Knäckfråga för den avancerade nätverkaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om det visar sig att han tappar paket håller jag med dig, annars kommer det vara helt hopplöst att få en ISP att ens ta i problemet. Det enda det kommer sluta i är en teknikerkostnad för TS del.

Tror du hakar upp dig på vad som är tekniskt korrekt och hur ISPs arbetar, hur mycket information du en kastar på dem kommer de se dig som en amatör som inte har en aning om vad du pratar om och kasta all information du ger i soporna, kolla om de kan få en fullvärdig länk och sen gå vidare med livet och skylla problemen på TS.

Kommer inte kosta något för att de ska titta på distans rycker de på axlarna där så kommer inte någon tekniker att skickas ut. Skickas väl en tekniker ut på plats kan de dessutom mäta om kabeln presterar som den ska eller om switchporten mår bra.

Sen beror det givetvis på vem som ansvarar för fastighetsnätet om problemet sitter där. Oftast åtgärdar nätägaren/kommunikationsoperatören detta dock.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Fast på bilden han la ut där problemet var löst står det ju att han får ut 90+/90+Mbit vilket är inom ramarna när man har en 100Mbit länk mot switchen.

Men du får ju ut 90+ åt båda håll nu, så det är väl ännu bättre än tidigare?

Ja det är ännu bättre på uppladdningen. Kan inte minnas att jag någonsin haft 90 upp varken där jag bor nu eller i min förra lägenhet.
Men det hände ju något för ett tag sen och linan blev långsammare, det var ju det som föranledde mina undersökningar.
Det är lite svårt att få ihop allt ändå för att om det var fel även när det var 90/40, vad berodde då det på? Det är ju mer sannolikt att det är ett fel än flera samtidigt. Kanske jag haft halv duplex hela tiden oavsett var jag kopplat in kabeln men det bara yttrat sig olika beroende på mottagare (PCI-E/USBlaptop/integrerat/router)?
Högst oklart. Det är ju löst själva problemet men jag kan fortfarande inte förklara alla siffror.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är ju fortfarande fel på signalerna (kabeln) eller switchen om den byter ner till halv duplex. Förutom att tidvis påverka hastigheten kan han istället börja tappa länken helt nu.

Jag fattar inte din ingång här. Du menar att switchen är felet, men jag har åtgärdat felet genom att ändra inställningar i min router. Switchen är oförändrad. Menar du att switchen "annonserar" fel duplex och att jag måste därför ändra i routern? Om detta både kan ge hastigheten 90/40 och 12/5 beroende på mottagande enhet så är det en möjlig förklaring. Annars måste det finnas minst ett fel till.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kommer inte kosta något för att de ska titta på distans rycker de på axlarna där så kommer inte någon tekniker att skickas ut. Skickas väl en tekniker ut på plats kan de dessutom mäta om kabeln presterar som den ska eller om switchporten mår bra.

Sen beror det givetvis på vem som ansvarar för fastighetsnätet om problemet sitter där. Oftast åtgärdar nätägaren/kommunikationsoperatören detta dock.

Absolut. Deras inställning hela tiden har varit "linan ser bra ut" när de tittar på distans. Jag har mycket svårt att tro att de skulle göra något annat. De bad mig dra kabel direkt mellan vägguttag och dator, vilket ju gav samma resultat. Detta var lite lurigt därför att det var inte förrän jag köpte nytt nätverkskort (PCI-E) som det blev vettig hastighet (90/40) och jag förstod att det ändå kan vara ett fel jag kan påverka från min sida.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av kaffeofikaelika:

Absolut. Deras inställning hela tiden har varit "linan ser bra ut" när de tittar på distans. Jag har mycket svårt att tro att de skulle göra något annat. De bad mig dra kabel direkt mellan vägguttag och dator, vilket ju gav samma resultat. Detta var lite lurigt därför att det var inte förrän jag köpte nytt nätverkskort (PCI-E) som det blev vettig hastighet (90/40) och jag förstod att det ändå kan vara ett fel jag kan påverka från min sida.

Dom kommer inte göra ett smack om du inte ligger på hur mycket som helst, och om de till slut tar sig dit för att få slut på ditt tjat så kommer de garanterat fakturera dig om de inte hittar något fel (vilket kommer vara deras inställning när de kommer dit ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Absolut. Deras inställning hela tiden har varit "linan ser bra ut" när de tittar på distans. Jag har mycket svårt att tro att de skulle göra något annat. De bad mig dra kabel direkt mellan vägguttag och dator, vilket ju gav samma resultat. Detta var lite lurigt därför att det var inte förrän jag köpte nytt nätverkskort (PCI-E) som det blev vettig hastighet (90/40) och jag förstod att det ändå kan vara ett fel jag kan påverka från min sida.

