RTX 3080 - 600.000kr EBay.

Permalänk
Avstängd

RTX 3080 - 600.000kr EBay.

https://www.ebay.com/itm/274503992762

Hur är detta möjligt? Vad har jag missat? Är det bottar/skräpkonton som budar? Det finns liknande annonser med skyhöga priset och bud! Värt att nämna är att många som har budat faktiskt har höga betyg.

Permalänk
Medlem

@Chrillthebill: Det är "snälla" bottar som bjuder på överprisade kort helt enkelt. De har ingen faktiskt avsikt att betala säljaren när budgivningen är över.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

@Chrillthebill: Det är "snälla" bottar som bjuder på överprisade kort helt enkelt. De har ingen faktiskt avsikt att betala säljaren när budgivningen är över.

Man får verkligen hoppas det är så, annars har jag en sjuk ångest att man inte knep ett kort och sålde vidare där. Många för 50-100.000kr med dussintals budgivare med höga betyg.

Permalänk
Avstängd

Kan inte tycka jättesynd om alla scalpers som inte får sina kort sålda

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Precis som @Sanazin säger. Botar som är gjorda för att förhindra att GPU scalpers tjänar pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CooingPendulum:

Precis som @Sanazin säger. Botar som är gjorda för att förhindra att GPU scalpers tjänar pengar.

Då förstår jag! Det finns alltså aktiva bottar som ser till att människor som försöker sälja korten vidare med skyhög vinst i sikte - inte gör det, genom att buda över alla bud och sedan inte betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillthebill:

Då förstår jag! Det finns alltså aktiva bottar som ser till att människor som försöker sälja korten vidare med skyhög vinst i sikte - inte gör det, genom att buda över alla bud och sedan inte betala.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ursäkta men... Det är väl ingen som faktiskt tror att de säljs för en halv mille? Eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Ursäkta men... Det är väl ingen som faktiskt tror att de säljs för en halv mille? Eller?

Därför man frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Därför man frågar.

Vissa saker är orimliga. T.ex. att det här mailet jag just fick faktiskt ger mig en miljon om jag klickar på länken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vissa saker är orimliga. T.ex. att det här mailet jag just fick faktiskt ger mig en miljon om jag klickar på länken.

Eller det där att äldre har blivit lurade att signera BankID och folk snor deras pengar... Alla kan inte allt och alla har inte samma konsekvenstänk. En sak som är helt orimlig för dig och mig kan lura t.ex en äldre person på allt dom äger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Vissa saker är orimliga. T.ex. att det här mailet jag just fick faktiskt ger mig en miljon om jag klickar på länken.

Skrivet av m4gnify:

Eller det där att äldre har blivit lurade att signera BankID och folk snor deras pengar... Alla kan inte allt och alla har inte samma konsekvenstänk. En sak som är helt orimlig för dig och mig kan lura t.ex en äldre person på allt dom äger.

Jag tänkte endast att var verkligen korten så jäkla populära att de kunde säljas för det priset, vem vet, en svinrik farsas unge kanske vill ha det. Men idag har jag lärt mig något nytt, scalping.

Permalänk
Medlem

Något lite närmare och förmodligen äkta bud, någon har budat 17000 sek på ett 3080 FE på tradera, kunde lika gärna slängt pengarna på 3090 kan man tycka.

https://www.tradera.com/item/341372/419610263/nvidia-rtx-3080...-

Permalänk
Medlem

Är det inte olagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Är det inte olagligt?

Vilket? Att med bottar sno åt sig massa kort så vanliga personer in kan köpa dom? Att posta korten på ebay för väldigt mycket högre än inköpspris? Att med "good-guy"-bottar öka priset på scalping-auktionerna så att ingen köper dom?

Permalänk
Viking
Skrivet av Serok:

Något lite närmare och förmodligen äkta bud, någon har budat 17000 sek på ett 3080 FE på tradera, kunde lika gärna slängt pengarna på 3090 kan man tycka.

https://www.tradera.com/item/341372/419610263/nvidia-rtx-3080...-

Tror inte det är äkta

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Är det inte olagligt?

Skrivet av m4gnify:

Vilket? Att med bottar sno åt sig massa kort så vanliga personer in kan köpa dom? Att posta korten på ebay för väldigt mycket högre än inköpspris? Att med "good-guy"-bottar öka priset på scalping-auktionerna så att ingen köper dom?

Det är olagligt i flera stater i USA pga corona och att de är satta i "state of emergency".

Men skulle inte tro att det är olagligt i Sverige och EU, inte hört något om det iaf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serok:

Något lite närmare och förmodligen äkta bud, någon har budat 17000 sek på ett 3080 FE på tradera, kunde lika gärna slängt pengarna på 3090 kan man tycka.

https://www.tradera.com/item/341372/419610263/nvidia-rtx-3080...-

Skrivet av Donnerstal:

Tror inte det är äkta

Finns ju ännu färre 3090, så

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av clappen:

Är det inte olagligt?

Är väl avtalsbrott (EULA) på sin höjd skulle jag tro. Förmodligen inget som får någon rättslig påföljd.