Trådlös laddning, OK att alltid ha inkopplat?

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning, OK att alltid ha inkopplat?

Ja, alltså man ska ju helst inte ha mobilladdare inkopplade (i eluttaget alltså) hela tiden ur brandsäkerhetssynpunkt, men lite av poängen med en Qi-laddare är ju att inte strula med sladdar.

Så hur gör ni? Lämnar ni era trådlösa laddstationer inkopplade i eluttaget dygnet runt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en musmatta med inbyggd trådlös laddning (och RGB men det är inget jag bryr mig om) att ha på jobbet. Kopplade in den och allt funkade som det skulle. Kom tillbaka till jobbet två veckor senare (mycket hemjobb nu) och då funkade den inte. Märkte att den var väldigt varm vid själva laddaren och vid närmare granskning så hade plasten smält lite på både ovan- och undersidan. Fått ersättning nu, men lite tveksam till att ha den inkopplad är jag allt...

Permalänk
Medlem

Min har stått konstant på i typ 3 år.
Min nuvarande telefon har inte ens stöd för trådlös laddning så jag har en laddsladd från den trådlösa plattan också.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Jag har 2st Ikea trådlösa laddare som är infällda i nattduksborden på varsin sida om sängen - har varit inkopplade i flera år nu utan problem.

Permalänk

Jag skulle säga att det beror på vilken mobil du har, tex min Huawei Smart P (mIn reservtelefon från 2019)har inbyggd batterivård och laddar inte upp batteriet till100% även om det står 100% i displayen och tvärtom när den visar tomt så är det inte helt tomt, detta för att förlänga batteriets hållbarhet, sen har du tex appen Accubattery som har i princip samma funktion men det tar ett par laddningscykler innan appen fungerar optimalt. Men skulle tro att de flesta kända mäken har denna funktion speciellt i kombination med turboladdning. Men kanske någon mer insatt kan förjdupa sig lite i hur det ligger till. Jag rekommenderar iaf Accubattery om du inte vet ifall din telefon har något batteriskyddsfunktion, å andra sidan är det inte svårt att googla sig fram till det. Mvh
ddsfunktion

Permalänk

Batterier ska inte laddas till100 % och inte laddas ur helt heller då det sliter extra mycket på batteriet. Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Ja, alltså man ska ju helst inte ha mobilladdare inkopplade (i eluttaget alltså) hela tiden ur brandsäkerhetssynpunkt, men lite av poängen med en Qi-laddare är ju att inte strula med sladdar.

Så hur gör ni? Lämnar ni era trådlösa laddstationer inkopplade i eluttaget dygnet runt?

/hulle.

Om det verkligen var så farligt att ha mobilladdaren ikopplad hela tiden bör vi sett betydligt fler bränder pga av dem.

Sen går det ju såklart att vara på säkra sidan och bara ha dem ikopplade när du faktiskt laddar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på trådlös laddning och trådlös laddning, precis som det är skillnad när det är trådat. Ikeas låga watt i relation till vad enheterna klarar är nog ingen fara, men en snabbladdare som pressar in max watt i enheten är en annan sak.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Om det verkligen var så farligt att ha mobilladdaren ikopplad hela tiden bör vi sett betydligt fler bränder pga av dem.

Sen går det ju såklart att vara på säkra sidan och bara ha dem ikopplade när du faktiskt laddar.

Beroende på användningsmönster kan man ju använda en timer på uttaget, kör en timme om dagen eller något.

Personligen kör jag inte trådlös laddning då det är ineffektivt jämfört med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag rekommenderar iaf Accubattery om du inte vet ifall din telefon har något batteriskyddsfunktion..

Fast Accubattery lär ju inte kunna begränsa hur mycket mobilen laddas, det ligger djupare ner i hårdvaran. Eller?

Permalänk

Har massor av laddare ikopplade överallt. Det är myndigheter som har skrämt upp folk för att många köper billiga skitladdare från kina. En laddare är inte värre än någon annan transformator. Dock ska man givetvis vara medveten om att en trensformator/laddare kräver ventilation så mina är aldrig i stängda utrymmen eller nära mjuka material.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Fast Accubattery lär ju inte kunna begränsa hur mycket mobilen laddas, det ligger djupare ner i hårdvaran. Eller?

Fel, den stoppar laddningen vid en viss procent som är ställbar, och om du inte ändrar något så har jag för mig att det är vid 80%'s laddning,men detta går att justera.
Och som sagt så behöver den några laddningar innan den anpassa sig efter ditt andvädarmönster, rätta mig gärna om jag har fel! Men på nyare telefoner brukar detta vara inbyggt!
Angående trådlös laddni g har jag i gen koll tyvärr men det borde också vara inbyggt i mjukvaran beroende på telefon, billiga kinatelefoner så har jag ingen aning men med tanke på vad telefonerna kostar så tror jag inte att dom har lagt speciellt mycket möda på detta, men kan ha fel, kanske är standard i nyare Android versioner? Skulle vara bra att veta, orkar inte sätta mig in i det idag men ska kolla runt lite imorgon och återkommer oavsett vad jag hittar!
Mvh Pierre GBG

