Krönika: Jag ser mörka moln på Google Stadias spelhimmel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Det gick faktiskt riktigt bra. Nätverket jag testade på gav bara ~10mbit/s ner, så jag fick ställa ner upplösningen till 720p, men eftersom jag köra på en surfplatta på 10,5" störde det inget.

Blir ju rätt mycket latency man måste anpassa för. Men så länge den är konsekvent så går det ju att anpassa sig efter och trycka lite före kanske.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Stadias spel biblotek är för magert, dock köpt nya fotboll manager och senaste Final Fantasy för riktigt bra priser men enda exclusiva är ju senaste Orcs must die, det är inte så mye att hänga i julgranen.

Dock följer jag utvecklingen gillar konceptet och funkar skitbra i sommarstugan som har fiber.

Cyberpunk och BGIII är intresant på stadia då de vore gött o kuna lira det i stugan utan att släpa datorn.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av UncleDirty:

Stadias spel biblotek är för magert, dock köpt nya fotboll manager och senaste Final Fantasy för riktigt bra priser men enda exclusiva är ju senaste Orcs must die, det är inte så mye att hänga i julgranen.

Dock följer jag utvecklingen gillar konceptet och funkar skitbra i sommarstugan som har fiber.

Cyberpunk och BGIII är intresant på stadia då de vore gött o kuna lira det i stugan utan att släpa datorn.

Jag köpte också FFXV på Stadia för en billig peng för ett tag sedan, och det är ett argument för tjänsten. Jämfört med att starta upp konsolen, starta spelet, ladda sparfiler och komma in i spelet är en mycket längre process där.

Och med bra uppkoppling och Wifi i mitt fall ser det riktigt bra ut och lider inte av mycket latens. Med nästa generations konsoler kommer dock uppstartstiden inte bli ett säljargument för Stadia. Najs att det fungerar bra i stugan! Det enda externa stället jag velat använda är på bussen ner till päronen i Blekinge och hos päronen där nere.

På bussen är det ju helt kört, bandbredd och latens är helt åt skogen för svagt. Päronen har haft mobilt bredband tidigare och det är inte spelbart, men nu har de skaffat fiber så nu kanske jag kan börja använda Stadia där nere.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag har sagt detta ända sen det började talas om Stadia - personerna som kanske skulle gynnas av att använda det kommer aldrig höra talas om det och de som hör talas om det vill inte kompromissa så mycket som Stadia (och de flesta, iaf på den tiden, andra strömmade tjänsterna).
Affärsidén var wonky redan från början och dömd att misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag har sagt detta ända sen det började talas om Stadia - personerna som kanske skulle gynnas av att använda det kommer aldrig höra talas om det och de som hör talas om det vill inte kompromissa så mycket som Stadia (och de flesta, iaf på den tiden, andra strömmade tjänsterna).
Affärsidén var wonky redan från början och dömd att misslyckas.

Jag, och många med mig, gynnas av Stadia, har hört talas om det och använder det.

Permalänk

Mycket hänger på Chromecast Sabrina

Nästa år kommer att bli ett intressant år när det kommer till hur Googles strömmande mediatjänster lanseras.

Jag har sedan våren följt olika nyheter och forum angående nedläggningen av Google Play Music till övergången av YouTube Music (jag var en tidigare användare av GPM i flera år tills jag flyttade över till YTM i somras). Den röda tråden om vad användare tycker om YTM och Stadia verkar vara bristen av utveckling och PR för tjänsterna.

GPM var en bra tjänst som aldrig vidareutvecklas, eftersom Google redan visste sedan flera år tillbaks att tjänsten ska läggas ner och att de ska satsa på YTM istället. YTM utvecklas dock, men tjänsten saknar fortfarande en hel del funktioner som GPM hade och som andra musiktjänster har. Nämnde man GPM eller nämner YTM till gemene man, så får man ett ? tillbaks. Det är så klart att det är Spotify som de flesta använder, sedan känner många till Apple Music också.

