Permalänk
Medlem

Ingen bild efter helt vanlig omstart

Det sista jag gjorde med datorn var att fixa Ubuntu till ett nytt USB minne enligt den här guiden. Jag startade om datorn normalt från Windows för att påbörja installationen på en extern hårddisk. Så långt kom jag dock aldrig. Efter omstarten var skärmen svart. Ingen hint om BIOS eller något. Har testat två skärmar och två grafikkort. Fläktarna snurrar på som vanligt vid uppstart.

Vad kan ha gått fel?

Permalänk
Medlem

Ytterst märkligt

Är de Displayport, HDMI eller DVI-kabel du normalt har ansluten till grafikkortet?
Om du har anslutningar *ovan nämnda* i moderkortet har du testat dessa i så fall?

Kommer du ingenstans så får du dra ur PSU-sladden tar ur CMOS-batteriet i 10 sek, sätta tillbaka och hoppas.

Jaaadu, vad kan ha gått fel. Kan du höra ett eller flera pip vid start av datorn?

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Testat både DVI och DP i GPU. Upptäckte att DRAM LED lyser rött så har testat ram-minnena var för sig samt plockat ur CMOS batteriet utan något resultat. Hör inget pip när jag startar. Känns så galet att något plötsligt skulle gå sönder när jag startar om datorn normalt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort, minnen och psu?

Startar och stannar cpu-fläkten eller varvar den konstant?

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Fläktarna saknar ner lite efter "uppstart". Har en AMD FX 8350 i ett Asus Sabertooth 990FX R2.0. PSU har jag ingen aning om. Ingen ny dator. 550w är allt jag minns. En ny PSU kanske är värt ett försök? Lär ändå byta ut det om jag måste bygga en ny dator.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett riktigt gammalt test

1. Ta ur batteriet.
2. Sätt Jumpern *CLRTC * på pinne 2+3
3. Vänta 10 Sekunder
4. Ta bort jumpern från pinne 2+3
5. Sätt inte tillbaka jumpern!
6. Sätt i batteriet
7. Flytta grafikkortet till 2a eller 3e PCIE-sloten. Pröva 3e först
8. Starta

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Tack för tipsen! Testar det där imorgon om jag har tid. Vad är det som kan lösas av den där processen? Något i mobo som kan hoppa igång igen?

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Tyvärr hjälpte inget av det