Fast då har de inte tittat på distans

Din internetleverantör kan inte logga in i switchen, utan det behöver tekniker hos nätägaren göra.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag fattar inte din ingång här. Du menar att switchen är felet, men jag har åtgärdat felet genom att ändra inställningar i min router. Switchen är oförändrad. Menar du att switchen "annonserar" fel duplex och att jag måste därför ändra i routern? Om detta både kan ge hastigheten 90/40 och 12/5 beroende på mottagande enhet så är det en möjlig förklaring. Annars måste det finnas minst ett fel till.

Switchporten väljer halv duplex för att den inte mår bra eller för att signalkvalitén (crosstalk) i kabeln är så pass dålig. Detta signalfel kan fortfarande påverka din länk även när du tvingar full duplex. Om den nu faktiskt gör det är något du kommer uppleva senare genom plötsliga hastighetsproblem, alternativt paket loss eller att länken går ner (routern tappar uppkopplingen helt) sporadiskt. Det är inte något du kan veta fören du upplever problemen. Själva grundproblemet är garanterat kvar i vilket fall som helst, så uppgraderas switchen och du får Gigabit/s-länk lär problemet bara bli värre om kabeln är skadad.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast då har de inte tittat på distans

Din internetleverantör kan inte logga in i switchen, utan det behöver tekniker hos nätägaren göra.

Switchporten väljer halv duplex för att den inte mår bra eller för att signalkvalitén (crosstalk) i kabeln är så pass dålig. Detta signalfel kan fortfarande påverka din länk även när du tvingar full duplex. Om den nu faktiskt gör det är något du kommer uppleva senare genom plötsliga hastighetsproblem, alternativt paket loss eller att länken går ner (routern tappar uppkopplingen helt) sporadiskt. Det är inte något du kan veta fören du upplever problemen. Själva grundproblemet är garanterat kvar i vilket fall som helst, så uppgraderas switchen och du får Gigabit/s-länk lär problemet bara bli värre om kabeln är skadad.

De säger att de kan titta på distans och personer i tråden har påstått att de säkert kan logga in i switchen på distans.

När det gäller att komma ut till mig kommer det nästan helt säkert gå till så att någon kommer hit och får ungefär 100/100 med sin egen utrustning i uttaget, går och lämnar en faktura. Vilket även personer i tråden sagt är sannolikt.

När det gäller om duplex kan jag ingenting om det men det har i tråden kallats för "förhandling". Detta är i min värld något mellan minst två parter. Det är för mig inte uppenbart att felet inte ligger på min sida.

Vad gäller packet loss eller annan typ av nedsättning av kvaliteten på linan (förutom låg hastighet) så har jag erfarit det när jag haft dåligt kablage tidigare, men också vid för långt kablage. Det finns ingenting som tyder på att jag har den sortens problem nu eller före jag löste problemet (jag upplever inte den sortens problem helt enkelt).

Även fast vi skrivit några gånger fram och tillbaks nu så förstår jag egentligen inte vad det är som gör dig så säker på att det inte är på min sida felet är. Särskilt eftersom att jag har enheter som både kan och inte kan komma överens med switchen.

Skulle du, med bakgrund av de mätvärden jag dokumenterat i tråden, i detalj kunna redogöra för vad det är som gör dig säker på att det är just switchen som är problemet och inte mina enheter?

Edit: kan ju tillägga att det vore väldigt märkligt samtal att ringa nu och felanmäla detta till nätoperatören. Hur ska jag beskriva problemet? Jag har inget problem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

De säger att de kan titta på distans och personer i tråden har påstått att de säkert kan logga in i switchen på distans.

När det gäller att komma ut till mig kommer det nästan helt säkert gå till så att någon kommer hit och får ungefär 100/100 med sin egen utrustning i uttaget, går och lämnar en faktura. Vilket även personer i tråden sagt är sannolikt.

När det gäller om duplex kan jag ingenting om det men det har i tråden kallats för "förhandling". Detta är i min värld något mellan minst två parter. Det är för mig inte uppenbart att felet inte ligger på min sida.