Jag har aldrig testat Stadia, men vad jag hör av folk så verkar användarna nöjda med tjänsten, men det verkar vara likadant där. Brist på vidareutveckling med ex. större spelbibliotek och PR.

För den vanliga användaren så känner man dock till Chromecast och om Google ska lyckas så måste dem satsa på reklam för den nya Chromecasten "Sabrina" med Android-TV (eller Google-TV som det tydligen ska heta). Får man in den nya Chromecasten i folks vardagsrum så är det inte svårt att få in en Stadia handkontroll i familjerummet. Förhoppningsvis så har Google även utvecklat en dedikerad YTM-app med

För min del så införskaffade jag mig precis en Nvidia Shield Pro. Jag satt och vägde mellan ifall jag skulle vänta till lanseringen av den nya Chromecast för att se om den kan erbjuda något mer kontra Nvidia, men det blev Shield ändå.

Permalänk
Medlem

@loevet: streaming-plattformar som stadia kan göra många saker som helt enkelt inte är möjligt på andra format. En spelvärld som går att påverka och ändra av alla spelare samtidigt (utan att behöva synka allt mellan klient-datorer) eller andra typer av massiva samarbeten där varje spelares bidrag blir omöjligt att synkronisera på annat sätt än att alla klienterna är i samma rum fysiskt och bandbreddsmässigt. Till exempel gigantiska slag som i eve online är ju möjliga på stadia utan att behöva skala ner hastigheten eftersom allt händer på ett ställe då.

Hade de väntat och haft denna typ av unika upplevelser att ta del av hade tjänsten i alla fall haft en poäng. Nu kan man ju lika gärna streama samma spel som stadia har via alla andra plattformar som har samma tillgängliga.

Båda delarna hade behövts för att sticka ut

Permalänk
Medlem

jag var skeptisk i början till detta, lär nog inte få nån större marknad heller skulle jag tro, snart släpps nya generationens konsoller o alla kommer glömma fiaskot stadia tippar jag..

men visst om några år när tekniken mognat kanske vi alla sitter o spelar stömmande vem vet o dagens konsoller har dött ut.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: verkligen, Stadia har en rejäl potential med Googles resurser och kompetenser som skulle kunna göra att tjänsten erbjuder något som inte finns någon annanstans. Google pratade en del inför lanseringen om att delade spelvärldar och multiplayer skulle bli bättre på Stadia tack vare att servrarna kommunicerar direkt med varandra utan att behöva "slösa tid" på att kommunicera med den lokala hårdvaran. Det skulle både göra det möjligt att ha fler samtidiga spelare i multiplayer och bygga stora gemensamma spelvärldar som inte belastar den lokala hårdvaran mer än en vanlig videoström.

Säljargumentet att man kan "spela varsomhelst på vad som helst" stämmer inte riktigt just nu eftersom kraven på nätverken fortfarande är rätt stora om spelupplevelsen ska bli bra. Känns som att det primärt är i de kapabla hemmanätverken vi verkligen kan dra nytta av strömmande spel om det ska vara på en nivå som konkurrera med konventionell lokal hårdvara, riktigt bra publika nätverk med Wifi 6 eller 5G-teknik lär ligga rätt långt bort. Löftet om att de kan uppgradera kapaciteten i serverparkerna återstår förvisso, det är en fördel över lokal hårdvara, men om Google inte lyckas med strategin och få in tillräckligt med spelare på tjänsten spelar det ingen roll om hårdvaran i datacenters kan uppgraderas.

Men som du är inne på finns det ju redan idag saker som Google skulle kunna göra möjliga med Stadia som inte går att göra någon annanstans. Det är det jag menar med att jag hade hoppats att Googles egna studios, eller en stor satsning med en populär spelutvecklare, skulle introducera just ett sådant storskaligt spel som inte kan upplevas på konventionell lokal hårdvara. Det verkar som att Google haft lite hybris om hur populärt Stadia skulle bli utan ett eller flera stora dragplåster av denna typ.

