Permalänk
Medlem

@Wastafari: Precis som du säger är det ingen tull och ingen moms heller, den är inräknad i priset. Du ser dock två priser på deras store. Priset med "VAT incl." är priset med moms som du också betalar vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

@Wastafari: Precis som du säger är det ingen tull och ingen moms heller, den är inräknad i priset. Du ser dock två priser på deras store. Priset med "VAT incl." är priset med moms som du också betalar vid köp.

Är det svensk moms de lägger på? Med tanke på volymen som de säljer till sverige så borde det vara svensk moms. Är det samma pris inkl moms efter du har lagt beställningen och angett din adress som den som visas på sidan innan man har gjort beställningnen?

Permalänk
Medlem

@joakim99:

Ja, det stämmer, med aktuell växelkurs.

Permalänk
Medlem

Någon som har eller har testat UniFi 6 Extender? Verkar varavår motsvarighet till UAP BeconHD.
Vore lite kul att utöka trådlösa i garaget och bortanför. Dra kabel är nästintill omöjligt och att bara plugga in i uttaget verkar onekligen smidigt för den late.
Har inga krav på snabba svarstider eller speciellt snabb upp/ner heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

@Wastafari: Precis som du säger är det ingen tull och ingen moms heller, den är inräknad i priset. Du ser dock två priser på deras store. Priset med "VAT incl." är priset med moms som du också betalar vid köp.

Smutt! då är det ju en ganska stor prisskillnad! Tack för svaret

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Sitter idag med en trött Dlinkrouter i källaren där mitt villafiber kommer in. Den har har en kabel som går till min stationära gamindator och en kabel till min andra routernpå övervåningen. Det är en Asus router som kör husets wifi och en Nvidia sheld, hemlarmet och Hue bryggan på kabel.

Vill få upp min hastighet där jag har mkn gamla dlink skulle en Ubiquiti Edgerouter x göra samma jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Sitter idag med en trött Dlinkrouter i källaren där mitt villafiber kommer in. Den har har en kabel som går till min stationära gamindator och en kabel till min andra routernpå övervåningen. Det är en Asus router som kör husets wifi och en Nvidia sheld, hemlarmet och Hue bryggan på kabel.

Vill få upp min hastighet där jag har mkn gamla dlink skulle en Ubiquiti Edgerouter x göra samma jobb?

Vad vill du få upp hastigheten på? Trådade eller wifi, är det det trådade som inte går snabbare än 100mbit även om du betalar för mer så får du leta reda på flaskhalsen först för att sedan uppgradera den hårdvaran till 1 gbit.

Är det det trådlösa så hjälper inte en router utan wifi, då är det en trådbunden accesspunkt du kan komplettera med eller en UDM om du vill ha en routher med wifi. Eller så fimpar du allt och kör med Amplify serien men du låser då in dig lite då det är ett annat system än ubiquitis primära.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Vad vill du få upp hastigheten på? Trådade eller wifi, är det det trådade som inte går snabbare än 100mbit även om du betalar för mer så får du leta reda på flaskhalsen först för att sedan uppgradera den hårdvaran till 1 gbit.

Är det det trådlösa så hjälper inte en router utan wifi, då är det en trådbunden accesspunkt du kan komplettera med eller en UDM om du vill ha en routher med wifi. Eller så fimpar du allt och kör med Amplify serien men du låser då in dig lite då det är ett annat system än ubiquitis primära.

Jag har 500/500 in. Men min gamla Dlink klarar bara 100/100.
Ju mer jag läser om Ubiquiti verkar det vara vägen att gå:)
Kanske borde slänga ut min Asus medmoch gå över helt.

Jag har idag en kabel dragen mellan våningarna så behöver nån router/firewall där mitt fiber kommer in som även behöver en port som jag kan köra min dator där nere.

Sedan där uppe en router som jag även kan köra nån AP på kansle för att få WiFi mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Jag har 500/500 in. Men min gamla Dlink klarar bara 100/100.
Ju mer jag läser om Ubiquiti verkar det vara vägen att gå:)
Kanske borde slänga ut min Asus medmoch gå över helt.

Jag har idag en kabel dragen mellan våningarna så behöver nån router/firewall där mitt fiber kommer in som även behöver en port som jag kan köra min dator där nere.

Sedan där uppe en router som jag även kan köra nån AP på kansle för att få WiFi mm.

Varför en router även på övervåningen?

