Dålig service och bemötande från UPS

Permalänk
Medlem

UPS i Luleå är skit

Fint att det fungerar i Linköping tack vare utmärkt underleverantör till UPS.

I Luleå är det Lastbilsstation Luleå, och de känner inte ens för att sara i telefon när jag ringer dagen före för att om möjligt undvika problem vid leveransen (har tidigare usla erfarenheter av UPS-leveranser). UPS Sveriges kundtjänst bemannas av en mycket ohjälpsam kvinna som meddelar att ingenting kan göras innan de har försökt leverera, att de aldrig ringer mottagaren, och att hon inte vet vilket lokalt företag som sköter leveransen.

Stenåldersföretag!

Permalänk
Medlem

Jobbar åt UPS i sydvästra Skåne, någon som har frågor? Kan försöka besvara så gott de går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jobbar åt UPS i sydvästra Skåne, någon som har frågor? Kan försöka besvara så gott de går.

Har ni som policy att alltid ringa innan leverans?
Fick nämligen leverans igår av en trevlig chaufför hos er som knackade på dörren, tidigare har dom alltid ringt.
Bara nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Har ni som policy att alltid ringa innan leverans?
Fick nämligen leverans igår av en trevlig chaufför hos er som knackade på dörren, tidigare har dom alltid ringt.
Bara nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Det har kommit mer krav på det för några månader sen. Men det är svårt att fastställa när det ibland blir att det hoppas runt bland "rundorna". Sätter sig en o-van person på en runda när ordinarie är sjuk så tar den orutinerade inte sig och ringer, utan fokuserar på att få ihop dagen.

Sen är det ju mycket press på oss, alla får inte alltid ett samtal. That's just how it is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det har kommit mer krav på det för några månader sen. Men det är svårt att fastställa när det ibland blir att det hoppas runt bland "rundorna". Sätter sig en o-van person på en runda när ordinarie är sjuk så tar den orutinerade inte sig och ringer, utan fokuserar på att få ihop dagen.

Sen är det ju mycket press på oss, alla får inte alltid ett samtal. That's just how it is.

Tack för utförligt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mig var det definitivt ingen som ringde. Jag hade angivit mobilnummer men inte porttelefon eftersom jag inte visste att företaget jag beställt hos skulle skicka varan på det här sättet.

Satt hemma hela dagen beredd vid mobilen - ingen ringde. När jag sen kollade UPS-siten så var status ändrad till att de misslyckats leverera och då skickat det till ett ombud istället.

När jag ringde UPS kundtjänst för att klaga så gav de beskedet att chafförerna inte har någon företagstelefon i bilarna utan bara (möjligtvis)sina privatmobiler. Jag tycker det här känns skrämmande omodernt om man jämför med hur deras konkurrenter presterar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Mig var det definitivt ingen som ringde. Jag hade angivit mobilnummer men inte porttelefon eftersom jag inte visste att företaget jag beställt hos skulle skicka varan på det här sättet.

Satt hemma hela dagen beredd vid mobilen - ingen ringde. När jag sen kollade UPS-siten så var status ändrad till att de misslyckats leverera och då skickat det till ett ombud istället.

När jag ringde UPS kundtjänst för att klaga så gav de beskedet att chafförerna inte har någon företagstelefon i bilarna utan bara (möjligtvis)sina privatmobiler. Jag tycker det här känns skrämmande omodernt om man jämför med hur deras konkurrenter presterar!

Alla område har inte jobb telefoner. Vissa har.

Posten har precis börjat skaffa telefoner, iallafall I Skåne. För att förbättra leveranserna till privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 2 "trevliga" fall av paketleverans med UPS som irriterar mig en del.
Bor i Göteborg... (om det är av intresse för någon)
Beställde varor före Jul precis och la på lite extra för att få hemlevererat.
Planerad leverans blir den 21e Dec.
Håller mig hemma hela dagen när jag plötsligt får se på UPS sida att de lämnat in paketet till utlämningsstället. Detta utan synbar orsak.
När jag sedan anmäler detta till butiken och kräver tillbaka de extra pengar jag la på att få det hemlevererat så får jag se att UPS uppdaterat på leveransen (Detta sent på kvällen efter att jag faktiskt hämtat ut paketet) med informationen att mottagaren inte var anträffbar.
Blev en aning förbannad där.
Bor i ett enplans radhus. (Ingen portkod!)
Och jobbade hemma hela dagen!
Dvs den som skrev in det på leveransen sitter och ljuger!
Inte ok.