Vad gäller packet loss eller annan typ av nedsättning av kvaliteten på linan (förutom låg hastighet) så har jag erfarit det när jag haft dåligt kablage tidigare, men också vid för långt kablage. Det finns ingenting som tyder på att jag har den sortens problem nu eller före jag löste problemet (jag upplever inte den sortens problem helt enkelt).

Även fast vi skrivit några gånger fram och tillbaks nu så förstår jag egentligen inte vad det är som gör dig så säker på att det inte är på min sida felet är. Särskilt eftersom att jag har enheter som både kan och inte kan komma överens med switchen.

Skulle du, med bakgrund av de mätvärden jag dokumenterat i tråden, i detalj kunna redogöra för vad det är som gör dig säker på att det är just switchen som är problemet och inte mina enheter?

Edit: kan ju tillägga att det vore väldigt märkligt samtal att ringa nu och felanmäla detta till nätoperatören. Hur ska jag beskriva problemet? Jag har inget problem längre.

90/40 direktanslutet tyder på att du med alla fyra enheter får halv duplex, men det är som sagt något du enkelt kan ta reda på.

De du pratar med i telefon hos internetleverantören kan inte logga in i nätägarens switch utan det kan normalt bara nätägarens egna tekniker göra, har du vid samtal felanmält det?

Dåligt kablage kan yttra sig på flera sätt. Du kan komma att uppleva ytterligare problem när felet i sig inte är åtgärdat, det är först något du kommer upptäcka senare om det kommer. Om problemet kommer beror helt på hur bra switchen och din router är på att hantera felkorrigering och vad de gör vid dessa fel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

90/40 direktanslutet tyder på att du med alla fyra enheter får halv duplex, men det är som sagt något du enkelt kan ta reda på.

De du pratar med i telefon hos internetleverantören kan inte logga in i nätägarens switch utan det kan normalt bara nätägarens egna tekniker göra, har du vid samtal felanmält det?

Dåligt kablage kan yttra sig på flera sätt. Du kan komma att uppleva ytterligare problem när felet i sig inte är åtgärdat, det är först något du kommer upptäcka senare om det kommer. Om problemet kommer beror helt på hur bra switchen och din router är på att hantera felkorrigering och vad de gör vid dessa fel.

Om problemet är samma hur kommer det sig att jag fick olika siffror beroende på enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Om problemet är samma hur kommer det sig att jag fick olika siffror beroende på enhet?

För att olika nätverkskort fungerar olika. Särskilt om du kör halv duplex och full duplex mixat så kan du få konstiga siffror.

Koppla in datorn och ställ in full duplex, får du inte 90/90 (+) då?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

För att olika nätverkskort fungerar olika. Särskilt om du kör halv duplex och full duplex mixat så kan du få konstiga siffror.

Koppla in datorn och ställ in full duplex, får du inte 90/90 (+) då?

Nej. Inget av alternativen vare sig 100, 10 eller 1000, halv eller full eller auto duplex ger 90/90 varken via PCI-E eller integrerat eller USB-adapter till laptopen. Jag har faktiskt testad det och skrivit om det i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Nej. Inget av alternativen vare sig 100, 10 eller 1000, halv eller full eller auto duplex ger 90/90 varken via PCI-E eller integrerat eller USB-adapter till laptopen. Jag har faktiskt testad det och skrivit om det i tråden.

Ärligt talar har jag läst tråden och ser bara inlägg som denna:

*gråter* #18618395

Vilken duplex kortet faktiskt väljer har jag skrivit powershell-kommando för att du ska kunna kolla.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ärligt talar har jag läst tråden och ser bara inlägg som denna:

*gråter* #18618395

Vilken duplex kortet faktiskt väljer har jag skrivit powershell-kommando för att du ska kunna kolla.

Vad är problemet? Jag skriver ju att det inte gör någon skillnad vilken duplex jag väljer? Har du hakat upp dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Vad är problemet? Jag skriver ju att det inte gör någon skillnad vilken duplex jag väljer? Har du hakat upp dig?

Ser inte att du testat som i att du skrivit några resultat (för att du faktiskt inte skrivit det) och du har inte kollat om kortet verkligen körde full duplex, eller vilken duplex den får på auto för den delen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ser inte att du testat som i att du skrivit några resultat (för att du faktiskt inte skrivit det) och du har inte kollat om kortet verkligen körde full duplex, eller vilken duplex den får på auto för den delen.

