AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Om man tittar på första tweeten borde inte den viktigare frågan vara: kan AMD ens konkurrera med 3090?!

Enligt senaste läckan, ja, man är i nivå med 3090 i Time Spy Extreme. Sen kan det vara fake förstås, men räkna inte bort AMD innan dom släppt något.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är längesedan nu, men 7970 och 290/290X var lanseringar som AMD inte skötte bra sett till när man kunde få tag i korten. De var väldigt välpresterande kort som AMD stressade ut för att få behålla prestandakronan innan Nvidia kunde kontra.

Lanseringen av Nvidia nu liknar väldigt mycket det som AMD gjorde då.

Jag fattar inte hur du kan likna detta med 7970 där det inte om kort till folket förens minst en månad efter lansering. Lilla Sverige fick ~1000 kort. Hur såg det inte ut i resten av världen då? Borde ju lanserats med 50-100k i så fall. För jag tror ju inte vi fick mer en några enstaka 1-3% av alla kort. Sedan tillverkas det ju för fullt och folk som beställt har olika datum mellan veckor till månader. Ju längre bak i kön, ju mer hugger de till med ett datum.

Detta är långt ifrån vad AMD gjort tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo fast inte speciellt många tydligen. Ja AMD's 7970 var en papperslansering i ordets rätta bemärkelse. Men att använda "skylla på andra strategin" blir här lite löjligt. Att AMD haft en riktigt taskig lansering för nästan 10 år sedan gör ju inte Nvidias nuvarande lansering bättre på något sätt.
https://utforskasinnet.se/wp-content/uploads/2020/06/personer-som-skyller-paa-andra.jpg

Skrivet av wargreymon:

Jag fattar inte hur du kan likna detta med 7970 där det inte om kort till folket förens minst en månad efter lansering. Lilla Sverige fick ~1000 kort. Hur såg det inte ut i resten av världen då? Borde ju lanserats med 50-100k i så fall. För jag tror ju inte vi fick mer en några enstaka 1-3% av alla kort. Sedan tillverkas det ju för fullt och folk som beställt har olika datum mellan veckor till månader. Ju längre bak i kön, ju mer hugger de till med ett datum.

Detta är långt ifrån vad AMD gjort tidigare.

7970 fanns tillgängligt i butiker direkt vid säljstart, dock långt ifrån alla. Det var dålig tillgång och sålde slut inom ett par dagar på de flesta håll, och tillgängligheten var rätt dålig veckorna efter det, så det kan definitivt kallas en papperslansering. Men många som försökte köpa 3080 på minuten när det släpptes kunde inte göra det. 3080 är på marknaden endast på pappret idag. 7970 kunde man klicka hem utan stress dagen för säljstart från flera webbutiker. Var 7970 en papperlansering så är definitivt 3080 det. Det är okej att även ens favoritmärke gör papperslanseringar. Tror vi alla kan vara överens om att AMD har gjort fler senaste decenniet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Siimuliize

Har du någon bra källa på det?

Det är väll givet att samma skit kommer hända AMD som NVIDIA vid lansering. Scalpers var ju anledningen till att många ej fick ett kort. Därför måste AMD ta lära av NVIDIAS lansering och implementera skydd mot botarna som scalpers använder. Ingen källa men klart som fan de kommer göra samma skit mot AMD för att sen sälja på Ebay för bra mycket högre priser. I helhet borde alla göra något mot detta. Samma hände ju Nintendo switch och ps5 pre order.

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid bra att vara först på bollen i alla lägen nu när det visar sig att många 3080 kraschar..

<JaysTwoCents >

https://www.youtube.com/watch?v=x6bUUEEe-X8

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag fattar inte hur du kan likna detta med 7970 där det inte om kort till folket förens minst en månad efter lansering. Lilla Sverige fick ~1000 kort. Hur såg det inte ut i resten av världen då? Borde ju lanserats med 50-100k i så fall. För jag tror ju inte vi fick mer en några enstaka 1-3% av alla kort. Sedan tillverkas det ju för fullt och folk som beställt har olika datum mellan veckor till månader. Ju längre bak i kön, ju mer hugger de till med ett datum.

