Vilken film såg du senast?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av The Kristoffer:

En film är en film är en film. Det är vad det är. Är den bra? Upp till Tittaren. Men du måste hålla med om att det är ett något naivt ställningstagande att alltid förvänta sig slutet serverat på silverfat? S02, sista EP av Twin Peaks håller jag fortfarande som ett av de bästa, även om det är en serie. S03 sabbade det lite, genom att bara finnas. Det kom en förklarande fortsättning. :/

Jag vet inte vad du argumenterar här egentligen. Antingen har jag rätt som tittare att avgöra vad som är bra eller dåligt, eller så har jag inte det på grund av vad du tycker ska vara rätt sätt att uppskatta filmer på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av tonii:

Jag vet inte vad du argumenterar här egentligen. Antingen har jag rätt som tittare att avgöra vad som är bra eller dåligt, eller så har jag inte det på grund av vad du tycker ska vara rätt sätt att uppskatta filmer på.

Det blir en relativt snäv parameter om man bedömer filmer efter hur man tycker att de ska sluta. Om de ska sluta likadant varje gång?

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Det blir en relativt snäv parameter om man bedömer filmer efter hur man tycker att de ska sluta. Om de ska sluta likadant varje gång?

Det har jag inte sagt så om vi lägger din tolkningsförmåga åt sidan och bara koncentrerar oss på det fyra första meningarna du skrev till mig: Tycker jag som tittare att den filmen bra? Nej. Oavsett av vilken anledning jag har att tycka det så spelar din åsikt om hur man ska uppskatta film ingen roll för mig personligen. om jag skulle uppskatta tydliga slut på silverfat i filmer så är det sådana filmer jag uppskattar, oavsett vad du tycker.
Jag har inte mer att säga om detta men om du absolut vill fortsätta detta meningslösa utbyte där vi tycker olika så kan du fortsätta kommentera, men då blir det utan interaktion från min sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

En film är en film är en film.

Nej. "En film är en film" är ett uttalande av vad en film är. Det uttalandet är, i sig, INTE en film.

/Mr. Spock

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linneryd
Registrerad
Sep 2009

Avengers End Game.
Överreklamerad. Infinity war var ju till och med bättre i så fall.

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte GA-P55-UD4, i5 750 @ 3,6ghz, H50, HD5870, Corsair TX 650W 80+, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz dominator , Fractal Define R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2020

Kollade nyss på Non-Stop med Liam Neeson.
Lite ostig men klart sevärd. 6.3/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ankeborg
Registrerad
Okt 2010

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Stefflo:

De körde Tarantinos genombrottsfilm på sexan igår så kollade på Reservoir Dogs som jag inte sett tidigare. Den har 8,3/10 på IMDB men tycker nog inte den nådde riktigt så högt. Jag sätter 6/10 diamanter på den även om jag älskar Tarantino och även Steve Buscemi som är en härlig skådis med speciellt utseende och alltid får alltid spela väldigt udda roller men han gör det ruskigt bra.

Vart rankar du den bland andra Tarantino filmer? En 6:a känns väldigt lågt om du älskar Tarantino. Jag ser det nog som en av hans top5 filmer åtminstone, utan att lägga någon större tanke på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

The Devil All The Time
https://www.netflix.com/title/81028870?s=i&trkid=14170035

En mörk och uppslukande film om religion och våld. Snyggt ihopflätade levnadsöden vävs ihop precis som i Babel. Rekommenderas starkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av 4.0:

Vart rankar du den bland andra Tarantino filmer? En 6:a känns väldigt lågt om du älskar Tarantino. Jag ser det nog som en av hans top5 filmer åtminstone, utan att lägga någon större tanke på det.

Den kommer nog straxt utanför top fem skulle jag säga.

1. Django
2. Inglourious Basterds
3. Pulp Fiction
4. Kill Bill 1
5. The Hateful Eight
6. Natural Born Killers
6. Once Upon a Time... In Hollywood
7. Reservoir Dogs

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Stefflo:

Den kommer nog straxt utanför top fem skulle jag säga.

1. Django
2. Inglourious Basterds
3. Pulp Fiction
4. Kill Bill 1
5. The Hateful Eight
6. Natural Born Killers
6. Once Upon a Time... In Hollywood
7. Reservoir Dogs

Ursäkta petigheten men Natural Born Killers är det kanske lite optimistiskt att kalla en Tarantino rulle?
Manuset kom från honom, men skrevs om en del och regisserades av Oliver Stone
(True Romance är väl lite i samma kategori: manus av Tarantino, men regisserad av Tony Scott)

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Angående once upon a time in Hollywood så blev jag direkt efter biobesöket ganska besviken men allteftersom har jag börjat uppskatta den mer och mer. Det var nog mest min reptilhjärna som blev besviken över att filmen inte var riktigt som jag förväntat mig.

