Hur vet jag om jag behöver lågprofil-minnen?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om jag behöver lågprofil-minnen?

Hej!

Förstagångsbyggare här. Har köpt följande:

ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi)
be quiet! Dark Rock 4
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO Svart

Tänkte inte bygga ihop det än, så vill inte öppna och testa runt. Men plötsligt slog det mig: Är de där minnena för höga för processorkylaren? Jag gissar att de inte är det eftersom det är så pass populära komponenter, men vet ju inte exakt. Lyckas inte heller googla mig fram till svaret.

Så frågan: Hur vet jag om jag behöver ha lågprofil/LPX-minnen? Någon som på rak arm kan bekräfta att det inte är några problem med ovanstående grejer?

Tack!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kommer få flytta upp främre fläkten på kylaren en aning för att komma över minnena, men det påverkar minimalt.

Kanske lite mindre estetiskt tilltalande, men funkar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Just be quiet! har ett verktyg för att kolla kompatibilitet: https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Inet brukar även lista maxhöjd på internminnen i specifikationen för cpu-kylaren i standardutförande (säkert även be quiet's hemsida) och där finnes: "Höjd över internminne 23.15 mm"

Svaret ovan bör därmed stämma, att du i detta fall behöver justera fläktens position. Så länge fläkten inte då tar i chassit istället ska det väl vara lugnt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av oz_054:

Just be quiet! har ett verktyg för att kolla kompatibilitet: https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Inet brukar även lista maxhöjd på internminnen i specifikationen för cpu-kylaren i standardutförande (säkert även be quiet's hemsida) och där finnes: "Höjd över internminne 23.15 mm"

Svaret ovan bör därmed stämma, att du i detta fall behöver justera fläktens position.

Skönt att du kom med källa för mitt påstående

inet ska för övrig ha sweclockers nobelpris, dom listar ju alla bra mått och sånt som man behöver, som t.ex. grafikkorts längd, hur stora kort man kan ha i chassin med och utan hårddiskbur med mera.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du kommer få flytta upp främre fläkten på kylaren en aning för att komma över minnena, men det påverkar minimalt.

Skrivet av oz_054:

Svaret ovan bör därmed stämma, att du i detta fall behöver justera fläktens position. Så länge fläkten inte då tar i chassit istället ska det väl vara lugnt.

Stort tack för infon! Då låter det som att det funkar, men fläkten kommer inte att ligga helt mot kylflänsen utan lite om lott? Inte säker på att jag gillar det, tycker att Dark Rock är så jäkla snygg i övrigt.

Då känns det som att det finns två alternativ. Antingen skippar jag RGBn och kör på låga minnen:
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svarta

Eller så hoppar jag att ha fyra stickor och kör istället på två. Då kommer jag ut ett litet snäpp. Frågan är om det räcker dock? Då kan jag iaf köpa (får gå ner lite i mhz men det är väl knappast märkbart):

Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro Svart

Finns det nån annan nackdel? Uppskattar lite snabb info så kan jag beställa de andra i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Stort tack för infon! Då låter det som att det funkar, men fläkten kommer inte att ligga helt mot kylflänsen utan lite om lott? Inte säker på att jag gillar det, tycker att Dark Rock är så jäkla snygg i övrigt.

Frågan är om man inte ska köra på dessa istället då?
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svarta

Blir ju ingen RGB men jag har också varit lite fundersam på hur snyggt det är med RGB på just RAM-minnena. Är ingen som behöver maximalt med färger utan jag har ett Meshify C med tonat glas så mest snyggt om några delar lyser upp lite.

Finns det nån annan nackdel? Uppskattar lite snabb info så kan jag beställa de andra i så fall.

Exakt, den kommer ligga omlott. LPX-minnena är enligt Google 31mm höga, så det verkar som de kan ta emot ändå. Dock så är det nog enbart DIMM-slotten närmast CPUn. Men eftersom du ska använda fyra stickor så verkar det som det blir problem ändå och att du blir tvungen att ha fläkten omlott.

Stämmer specifikationerna jag fann behöver du höja fläkten minst 8mm. Dock är bättre än de första minnena som är 20mm högre och därmed skulle behöva vara nästan 30mm omlott.

Gällande 16GB(2x8GB) vs 32GB(4x8GB) beror det nog främst på vad du använder datorn till. För spel så ska 16GB vara nog och standard, sedan finns det kanske exempel där än mer kan ge någon effekt (Microsoft Flight Simulator). 32GB+ eller så har väl varit mer för annan typ av arbete, videoredigering, rendering osv. Kan ha fel dock.

Mer utförligt inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Exakt, den kommer ligga omlott. LPX-minnena är enligt Google 31mm höga, så det verkar som de kan ta emot ändå. Dock så kanske det enbart är den närmsta DIMM-slotten. Men eftersom du ska använda fyra stickor så verkar det som det bliri problem ändå och att du blir tvungen att ha fläkten omlott.