Jag har haft roligt med tjänsten och den har fungerat riktigt bra för mig, men samtidigt har jag inte upplevt något revolutionerande som jag inte kunnat uppleva tidigare. När nu Microsoft erbjuder ett massivt spelbibliotek i Xbox Game Pass med en tjänst som kanske inte fungerar riktigt lika bra, men bra nog, är jag rädd att Stadia kanske inte kommer kunna locka tillräckligt många spelare innan Google ger upp.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog svårt med en egen plattform som spel måste porteras till.

Hade det funnits ett skrivbords/desktop GNU/Linux med support för hemanvändare hade arbete kunnat delats mellan tjänster som Stadia och med hemdatorer som folk sitter och spelar på direkt. Både på drivrutiner, APIer, verktyg och som OS att leverera på då. Nu är marknaden för spel på Linux minimal, så där hade det kunnat göras mycket om det faktiskt fanns en desktop-variant med vettig support som hade kunnat säljas som en färdig lösning.

Tror du har helt rätt.

Amazon har nog tänkt till där lite mera när de valt Windows som bas för deras strömmande Luna-tjänst. Inte för att det är bättre (blir nog tvärt om dyrare och krångligare för Amazon att både administrera systemen mer, och betala licenspengar för). Men för att underlätta och sänka kostnaderna för spelutvecklare så är det nog en riktigt smart strategi för att få spel till plattformen.

Google skulle nog gjort lika dant och satsat på Windows som bas för Stadia. Alternativt så skulle de inlett ett strategiskt samarbete med Sony och kört en variant av deras PlayStation BSD-system med tillhörande lager/API:er ovanpå. Något av dessa alternativ hade underlättat för utvecklare att både skapa nya spel, men även att porta existerande titlar till Stadia.

Samt att de borde funderat ett varv till och slipat lite på sin affärsmodell, och hur deras användare vill att en sådan tjänst fungerar.

Som det är nu så tror jag att de kommer få väldigt svårt att locka både utvecklare och användare till plattformen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Provade det, har 100/10 fiber och fick inte skitet i stabilt, testade GRiD 2019 och input laggen var enorm med en xbox one wireless kontroll.

Bilden jag fick ut var väl i 1080p med blurrig och jag har en 1440p skärm, samt att de bara gick i 60hz när jag kör 144hz...

Nä, installera spelen lokalt på hårddisken kommer jag fortsätta göra ett bra tag till.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Trots Stadias försprång misslyckades Google så otroligt hårt med att få fart på tjänsten. Med xCloud, Amazons Luna och Geforce Now, finns det verkligen plats för en fjärde? En som varken tar sin egna tjänst på allvar eller respekterar kunder och spelföretagen?

Var det ren tur att Google lyckades med sökmotorn? Youtube köpte dom, Gmail är inget speciellt, mail som mail och Android köpte de också. Kan man anta att Google bara lever på att köpa upp andras arbete och inte kan ta fram några egna nya produkter och tjänster?

Saknar Google Reader. Fuck Google!

Förstår fortfarande inte varför lekstugan Google lade ner Google Reader. Är visserligen rätt nöjd med Inoreader men den kostar om man ska använda den utan att bli störd även om man har adblocker. Stadia har jag aktat mig för då det stämmer det du skriver att Google ofta lägger ner sina egna startade projekt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av twk:

Stadia fungerar utmärkt för mig och spelstreaming är helt klart det sättet som jag kommer att konsumera spel på.

Frågan är bara vilken tjänst som kommer att bli mest framgångsrik.

Önskar jag kände detsamma. För hög latency, synligt försämrad bild p.g.a. kompressionen och mycket färre grafikinställningar inne i spelet (testade Destiny 2) jämfört med lokala datorversionen. Detta via Ethernet med en uppkoppling på 100 Mbit/s.

Det enda som riktigt imponerade var laddningtiderna.