Detta är långt ifrån vad AMD gjort tidigare.

Jag börjar misstänka att du jobbar för Nvidias marknadsavdelning..

Likheterna mellan denna release och 7970 är enormt många. Säg att fler 3080 har sålts än 7970 relaterat rill efterfrågan, vilket är mycket sannolikt, så kan man ändå inte undkomma känslan av en framstressad lansering för att hinna först. Nvidia hade kunnat hålla tillbaka lanseringen till november och bygga större lager och möta efterfrågan bättre. Dessutom är Nvidia i folks sinne och på nästan alla sätt marknadsledare, de behöver inte stressa ut grejer.

Nåväl, jag lägger ner detta och väntar några månader för att se vad jag uppgraderar mitt 1080Ti till. Kanske inte uppgraderar alls med tanke på vad korten kommer kosta inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Den ända kortet jag kan komma på som AMD inte levererat vid släpp är Vega FE. Annars har det enligt mej alltid funnits gott om kort. Vega 56/64/LC fanns det gott om vid lansering trots miningboomen, dock till ett högre pris. RX480-590, Navi. AMD kort har även lägre efterfrågan än Nvidia. Det som talar emot är Covid läget i världen.

Jag köpte ett Vega 64 vid lansering. Och trots att det var begränsad tillgång där så var det något helt annat än nvidias lanseringar.

Jag tänkte på skoj att jag skulle gå och se om det gick att få ett 3080. Men näpp! Ekade tomt hos nvidia och de flesta återförsäljare. Fanns inget om man inte räknar inets "kanske kommer senare" lager.

AMDs 5000-serie kostade 5000kr som nya. Och vi får anta att de nya kommer gå in på samma eller kanske t.om. lite högre.
nvidia har lanserat sin andra generation RT kort och AMD ska släppa sin första.
Tror det kommer komma en 8GB variant som är billigare än 3070 och en 16GB som är dyrare just med minnesmängden som motivator.

Även om jag vill det tror jag inte mellanklassarna i 6000 serien kommer vara bättre än 2080 ti.

Tror det stora chippet kommer göra det. Och i icke RT scenarion kanske det t.om. ger 3090 en match.

Det är tyvärr synd att AMD ligger efter med dessa kort då gemene man som köper ett grafikkort inte vill köpa ett till några månader senare. (Och då är det nvidia som får pengarna, inte AMD).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag köpte ett Vega 64 vid lansering. Och trots att det var begränsad tillgång där så var det något helt annat än nvidias lanseringar.

Jag tänkte på skoj att jag skulle gå och se om det gick att få ett 3080. Men näpp! Ekade tomt hos nvidia och de flesta återförsäljare. Fanns inget om man inte räknar inets "kanske kommer senare" lager.

AMDs 5000-serie kostade 5000kr som nya. Och vi får anta att de nya kommer gå in på samma eller kanske t.om. lite högre.
nvidia har lanserat sin andra generation RT kort och AMD ska släppa sin första.
Tror det kommer komma en 8GB variant som är billigare än 3070 och en 16GB som är dyrare just med minnesmängden som motivator.

Även om jag vill det tror jag inte mellanklassarna i 6000 serien kommer vara bättre än 2080 ti.

Tror det stora chippet kommer göra det. Och i icke RT scenarion kanske det t.om. ger 3090 en match.

Det är tyvärr synd att AMD ligger efter med dessa kort då gemene man som köper ett grafikkort inte vill köpa ett till några månader senare. (Och då är det nvidia som får pengarna, inte AMD).

Kan delvis hålla med om att AMD är lite sena fast ändå inte.
Kolla majoriteten av folk som inte fått sina 3080 kort ännu, och om man beställde ännu senare så är det inte ens säkert man får innan 2020 tar slut. Så för tillfället har AMD en bra lucka att lansera sina 6000 kort

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Tillverkades nog rätt mycket Vega, problemet var att företag dammsög marknaden på kort.
Det flögs in plan lastade med kort till fabrikerna som bröt kryptovaluta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Det är inte alltid bra att vara först på bollen i alla lägen nu när det visar sig att många 3080 kraschar..

