Windows 10 använder nyckel från typ "bios"?

Permalänk
Medlem

Windows 10 använder nyckel från typ "bios"?

Är det så att Windows 10 "kompatibla" datorer, kan ha en nyckel inbyggd som gör att det inte går att skriva in denna i windows när man installerar en annan Windows 10? T ex datorn hade Home när man köpte den och nu skall man kasta in en Pro version?

I fall det är så, hur blir man av med detta ok om det ens går?

Datorn är en Lenovo 90DA om det spelar någon roll. Något skit som köptes temp för många år sedan.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Är det så att Windows 10 "kompatibla" datorer, kan ha en nyckel inbyggd som gör att det inte går att skriva in denna i windows när man installerar en annan Windows 10? T ex datorn hade Home när man köpte den och nu skall man kasta in en Pro version?

I fall det är så, hur blir man av med detta ok om det ens går?

Datorn är en Lenovo 90DA om det spelar någon roll. Något skit som köptes temp för många år sedan.

Har jag aldrig hört talas om.

W10 licensieringen fungerar som så att när man aktiverar en licens så sparas ett "footprint" av moderkortet i MS serverar, detta för att man inte skall behöva knappa in nyckel om man gör en ominstallation, efter ominstallation så sker då aktiveringen automatikst.

Om du väljer att installera en annan W10 version så skall/måste du knappa in den nya nyckeln för att den skall aktiveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har jag aldrig hört talas om.

W10 licensieringen fungerar som så att när man aktiverar en licens så sparas ett "footprint" av moderkortet i MS serverar, detta för att man inte skall behöva knappa in nyckel om man gör en ominstallation, efter ominstallation så sker då aktiveringen automatikst.

Om du väljer att installera en annan W10 version så skall/måste du knappa in den nya nyckeln för att den skall aktiveras.

Ja men det låter ju normalt, visste inte att det var så. Problemet är att datorn inte har internet, så var ligger denna informationen då? Hela hddn är ju rensad och tom. Jag får heller inte välja att skriva in någon nyckel när jag installerar, jag har tagit ner windows med MS egna Media Creation Tool, så det är ju en riktig version.

Egentligen är det ju inget problem, den kan köra home, men jag tycker mera att man tappade kontrollen här lite.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja men det låter ju normalt, visste inte att det var så. Problemet är att datorn inte har internet, så var ligger denna informationen då? Hela hddn är ju rensad och tom. Jag får heller inte välja att skriva in någon nyckel när jag installerar, jag har tagit ner windows med MS egna Media Creation Tool, så det är ju en riktig version.

Egentligen är det ju inget problem, den kan köra home, men jag tycker mera att man tappade kontrollen här lite.

Kan du installera pro versionen?

Om det går så skall man kunna lägga in nyckeln i efterhand genom att gå på Inställningar > System > fliken Om, där skal finnas en länk under Windows specifikationer som säger "Ändra produktnyckel eller uppgradera din utgåva av Windows"

Permalänk
Medlem

Windows 10/8.1/8.0-datorer har en nyckel inbyggd i BIOS/UEFI. Detta ersatte de tidigare SLIC-tabellerna som inte innehöll någon unik nyckel.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Skulle det vara så att home installeras automatiskt kan du antingen skapa en egen avbild av installationsmediat med din nyckel (eller den generiska för pro och välja din unika i efterhand) eller bara knappa in din pro-nyckel i efterhand.