Om saker förbättras kan det absolut vara ett alternativ, framförallt för spel med långsammare tempo.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Åh ena sidan så är jag glad för att det lokala spelandet får leva kvar ett tag till. Med moddar, egna inställningar, frihet och förhoppningsvis minskad bevakning.

Å andra sidan så skulle ju tjänsten för miljön vara så extrem om folk använde Stadiga istället för att bygga egen dator med nya komponenter var 4e år. Att vi har massa hårdvara som för det mesta inte används istället för att ha begränsad mängd hårdvara som används hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Önskar jag kände detsamma. För hög latency, synligt försämrad bild p.g.a. kompressionen och mycket färre grafikinställningar inne i spelet (testade Destiny 2) jämfört med lokala datorversionen. Detta via Ethernet med en uppkoppling på 100 Mbit/s.

Det enda som riktigt imponerade var laddningtiderna.

Om saker förbättras kan det absolut vara ett alternativ, framförallt för spel med långsammare tempo.

Upplevelsen är sämre på PC med mus och tangentbord, särskilt i början när det var högst 1080p. Jag kör på 4K TV, Chromecast Ultra och med Stadias handkontroll. Det fungerar som sagt utmärkt, helt i klass med en lokal konsol.

För den som redan har en bra gaming PC finns ingen anledning att köra streamat, tycker jag.

Permalänk

Stadia känns som ett i raden av gräsrotsprojekt inom Google som fick lite fäste och sedan backning. Men när de drivande inom projektet, som i främsta hand var tekniker, kändes sig ”klara” ned arbetet så fanns det inte längre någon plan.

Nej, Stadia kommer i princip att glömmas bort och puttra på under minimal sparlåga. Sen om några år kommer vi kunna läsa att det officiellt stängs ned, och alla kommer tycka på axlarna.

Precis som många Google-projekt innan. Inget fel i sig, detta är precis deras taktik. Skjut i alla riktningar, se vad som fäster snabbt och fokusera på det. Att bli en ny aktör i spelbranschen kanske inte var så genomtänkt, men det var säkert ett väldigt roligt projekt för tekniker att jobba med.

Permalänk
Medlem

Google ska ju hålla ”Apple Event 😄😄” den 30 September.
Då förväntas de ju presentera nya Pixel 5 (som i vanlig ordning inte lär komma till Sverige),
Samt en ny Chromecast.
Det ska bli intressant att se om de har något nytt angående stadia, att komma med.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande lite svårt att förstå vilken den tilltänkta kundkretsen för Stadia egentligen är? Att inte ha ett helt spelbibliotek tillgängligt utifrån en prenumeration känns ju i regel rätt ologiskt och omodernt för att tilltala den breda massan av konsumenter. Är ju en större investering i både tid, pengar, risk och engagemang att köpa ett helt spel på Stadia än att slänga upp 120 kr för en månadsprenumeration för att prova på och utforska en tjänst tex. såsom Xcloud.

Förutsätter ju även en stabil och bra uppkoppling vilket vi i Sverige tar lite väl för givet, vilket inte direkt känns som standard i många delar av världen.

För att vara lite elak så känns det här som en pryl för teknikintresserade småbarnspappor med mer disponibel inkomst än egen fritid, och den kundgruppen kan ju inte vara stor nog för Google att gå vinst på.

Jag tror definitivt på att spel streaming kommer bli väldigt stort, om inte den dominerande formen så iaf som ett fungerande komplement till lokala lösningar. Jag tror dock att Microsoft och nVidia kommer gå vinnande i den striden då de hittat den mest kundvänliga lösningen såsom fullt tillgängligt bibliotek utifrån abonnemang samt streama spel du redan köpt och äger sedan tidigare.

Permalänk
Lego Master

Jag har två problem med att använda Stadia just nu:

1. Corona. Jag är inte längre ute och far med bara jobbdatorn tillgänglig som spelmaskin. Hade jag legat mer på hotell hade jag definitivt strömmat mer spel (men då ligger förmodligen Geforce NOW närmare till hands..)

