Bra köp första dator för bl.a. gaming

Permalänk
Medlem

Bra köp första dator för bl.a. gaming

Är på jakt efter en första gaming burk till sonen på 12 år, tanken är att den ska vara stabil o klara spel som fortnite mm men om han blir riktigt intresserad att vi byter upp om några år när han själv kan få sätta specen.

Har hittat nedanstående som begagnat, mer som okunnig skulle jag gärna vilja ha input på om det är en ok uppsättning:

Microsoft 10 PRO
CPU i7 930 2.8 GHz
RAM 12 GB
Hårddisk 250 gb hdd, + 1 tb hdd
Grafikkort 3072 MB ATI AMD Radeon RG 200/HD 7900 series (gigabyte)
Moderkort Intel Corporation FX58SO

Prissatt till 4,5k

Permalänk
Medlem

Flera av komponenterna är närmare 10 år gamla, jag skulle nog söka vidare efter något lite vassare. Särskilt grafikkortet kommer inte göra någon glad. Sannolikt inte processorn heller. Bör gå att få bättre till samma prislapp.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sspost:

Är på jakt efter en första gaming burk till sonen på 12 år, tanken är att den ska vara stabil o klara spel som fortnite mm men om han blir riktigt intresserad att vi byter upp om några år när han själv kan få sätta specen.

Har hittat nedanstående som begagnat, mer som okunnig skulle jag gärna vilja ha input på om det är en ok uppsättning:

Microsoft 10 PRO
CPU i7 930 2.8 GHz
RAM 12 GB
Hårddisk 250 gb hdd, + 1 tb hdd
Grafikkort 3072 MB ATI AMD Radeon RG 200/HD 7900 series (gigabyte)
Moderkort Intel Corporation FX58SO

Prissatt till 4,5k

Skulle max betala 1000-1500 för det där!

Kolla i marknaden här efter något lite mer modernt

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Har även kollat nya produkter från t.ex elgigantens kampanjer men tänkt att det kanske är bättre att köpa äldre hemmabygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sspost:

Tack för svar! Har även kollat nya produkter från t.ex elgigantens kampanjer men tänkt att det kanske är bättre att köpa äldre hemmabygge.

Har du låg budget är det inte alls osannolikt att du kan hitta bättre alternativ på begagnat-marknaden. Just den du hade tittat på är dock inte mycket att ha.

Färdiga datorer från Elgiganten och liknande skall man vara försiktig med, inte minst därför att de oftast har mycket begränsade uppgraderingsmöjligheter. Sällan värda att köpa till ordinarie priser, men hittar man dem till ett bra kampanjpris så kan de vara bra köp så länge inte väntar sig mer än just vad man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sspost:

Tack för svar! Har även kollat nya produkter från t.ex elgigantens kampanjer men tänkt att det kanske är bättre att köpa äldre hemmabygge.

för 4500 så får du mycket bättre hemma bygge begagnat!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Vad är budget för datorn?

Permalänk
Medlem

Tänker mig max 5 tkr, finns ju ett intresse nu men i den åldern kan det gå över snabbt. Tänker snarast att vi kan byta upp oss om intresset kvarstår och växer

Permalänk
Medlem

@Sspost: Betydligt bättre för samma peng.
https://www.sweclockers.com/marknad/188723-dator-i5-gtx-970-1...

Finns fler i marknaden, så bara in och kolla

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite, man kan komma undan relativt billigt även om det spräcker budget en del på ett nybygge om man har windows och någon som kan hjälpa till att bygga / vågar själv

Denna bör klara sig något år

Permalänk
Medlem

Tack! Skulle gärna vilja testa att bygga själv men vågar inte riktigt men ska se om man kan köpa in hjälp eller om jag hittar något. Är ju själv nybörjare så här hemma är det typ två blinda som ska hitta vägen ihop 😂

Permalänk
Medlem

Finns gott om guider på hur du bygger en dator, det mesta är bara att trycka in där det passar. Men är klart bäst om man kan få hjälp av någon som har gjort det innan.

https://www.inet.se/kampanj/2728/guider

Sen finns här säkert någon på detta forumet som kan svara på frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

Skulle max betala 1000-1500 för det där!

Kolla i marknaden här efter något lite mer modernt

Tack för värderingen, jag tittar på en annan nu och tänkte höra om du skulle kunna ge mig en uppfattning om det är prisvärt:
Paket m 2 skärmar, tangentbord, mus + burk:
Nvidia GeForce GTX 1060 6GB
SDD crucial 250 gb
HDD westernDigital 500 gb
Intel core i5-4690k 3,5 ghz

Jag kan tänka mig att betala lite extra iom att jag får ett paket men vill ju inte gå för högt, skärm och tangentbord verkar ok inga extrema.

Permalänk
Medlem

Tack för värderingen, jag tittar på en annan nu och tänkte höra om du skulle kunna ge mig en uppfattning om det är prisvärt:
Paket m 2 skärmar, tangentbord, mus + burk:
Nvidia GeForce GTX 1060 6GB
SDD crucial 250 gb
HDD westernDigital 500 gb
Intel core i5-4690k 3,5 ghz

Jag kan tänka mig att betala lite extra iom att jag får ett paket men vill ju inte gå för högt, skärm och tangentbord verkar ok inga extrema.

Permalänk
Medlem

Värdering

Tack för hjälpen på ett tidigare inlägg, jag bevakar blocket och inte minst säljlänkarna här. Har hittar en annan på blocket som känns seriös och tänkte höra om det är prisvärt:
Paket m 2 skärmar, tangentbord, mus + burk:
Nvidia GeForce GTX 1060 6GB
SDD crucial 250 gb
HDD westernDigital 500 gb
Intel core i5-4690k 3,5 ghz

Jag kan tänka mig att betala lite extra iom att jag får ett paket mot att jag istället behövt köpa resten men vill ju inte gå för högt, skärm och tangentbord verkar ok (samsung 23’’)inga extrema.

Permalänk
Medlem

Jag hade bjudit kring 2000:- och det med hänvisning till att grafikkortet fortfarande verkar gå för drygt en tusenlapp.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad för skärmar / tgb, mus som kommer med men kanske 2500kr för burken och 4000 totalt och hur mycket ram som sitter i. Är dock otroligt dålig på andrahands marknaden

Permalänk
Hedersmedlem

@Sspost *Trådar sammanfogade*

Jag slog ihop dina trådar då vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Detta då vi vill att alla ska ha samma chans att få sina trådar uppmärksammade

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...