Gör istället såhär, en router på nedervåningen med så många portar du tycker behöver på undervåningen plus kabeln till övervåningen.
Sen sätter du en switch på övervåningen men så många portar du behöver för kabelanslutna enheter plus accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Jag har 500/500 in. Men min gamla Dlink klarar bara 100/100.
Ju mer jag läser om Ubiquiti verkar det vara vägen att gå:)
Kanske borde slänga ut min Asus medmoch gå över helt.

Jag har idag en kabel dragen mellan våningarna så behöver nån router/firewall där mitt fiber kommer in som även behöver en port som jag kan köra min dator där nere.

Sedan där uppe en router som jag även kan köra nån AP på kansle för att få WiFi mm.

Du skulle kunna sätta en Udm nere, då får du trådlöst och fyra portar där och sedan koppla in accesspunkten "In Wall HD" uppe så får du wifi och några portar där uppe också.

Min inwall HD som sitter på ena kortsidan av husets övervåning ger hela huset wifi, får märkbart sämre fart i källaren på andra sidan av huset men med tanke på att taket i källaren är 1dm tjock betong är det imponerande att chromecasten där funkar utan problem.

Kanske skulle det räcka med bara en udm och bara sätta en switch uppe, för täckningens skull borde du ha udm uppe men du kanske inte kan dra två kablar upp? En från fibern upp till udm och sedan en ner till switchen. Så kan du nyttja wifi signalen som skickas ut under routern.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vill få upp min hastighet där jag har mkn gamla dlink skulle en Ubiquiti Edgerouter x göra samma jobb?

Ja.

Är det enda du är ute efter så är UDM mm som de andra pratar om onödigt dyrt även om det är bra lösningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har haft problem med att alla enheter kopplade till min AP kopplar från lite då och då. Det sker i alla fall på 5 GHz, är inte helt säker på om det gäller 2.4 GHz också eftersom jag nästan aldrig använder det. Vet inte riktigt hur ofta det händer men varierar, kan märka det en gång om dagen eller 3 gånger i timmen.

Det är en AP AC Pro som är kopplad till en POE port på en av Ubiquitis 8 port switches. Jag laddade ner den senaste log filen för min AP, men jag fick personligen inte ut något av den. Mellan 10.00 och 11.00 hände det minst två gånger.

Jag har ett annat problem som jag skrev om tidigare men i denna tråd men ignorerade det sen eftersom det egentligen inte påverkade mig speciellt mycket. I Unifi under clients ser det ut såhär.

Dold text

Alla de enheter som bara har en MAC-address som namn finns förstås inte och där är drygt 700 såna. Man kan också se att den är kopplade till port #5 vilket är samma port som min AP och Nvidia shield är kopplad till. Därför funderar jag på om det kan vara en del av problemet.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan, jag har haft problem med att alla enheter kopplade till min AP kopplar från lite då och då. Det sker i alla fall på 5 GHz, är inte helt säker på om det gäller 2.4 GHz också eftersom jag nästan aldrig använder det. Vet inte riktigt hur ofta det händer men varierar, kan märka det en gång om dagen eller 3 gånger i timmen.

Det är en AP AC Pro som är kopplad till en POE port på en av Ubiquitis 8 port switches. Jag laddade ner den senaste log filen för min AP, men jag fick personligen inte ut något av den. Mellan 10.00 och 11.00 hände det minst två gånger.

Jag har ett annat problem som jag skrev om tidigare men i denna tråd men ignorerade det sen eftersom det egentligen inte påverkade mig speciellt mycket. I Unifi under clients ser det ut såhär.

Alla de enheter som bara har en MAC-address som namn finns förstås inte och där är drygt 700 såna. Man kan också se att den är kopplade till port #5 vilket är samma port som min AP och Nvidia shield är kopplad till. Därför funderar jag på om det kan vara en del av problemet.

Du borde uppdatera firmware och controller, kan inte se loggen men problemet med massa MAC-adresser har lösts i senare programvaran för AP/USW. Jag skulle rekommendera 5.14.23 som Controller och 5.40.3 som firmware för AP

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du borde uppdatera firmware och controller, kan inte se loggen men problemet med massa MAC-adresser har lösts i senare programvaran för AP/USW. Jag skulle rekommendera 5.14.23 som Controller och 5.40.3 som firmware för AP

Tack för svar!

Vad jag kan se har jag allt det senaste, uppgraderar alltid så fort en stable release kommer.
Controllern visar 6.0.18 och AP 4.3.21.11, båda är så vitt jag kan se de senaste på Ubiquitis hemsida.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Tack för svar!