<JaysTwoCents >

https://www.youtube.com/watch?v=x6bUUEEe-X8

Beror på vilket kort man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enligt senaste läckan, ja, man är i nivå med 3090 i Time Spy Extreme. Sen kan det vara fake förstås, men räkna inte bort AMD innan dom släppt något.

Jag krälar som brukligt i en bassäng fylld med koksalt när det gäller läckor/rykten av denna typ, men det vore verkligen fantastiskt kul om det är sant. Omöjligt är det definitivt inte, men sannolikhetsgraden är ju alltid frågan.

För min del skulle det inte göra något om AMD:s värsting kommer ligga i en hög prisklass. Jag betalar gärna för rejält presterande hårdvara (men inte hur mycket som helst förstås, exempelvis har 3090 för låg pris/prestanda för min del).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

5700XT var aldrig tänkt som ett high end kort, det är midrange, förtusan kretsen är ungefär lika stor som den på GTX1660 Super. 5700XT presterar en hel del bättre än 1660 Super. Det är snabbare än 2060 Super och ligger nära 2070 Super. Så direkt dålig arkitektur var inte ens RDNA1. Det blir intressant att se vad som händer när man nu har en lika stor krets som 2070 Super/3070(ja, fortfarande mindre än 2080Ti/3080).

Arean är ju bara en egenskap. 5700XT har ~57 % fler transistorer, den har ~80 % högre TDP, har 33 % högre VRAM-bandbredd, är ~8 % högre klockad och har ~80 % fler CUDA/stream-kärnor jämfört med 1660S.

Hur blir det på något sätt relevant att de råkar ha samma kretsarea? Vore ren katastrof om 5700XT inte var klart snabbare än den kretsen! Framförallt när pris "wafer" är så mycket högre på TSMC 7 nm jämfört med 16/12 nm att pris per transistor är rätt konstant (5 nm har riktigt tagit det åt fel håll, där ökar till och med pris per transistor).

Just kretsarean är ändå intressant att kika på i kontext av "big-naiv". Rimligen lär det gå åt fler transistorer per stream-kärna i RDNA2 jämfört med RDNA1 då man stoppat i fler funktioner, bl.a. stöd för raytracing. Ryktet säger att Navi 21 ska få en kretsarea på ~505 mm², det är lite drygt dubbla arean hos 5700XT.

Så frågan är om det verkligen blir dubbelt så många CUs? Är ju inte omöjligt, beror lite på om AMD använder sig av TSMC N7P, vilket jag tror är mest sannolikt då man slipper designa om kretsen totalt från "vanliga" 7 nm man använder i RDNA1. Men finns även N7+, den som använder sig av EUV, där densiteten är lite högre än i vanliga 7 nm.

Anledningen jag tror mer på N7P är då Wikichip skriver följande om N7P vs N7+

"Compared to TSMC N7 process, N7+ is said to deliver around 1.2x density improvement. N7+ is also said to deliver 10% higher performance at iso-power or, alternatively, up to 15% lower power at iso-performance. On paper, N7+ appears to be marginally better than N7P, albeit that comes at the cost of re-implementing the design. "

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Arean är ju bara en egenskap. 5700XT har ~57 % fler transistorer, den har ~80 % högre TDP, har 33 % högre VRAM-bandbredd, är ~8 % högre klockad och har ~80 % fler CUDA/stream-kärnor jämfört med 1660S.

Hur blir det på något sätt relevant att de råkar ha samma kretsarea? Vore ren katastrof om 5700XT inte var klart snabbare än den kretsen! Framförallt när pris "wafer" är så mycket högre på TSMC 7 nm jämfört med 16/12 nm att pris per transistor är rätt konstant (5 nm har riktigt tagit det åt fel håll, där ökar till och med pris per transistor).

Just kretsarean är ändå intressant att kika på i kontext av "big-naiv". Rimligen lär det gå åt fler transistorer per stream-kärna i RDNA2 jämfört med RDNA1 då man stoppat i fler funktioner, bl.a. stöd för raytracing. Ryktet säger att Navi 21 ska få en kretsarea på ~505 mm², det är lite drygt dubbla arean hos 5700XT.