Stämmer specifikationerna jag fann behöver du höja fläkten minst 8mm. Dock är bättre än de första minnena som är 20mm högre och därmed skulle behöva vara nästan 30mm omlott.

Ändrade mitt inlägg litegrann. Ett annat alternativ är att köra på 2x16GB istället, då kommer ju minnena ut ett snäpp (eftersom de ska sitta i slot 2 och 4). Fanns dock bara i 3200 mhz men det borde inte göra så stor skillnad va? Borde det funka? Som sagt, första gången jag bygger, så jag har ingen koll på vad det rör sig om för avstånd.

Permalänk
Medlem

Eller så väljer du Noctua NH-U12A, som är vinklad för att få plats med minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Ändrade mitt inlägg litegrann. Ett annat alternativ är att köra på 2x16GB istället, då kommer ju minnena ut ett snäpp (eftersom de ska sitta i slot 2 och 4). Fanns dock bara i 3200 mhz men det borde inte göra så stor skillnad va? Borde det funka? Som sagt, första gången jag bygger, så jag har ingen koll på vad det rör sig om för avstånd.

Jag såg det efter jag svarat och ändrade även mitt inlägg, men svarar här så du ser det

Gällande 16GB(2x8GB) vs 32GB(4x8GB) beror det nog främst på vad du använder datorn till. För spel så ska 16GB vara nog och standard, sedan finns det kanske exempel där än mer kan ge någon effekt (Microsoft Flight Simulator). 32GB+ eller så har väl varit mer för annan typ av arbete, videoredigering, rendering osv.

Kanske är det ett "mantra" som ältats och inte stämmer fullt så väl längre, men tycker de flesta som köper idag kör på 16GB. När det gäller 3200MHz vs 3600MHz så kan det ju ge lite extra prestanda och framförallt Ryzen ska väl gilla och dra nytta avhöga frekvenser. Det blir väl även en prisfråga om de extra 400MHz är värt skillnaden i pris eller om man kan överklocka 3200MHz till en liknande nivå fast lägre pris. Är det någon med bättre koll än vad jag har får den gärna skänka sin kunskap

Som sagt vill du verkligen ha Dark Rock 4 så går det med 4 stickor, men kräver ju lite justering av fläkten. Kör du inte 4 stickor fungerar 2 eller så hittar du en annan bra kylare som har bättre clearance för RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Jag såg det efter jag svarat och ändrade även mitt inlägg, men svarar här så du ser det

Gällande 16GB(2x8GB) vs 32GB(4x8GB) beror det nog främst på vad du använder datorn till. För spel så ska 16GB vara nog och standard, sedan finns det kanske exempel där än mer kan ge någon effekt (Microsoft Flight Simulator). 32GB+ eller så har väl varit mer för annan typ av arbete, videoredigering, rendering osv.

Kanske är det ett "mantra" som ältats och inte stämmer fullt så väl längre, men tycker de flesta som köper idag kör på 16GB. När det gäller 3200MHz vs 3600MHz så kan det ju ge lite extra prestanda och framförallt Ryzen ska väl gilla och dra nytta avhöga frekvenser. Det blir väl även en prisfråga om de extra 400MHz är värt skillnaden i pris eller om man kan överklocka 3200MHz till en liknande nivå fast lägre pris. Är det någon med bättre koll än vad jag har får den gärna skänka sin kunskap

Njaaa, jag vill inte gå ner till 16GB, utan det står mellan 4x8 eller 2x16. 32GB behöver jag ha oavsett, gör en massa annat med datorn. Så den stora frågan är egentligen om det räcker att jag skippar den första RAM-platsen (eftersom jag bara har två och de sitter på slot 2 och 4) eller om det ÄNDÅ kommer att ta emot?

Fattar inte hur man ska kunna ta reda på sånt här utan att se en bild på någon annan som har exakt samma setup. :/

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Njaaa, jag vill inte gå ner till 16GB, utan det står mellan 4x8 eller 2x16. 32GB behöver jag ha oavsett, gör en massa annat med datorn. Så den stora frågan är egentligen om det räcker att jag skippar den första RAM-platsen (eftersom jag bara har två och de sitter på slot 2 och 4) eller om det ÄNDÅ kommer att ta emot?

Fattar inte hur man ska kunna ta reda på sånt här utan att se en bild på någon annan som har exakt samma setup. :/

Jag har ett Msi B450M Mortar MAX och körde förut med en be quiet! Dark Rock 4 och först 2x8 GB Vengeance LPX för att sedan köra Ballistix 2x16 GB och de minnena är lika höga.