Vad jag kan se har jag allt det senaste, uppgraderar alltid så fort en stable release kommer.
Controllern visar 6.0.18 och AP 4.3.21.11, båda är så vitt jag kan se de senaste på Ubiquitis hemsida.

6.0.18 är gammal och buggig, finns nyare 6.0.28 eller 6.0.31 i Beta. 5.40.3 är också i Beta-channel

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

6.0.18 är gammal och buggig, finns nyare 6.0.28 eller 6.0.31 i Beta. 5.40.3 är också i Beta-channel

Använder en Docker på unRAID, verkar som den var lite långsam på att uppgradera. Installerade en annan och är på den senaste nu, får hoppas detta löser några problem. Tack för hjälpen så länge

@joeldeluxe

Funkar bra hittills men nu dyker där upp två andra enheter, dock så kommer de från min Gateway istället för switchen denna gången. Verkar som Ubiquiti tagit bort funktionen att ha ett SSID för 2.4 GHz och ett för 5 GHz

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Funkar bra hittills men nu dyker där upp två andra enheter, dock så kommer de från min Gateway istället för switchen denna gången. Verkar som Ubiquiti tagit bort funktionen att ha ett SSID för 2.4 GHz och ett för 5 GHz

Gällande "Combine SSID" så är det numera så att du behöver skapa AP Groups om du vill ha olika SSID för 2.4 och 5Ghz. Men de rekommenderar att köra samma om du inte har kompatibilitetsproblem

Introduce AP Groups feature.

  • AP Groups simplifies the way to configure Wi-Fi and arrange APs in logical groups.

  • That feature is replacing WLAN Groups and WLAN Overrides. It’s a breaking change and some corner cases may not covered by migration.

  • Some WLAN Group configurations have been migrated to individual Wi-Fi Network configurations.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205204020-UniFi-WLAN-Gr...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Gällande "Combine SSID" så är det numera så att du behöver skapa AP Groups om du vill ha olika SSID för 2.4 och 5Ghz. Men de rekommenderar att köra samma om du inte har kompatibilitetsproblem

Introduce AP Groups feature.

  • AP Groups simplifies the way to configure Wi-Fi and arrange APs in logical groups.

  • That feature is replacing WLAN Groups and WLAN Overrides. It’s a breaking change and some corner cases may not covered by migration.

  • Some WLAN Group configurations have been migrated to individual Wi-Fi Network configurations.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205204020-UniFi-WLAN-Gr...

Okej, löste det så då. Har en satans enhet i hela huset som kräver det

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att komma åt sin AP via Unifi Controller på en Win10-burk som blivit ominstallerad/utbytt? Försöker men får inte fram någonting när jag loggar in i controllern, sparas inte infon i molnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur gör man för att komma åt sin AP via Unifi Controller på en Win10-burk som blivit ominstallerad/utbytt? Försöker men får inte fram någonting när jag loggar in i controllern, sparas inte infon i molnet?

Om controllern som AP:n var kopplad till har kraschat och blivit ominstallerad så är et enklast arr resetta AP:n, och och sen adoptera den på nytt i den nyinstallerade controllern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Om controllern som AP:n var kopplad till har kraschat och blivit ominstallerad så är et enklast arr resetta AP:n, och och sen adoptera den på nytt i den nyinstallerade controllern.

Ah. Så drygt. AP är uppe och rullar men jag ersatte datorn som jag körde controllern på, går det verkligen inte på något annat sätt än resetta AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ah. Så drygt. AP är uppe och rullar men jag ersatte datorn som jag körde controllern på, går det verkligen inte på något annat sätt än resetta AP?

Är det så svårt att resetta AP:n då, du behöver ju bara ett gem eller liknande att trycka in i resethålet.

Du kan ju testa detta annars:

"To readopt the device without resetting (if you have the original controller credentials):

Log into the original controller and go to Settings > Site
Locate the device authentication data and write it down (if you don't see the credentials, enable Advanced Features first)
Log into the new controller and open the device's Properties panel
Click Adopt and specify the information from the original controller

The device will begin the adoption process to the new controller and provision with new settings."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur gör man för att komma åt sin AP via Unifi Controller på en Win10-burk som blivit ominstallerad/utbytt? Försöker men får inte fram någonting när jag loggar in i controllern, sparas inte infon i molnet?

Det är det som är nackdelen med unify. Kontrollern ligger där man installerar den. Vilket man får ta hänsyn till genom att säkerhetskopiera och flytta.

