Vad bygger du det på?

Jag tror det kommer öka snarare explodera med microsoft x pass. Visst Stadia har haft det lite segt men tror nog det till stora delar beror på spelbibloteket. Luna känns mer dom direkt konkurent till stadia. Sen har vi inte ens nämd vad som händer om Nvidea får med tillverkarna att köra vårat steam biblotek....

Ja det här kan nog bli en intressant tjänst.

Men jag vet inte riktigt om nvidia verkligen kommer få med sig speltillverkarna. Anledningen att flera hoppat av är väl just för att de har andra stremingsamarbeten på gång och smarbetspartnern (så som Luna i det här fallet) vill inte konkurrera med nvidias tjänst.

Om man ser på det ur ett logiskt perspektiv så borde det såklart inte spela nån roll. Man får spela ett köpt spel på en dator oavsett om den är köpt eller hyrd, och oavsett om denna dator står på skrivbordet, eller utanför huset (så som i garaget eller i en serverhall).
Jag håller med! Så in i norden alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blir verkligen giganternas kamp med Microsoft vs Google vs Amazon.

Har själv testat xCloud och Stadia. Input lag är jämförbart med att spela konsolspel i 30 fps. Så att det skulle vara ett problem för den stora massan är bara nonsens. Enda gången jag upplevde det som ett stort problem var att spela Destiny 2 med mus och tangentbord på Stadia.

Men dög alldeles utmärkt för att spela lite casual med en kontroll i soffan.

Permalänk
Medlem

Stadia har sin chromecast för att kunna strömma till TVn, kommer det fungera på liknande sätt med Luna?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jOnÄTÄn: Ja absolut, det är mest jag som stör mig på det eftersom det är osmidigt att referera till det som "molnspelande med Xbox Game Pass" i texter. Att bara skriva "spela på Xcloud" skulle göra livet lättare för mig som skribent

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

@Söderbäck @Nuken det verkar som att det är just för att det är i webbläsaren som Amazon kringgår Apples regler om App Store. Den här The Verge-artikeln spekulerar i att detta kan inspirera Epic Games, Spotify och Google med flera att göra samma sak.

TL;DR:
"The short version: Amazon Luna on iOS is not a traditional app. It’ll never appear in the App Store, and it doesn’t need to. As Engadget reports, it’s a progressive web app (PWA), which is mostly a fancy name for a website that you can launch and run separately from the rest of your web browser. Engadget says it can even appear as an icon on your home screen, making it look like a normal app before you tap it."

Apples regelverk:
"4.9 Streaming games

Streaming games are permitted so long as they adhere to all guidelines — for example, each game update must be submitted for review, developers must provide appropriate metadata for search, games must use in-app purchase to unlock features or functionality, etc. Of course, there is always the open Internet and web browser apps to reach all users outside of the App Store."

Ja hur de tekniskt rundar reglerna är jag med på.
[Edit: kanske blir starten på en återgång till webappar istället för mobilappar för många? Spännande!]

Frågan är väl snarare hur Apple tänkt egentligen när de kräver förgranskning av innehåll för strömmat material från exempelvis då microsofts strömmade speltjänst. Det här kravet ställer de inte på netflix, spotify, youtube, instagram, zoom med flera. Och inte heller från webläsare. Varför behövs det från strömmade speltjänster? Logiskt sett är det svårt att motivera det här faktiskt.

Den enda anledningen är väl i så fall att de vill hindra konkurrens för speltjänster eftersom att de har en egen speltjänst. Frågan är väl om de ens får göra så med rådande konkurrensregler.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Micke_JKUR: Amazon har ju sin motsvarande mediaenhet Fire TV, och den kan användas för att strömma spel till din TV.
https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Fire_TV

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Micke_JKUR: Amazon har ju sin motsvarande mediaenhet Fire TV, och den kan användas för att strömma spel till din TV.
https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Fire_TV

Ah ok, då förstår jag. Tack!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om spelen fungerar via en webbläsare så borde de också kunna stödja Linux? Gäller ju bara att använda en webbläsare som stöds. "PC" kan i och för sig inkludera även Linux.

Permalänk
Medlem

"I samma stil som Googles Stadia-handkontroll ansluter Luna Controller direkt till Amazons servrar, för att på så sätt reducera svarstiden (latensen) i kommunikationen."

Känns som att jag har missat något, kan någon förklara vad detta innebär rent praktiskt?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker hela grejen med strömmande spel är intressant, även om den inte den bästa upplevelsen - är den såpass bra att den täcker in ”de flesta casual gamers” och det är en stor marknad!

Jag är absolut intresserad utav att se vart det här barkar hän!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Läste att Amazon och Apple samarbetat för att ta fram lösningen. Bra tajmning också att de släpper tjänsten just nu.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar strömmande spel. Har själv Kishi och Android telefon, och måste säga att spela RDR2 på Stadia är väldigt häftigt på en bärbar ”konsol”. Gamepass med Horizon 4 är också otroligt, jag är imponerad! Förstår inte allt det negativa kring dessa tjänster.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@lchrono: Med Stadia ansluter handkontrollern direkt mot Googles servrar över Wifi, utan att kommunikationen går via din dator eller telefon. Alla sådana steg (gå från kontroll till värdenhet till Googles servrar tillbaka till värdenheten) medför en hel del latens, och genom att låta servrarna prata direkt med handkontrollen översätts vad du gör på kontrollen till handlingar på skärmen betydligt snabbare.

Amazon har alltså utvecklat en liknande lösning för Luna-tjänstens handkontroller. Men precis som med Stadia kan du använda konventionella Bluetooth-anslutna kontroller, som då ansluter till datorn/telefonen, upp till molnet, och tillbaka till värdenheten igen. Den reducerade latensen märks definitivt av, särskilt när man kör över Bluetooth, men det är ändå spelbart för spelupplevelser som inte är så reaktionssnabba.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@lchrono: Med Stadia ansluter handkontrollern direkt mot Googles servrar över Wifi, utan att kommunikationen går via din dator eller telefon. Alla sådana steg (gå från kontroll till värdenhet till Googles servrar tillbaka till värdenheten) medför en hel del latens, och genom att låta servrarna prata direkt med handkontrollen översätts vad du gör på kontrollen till handlingar på skärmen betydligt snabbare.

Amazon har alltså utvecklat en liknande lösning för Luna-tjänstens handkontroller. Men precis som med Stadia kan du använda konventionella Bluetooth-anslutna kontroller, som då ansluter till datorn/telefonen, upp till molnet, och tillbaka till värdenheten igen. Den reducerade latensen märks definitivt av, särskilt när man kör över Bluetooth, men det är ändå spelbart för spelupplevelser som inte är så reaktionssnabba.

Då är jag med, tack för förklaringen