Kalibrera Aoc q3279vwfd8? den är för kallvit.

Permalänk
Medlem

Kalibrera Aoc q3279vwfd8? den är för kallvit.

Jag framkallade foton som inte alls blev så färgglada i verkligheten.
Fick då en tif-bild och ett pappersfoto för att kunna jämföra och kalibrera monitorn till att matcha utskriften.

Men jag lyckas inte justera bort monitorns kall-vitt till fotots mer varmvita ton.
Fotot innehåller både staplar och bilder.
Får ju verkligen sänka alla kulörer och ljusnivåer för att matcha fotos kulörkarta, men när jag ser på exempelbilderna då är jag fortfarande långt ifrån. Mina är kalla och mörka, samtidigt som kulörklickarna i staplarna lyser mycket starkare än pappersfotot.

Jag har stängt av "förbättrare" och jag har prövat Tomshardware's inställningar.

Aoc q3279vwfd8 är en stor lågbudgetskärm, men borde det gå att få till färgerna ändå?
Eller borde jag se efter en mer fotoredigerings lämplig skärm?

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kanske fixa en kalibrator och göre en profilering mot skärmen och om du inte gör det utan ska gissa dig fram så får du väl prova olika inställningar andra kommit fram till och utgå från dem och försöka justera på frihand.
Här har du en annan test av den >
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-q3279vwfd8/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@faber: Din Aoc q3279vwfd8 är ändå en IPS och lär hålla god allroundkvalitet. För att få en matchning mot tryck kan du aldrig jämföra ett papper mot en skärm. Papprets "ljus" är reflekterat ljus från omgivningen vilket i de flesta fall inomhus är varma LED/Lågenergilampor som godtyckligt simulerar glödlampor och gulvarmt ljus, runt 2700 kelvin. En korrekt skärm följer dagsljusvitt om D65 och är då 6500 kelvin vilket är kallvit nivå relativt sett.

För att få bättre matchning mot skrivare måste du använda mätutrustning och då kan du med program som Photoshop ofta simulera utskrifter. Men då simulerar man ofta mot en betraktningsmiljö med en viss typ av ljus. Ofta är det illuminant D50 med mer solljusbetonad karaktär runt 5000 kelvin man siktar på där. Då behöver du också anpassa ljuset i rummet där du ska titta på utskrifterna för den typen av belysning.

Permalänk
Medlem

Började se på andra skärmar (BenW SW271, Eizo cS2731 eller budgetskärmen SW271) Fast förstod på youtube att kalibrator är något man bör använda ~2 gånger per månad vilken skärm man än kör, så jag lyssnar på er och börjar där. Söker nu kalibrator som kan fungera med Linux-program. Lutar åt någon X-rite produkt. X-rite idisplay pro plus verkar populär men osäkert om den täcks upp i programmen.

Skrivet av Laxpudding:

@faber: Din Aoc q3279vwfd8 är ändå en IPS och lär hålla god allroundkvalitet. För att få en matchning mot tryck kan du aldrig jämföra ett papper mot en skärm. Papprets "ljus" är reflekterat ljus från omgivningen vilket i de flesta fall inomhus är varma LED/Lågenergilampor som godtyckligt simulerar glödlampor och gulvarmt ljus, runt 2700 kelvin. En korrekt skärm följer dagsljusvitt om D65 och är då 6500 kelvin vilket är kallvit nivå relativt sett.

För att få bättre matchning mot skrivare måste du använda mätutrustning och då kan du med program som Photoshop ofta simulera utskrifter. Men då simulerar man ofta mot en betraktningsmiljö med en viss typ av ljus. Ofta är det illuminant D50 med mer solljusbetonad karaktär runt 5000 kelvin man siktar på där. Då behöver du också anpassa ljuset i rummet där du ska titta på utskrifterna för den typen av belysning.

Tack. Får tänka på det om ljus och skillnad på papper och skärm.
Jag fick ändra kulörinställningarna ganska överdrivet för komma inärheten av fotot så det kändes helfel.