2. Kravet på specifik kontroll för att spela på Chromecast. Jag har en superb spelkontroll hemma, min Xbox Elite 2. Vid speldatorn är det den enda jag använder, och kan också använda den där till Stadia. Men då sitter jag vid speldatorn, så vafan ska jag strömma spel för då? Enda andra gången jag kan tänka mig att spela hemma är i soffan, och för att Stadia ska funka då krävs deras egen handkontroll. Geforce NOW kan antingen använda min Elite 2 till Shielden, eller deras egen handkontroll som jag fick med på köpet.

Jag gillar tjänsten tekniskt, men det är så många hoops att hoppa igenom för att få ett existensberättigande att jag bara blir matt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boggus:

Jag har fortfarande lite svårt att förstå vilken den tilltänkta kundkretsen för Stadia egentligen är? Att inte ha ett helt spelbibliotek tillgängligt utifrån en prenumeration känns ju i regel rätt ologiskt och omodernt för att tilltala den breda massan av konsumenter. Är ju en större investering i både tid, pengar, risk och engagemang att köpa ett helt spel på Stadia än att slänga upp 120 kr för en månadsprenumeration för att prova på och utforska en tjänst tex. såsom Xcloud.

Man får väl se det utifrån perspektivet att alternativet med prenumeration på spelbibliotek för spelkonsoler knappt fanns när stadia lanserades.
[edit: eller ja det är inte sant förresten. Playstation hade sin tjänst på plats faktiskt]
Tanken med stadia var väl att vara en konsol likt playstation och xbox där du köper dina spel, eller betalar en månadsavgift och får ett spel i månaden. Men du slipper här köpa konsolen. Den delen står Google för helt gratis.
Med nackdelen att det är lite mer latency än att ha konsolen hemma. Men också billigare.
På så sätt hade Stadia ett intressant uppläg när tjänsten lanserades.

Sedan gick ett år och konkurrensen har nu hårdnat en hel del. Idag finns microsofts tjänst där ett helt spelbibliotek ingår och man kan streama spelen. Men det fannst ju faktiskt inte då. Och än mindre när stadia började utvcecklas ;).

Skrivet av Boggus:

Förutsätter ju även en stabil och bra uppkoppling vilket vi i Sverige tar lite väl för givet, vilket inte direkt känns som standard i många delar av världen.

Ja. Alla strömmade speltjänster har den begränsningen. microsofts, amazons, playstations och nvidias tjänst också. Så är det helt klart.

Skrivet av Boggus:

För att vara lite elak så känns det här som en pryl för teknikintresserade småbarnspappor med mer disponibel inkomst än egen fritid, och den kundgruppen kan ju inte vara stor nog för Google att gå vinst på.

Jag tror definitivt på att spel streaming kommer bli väldigt stort, om inte den dominerande formen så iaf som ett fungerande komplement till lokala lösningar. Jag tror dock att Microsoft och nVidia kommer gå vinnande i den striden då de hittat den mest kundvänliga lösningen såsom fullt tillgängligt bibliotek utifrån abonnemang samt streama spel du redan köpt och äger sedan tidigare.

Yes. Google har återigen gjort missen att de inte satsat ordentligt på marknadsföring, produktpaketering och marknadsanalys om vad som ger mervärde som motiverar produktköpet.

Många förstod inte vad Stadia var ens. Flertalet trodde att det var ett helt spelbibliotek som erbjöds för en månadspeng vilket ju inte var fallet. Besvikelse. Folk förstod inte vad fördelen var när man slapp köpa en renderingsenhet för att kunna spela. Besvikelse. Marknadsföringen sket sig där - helt klart. Produkten var inte kass - men mottogs med besvikelse på grund av missförstånd.