Skrivet av Roger W:

Ursäkta petigheten men Natural Born Killers är det kanske lite optimistiskt att kalla en Tarantino rulle?
(True Romance är väl lite i samma kategori: manus av Tarantino, men regisserad av Tony Scott)

Och om jag minns rätt var Tarantino så missnöjd med hur Stone, enligt Tarantino, slaktat hans manus att han inte ville ha någon koppling till filmen. Han ska väl ha sagt något i stil med ”I fucking hate that movie” i ett par intervjuer.

Själv älskar jag Natural Born Killers, en av väldigt få filmer där mitt personlig betyg ligger märkbart över det på imdb. Som en bonus har filmen dessutom en av tidernas bästa soundtrack om man ser till filmer som använder ”riktiga” låtar och inte sådana som är specialgjorda för filmen.

Jag förstår däremot att filmen inte passar allas smak, den är lite speciell. Om man är nyfiken kan man kolla på öppningsscenen, avskyr man den så finns det ingen anledning att se filmen enligt mig, även om just den scenen är lite väl ”over the top”.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2020
Skrivet av 4.0:

Hur rankar du dom?

Min lista:

1. Inglourious Basterds 9.6/10
2. Pulp Fiction 9.4/10
3. Django Unchained 9.0/10
4. The Hateful Eight 8.9/10
5. Reservoir Dogs 8.8/10
6. Kill Bill: Vol. 2 8.7/10
7. Kill Bill: Vol. 1 8.4/10
8. Jackie Brown 7.9/10
9. Once Upon a Time... In Hollywood 7.8/10
10. Death Proof 7.7/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

@pickadulverman: Min lista är nog relativt lik din. Tror jag rankar de så här.

1. Pulp fiction
2. Inglorious Basterds
3. Reservoir dogs
4. Django Unchained/The Hateful Eight/Once Upon a Time in Hollywood
5. Django Unchained/The Hateful Eight/Once Upon a Time in Hollywood
6. Django Unchained/The Hateful Eight/Once Upon a Time in Hollywood

Skulle behöva kolla om de lite nyare filmerna för kunna bestämma mig där, inte sett de lika många gånger som de äldre filmerna. Personligen är jag ett större fan av Tarantinos dialog och karaktärer snarare än våldet, så jag tycker inte Kill Bill filmerna etc kommer i närheten av de som jag listade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2020

A Quiet Place (2018) 2/10

Helt galet tråkig film, ingen dialog.
Tråkig story, tråkiga karaktärer, genomrutten rulle..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av pickadulverman:

Hur rankar du dom?

Min lista:

1. Inglourious Basterds 9.6/10
2. Pulp Fiction 9.4/10
3. Django Unchained 9.0/10
4. The Hateful Eight 8.9/10
5. Reservoir Dogs 8.8/10
6. Kill Bill: Vol. 2 8.7/10
7. Kill Bill: Vol. 1 8.4/10
8. Jackie Brown 7.9/10
9. Once Upon a Time... In Hollywood 7.8/10
10. Death Proof 7.7/10

Just när det gäller Kill Bill så tycker jag ettan är riktigt bra men tvåan är nära på dålig. Är lite rädd att Django som nu också ska få en uppföljare kommer bli samma sak. Hoppas han fixar det annars är inte uppföljare min favorit då de ofta blir sämre, finns undantag.
Dusk To Dawn är en lite rolig film där första halvan är riktigt bra innan det spårar ut helt och tittar man sen på tvåan, trean och jag tror det finns en fyra också så är de helt värdelösa. Nu har inte Tarantino med de tre senaste filmerna att göra ska tilläggas och det märks.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Roger W:

Du har så rätt. True Romance tror jag faktiskt inte ens att jag sett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
)
Registrerad
Jun 2003

Gluggade nyligen Takedow igen (trettielfte gången) med fantastiska Skeet Ulrich.
3/4 på ostlistan med åtanke på nostalgin och önskan att man kunde göra något jävligt med en dator.

LOL! Check this out! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Såg Glass (2019), uppföljare till Unbreakable (2000) och Split (2016). Tycker fortfarande Unbreakable är den bästa av de tre men intressant idé överlag. Gillar också stämningen i filmerna, härligt att se att det inte behöver vara snabba klipp och konstant action för att det ändå ska vara spännande. Kan rekommendera alla filmer i denna trilogi.

Unbreakable (2000) https://www.imdb.com/title/tt0217869/
Split (2016) https://www.imdb.com/title/tt4972582/
Glass (2019) https://www.imdb.com/title/tt6823368/

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Revsudden
Registrerad
Nov 2003

Alive - Koreansk Zombiefilm. Tämligen ordinär. 6/10

"I live, I die, I live again!"