Bang for buck bland begagnade bildskärmar

Permalänk
Medlem

Bang for buck bland begagnade bildskärmar

Har tänkt utrusta mitt nya boende med en tv men är grymt oerfaren av området då jag för det mesta hållit mig till datorskärmar. Är rätt van vid blocket och jobbar med en student-budget så tänker därför att det är bäst att leta begagnat, men har som sagt noll koll på vad vilka modeller som är prisvärda, speciellt de med några år på nacken.
Letar primärt efter något mellan 43 och 55 tum, med acceptabla färger och gärna, (detta är sekundärt), en inte alltför hög pixel-responstid/120hz, ifall jag känner för lite slö-gaming.
Bland det viktigaste är just att den är prisvärd så att ifall jag skulle känna att den inte kommer till användning går den att sälja vidare utan alltför mycket förlust. Det är förstås svårt att generalisera sånt men om någon har noterat att vissa modeller har hållit värdet länge eller fluktuerat mycket så vore sån info extremt uppskattat.
Billigt är bättre men kan sträcka mig ganska mycket ifall det går att motivera.

Tldr: Vet ni några skärmar som är generellt prisvärda på den begagnade marknaden, för slötittande och eventuellt lite gaming?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Carl Uhlhorn: Du frågar efter produkter som inte ritkigt finns. 43–55 tum med 120 Hz-kapacitet är ganska nytt och finns främst hos en del TV-modeller i toppklass, likt LG:s OLED och de bättre Q-modellerna från Samsung i 55 tum och större. Så vi talar om en god bit över 10.000 kronor.

Begagnat finns inte riktigt apparater med den kapaciteten. Ett par äldre TV från Sony samt en del Samsung har haft en inofficiell 1080p/120-kapacitet. Men begagnat och få tillbaka pengarna... tja... Alla TV tappar värde fort. Som utvecklingen sker är nästa års modeller billigare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Carl Uhlhorn:
Begagnat finns inte riktigt apparater med den kapaciteten. Ett par äldre TV från Sony samt en del Samsung har haft en inofficiell 1080p/120-kapacitet.

Är det likadant med 60hz och låg responstid?

Gamingegenskaper är som sagt sekundära så om det inte finns bland äldre modeller med lägre priser så letar jag efter modeller utan helt enkelt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Är det likadant med 60hz och låg responstid?

Alla skärmar och TV klarar 60 Hz-signal. Låg responstid för mindre eftersläp varierar fortfarande och är en produktbaserad fråga. Generellt är det mindre problem på bättre (och dyrare) TV-modeller. För datorskärmar är det stora variationer. Men då talar vi främst om skrivbordsskärmar avsedda för spel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Då återstår det nog bara att göra lite mer djupdykande efterforskningar. Tack för svar!