No Man's Sky Origins uppdaterar spelets universum rejält

Permalänk
Medlem

En jävla comeback story ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Lade säkert 10 h på det när det kom och fann det lite kul, men repetetivt. och jag såg aldrig något slut på det heller, kändes som ett evighetsspel typ. Någon som vet om det finns en storyline, eller är det en infinity gaminig experience?

Jag spelade i vintras senast, så det kanske hänt mer sedan dess. Det har en story, men den är väldigt tunn. Det är mer en anledning att få en att resa runt i galaxen. Det är uppdrag av typen: "Du behöver en X för att kunna komma vidare. Hämta den i solsystem Y." Eller "Bygg ihop den så här och ingredienserna finns på planeter av typ Z"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag undrar också hur gameplay har utvecklats med tiden. Har aldrig spelat spelet, men baserat på de recensioner jag tagit till mig genom alla dessa uppdateringar är att grundmekaniken till slut faller tillbaka på "mining & grinding" när man väl har utforskat "färdigt".

Så då är funderingen nu på om dom faktiskt utvecklar gameplay eller om dom bara gör världarna mer och mer varierande för att utöka livslängden tills dess att det bara blir mining & grinding kvar? Jag har liksom inte tid i mitt liv för att spela spel vars game loop går ut på att jag ska grinda.

I vintras var det den game loop du beskriver här. Jag tvivlar på att det ändrats mycket sedan dess.

De som verkar gilla det beskriver ofta resandet runt i spelet som en "chill" upplevelse. Själv blev jag mest uttråkad efter kanske 10 timmar. Jag tvingade mig vidare ett antal timmar till med förhoppning att det skulle hända något nytt, men tröttnade rätt snabbt. Inte för mig helt enkelt, även om denna uppgradering gör mig lite nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

I vintras var det den game loop du beskriver här. Jag tvivlar på att det ändrats mycket sedan dess.

De som verkar gilla det beskriver ofta resandet runt i spelet som en "chill" upplevelse. Själv blev jag mest uttråkad efter kanske 10 timmar. Jag tvingade mig vidare ett antal timmar till med förhoppning att det skulle hända något nytt, men tröttnade rätt snabbt. Inte för mig helt enkelt, även om denna uppgradering gör mig lite nyfiken.

Kan bara instämma. Jag spelade också kanske 10-15 timmar. Hela spelet kändes bara som ett oändligt grindande. Man sprang fem minuter i en riktning för att hämta någon resurs och kom tillbaka till basen. Sen behövde du springa fem minuter till en annan plats och hämtade en annan resurs.

Om man jämför det med andra survival/mining/creafting spel:

Minecraft - Mycket mer kreativitet. Du behöver ibland större mängder med resurser men det finns mycket utforskarglädje och byggarglädje.

Subnautica - Handlade också en del om att samla resurser men det handlade mycket mer om att utforska och komma vidare till nästa steg. Det handlade inte så mycket om att du ska ha tusentals enheter av samma resurs utan mer att du ska dyka djupare och hitta nya områden med nya typer av resurser.

Raft - Lite mixat. Har kände jag att man alltid hade brist på någon resurs och man fick kämpa för sin överlevnad en hel del. Ganska mycket att man ska progressa och hitta nya materialtyper men väldigt mycket grindande efter samma materialtyper och ett evigt fiskande efter trä.

No Man's sky - För mig kändes det som att det var volymen som spelade roll här. Man behövde mycket av allt. Sen behöver du en massa resurser för att bara överleva med. Jag spelade i början när det släpptes och då var det mycket värre. Man fick springa fram och tillbaka och hämta material till dräkten för att överleva hela tiden bara. Jag provade igen för något halvår sedan och då var det mycket mycket bättre på den fronten iaf. Jag fastnade snabbt i en loop där jag bara sprang 5-10 minuter i en riktning, mineade ut en hel resursnod och sen sprang tillbaka. Sen var det bara att börja på det igen. Det var alltid något man saknade och det var ganska långt för att hämta resurser. Man kunde inte flyga runt hur mycket som helst i skeppet heller, som jag minns det. Man behövde någon form av startbränsle (?). Tror det hade varit rätt mycket roligare om man kunde flyga runt obegränsat i skeppet, iaf att det inte fanns någon startbränsle. Man ville inte riskera att bli fast på en planet eller behöva springa sjukt långt till fots för att hitta bränsle.... Saknade kreativiteten i byggande och tyckte inte utforskandet var särskilt roligt i no man sky. Ligger nog rätt mycket i att det var så mycket "straff" att använda skeppet, när jag tänker efter.

jag spelade bara runt 10 timmar så jag kan ju ha missat något. Startbränsle kanske inte är något problem efter ett par timmar till, vad vet jag...