Ok jag förstår nu vad du menar. Du menar att jag ska ställa in nätverkskortet på 100 full duplex och sedan kontrollera att det faktiskt använder 100 full duplex? Vad den gör på auto spelar ingen roll därför att den gör samma sak när den är inställd på full duplex. Eller halv. Den här inställningen i nätverksadapterns egenskaper påverkar inte. Det skulle kunna bero på att den inte har någon funktion. Alltså att oavsett vad jag ställer in får jag alltid halv duplex. Är det så är det ju annorlunda än med routern där en sådan förändring gjorde stor skillnad. Är ju akademiskt intresse om jag ändå inte kan förändra vilken duplex kortet kör.

Permalänk

Att manuellt sätta speed/duplex är ingen permanent lösning, iaf inte om det bara görs i ena änden.
Det kan lösa problemet för stunden men det underliggande problemet kvarstår.

Som jag ser det så ligger problemet mellan ditt LAN-uttag och din ISPs switch (eftersom du har testat med olika enheter och olika patchkablar).

Först behöver vi veta vad för speed/duplex switchen supportar. Är det 100M eller en 1G? Idag skruvar väl ingen upp 100M switchar så dina grejor borde förhandla fram 1000M FD.

Jag ser två potentiella felkällor:
a) Fel i förhandlingen av speed/duplex med ISP switchen pga inkompabilitet, felkonfiguration etc.
b) Fel pga dålig kablering (dålig kabel, skadad kabel, dålig kontaktering). Gigabit kräver Cat5e minst och kör på alla de 8 trådarna (medan 100M bara använder 4).

Eftersom ISPn verkar lite frånvarande skulle jag börja med att göra så mycket som möjligt på alt b.
Jag skulle dock dubbelkolla om de normalt har switchportarna i auto och att det är en gigabitswitch. De kanske kan också säga vilken port du sitter på då det kan underlätta senare (se längre ner).

Om jag fattat det rätt så har du fiber till fastigheten men TP-kabel in till lägenheten (dvs inte fiberbox med mediaomvandlare i lägenheten). Risken är då att någon klåpare har skadat TP-kabeln in till din lägenhet, typ böjt, klämt, häftat snett...

För att eliminera felkällor på fastighetsnätet så skulle jag:
1) Börja med att först kolla i ditt vägguttag och se om det ser ok ut där (att alla trådar är ordentligt anslutna samt att det är korta trådar som är minimalt upptvinnade). Sedan följa kabeln så långt du ser och se om den har några tydliga skador (som du verkar ha gjort).
2) Prata med någon granne som har samma tjänst och fråga vad de får för speed/duplex. Kanske du kan få testa dina grejor där? Funkar det så har du verifierat att felet ligger hos fastighetsägaren eller ISPn.
3) Prata med fastighetsägaren:
- Hör om andra haft liknande problem. Kanske har de anlitat en tveksam firma (är ju oftast den billigaste).
- Fråga om det finns testprotokoll på att det installerade fastighetskablaget är okej.
- Be om att få access till switchrummet och där rycka ur din kabel och sätta in din PC direkt i LAN porten och se hur det går. Funkar det då, får du be fastighetsägaren mäta och fixa kabeln.
- Se med ISPn om det går att byta port i din ISP switch.

Permalänk
Medlem

@Ultrabrite: Sitter massor 100 Mbit/s-grejer kvar i näten. Kommer det nog fortsätta göra fram tills nätägaren eller fastighetsägaren vill uppgradera så att de boende kan få upp till 1000 Mbit/s. Nätägaren ansvarar normalt för fel i fastighetsnätet, hur/om det fixas kan däremot fastighetsägaren säkert påverka, men det är nätägaren som kommer felsöka. Fastighetsägaren kommer i normalfallet hänvisa till internetleverantören.

Permalänk

Fick anledning att återvända till tråden.
Så här gick det:
Jag fick ibland använda metoden i inlägg #18620962 för att manuellt ändra till full duplex igen i routern. När jag gjort det fungerade internet perfekt. Jag märkte direkt när den åkt tillbaka till halv duplex därför att allt som hade med internet att göra började lagga och bli långsamt. Varje gång routern startades om fick man ställa in full duplex igen men det hände också ibland att den bara hoppade tillbaka av sig själv. Jag fick manuellt ställa in full duplex en gång i månaden eller kanske något oftare och det tog ett par minuter eller så att fixa.