Vidare var det inte nån vidare bra deal för den stora kundbasen att testa på stadia. De som gillar spel har redan konsoler/datorer så delen med en renderingsmaskin var redan fixat liksom. Även om det är dyrare är investeringen för många redan gjord.
Det som då erbjuds med Stadia är spel till fullpris på en konsol med latens. Inte riktigt tillräckligt lockande för många. De som vill spela, men saknar pengar för en konsol kunde väl se sin chans med Stadia initialt. Men den användarbasen var inge vidare stor såklart. Och nu när det finns alternativ som erbjuder både renderingen i molnet och dessutom ett spelbibliotek så blev det plötsligt väligt mycket svårare även för denna grupp att välja stadia över microsofts eller playstations streamingtjänst för den delen).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Sedan snålade ju Google enormt med spelpriserna.

Hur gör Epic för att få kunder till sin helt nya spelbutik? Skänker bort spel för miljarder, har gigantiska reor på nya spel, strösslar ut kuponger för ytterligare besparingar.

Vad gjorde Google för att få kunder till sin helt nya spelbutik? Erbjöd några riktigt dåliga spel "gratis" med PRO-abonnemanget och tog 699 kr för spel som Asscreed och Mortal Kombat.

Har Epic tillräckligt mycket pengar för att köpa sig in på marknaden? Japp...

Har Google typ 100 ggr så mycket pengar? Japp... Men som vanligt vill liksom inte Google göra något... de bara puttar ut lite halvfärdiga saker och hoppas att något funkar.

Red Dead Redemption 2 fanns ju tidigt på Stadia, där kunde Google subventionerat priset till 99 kr eller bara gett bort det, så hade de fått PR, kunder och goodwill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Stadia - kör på 4k TV med CC Ultra och Stadia kontrollen. Har spelat igenom ett par Tomb Raider spel, Assassins Creed Odyssey och två Metrospel. Kommer snart köra igenom Red dead redemption 2 med.

Men jag kan säga att jag tycker inte det funkar alls lika fint på PC med mus o tangentbord varken för bildkvalitet eller vad gäller latens. Det känns som att det är på CC (chromecast) Ultra och med Stadiakontrollen man ska spela.

Och jag håller med tidigare talare i tråden, dålig PR, lite dåligt spel-utbud, dyra priser vid köp av spel. Google gör bort sig och tappar bollen. Synd! Men så länge fortsätter jag spelapå Stadia.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man får väl se det utifrån perspektivet att alternativet med prenumeration på spelbibliotek för spelkonsoler knappt fanns när stadia lanserades.
[edit: eller ja det är inte sant förresten. Playstation hade sin tjänst på plats faktiskt]

Nja, du har nog snurrat till det lite där.

Game Pass har funnits ända sedan juni 2017, medans Stadia lanserades först i begränsad omfattning (begränsat endast till Pro-abonnenter) i november 2019, och fullt ut för alla i april i år (2020).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av twk:

Upplevelsen är sämre på PC med mus och tangentbord, särskilt i början när det var högst 1080p. Jag kör på 4K TV, Chromecast Ultra och med Stadias handkontroll. Det fungerar som sagt utmärkt, helt i klass med en lokal konsol.

För den som redan har en bra gaming PC finns ingen anledning att köra streamat, tycker jag.

Testade ett av de nyare Doom-spelen (mins ej exakt vilket) hos en kompis med Stadia-handkontroll och upplevde absolut att det var längre fördröjning än lokalt på en konsol där också. Men visst, man kan nog vänja sig mer vid fördröjningen med handkontroll jämfört med mus och tangentbord.

Men kul att det funkar utmärkt hos dig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Nja, du har nog snurrat till det lite där.

Game Pass har funnits ända sedan juni 2017, medans Stadia lanserades först i begränsad omfattning (begränsat endast till Pro-abonnenter) i november 2019, och fullt ut för alla i april i år (2020).

Ja det är sant. Jag har snurrat till det.
Stadias tjänst där man kan strömma spelen är vad som var nytt. Inte att ha spelbibliotek på prenumeration.
Jag menade kombon - men det blev helknas.