Permalänk
Medlem

Älskade att spela detta i VR, men så gick mitt 1070 sönder. Ersatte det med ett 5700XT, men nu kan jag inte få stabil fps oavsett inställningar.

Permalänk
Medlem

Det var jävligt soft att bara åka omkring och njuta innan alla patchar kom. Vet inte om det är lika enkelt fortfarande, men det är ju mer ett riktigt spel nu än ett "tech demo".
Hoppas de fortsätter patcha det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Lade säkert 10 h på det när det kom och fann det lite kul, men repetetivt. och jag såg aldrig något slut på det heller, kändes som ett evighetsspel typ. Någon som vet om det finns en storyline, eller är det en infinity gaminig experience?

Finns ett slut, men slutet är inget slut. Finns ett slut i Minecraft också, men det är inte heller ett slut.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har spelat till och från sedan release, det blir bara bättre och bättre Större byggnader att utforska lockar skarpt nu

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

I vintras var det den game loop du beskriver här. Jag tvivlar på att det ändrats mycket sedan dess.

De som verkar gilla det beskriver ofta resandet runt i spelet som en "chill" upplevelse. Själv blev jag mest uttråkad efter kanske 10 timmar. Jag tvingade mig vidare ett antal timmar till med förhoppning att det skulle hända något nytt, men tröttnade rätt snabbt. Inte för mig helt enkelt, även om denna uppgradering gör mig lite nyfiken.

Toppen, tack! Då låter det som att jag investerar tiden bättre i mitt redan överfulla Steam-biblotek än att grinda bort dussintals timmar här

Permalänk
Medlem

Har enbart spelat i VR och trots halvdan optimering för VR så är det riktigt häftigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har enbart spelat i VR och trots halvdan optimering för VR så är det riktigt häftigt.

VR blir nästa grej för mig efter uppgraderingen av grafikkortet nu. Håller koll på HP Reverb G2.

Permalänk

Vetifan om det är värt att ge spelet en andra chans, tyckte det var aldeles för enformigt sist. Kul med nytt content dock Utvecklarna verkar vara goa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Faktist en av de bästa spel jag testade i VR(HTC Vive pro). Både vandra runt planeter, exploration och flyga i rymden. Och det var ett tag sen innan alla de fina "eyecandy" uppdateringar. Rekomenderas starkt!

Kan man spela med bara kontroller eller måste man ha tangentbord. Har inget seated utan "bara" standed VR.

Permalänk
Medlem

Dags att hoppa in i spelet igen, då. Uppdaterade planeter behövdes verkligen och nu finns det ju övergivna skepp att utforska samt gigantiska byggnader som kom nu i Origins.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

En summering av spelet från hype till nutid: https://www.youtube.com/watch?v=O5BJVO3PDeQ
Tar ca en timme av ens liv men tycker den den är välbalanserad.

Permalänk
Medlem

Hade jävliga problem med basbyggandet när jag senast spelade (efter Beyond-uppdateringen, tror jag den hette, den som kom med multiplayerstöd så jag kunde hoppa in och co-op:a med sambon), jag måste ha lyckats trigga alla buggar som någonsin funnits, blev tvungen riva allt och börja om flera gånger. Det sägs att Fallout 4 har en kass byggupplevelse, och det kan jag hålla med om (och jag lade nog ned åtminstone 500 timmar på byggande där), men den är ändå oändligt bättre än byggsystemet i No Man's Sky (har varit).

Men jag antar att många av buggarna har rättats till sedan dess, Hello Games har ju haft tämligen gigantiska listor av fixar i sina patchar som tagit en bra stund att bara läsa igenom.

Visa signatur

5950X, 3090