Nytt bygge - Några frågor innan köp

Permalänk
Medlem

Nytt bygge - Några frågor innan köp

Hallå!

Funderar på att beställa lite komponenter och bygga mig en ny dator.
Massor med år sedan jag byggde en egen dator så det ska bli en intressant upplevelse igen.

Har bara några frågor innan jag slår slag i saken. Hoppas någon kan hjälpa till?
De krävande programmen för datorn kommer vara Photoshop och InDesign samt ett 3D-program för LEGO-bygge som heter Bricklink Studio. Min nuvarande bärbara dator har för mig irriterande problem med dessa program. Aningens slött, hackar och låsaer sig ibland. Just nu använder jag en ASUS FX553VD-DM199T.

Spel håller jag knappt på med och gör jag det så är det äldre spel. Ingenting nyare alls.
Däremot vill jag att datorn komponentmässigt ska kunna stå sig ett bra tag utan komponentutbyte.
Så till mina frågor:

1. Enligt komponentkoll så kan moderkortet behöva en BIOS-update för att passa med CPU.
Har både läst på och kollat YouTube en del och ingen verkar ha behövt detta vad jag kunnat förstå.
Någon som behövt detta och eftersom jag aldrig uppdaterat min BIOS förr så vet jag inte hur man gör detta så blir att plugga isf.

2. Räcker nätaggregatet?

3. Jag har valt 2st NVMe-diskar då jag hört att dessa är de bästa. Är detta ok? Blev lite konfunderad när standard på komponentkoll var att välja en SSD och sedan en HDD. Jag har inget behov av mer utrymme än 2x240GB men däremot är det ett krav att ha just 2st.

4. Vad sägs generellt om bygget? Finns där förbättringspotential eller framför allt besparingspotential med andra bättre/billigare komponenter. Jag har en absolut budget på 10k så vill inte stiga över det. Snarare gå ner lite till.

Tack för hjälpen!

Här är min setup:

Permalänk
Inaktiv

Snabbare minnen är att föredra, typ 3600MHz som svarar bra med cpun

Permalänk
Medlem

@anon298854:
Jag kollade på LinusTechTips just gällande Memory Speed och som jag förstod det så var det väldigt marginella prestandaökningar när man gick från 2133 till 3600 så därför jag lade mig lite mitt emellan. Dessutom hade moderkortet inte kompabilitet för just 3600 då jag hade det som val från början.
Men får kanske fundera om på detta.

Permalänk
Medlem

1. Många gånger levereras moderkort med nyare bios redan inlagd. Men har du otur så är det en äldre version. Om moderkortet stödjer uppdatering via usb utan CPU så är det inga problem annars måste man låna en äldre CPU för att starta datorn och genomföra uppdateringen.
Slutsats: fråga datorbutiken vilken version moderkortet levereas med.

2. Har inte kollat upp hur mycket dina komponenter drar, men 650 W borde räcka.
CPU + gpu är det som drar mest.

3. Nvme är de nya som är snabbast just nu. Finns flera versioner (efter vilken version pcie den använder), gen 3 eller gen4.
Större diskar är snabbare är små, men jag tror inte du kommer märka skillnaden märkbart i vardagen om du inte kopierar väldigt stora filer.

4. Nvme är ofta dyrare än SSD eller HDD. Om du har ena disken enbart för lagring så skulle du kunna ha en billigare andra disk, om du däremot jobbar emot disken så är iaf en SSD eller nvme att rekommendera.
Du kanske kommer undan med 16gb ram, beror på vad du arbetar med för material.

Permalänk
Medlem

Hade nog gjort så istället. Hade skiljt 100kr med din korg. Du får lägga till gpu igen.

Men du får senaste chipset och ett bra nätagg för framtida uppgraderingar. Sedan är ju luftflöde viktigt om du ska använda den inkluderade kylaren.

Om du inte ska ha massa program igång så ser jag inte varför du behöver 32gb före mer fart i dem. Så 16gb 3600 är ett bättre val.g

Edit. Du kan alltid lägga till mer minne, byta till två mindre för raid. Men snåla inte på nätagg och luft flöde

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cefa:

@Ister:
Jag kollade på LinusTechTips just gällande Memory Speed och som jag förstod det så var det väldigt marginella prestandaökningar när man gick från 2133 till 3600 så därför jag lade mig lite mitt emellan. Dessutom hade moderkortet inte kompabilitet för just 3600 då jag hade det som val från början.
Men får kanske fundera om på detta.

@cefa

Kollar du minnesstöd listan för det moderkortet så har det stöd för upp till 4400MHz om du kör Ryzen 3000 cpu.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Permalänk
Medlem

@Xarion:

Ok tack!
Gällande luftflöde. Kommer det räcka med CPU stock fan eller behöver jag köpa till en bättre. Dessutom, kommer det räcka med en fläkt fram och fläkt bak för detta systemet tror du?

Permalänk
Medlem

Byt processor till vanliga 3600 också. Finns inga stora vinster i X varianten för 20% högre pris.. I övrigt kommer de andra med bra tips. Den medföljande fläkten är lite högljudd vad jag läst mig till men en då en bra modell med tanke på att den är stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cefa:

@Xarion:

Ok tack!
Gällande luftflöde. Kommer det räcka med CPU stock fan eller behöver jag köpa till en bättre. Dessutom, kommer det räcka med en fläkt fram och fläkt bak för detta systemet tror du?

Såvitt jag vet ska den inkluderade kylaren göra ett bra jobb givet man har bra flöde igenom. Med tanke på du inte kommer överklocka så ska det funka fint. Det ingår ju 2 fläktar med det chassit. Antingen köper du en fläkt till för utsug eller bara flyttar en av de främre.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

Och om du inte visste det så kommer AMD lansera sina nya CPU 8e oktober, sina nya GPU 28 oktober. Spås bli rätt stor prestandaökning för båda.
Hypetåget tuffar fram som en rymdraket på tjack. Så om du kan vänta till slutet på oktober så kan du säkert få rätt mycket mer prestanda per krona då, jämfört med föreslagen rigg.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer:

Ah nice info!
Då blir det absolut till att vänta en månad och se om jag kan få mer prestanda utan mycket högre pris.