Permalänk
Medlem

Har både billiga och dyrare laddare, dessa har varit inkopplande under en längre tid utan konstigheter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Fel, den stoppar laddningen vid en viss procent som är ställbar, och om du inte ändrar något så har jag för mig att det är vid 80%'s laddning,men detta går att justera.
Och som sagt så behöver den några laddningar innan den anpassa sig efter ditt andvädarmönster, rätta mig gärna om jag har fel! Men på nyare telefoner brukar detta vara inbyggt Mvh Pierre GBG

Krävs väl root för att (användar)appar ska kunna kontrollera laddningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag har 2st Ikea trådlösa laddare som är infällda i nattduksborden på varsin sida om sängen - har varit inkopplade i flera år nu utan problem.

https://www.99mac.se/static/file/70820?key=GfN0y3xyyJiJxjYK&chk=0c167a2244384d19bf0477e784c7abea&tpl=preview

Har du kollat så de inte gått varma som för personen i denna tråden? Är i alla fall två personer i tråden som fått problem.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581873-varning-min-ik...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Krävs väl root för att (användar)appar ska kunna kontrollera laddningen?

Sök på Google play och Accubattery och läs mer om hur det fungerar, allt har att göra med vilken telefon du har, min Huawei Smart P 2019,mi.reservtelefon har detta som standard och den kostade 2400 när jag köpte den förra året och där behövs ingen root iaf. Root numera är mer om man ska byta rom eller modifiera något annat. Android har utvecklats nåt enormt dom senaste åren! Jag anser att android har passerat Ios i användarvänlighet numera, jag menar att man kan göra mycket mer med en Android än en Apple lur, men det är min personliga åsikt! Mvh

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Krävs väl root för att (användar)appar ska kunna kontrollera laddningen?

Varför inte bara testa att ladda ner Accubattery, det finns säkert fler med samma funktion men det är den mest kända och beprövade, sen om den behövs idag kan jag inte uttala mig om! Mvh

Permalänk

Utvecklingen går så fort så det är s årt att hinna med att lära sig alla nya funktioner!
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digibites.a... bara ladda ner och testa tror inte den har fått 4,6 i betyg av 226000 personer utan anledning och du kan även läsa mer om vad den gör i playbutiken!

Permalänk

Citat från goggle play "ccuBattery övervakar och optimerar ditt batteris hälsa och prestanda.

🏆 Designad för att hålla ditt batteri i bästa möjliga skick - AndroidHeadlines.
 
AccuBattery skyddar batteriets hälsa, visar information om batteriets användning, och mäter batteriets kapacitet (mAh) baserat på en vetenskapligt grundad analys.
 
❤ BATTERIHÄLSA
 
Alla batterier har en begränsad livslängd. Varje gång du laddar ditt batteri så slits batteriet och dess totala kapacitet minskar något. Forskning har visat att ett batteris livslängd kan förlängas med upp till 200% om du undviker att ladda det till mer än 80% kapacitet.
 
- Använd överladdningslarmet för att förlänga livslängden på ditt batteri.
- Se information om hur mycket förslitning ditt batteri utsattes för när det laddades.
 
📊 BATTERIANVÄNDANDE
 
AccuBattery mäter det faktiska batterianvändandet genom att använda information från kontrollenheten för batteriet. Batterianvändande per applikation beräknas sedan genom att dessa mätvärden kombineras med statistik om vilken applikation som har använts i förgrunden. Androids inbyggda funktion beräknar batterianvändande genom att använda standardprofiler från hårdvarutillverkaren, till exempel baserat enbart på CPU användande. I praktiken ger dock den metoden ofta väldigt inexakta resultat.
 
- Övervaka hur mycket batteri din enhet använder.
- Få information om hur länge du kan använda din enhet när den är i aktivt eller standby läge.
- Få information om hur mycket energi varje applikation använder.
- Kolla hur ofta din enhet har blivit väckt från djupsömnsläge.
 
🔌 LADDNINGSHASTIGHET
 
Använda AccuBattery för att hitta den snabbaste batteriladdaren och den snabbaste USB laddningskabeln för just din enhet. Få direktinformation om laddningsströmmen (i mA) som används under laddning!
 
- Se hur snabbt din enhet laddar upp sig när skärmen är på- eller avslagen.
- Få information om hur lång tid det tar att ladda upp din telefon och när den kommer att vara färdigladdad.
 
HÖJDPUNKTER
- Mät exakt batteri kapacitet (i mAh).
- Använd överladdningslarmet för att förlänga ditt batteris livslängd.
- Få information om hur mycket förslitning ditt batteri har utsatts för under varje laddning.
- Läs av urladdningshastigheten och batterianvändande per applikation.
- Återstående uppladningstid - få information om hur lång tid det tar innan ditt batteri är laddat.
- Återstående användningstid - få information om när ditt batteri tar slut.
- Skärm av/på estimeringar.
- Se hur ofta (i procent) som djupsömnsläge har använts när enheten var i standby läge.
- Få notifieringar med realtidsstatistik om ditt batteri."
Mvh Pierre GBG
 

Permalänk
Medlem

Har använt Accubattery förut.