Jag lade till playstation där för de verkar faktiskt ha haft en tjänst på plats redan innan stadia som gjorde både och.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag är lite kluven. Borde öka på latensen en del om trafiken ska upp i rymden och snurra... Eller?

Både ja och nej.

Starlink kan ge dig lägre latens över längre avstånd eftersom paketen kan färdas i princip raka vägen genom rymden och inte genom kablar som tar olika kringelikrokar, samt att ljusets hastighet i vakuum är cirka 300 000 km/s medan ljusets hastighet i en fiberoptisk kabel är på storleksordningen 200 000 km/s. Det gör att över långa avstånd så kan satellitkommunikation ge en lägre latens.

Å andra sidan så måste du upp cirka 100-1000 km upp till rymden först, vilket i sig bygger på latens, som du slipper med fiber.

På riktigt korta avstånd (samma stad) så kommer alltså fiber ge lägre latens. Ska jag killgissa lite så på avstånd inom ett land finns förutsättningarna för att latensen blir ungefär samma. På långa avstånd (internationellt) så blir Starlink snabbare.

När det handlar om en tjänst som Stadia så vill man helst för att minimera latensen så mycket som möjligt genom att ha servrarna i samma stad eller åtminstone samma region. Å andra sidan så kan lägre latens över långa avstånd också ge fördelar, att man kan spela med spelare över ett längre avstånd utan att nå upp till samma maximala latens. Bland annat så kan det göra att man får bättre matchmaking genom att spela med en större spelarpool.

Fiber och satellit i låg omloppsbana har alltså båda sina egna unika fördelar, men för något som Stadia är det ingen direkt fördel med Starlink ur latensperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Testade ett av de nyare Doom-spelen (mins ej exakt vilket) hos en kompis med Stadia-handkontroll och upplevde absolut att det var längre fördröjning än lokalt på en konsol där också. Men visst, man kan nog vänja sig mer vid fördröjningen med handkontroll jämfört med mus och tangentbord.

Men kul att det funkar utmärkt hos dig.

Så kan det vara, upplevelsen skiljer sig åt från person till person och från spel till spel. Det kan bero på många saker, om man kör trådat eller wifi, ens eget nätverk, hur långt från servern man är, vilken TV man har osv osv.

Digital Foundry har jämfört fördröjningen i RDR2 på PC, Stadia och vi XBOX One X. De fick följande resultat, dvs Stadia hade mindre fördröjning än lokal konsol:

https://www.digitalfoundry.net/2019-11-22-red-dead-redemption...

Permalänk
Skrivet av twk:

Så kan det vara, upplevelsen skiljer sig åt från person till person och från spel till spel. Det kan bero på många saker, om man kör trådat eller wifi, ens eget nätverk, hur långt från servern man är, vilken TV man har osv osv.

Digital Foundry har jämfört fördröjningen i RDR2 på PC, Stadia och vi XBOX One X. De fick följande resultat, dvs Stadia hade mindre fördröjning än lokal konsol:
https://i.imgur.com/kvwEA8w.jpg
https://www.digitalfoundry.net/2019-11-22-red-dead-redemption...

OK. Det där där ju intressant…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Digital Foundry har jämfört fördröjningen i RDR2 på PC, Stadia och vi XBOX One X. De fick följande resultat, dvs Stadia hade mindre fördröjning än lokal konsol:
https://i.imgur.com/kvwEA8w.jpg
https://www.digitalfoundry.net/2019-11-22-red-dead-redemption...

Ser man dock på DF:s hela video och analys (rekommenderar det, då den som alltid från DF är extremt både grundlig och objektiv), så är de ju knappast direkt imponerade över Stadia. Snarare tvärt om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ser man dock på DF:s hela video och analys (rekommenderar det, då den som alltid från DF är extremt både grundlig och objektiv), så är de ju knappast direkt imponerade över Stadia. Snarare tvärt om.

Så kan det absolut vara, men de som säger något i stil med "spelstreaming fungerar inte, det är för mycket fördröjning" har helt enkelt fel