Den andra historien är egentligen inte klar ännu.
Väntade igår på leverans från UPS (Jag gillar att man själv måste gå in på deras sida för att se vilken dag de planerar att leverera...)
Ingen uppdatering skedde sedan med paketet på hela dagen.
Jag har satt in att jag vill få uppdateringar om något händer med paketet.
Men ingen information kom igår.
Idag går jag in på deras hemsida och ser då att de ändrat planerad leverans till idag. Detta utan egentligen ändra på ordern. (Då det hade resulterat i ett mail till mig...)

Vilken fantastisk kundservice de har!

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd i frustration.
Fick precis en notis om att "Chuffören kom ej in", paketet körs till paketombud.

Det finns en porttelefon. Förstår inte att det är så sjukt jävla svårt för "folk" som väljer att köra paketbil som yrke, att använda en porttelefon?!
Samma skit oavsett om det är postnord, fedex, dhl eller som nu UPS.

Ringer upp deras kundtjänst, som inte kan annat än beklaga och säga att det är "vanligt förekommande".
Hennes tips var på fullaste allvar att:
Ring så fort du får aviseringen om vilken dag vi kommer, och be kundtjänst att skicka ut en notis till chaffisen om att denne måste använda porttelefonen.

På riktigt? Dom menar alltså att man till någon vars arbetsbeskrivning är ungefär "kör bil och ta dig in i portar", ska behöva upplysas om att dom ska ANVÄNDA PORTTELEFONEN?
Herregud. Alltså herregud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bumpar denna tråd i frustration.
Fick precis en notis om att "Chuffören kom ej in", paketet körs till paketombud.

Det finns en porttelefon. Förstår inte att det är så sjukt jävla svårt för "folk" som väljer att köra paketbil som yrke, att använda en porttelefon?!
Samma skit oavsett om det är postnord, fedex, dhl eller som nu UPS.

Ringer upp deras kundtjänst, som inte kan annat än beklaga och säga att det är "vanligt förekommande".
Hennes tips var på fullaste allvar att:
Ring så fort du får aviseringen om vilken dag vi kommer, och be kundtjänst att skicka ut en notis till chaffisen om att denne måste använda porttelefonen.

På riktigt? Dom menar alltså att man till någon vars arbetsbeskrivning är ungefär "kör bil och ta dig in i portar", ska behöva upplysas om att dom ska ANVÄNDA PORTTELEFONEN?
Herregud. Alltså herregud.

Åh, det där har jag prövat (fast med portkod när jag hade det).
Beställde från Centraleuropa, Spanien tror jag, och det fanns ingen möjlighet att ange portkod vid beställningen.
Jag ringde UPSs kundtjänst som sa att så länge kollit inte hade hade kommit till Sverige kunde inte UPS Sverige lägga till infornation om portkod men att jag skulle höra av mig igen så fort kollit kommit till Sverige.
Sagt och gjort; 06 (när kundtjänsten öppnade) den morgonen kollit kom till Sverige ringde jag kundtjänst och meddelade portkod.
Men tro det eller ej; senare på dagen kom det klassiska "Chauffören kom ej in".
Jag ringer då upp kundtjänst igen och hör mig för om situationen och får då höra att; Nejdå, den informationen skickar vi inte med chauffören, det har vi inte tid med.
När jag frågar hur man då ska göra för att meddela portkod får jag ett svar på temat "det är ditt problem, inte vårat".

Jag tror inte att det hade gått annorlunda för dig även om du hade informerat om att chauffören att denne behöver; stanna fordonet, gå ut fordonet, gå fram till dörren, trycka på de mystiska knapparna och slutligen öppna sagda dörr.

Permalänk
Medlem

Paketet i Malmö 0100 inatt. 0400 skjuter de leveransen tills nästa vecka. Till och med postnord kan sortera ett paket på toftanäs 0600 och leverera 1200 samma dag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd i frustration efter dagens imponerande arbetsinsatser. Har fått paket levererade två gånger av UPS under de senaste 12 månaderna och båda gångerna har varit rena rama cirkusen.