Står väl inget om att den stoppar laddningen, om jag inte missar det totalt.

"Använd överladdningslarmet för att förlänga livslängden på ditt batteri."
= den plingar till så att du kan dra ur laddaren?

Permalänk

Tror dock att de flesta av dessa funktioner finns inbyggt redan i senare versioner av Android!

Permalänk
Medlem

"Mobilladdare" är inget annat än switchade nätaggregat, precis som nätaggregatet till routern, switchen, tv'n, datorn eller allt annat som man vanligtvis har ständigt inkopplat. Det switchade nätaggregatet omvandlar växelström till likström, och när man kopplar in telefonen så är det telefonen som begär vilken spänning på likströmmen den vill ha. All reglering av laddningen sköts internt i telefonen.

All elektrisk utrustning som är inkopplad kan förstås överhetta om det blir fel på den, vilket i värsta fall kan orsaka brand. Men med tanke på hur många elektriska apparater vi idag har inkopplade, så är den risken inte särskilt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Fel, den stoppar laddningen vid en viss procent som är ställbar, och om du inte ändrar något så har jag för mig att det är vid 80%'s laddning

Nja, den larmar bara vid en viss laddningsnivå så att man kommer ihåg att själv koppla bort den från laddare. Gör man inte detta kommer den ladda fullt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

"Mobilladdare" är inget annat än switchade nätaggregat, precis som nätaggregatet till routern, switchen, tv'n, datorn eller allt annat som man vanligtvis har ständigt inkopplat. Det switchade nätaggregatet omvandlar växelström till likström, och när man kopplar in telefonen så är det telefonen som begär vilken spänning på likströmmen den vill ha. All reglering av laddningen sköts internt i telefonen.

All elektrisk utrustning som är inkopplad kan förstås överhetta om det blir fel på den, vilket i värsta fall kan orsaka brand. Men med tanke på hur många elektriska apparater vi idag har inkopplade, så är den risken inte särskilt stor.

Jo, fast en trådlös laddare är ju mer komplicerad. Det kan bli varmt om konstruktionen inte är den bästa och telefonen ligger lite fel eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast en trådlös laddare är ju mer komplicerad. Det kan bli varmt om konstruktionen inte är den bästa och telefonen ligger lite fel eller så.

Ja, min nuvarande mobil blev överhettad flera gånger, så nu vågar jag tyvärr inte använda trådlös laddning. Tråkigt för det är väldigt smidigt.
Kontaktade både tillverkaren av den trådlösa laddaren och mobiltillverkaren, men ingen vet vad som är problemet. De ska på pappret vara kompatibla.

Som flera andra skrivit så har jag flera laddare (numera ej trådlösa) inkopplade för jämnan (till min sambos förtret).
Så länge mobilen inte är inkopplad på laddaren så är det ingen fara.

Man förlorar den största poängen med trådlösa laddare genom att inte ha dem inkopplade för jämnan.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Normalt sett så är alla laddare, även trådlösa, helt ofarliga när de inte används. Det är när de laddar nåt som den eventuella brandfaran kommer in i bilden.

Permalänk
Medlem

Så summa summarum... Är det värt att köpa Samsungs egna istället för Xiaomis som är halva priset?

Ikeas är tyvärr bara 5 w, vill ha minst 10.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Ärligt talat så trodde jag att detta var standard i senare Android med turboladdning osv! Minreservtelefonh h0uawei smart p 2019 fig+lx1 battetirsparfunktiomn som original, och den fungerar på ungefär samma sätt som just accu battery! appen du kan ställa in det mesta, men är inte detta standard nu med Usb-c och alla andra möjligheter för att få den att dra mibre w egi?

Permalänk

Sen vill jag tillägga att ha sin laddare alltid inkopplad inte är speciellt bra pga även om du inte laddar så drar den ström, även om det är väldigt lite. Samma gäller för tex tvapparater mm som stängs av via fjärrkontrollen (standby).
Jag gör själv på detta sätt(är lat) om jag inte ska vara hemifrån en tid, då brukar jag bryta strömmen som i de flesta fall har en brytare och överspänningsskydd,iaf mina förgreningssladdar som jag köpt.
Mvh

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Nja, den larmar bara vid en viss laddningsnivå så att man kommer ihåg att själv koppla bort den från laddare. Gör man inte detta kommer den ladda fullt.

Tror att nyare Androidversioner har detta inbyggt eller så har tillverkarna lagt till det själva, vet inte säkert vilket det är men sitter på en 2000kr reservtelefon för tillfället som har detta inbyggt.
Även om mobilen visar 100% så är det inte batteriet helt fullt och tvärtom, detta för att förlänga batteriets livstid.r ditt batteri helt tomt så kan det ta ganska lång tid innan du ens ser att den laddar i displayen/led'en.
Mvh