Så frågan är om det verkligen blir dubbelt så många CUs? Är ju inte omöjligt, beror lite på om AMD använder sig av TSMC N7P, vilket jag tror är mest sannolikt då man slipper designa om kretsen totalt från "vanliga" 7 nm man använder i RDNA1. Men finns även N7+, den som använder sig av EUV, där densiteten är lite högre än i vanliga 7 nm.

Anledningen jag tror mer på N7P är då Wikichip skriver följande om N7P vs N7+

"Compared to TSMC N7 process, N7+ is said to deliver around 1.2x density improvement. N7+ is also said to deliver 10% higher performance at iso-power or, alternatively, up to 15% lower power at iso-performance. On paper, N7+ appears to be marginally better than N7P, albeit that comes at the cost of re-implementing the design. "

Ja, självklart är dom positionerade olika, men i det ingår att 5700XT aldrig är tänkt att konkurrera med RTX2080 och uppåt. Radeon VII låg mer i den fåran, men var inte ens ett gamingkort utan ett compute-kort som det gick att spela på = nödlösning i väntan.

Kretsytan har betydelse i den mån att man får ut fler kretsar/wafer vilket sänker priset, även med en dyrare process vs samma process.

Navi 21 blir större, och därmed dyrare, och kanske ännu dyrare process.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycker att de kan släppa prestandasiffror och priser nu så jag vet om jag ska välja dem eller ett 3080

Permalänk
Medlem

Jag trodde att industriella revolutionen och fabriker skulle lösa problemet med tillgången åt produkter.

Får verkligen hoppas AMD håller vad dom lovar .

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om det visar sig att AMD har kort som är snabbare än 3080 och dessutom billigare kommer du få se en "papperslansering" från dem också.

Jaså? Kan ju vara så att AMD dragit ut på det för att få tillgång till nog många kort? För det finns inga garantier att AMD kommer hamna i samma sits som Nvidia OM deras kort skulle prestera bättre (vilket är ett stort OM).

Skrivet av Fulci:

Därför att Nvidias "papperslansering" beror på att deras kort visade mycket bra prestanda till rimligt pris och därmed ökade intresset enormt. Om AMD överraskar med ett kort i samma klass och ännu billigare lär också deras kort sälja slut och därmed bli vad vissa kallar en "papperslansering". Speciellt om AMD också attraherar miners igen (pris/effekt/prestanda). Borde inte vara så svårt att lista ut. Jag kan ha fel, men det är vad jag menade.

Inte alls. Det kan lika gärna bero på att Nvidia inte fick ut nog många kort men kände sig manade att lansera ändå. 800 kort vid lansering (som det ryktas om) är i sig en droppe i havet. Och oberoende så är det Nvidias ansvar att se till att det finns kort eller iaf det finns kort på väg.

Skrivet av aholman:

Om man tittar på första tweeten borde inte den viktigare frågan vara: kan AMD ens konkurrera med 3090?!

Då blir ju följdfrågan. Behöver de konkurrera med 3090?

Skrivet av Siimuliize:

Det är väll givet att samma skit kommer hända AMD som NVIDIA vid lansering. Scalpers var ju anledningen till att många ej fick ett kort. Därför måste AMD ta lära av NVIDIAS lansering och implementera skydd mot botarna som scalpers använder. Ingen källa men klart som fan de kommer göra samma skit mot AMD för att sen sälja på Ebay för bra mycket högre priser. I helhet borde alla göra något mot detta. Samma hände ju Nintendo switch och ps5 pre order.

Detta är bara spekulationer som du för fram som fakta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam

Tillgången på Nvidias kort kommer nog att öka, när Nvidia upphör med sina prissubventioner.
Nvidia är bara beredda att subventionera ett viss antal kort.
Tror att det var mitten av Oktober, som subventionerna skulle upphöra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jaså? Kan ju vara så att AMD dragit ut på det för att få tillgång till nog många kort? För det finns inga garantier att AMD kommer hamna i samma sits som Nvidia OM deras kort skulle prestera bättre (vilket är ett stort OM).

Inte alls. Det kan lika gärna bero på att Nvidia inte fick ut nog många kort men kände sig manade att lansera ändå. 800 kort vid lansering (som det ryktas om) är i sig en droppe i havet. Och oberoende så är det Nvidias ansvar att se till att det finns kort eller iaf det finns kort på väg.