Har man bara en accesspunkt så skulle jag säga att det bästa är att använda deras APP i telefonen där man kan konfigurera utan kontrollern. Mindre inställningar, men oftast behöver man inte alla inställningar.

I din situation behöver du återställa accesspunkten och köra igång den med en ny kontroller eller APP

Permalänk
Medlem

Hej. Behöver lite hjälp med att hitta något fäste till Ubiquiti, vill fäste min accesspunkt på väggen horisontellt. Som på denna bilden.
Jag har en Unifi AC LR och en NanoHD. Letat lite överallt men hittar tyvärr inte något. Fanns för andra märken.

Annars får jag nog hitta en vinkel i rätt mått och borra extra hål och fästa den medföljande plattan mot den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Hej. Behöver lite hjälp med att hitta något fäste till Ubiquiti, vill fäste min accesspunkt på väggen horisontellt. Som på denna bilden.
Jag har en Unifi AC LR och en NanoHD. Letat lite överallt men hittar tyvärr inte något. Fanns för andra märken.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61MUQJTSWZL._AC_SL1106_.jpg
Annars får jag nog hitta en vinkel i rätt mått och borra extra hål och fästa den medföljande plattan mot den istället.

Varför inte sätta den i taket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Varför inte sätta den i taket?

Måste dra sladd från uttag vid golvet och blir inte det snyggaste i vardagsrummet. Andra accesspunkten har jag inte något rakt tak jag kan fästa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Måste dra sladd från uttag vid golvet och blir inte det snyggaste i vardagsrummet. Andra accesspunkten har jag inte något rakt tak jag kan fästa den.

Om det handlar om utseende så är det väl snyggast att skruva fast den platt mot väggen?

Men om du absolut vill ha den horisontellt montera på väggen så är det väl bara ta en vanlig väggkonsol som du limmar fast på den metallringen som följer men AP:n, den som är tänkt att använtädas för innertak av ackustikplattor, och sen skruva fast fästplattan till AP:n i metallringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Hej. Behöver lite hjälp med att hitta något fäste till Ubiquiti, vill fäste min accesspunkt på väggen horisontellt. Som på denna bilden.
Jag har en Unifi AC LR och en NanoHD. Letat lite överallt men hittar tyvärr inte något. Fanns för andra märken.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61MUQJTSWZL._AC_SL1106_.jpg
Annars får jag nog hitta en vinkel i rätt mått och borra extra hål och fästa den medföljande plattan mot den istället.

https://www.thingiverse.com/thing:4143266 för NanoHD

https://www.thingiverse.com/thing:2447751 AC LR

Men kanske inte det du var ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Tack, hade tillgång till 3d skrivare innan men inte tyvärr just nu, ska se om jag kan ordna det på något sätt, annars blir nog någon konsol som tidigare nämnts

Permalänk
Medlem

Känner att jag behöver vända mig till er för lite assistans om det går bra, jag har en AP AC PRO som går med PoE mot en Edgerouter PoE, både har i dagarna fått ny fw efter att ha rullat felfritt i drygt ett halvår. I samband med detta så körde jag en reset på AP'n för att kunna få upp den i min nya dator och sedan dess så får jag titt som tätt mail om att AP'n gått ned, det sker väldigt sporadiskt så jag kan inte riktigt härleda det till något.

Så här har det sett ut sedan den nollades:

was disconnected 12:42 pm 11/03/2020
was disconnected 7:41 am 11/03/2020
was disconnected 12:29 pm 11/02/2020
was disconnected 6:57 pm 11/01/2020
was disconnected 6:07 pm 11/01/2020
was disconnected 3:39 pm 11/01/2020
was disconnected 9:16 pm 10/31/2020

Under rutan anomalities får jag följande för flera olika klienter:
11 Anomalies over 5 devices
12:00pm High TCP latency for Client
8:00am High TCP latency for Client for last 3 hours
8:00am High TCP latency for Client for last 3 hours
8:00am High TCP latency for Client for last 3 hours
8:00am High TCP latency for Client for last 2 hours
2:00pm High WiFi retries for Client for last 2 hours
2:00pm High TCP latency for Client for last 2 hours
2:00pm High TCP latency for Client
2:00pm High TCP latency for Client
2:00pm High TCP latency for Client for last 2 hours
1:00pm High WiFi retries for Client

Vart skall jag börja leta föreslår ni? Kanaler som WLAN går på eller något annat?

Kan tillägga att på min win10-laptop så ser jag ibland att WLAN-ikonen vid klockan försvinner och jordgloben kommer fram, kan dock surfa som vanligt.