Var inga problem för mig att ha minnena inkopplade i 2:a och 4:e kanalen, enda som jag fick göra, var att montera fast fläkten lite högre upp, så att jag fick några millimeters mellanrum.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Njaaa, jag vill inte gå ner till 16GB, utan det står mellan 4x8 eller 2x16. 32GB behöver jag ha oavsett, gör en massa annat med datorn. Så den stora frågan är egentligen om det räcker att jag skippar den första RAM-platsen (eftersom jag bara har två och de sitter på slot 2 och 4) eller om det ÄNDÅ kommer att ta emot?

Fattar inte hur man ska kunna ta reda på sånt här utan att se en bild på någon annan som har exakt samma setup. :/

Ja, jag missade 2x16GB, men det funkar ju såklart! Jag tittade på manualen för ditt moderkort och som du säger, slot 2 och 4 är ju de som ska användas med två stickor och då tycker inte jag det verkar som det kommer ta emot. Tittar du på denna bild på be quiet's hemsida så ser du att det är den första slotten som blockeras. Nu är det inte det moderkort du har, men det känns troligt att det även kommer se ut så i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller så väljer du Noctua NH-U12A, som är vinklad för att få plats med minnen.

Vad är skillnaden på U12A och U12S?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är inte ett svar på din fråga riktigt, men två RAM minnen är generellt en bättre idé än fyra:
- Det gör det enklare att uppgradera i framtiden om behovet finns
- Risken att få en dålig ramsticka är lägre
- Fyra stickor innebär ofta en större belastning på minneskontrollern (högre strömförbrukning osv) vilket leder till minskat potential till att pilla med RAM-klockning och sänkning av timings osv (och kan väl i teorin också öka risken att RAM:et inte håller sig stabilt i specade hastigheter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Ja, jag missade 2x16GB, men det funkar ju såklart! Jag tittade på manualen för ditt moderkort och som du säger, slot 2 och 4 är ju de som ska användas med två stickor och då tycker inte jag det verkar som det kommer ta emot. Tittar du på denna bild på be quiet's hemsida så ser du att det är den första slotten som blockeras. Nu är det inte det moderkort du har, men det känns troligt att det även kommer se ut så i ditt fall.
https://www.bequiet.com/admin/ImageServer.php?ID=e8e65a15690@be-quiet.net&omitPreview=true&width=1920

Grymt! Då känns det som att det ska funka, med liten marginal men ändå. Kikade på lite andra bilder och alla har två RAM-stickor och det ser ut att funka - verkar inte finnas nån med just XII Hero, men vet inte hur mycket det brukar skilja sig i avstånd mellan processor och RAM-slottar mellan moderkort?

Stort tack för att du tog dig tid att kolla upp det iaf! Nu beställde jag 2x16 GB á 3200 mhz istället. Kan leva med den ~1% skillnad i FPS som det möjligen ger.

Skrivet av Roger W:

Det är inte ett svar på din fråga riktigt, men två RAM minnen är generellt en bättre idé än fyra:
- Det gör det enklare att uppgradera i framtiden om behovet finns
- Risken att få en dålig ramsticka är lägre
- Fyra stickor innebär ofta en större belastning på minneskontrollern (högre strömförbrukning osv) vilket leder till minskat potential till att pilla med RAM-klockning och sänkning av timings osv (och kan väl i teorin också öka risken att RAM:et inte håller sig stabilt i specade hastigheter)

Det här är också jättebra info. Jag hade fått för mig att det var tvärt om, att fyra alltid är att föredra. Måste ha drömt det. Det kanske också är därför jag hittar så få andra med liknande problem; typ alla kör 2 minnen. Jag menar, det går ju att få minst 32 GB per sticka idag och en extremt liten procent har mer än 64 GB totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Grymt! Då känns det som att det ska funka, med liten marginal men ändå. Kikade på lite andra bilder och alla har två RAM-stickor och det ser ut att funka - verkar inte finnas nån med just XII Hero, men vet inte hur mycket det brukar skilja sig i avstånd mellan processor och RAM-slottar mellan moderkort?

Stort tack för att du tog dig tid att kolla upp det iaf! Nu beställde jag 2x16 GB á 3200 mhz istället. Kan leva med den ~1% skillnad i FPS som det möjligen ger.

Vet inte heller hur mycket det brukar skilja i avstånd, men skulle gissa att det är mer förekommande på mATX eller mini-ATX där de har mindre utrymme. Hoppas det blir som tänkt och håller tummarna för att att du slipper fläktjustering

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är skillnaden på U12A och U12S?

De mest uppenbara är:

U12A kommer med två NF-A12x25 fläktar.
U12S kommer med en NF-F12 fläkt.

Baskonstruktionen är djupare på U12A än U12S (alltså utan fäktar.)

Permalänk
Inaktiv

Det dryga när man har en fet kylare är att man lär ta av den för att sätta i nya RAM iaf slottet mot kylaren