Komma åt material mha Infuse Pro utanför nätverk.

Permalänk
Medlem

Komma åt material mha Infuse Pro utanför nätverk.

Tja.

Varningens finger, jag är kass på allt detta med portar osv.

Men så här är det;

Jag har en nas Synology DS216play. Jag har skaffat Infuse Pro appen på min mobil och Apple tv. Allt funkar när jag är uppkopplad på samma nätverk, men när vi är hemifrån så vill jag ha möjlighet att kolla på filmer som ligger på nasen genom infuse pro.

Resten av nätverket består av Edgerouter X v1.10.7, en TL-SG108 switch och en unifi AP. Nasen är kopplad till switchen. Hur gör jag?

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Infuse Pro använder SMB och det vill du INTE exponera mot internet.

Aktivera OpenVPN i din Synology NAS. Gör port foward på 1194 i din Edgerouter till NAS'ens IP-adress. Anslut din mobil mha OpenVPN till ditt hemnätverk. Använd en gratis DynDNS så att du kan ansluta mot t.ex. jlyck.noip.com

https://www.noip.com/support/knowledgebase/how-to-setup-ddns-...

Permalänk
Medlem

Okej, så med andra ord kan jag inte använda mig av Infuse?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jlyck:

Okej, så med andra ord kan jag inte använda mig av Infuse?

Du kan använda In Fuse när din mobil är ansluten till ditt hemnätverk via VPN.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Tack så hemskt mycket för din hjälp! Men när jag ska göra portforward i edgen. Är det till nasens interna ipadress?

Permalänk
Medlem

Och hur ansluter jag till hemnätverket via vpn på telefonen? Ber om ursäkt för halvt dumma frågor.

Permalänk
Vila i frid

Port forward beskrev jag i mitt första inlägg.

Gå in i OpenVPN på din NAS och efter inställd setup väljer du "Export" så får du ladda ned en ZIP-fil. Öppna ZIP-filen och lägg över filen OPENVPN.OVPN på din mobiltelefon och starta appen OpenVPN på din mobiltelefon och importa filen OPENVPN.OVPN.

I din NAS setup lär du tillåta en användare att ansluta via OpenVPN. Välj inte "admin" utan skapa en användare som inte har admin-rättigheter på din NAS men som får ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Port forward beskrev jag i mitt första inlägg.

Gå in i OpenVPN på din NAS och efter inställd setup väljer du "Export" så får du ladda ned en ZIP-fil. Öppna ZIP-filen och lägg över filen OPENVPN.OVPN på din mobiltelefon och starta appen OpenVPN på din mobiltelefon och importa filen OPENVPN.OVPN.

I din NAS setup lär du tillåta en användare att ansluta via OpenVPN. Välj inte "admin" utan skapa en användare som inte har admin-rättigheter på din NAS men som får ansluta.

Nu börjar jag förstå! Tror dock inte jag fått rätt på porten:

Permalänk
Vila i frid

Din portforward kommer att fungera OM din NAS har en statisk IP-adress som är 192.168.1.130.

Du kan inte testa din VPN om du är ansluten lokalt på ditt nät. Du måste testa via din mobiloperatör. Ställ in DDNS jlyck.noip.com att peka på din routers WAN-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Din portforward kommer att fungera OM din NAS har en statisk IP-adress som är 192.168.1.130.

Du kan inte testa din VPN om du är ansluten lokalt på ditt nät. Du måste testa via din mobiloperatör. Ställ in DDNS jlyck.noip.com att peka på din routers WAN-adress.

Ja, den har den statiska adressen på 192.168.1.130.

Dock tappade du mig helt nu, vart ställer jag in det?

Så tacksam för du lägger ner tid på mig

Edit: när jag skriver in jlyck.noip.com i webbläsaren på datorn när jag är ansluten till nätverket så kommer jag till routerns inloggsida. När jag sedan kopplar upp mig på telefonens 4g nät så går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlyck:

Ja, den har den statiska adressen på 192.168.1.130.

Dock tappade du mig helt nu, vart ställer jag in det?

Så tacksam för du lägger ner tid på mig

Edit: när jag skriver in jlyck.noip.com i webbläsaren på datorn när jag är ansluten till nätverket så kommer jag till routerns inloggsida. När jag sedan kopplar upp mig på telefonens 4g nät så går det inte.

Vilken ISP har du? Har du publik IP? Jämför routerns wan-ip med den som står på mittip.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vilken ISP har du? Har du publik IP? Jämför routerns wan-ip med den som står på mittip.se

Har A3 som leverantör. Ip adressen på mittip.se stämmer med det som står på routerns wan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlyck:

Har A3 som leverantör. Ip adressen på mittip.se stämmer med det som står på routerns wan.

Testa openvpn direkt på ditt lan, det vill säga att du lägger in anslutningen mot NASens lokala IP-adress. Så du ser att den klarar av att ansluta. Då borde det inte vara några problem även extern eftersom allt ser ut att vara rätt.

Kolla även på no-ip att den uppdaterat med din IP.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jlyck:

Edit: när jag skriver in jlyck.noip.com i webbläsaren på datorn när jag är ansluten till nätverket så kommer jag till routerns inloggsida. När jag sedan kopplar upp mig på telefonens 4g nät så går det inte.

Din router vet att jlyck.noip.com är din router och det är dit du kommer med web-läsaren.

Som en annan skrev, om din publika IP-adress är CG-NAT'ad lär du begära publik IP av din ISP så att anrop till den externa IP-adressen på port 1194 skall nå fram till din router - som skickar det vidare till din NAS.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Nu, händer här saker. Lyckats med OpenVPN så jag kan komma åt routern och nasen utanför nätverket med mobilen och datorn. Dock lyckas jag inte med att få infuse att lira med detta. Tips?

Edit: Var tvungen att göra om inställningen i infuse. Tack så hemskt mycket för hjälpen!!

Permalänk
Vila i frid