Första tillfället:
Första tillfället då paketet planerats att delas ut så misslyckas detta utan att någon förklaring anges. Jag har då arbetat hemifrån för att ta emot paketet. Vid nästa försök så misslyckas chauffören återigen att leverera paketet och påstår att ingen person varit anträffbar på adressen. Jag får då meddelat att paketet istället lämnats till ett utlämningsställe långt bort från min bostadsadress. Dagen därpå så bestämmer jag mig i frustration för att bege mig till detta utlämningsställe efter jobbet. På väg dit får jag en ny avisering om att paketet har hämtats upp av UPS på utlämningsstället. Efter detta görs ytterligare misslyckade försök att dela ut paketet och mitt paket hamnar efter karusellturen till sist ÅTERIGEN hos samma utlämningsställe. Lyckligtvis hinner jag denna gång plocka upp paketet innan det hämtas upp av en ny tomte

Andra tillfället:
Beställde en vara via Amazon UK varpå UPS olyckligtvis fick det ärofyllda uppdraget att leverera paketet. Efter den, i vanlig ordning, utomordentligt precisa uppskattning när paketet ska levereras ("vanligtvis någon gång mellan 9-19") blev jag meddelad att paketet dessvärre inte kunde levereras med förklaringen "Mottagaren ej angiven på skylt i byggnad.". Något som inte stämmer. Jag ringer då genast upp kundtjänst eftersom uppdateringen skett för knappa 10 minuter sedan och blir meddelad att chauffören troligtvis inte hade portkoden. Jag frågar då varför hen inte ringt eftersom mitt telefonnummer finns i deras system. "Chaufförerna har bara privata telefoner" blir det korta svaret. "Ledningsbeslut" påpekar han bestämt och blir därefter tyst. Jahapp? Men då kanske jag behöver jag ange portkoden på nytt om den nu saknas frågar jag? "Japp". Jag anger därefter koden och frågar om chauffören inte kan komma tillbaka om hen precis varit här? Jag har ju ändå suttit hemma och väntat på paketet hela dagen? "Nej". Nehepp? Men han var ju precis här? "Vi gör bara ett försök... Ledningsbeslut". Så paketet levereras då under morgondagen? Kan jag åtminstone få någon slags uppskattning om vilken tid? "Nej, den kommer någon gång under morgondagen, 9-19".

Jag kan inte annat än häpnas över hur ett så etablerat globalt transportföretag kan ha så fullständigt tappade rutiner.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag hur fan UPS tänker. Vid min senaste leverans ändrade UPS, utan att meddela mig, leveransadress. Jag hade då medvetet angivit en annan adress för att ha möjlighet att ta emot paketet på deras angivna tider. Nu slutade det hela väl ändå tack vare att UPS kom försent och levererade paketet utanför deras angivna leveransfönster, men det är nog inte alltid man kan räkna med sådan tur.

Permalänk
Medlem

Fan ska man säga... Beställde en grej för 12500:- paketet skulle ha lämnats igår enligt UPS, på min trappa?!? Givetvis finns inget paket kvar.

Jag bor i villa i ett mindre samhälle och med en rätt trafikerad väg samt trottoar 5 meter från entrén. Gjorde nu en reklamation om förlorat paket. Blir tokig på sånt här.

Hur i hela friden kan de bara lämna dyra grejer vind för våg? Jag hoppas att jag går skadelös ur detta?! Jag trodde i min enfald att de fraktade grejerna till ett ombud om ingen finns på plats?!?

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Hur i hela friden kan de bara lämna dyra grejer vind för våg? Jag hoppas att jag går skadelös ur detta?! Jag trodde i min enfald att de fraktade grejerna till ett ombud om ingen finns på plats?!?

Reklamera till butiken också. Säg att du inte har fått någon vara och att du vill att butiken åtgärdar felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Reklamera till butiken också. Säg att du inte har fått någon vara och att du vill att butiken åtgärdar felet.

När jag snackade med UPS idag så hävdade de att jag inte behöver kontakta butiken? Känns ju som om man bör kontakta alla inblandade parter?

Permalänk
Medlem

Väntade hela eftermiddagen igår på en leverans. På kvällen stod det på trackingsidan att gatuadressen var inkorrekt och ytterligare lite senare att adressen var korrigerad. Märkligt för UPS har levererat flera paket till samma adress från samma butik tidigare.

Idag försökte de inte ens köra ut men den tidigare korrigerade gatuadressen var inkorrekt igen enligt trackingsidan. Blir så trött att behöva sitta i en enerverande telefonkö bara för att de inte kan vara ärliga med att de inte hann leverera eller att chauffören för dagen inte hittade.

Ska försöka undvika internetbutiker som anlitar UPS i fortsättningen.