Permalänk
Medlem

Lång, slimmad jacka

Hej,

Har nu letat genom internet och även den fysiska världen men hittar inget vettigt.

Bakgrunden är att jag som 2 meter lång har gått ner i vikt från ca 140kg till ca 95 kg (har alltså nu samma BMI som en person på 180 cm/77 kg, så inte tunn och inte överviktig, istället kanske "normal västvärldskropp"). Detta har fått katastrofala konsekvenser när man ska hitta en jacka som sitter hyfsat. Förut kunde en jacka på XXL passa både på längden och bredden, men nu blir det som att gå runt i ett tält.

Är det någon som vet var man ska leta? Höstjacka har jag get upp för i år, så vinterjacka är nästa projekt.

Helst ska det vara något med lite längd, annars ser det väldigt kort ut när jag har det på mig.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på vilken typ av jackor du tycker är snygga, jag köpte mig i vintras en Belstaff Roadmaster som funkar i dom allra flesta årstider:

Finns billigare varianter än denna, men nån typ av oljerock kanske?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Allt beror ju på vilken typ av jackor du tycker är snygga, jag köpte mig i vintras en Belstaff Roadmaster som funkar i dom allra flesta årstider:
https://i.imgur.com/gCxZc8J.jpg
Finns billigare varianter än denna, men nån typ av oljerock kanske?

Tack för det!

Jag är ganska öppen för förslag egentligen. I och med att utbudet är något begränsat så har jag försökt hålla mig öppen för alla alternativ.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Tack för det!

Jag är ganska öppen för förslag egentligen. I och med att utbudet är något begränsat så har jag försökt hålla mig öppen för alla alternativ.

Kan du dina mått? Hade ju varit enklare att tips då

Denna är "athletic fit" https://se.tobeouterwear.com/collections/jackets/products/mac...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kollat på någon fodrad rock? Dessa kan du ju få måttbeställda från skräddare, kostar säkert en 7-8000 beroende på materialval och så, men då får du ju en riktigt schysst jacka som är anpassad specifikt efter dina mått.

Exempel på rock och en typdesign: https://www.boozt.com/se/sv/j-lindeberg/kali-wool-coat_267212...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Kollat på någon fodrad rock? Dessa kan du ju få måttbeställda från skräddare, kostar säkert en 7-8000 beroende på materialval och så, men då får du ju en riktigt schysst jacka som är anpassad specifikt efter dina mått.

Exempel på rock och en typdesign: https://www.boozt.com/se/sv/j-lindeberg/kali-wool-coat_267212...

Om man vill pröva om man trivs i rock brukar HM har motsvarande för 500 kr eller så. Jag är ganska långsmal jag också (men kortare) och det kändes som om de långa rockarna alla var långsmala. Blir tokig av HMs websida så jag lyckas inte leta upp en nu.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Lång = check
Slimmad = check
Jacka = check

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Om man vill pröva om man trivs i rock brukar HM har motsvarande för 500 kr eller så. Jag är ganska långsmal jag också (men kortare) och det kändes som om de långa rockarna alla var långsmala. Blir tokig av HMs websida så jag lyckas inte leta upp en nu.

Jo, en rock ska ju inte sitta löst som en jacka, utan mer vara formad efter kroppen, och det blir extra mycket så när man ska ha en extra lång rock, men en vanlig rock slutar strax under skrevet/en bit ovanför knät. Men absolut går det ju att gå att testa lite olika rockar och se om man fastnar för det, men jag tog det för givet att TS redan gjort detta då han skrev att han redan kollat allt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla på märken som gör friluftskläder då deras kläder brukar bli längre och inte lika mycket breddare när storlekarna går upp, tex fjällräven, haglöfs, 8848, patagonia norröna etc. Kan även rekommendera en jacka i model parkas då de är designade för att gå långt ned över rumpan och då märks inte din längd så tydligt. Skulle rekommendera en tur till XXL, naturkompaniet eller motsvarande och prova en massa jackor där och kolla med personalen där vad de rekommenderar personer med mycket utsikt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kolla tradera efter rockar / jackor som är tillverkade av riktiga skrädderier. Dvs bara inget ihoplimmat modejustnuskit.

Ofta står alla mått i annonsen, ifall säljaren kan sin sak, och du kan då ta den till en skräddare som justerar tex midjan för en liten summa.

Resultatet blir då att du får ett kanonplagg som sitter som en smäck för en bråkdel av nypriset och som kommer få dig känna dig som en kung många år framöver.

En liten riktlinje kan vara att försöka hitta plagg där axelmåttet stämmer hyffsat, för det skall tydligen vara både bökigt och dyrt att ändra nämnvärt. Men just den tältkänslan du nämnde är ofta lätt fixat genom att ta in midjan något.