Då blir ju följdfrågan. Behöver de konkurrera med 3090?

Detta är bara spekulationer som du för fram som fakta.

Min spekulation må hända vara just en spekulation hur det kommer bli med AMD och deras lansering. Men jag grundar den på fakta som faktist hände Nvidia och rtx 3080.

https://www.eteknix.com/nvidia-apologizes-3080-going-out-of-s...

Permalänk
Medlem

Ska bli sjukt spännande å se vad AMD sitter på, tror AMD kan utmana på allvar i ren prestanda men det stora frågetecknet för mig är funktions biten. Sitter på ett 2080 Super idag och det räcker gott å väl men RT prestandan lämnar en del att önska i 1440p, DLSS har vuxit till något som jag absolut använder om de finns tillgängligt. För att gå över till AMD så måste det till mer än bara bättre pris å likvärdig prestanda, man behöver erbjuda samma RT prestanda eller bättre plus ett alternativ till DLSS.
Förstår att många bryr sig väldigt lite om RT men jag tillhör skaran som blev frälst trots prestanda problemen. Hoppas uppskattningen för tekniken växer med ett bredare utval av produkter som har stöd för de. Sitter lugnt i båten å avvaktar vad AMD har att visa upp, hoppas på att bli glatt överraskad denna gången.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Komplett hade 30st Asus TUF.

Sverige hade som sagt ~1000 kort och vi är ett litet land, hur många kort fanns det inte vid lansering? 50-100k? Enligt en butik hade de 5000 beställningar på 1 modell i Sverige. Hur många kort är enligt dig INTE en papperslansering?

Fint med någon här som försvarar Nvidia, det behöver dem!

Permalänk

Jag tycker att det vore intressant om det visar sig att AMDs nya kort är kraftfullare. Vad jag är särskilt intresserad av är hur de matchar Nvidias prissättning eftersom det redan är ganska lågt.

Visa signatur

Bara någon som älskar teknik

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Enligt senaste läckan, ja, man är i nivå med 3090 i Time Spy Extreme. Sen kan det vara fake förstås, men räkna inte bort AMD innan dom släppt något.

Den läckan har jag missat. Länk?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den läckan har jag missat. Länk?

Det var för ett par dagar, har glömt bort var, men det pratades om 10k+ i Time Spy Extreme för Navi 21 och RTX3090 gör just 10.3k. Isåfall samma nivå, även om det skulle stämma ska man komma ihåg att AMD alltid har presterat relativt bättre i 3D Mark än i andra benchmark/spel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Det var för ett par dagar, har glömt bort var, men det pratades om 10k+ i Time Spy Extreme för Navi 21 och RTX3090 gör just 10.3k. Isåfall samma nivå, även om det skulle stämma ska man komma ihåg att AMD alltid har presterat relativt bättre i 3D Mark än i andra benchmark/spel

Sökte runt lite. Hittade inget vettigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sökte runt lite. Hittade inget vettigt.

Inte jag heller när jag kollade lite snabbt igen, 10k är dock ruskigt snabbt, jag får 5.2k med mitt 2070 Super så det är nästan dubbla prestandan(dubbelt mot 2080 som Nvidia sa). Det är imponerande av Nvidia, ännu mer imponerande av AMD om dom också skulle nå dit eftersom dom inte har haft någonting i högsta klassen på några år.

Tvivlar dock på att ett kort utan HBM2 kommer upp i dom siffrorna, så frågan är om det kommer till konsument. Beräkningskorten kommer garanterat att ha HBM, dom tar man helt andra priser för. Men det är klart, OM dom släpper en HBM2-variant kan dom ta nära 1500$ för den eftersom Nvidia gör det för den prestandan. Och dom behöver kanske inte sälja så många, det är bara för att visa att man är med, så kan GDDR6-varianten säljas mycket billigare. Typ som Nvidia redan har gjort med 3080/3090.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Att i detta läget spola fram en månad hade varit skönt. Zen 3, Rdna 2 och ovanpå det en lön. Fan vad nice.

Permalänk

Hehe

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight