Osynliga fönster i vissa program efter uppdatering av Windows 10. Hjälp! Väljer det fel grafikkort?

Permalänk

Osynliga fönster i vissa program efter uppdatering av Windows 10. Hjälp! Väljer det fel grafikkort?

Hej hjälpsamma människor. Börjar bli grymt frustrated!! ( Osäker vilket forum jag skulle välja, ny här.. )

Så.. Jag gjorde en uppdatering för windows 10 och.. sen har det vart krångel. Först upptäckte jag detta bara i ett program, men det är tydligen problem med flera program/fönster. Öppnar twitch sings ( sångspel/program) och första gången var allt bara osynligt och ändå aktivt på nått sätt då det inte gick klicka på nått utan att behöva stänga ner programmet i aktivetetshanteraren. Hörde musik flera gånger med.. även om det inte ska göra det automatiskt. Installerade om programmet utan resultat.

Läste nått om att man kunde få upp fönstret synligt genom att trycka Alt+mellanslag sen pil upp och enter. ( Innan jag testat detta funkade det faktiskt en gång för att sen ha samma problem igen. ) Då får jag upp ett fönster som är först vitt ( alt+ mellanslag) sen svart ibland ( pil upp+ Enter) men med fönsterram och det går då enbart minimera ej stänga på krysset. Sen testa jag att högerklicka på programmet och då jag har 2 grafikkort ( ett Intel intrigerat ) så valde jag att köra med integrerat.. Då fick jag upp bild i fönstret men det är "låst". Det är inaktivt och går inte välja nått att klicka alls. Testade att "tvinga" i Nividakontrollpanelen att välja Nividakortet såväl som intrigerade efter det i 3D-inställningar utan resultat. Sen nu får jag ens inte fram alternativ när jag högerklickar på programmet att välja grafikkort. Uppdaterade till nya drivrutiner.. hjälpte inte heller. Sen upptäckte jag när jag öppnade Nortons antivirus och klickade på nått där så öppnas det i osynligt fönster med. :/ Så är tydligen fel på fler ställen. Testade köra gång spel på Steam men det ser ut att funka som det ska. Webbläsare ( chrome) funkar utan problem likväl som paneler och sånt på skrivbordet. Onekligen verkar ju nått gått snett med grafikkorten/drivrutinerna då jag flera gånger lyckades iallafall få bild från programmet då jag valde det integrerade kortet.. men det var också allt. Försökt i dagar med att läsa på nätet men hittar inget som funkar. Oerhört tacksam om nån vet nån lösning på detta! ( Och nej jag har ingen mer skärm kopplad nu till datorn. Dock hade jag av nån anledning, datorn kopplad till min surfplatta härom dan men kopplade bort den nu ). Jag har inte införskaffat datorn själv så har inte stenkoll på allt själv och inte möjlighet att fråga förre ägaren om det vart problem med nått sånt innan heller. Inte upplevt nått sånt här innan och haft datorn i flera månader.

I systeminformation står det critical efter några.. drivrutiner. Kan det vara nått? =S
acpi Microsoft acpi driver Felkontroll: Critical
acpi Microsoft ACPIEx Driver Felkontroll: Critical
atapi IDE-kanal Felkontroll: Critical

Är väl ok på datorer men ingen expert så förklara gärna lite extra ändå vart man går in och ändrar om nått ska ändras. Tack i förväg om nån kommer närmare en lösning. Hur länkar ni egna bilder förresten? Tänkte ladda upp en bild.. men man måste ju länka.

Dator: Acer Laptop full HD 1080
OS: Windows 10 64-bit
Grafikkort (intrigerat): Intel r (HD) Graphics 630
Grafikkort högpresterande ( ej intrigerat) : Nividia GeForce GTX 1050 Ti
Direct x:12
Drivrutiner till grafikkort har uppdateras idag.

Permalänk

Fönster tillbaka efter återställning till tidigare version av Windows... men

@NyfikenMyra: Så jag kom på att jag skulle återställa till en tidigare version av Windows ( ska man behöva göra så.... :/ ) . Fick saker att funka förutom när jag startat upp kom felmeddelande upp "Fel i C:\Windows\system32\nvspcap64.dll Post som saknas: ShadowPlayOnSystemStart" wtf.. Vad är detta??

Permalänk
Medlem

Gjorde du såhär?
Gå till https://www.nvidia.com/en-us/geforce/drivers/
Ladda ner de senaste drivrutinerna.
När du installerar välj att göra en "ren installation/Clean install" när valet syns.

Permalänk

@henkiii: Jo gjorde en ren installation men hjälpte inte. Jag är aning rädd för de nya uppdateringarna nu med windows. Tack för tips dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyfikenMyra:

@henkiii: Jo gjorde en ren installation men hjälpte inte. Jag är aning rädd för de nya uppdateringarna nu med windows. Tack för tips dock.

Prova köra en hw kontroll genom denna mjukvara:
https://www.acer.com/ac/en/US/content/software-acer-care-cent...

Eventuellt kan du uppdatera bios genom denna mjukvara med.

Edit: För bilder brukar jag använda imgur.com

När du laddat upp en bild finns det en liten meny där du kan klicka "get share links" följt av kopieringsknappen bredvid Bb-code forum.
Sen klistrar du in texten här i en post.

Edit2: Som sista alternativ i felsökningen kan du göra en systemåterställning av windows.
Väljer att ta bort alla program så kommer Windows rensa bort eventuellt bråkande trasiga program.

https://support.microsoft.com/en-us/help/12415/windows-10-rec...
Reset your PC
&
Keep my files > Change settings > Preinstalled apps Off

Permalänk

@henkiii: imgur ja. Var så länge sen jag använde sånt så glömt det. Tackar för hjälp.

Kollade upp den där länken och har ju det redan programmet från Acer på datorn. Gick dock inte göra mycket där. Går kolla batteriet bara mest.. Intel (ssd) står att det inte stöds. Går ju återsälla där med, men går ju även via inställnignar i datorn.

Fick strul med ljud och bildkvalité istället när jag spelar in ljud och bild... :/ ( ok att spela upp och flyter då på som vanligt, så enbart strul med inspelning ) efter jag återställde window sist. ( Så var ju det jag gjorde då jag fick slut på idéer sist ) . Testade sänka upplösningen lite i twitch sings vilket hjälpte en del... Men har ju kraftfullt/fulla grafikkort och var då inge problem med det när allt funka förut.. Så testat ändra i 3d-inställningar men får inte ordning på det heller.. Fixar man ett problem får man ett annat verkar det som. Osäker hur jag får det att flyta på. Vet då att jag hade ok upplösning förut och hade varken problem med ljud eller hackande/klippande blid. Vill bara ha det som det var innan windows uppdatering.. Allt funka och datorn var snabb på alla sätt och alla program funkade bra med. Spelade in med hög kvalité med noll problem.

Kommer väl behöva uppdatera Windows förr eller senare och vore ju bra ändå att lösa grundproblemet så jag inte hamnar där jag inte ser fönster som jag ens inte kan stänga ner ( hände med norton antivius ) via aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

@NyfikenMyra:
Har du själv installerat Norton? Skulle ju vara en ide att avinstallera den på prov.
När du gjorde en återställning behöll du installerade program?

Annars, tillse att Bios är senaste version: https://www.acer.com/ac/en/US/content/drivers
Uppdatera/felsöka/trimma Intel SSD disken: https://downloadcenter.intel.com/product/80096/Intel-SSD-Tool...
Det kan även vara värt att söka efter drivrutiner till ljudkortet. Men då behöver du veta exakt vilken modell du har.

Jag har aldrig märkt/sett att man kan växla vilket grafikkort som används för att rita upp ett fönster genom att högerklicka, men det var nog ett tag sedan jag använde en laptop med dubbla grafikkort. Är det en inbyggd funktion eller har du något program för det?

Permalänk

@henkiii: Har själv installerat Norton ja, men är ju inte enda programmet där delfönster är osynliga/genomskinliga. Installerade om och behöll alla filer som de var.

Ska kolla in dina länkar. Tack för tips. Nått är ju fel med grafikkort/drivrutiner kanske. Dock är allt uppdaterat. Kan testa att radera Nvidia GeForce experience vilket det tipsades om nånstans.

Har dock inge problem med ljud när jag spelar upp men enbart inspelning. Men får se om jag kan kolla det. Tycker det ändå verkar som ett grafikkort-problem på nån nivå. Dock inte haft problem innan windows uppdaterade.

Inbygg funktion.. Men vet inte hur det försvann för gick välja grafikkort med högerklickande först och så jag fick i alla fall fram en bild även om inaktivt fönster men finns inte när jag högerklickar nu. Skulle behöva nån som kollade upp datorn. Att windows uppdateringar så ofta ska ställa till det. Vill bara ha tillbaka min problemfria dator där det var hög kvalité på allt utan problem.. *suckar*.

Permalänk

@henkiii: V1.06 är bios jag har. Ser inte vart man kan kolla om det är rätt dock..

Går inte toppen.. Bifogar bild.

https://imgur.com/EIARTyU

Permalänk

@henkiii: I felsäkert läge öppnas programmet men får det inte att funka med "felsäkertläge med nätverk" för har inge internet i felsäkertläge och kan därför inte gå vidare. Men annars ser det ok ut med twitch sings.. Tog bort Nivida geforce experience och omistallerade drivrutiner i felsäkert läge och rensade helt för det kortet igen.. utan resultat.

Permalänk
Medlem

@Nyfikenmyra Det måste vara något program som autostartas som bråkar med fönstrena. Vilka program ligger i autostart?

Vidare ser det ut som rättigheterna under c:\Programdata är trasiga. Det ska finnas något kommando för att försöka fixa det. Jag ska googla lite på det.

Permalänk
Medlem

Prova installera x86 versionen av den här.
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5268...

Är den redan installerad gör en "repair". Omstart sen.

Permalänk

@henkiii: https://imgur.com/JTCj8nU Ska kolla in länken du skickade med. Uppskattar att du tar dig tid.

Permalänk

@henkiii: Funkar inte. Osäker vad det är den vill jag ska leta upp. Installationsfilen ska ju finnas under hämtade filer dock.. =S Bifogar 2 bilder . Ena vad som visas efter jag klickat ok för å stänga installationen när det inte funkade.

https://imgur.com/undefined

https://imgur.com/LRqM8bt

to.m bilderna funka inte så länkar istället..

Permalänk

@henkiii: Blir bara mera konstigt.. Nu testade jag igen ( även gjort så jag är inloggad på microsoftkonto som gavs som tips av windows support.. ) Norton går nu öppna normalt utan osynliga fönster.. Twitch sings är fortfarande osynligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyfikenMyra:

@henkiii: Funkar inte. Osäker vad det är den vill jag ska leta upp. Installationsfilen ska ju finnas under hämtade filer dock.. =S Bifogar 2 bilder . Ena vad som visas efter jag klickat ok för å stänga installationen när det inte funkade.

https://imgur.com/undefined

https://imgur.com/LRqM8bt

to.m bilderna funka inte så länkar istället..

Länken som heter 'undefined' fungerar inte.

Det verkar som att det ligger gamla/trasiga Visual C++ 2015 rester och blockerar, skulle kunna vara det som orsakar strulet.
Men detta borde blivit åtgärdat av en systemåterställning.

Hur som helst.
Kan du ta en skärmdump över alla Visual C++ versioner du har installerat, från Program och funktioner fönstret?
(Tryck Windowsknapp+R -> Skriv appwiz.cpl )

Dvs motsvarande denna ruta:

Prova avinstallera alla varianter av Microsoft Visual C++ 2015 och skriv ned eventuella felmeddelanden.

Om du lyckas avinstallera alla versioner av c++ 2015, kör dubbla omstarter och sedan en manuell installation av C++ 2015 jag länkade ovan.
Både x86 och x64.

Annars får vi prova detta verktyg. Men det är inte så användarvänligt... Man använder det för att hacka bort trasiga installationer, men man behöver då skriva in exakt vilken MSI-kod programmet har.

edit: Alternativt... Det händer att windows går sönder så att en vanligt systemåterställning inte gör sitt jobb. Det man kan göra i så fall är att ladda ner och installera windows 10 på nytt genom detta verktyg .

Permalänk

@henkiii: Försöker igen med bilden som inte funka. Ja jag verkar ha otur med tekniska saker... ganska mycket. blev ju inte helt normalt när jag återställde heller. https://imgur.com/eAEBsiA

https://imgur.com/XTi715q

https://imgur.com/mWb4Vxe cc+ 2015 fanns inte eller nått men ligger kvar i listan. Ska jag plocka bort det från listan och försöka installera igen eller är det lite lönlöst då det ens inte gick avinstallera?

Ja jag kanske borde formatera och ominstallera allt. Känner på mig att det kommer bli fler problem då jag har dubbla grafikkort. Osäker vart nyckel till windows är då jag inte själv installerat med.

SE SISTA INLÄGGET ISTÄLLET

Permalänk

@henkiii: Lyckades installera båda versionerna av cc+ 2015... ! Startade om. Blev jätteglad för Twitch Sings fungerade.. och öppnades normalt!! Men inställningarna med mic /högtalarna tog inte så tänkte bara starta om programmet.. Åsså är det samma fel igen!! D: D: WTF ?! Nu öppnas inte programmet synligt .. igen. Vad är detta..... ?! Nä va fan nu blir jag less. Fick det ju att funka. Gjorde inge annat än stängde programmet normalt sen funkar det inte.

Du är ju nått på gång dock så tacksam för hjälp! Men ska det vara såhär..

https://imgur.com/4qgRiwd

Permalänk
Medlem

@NyfikenMyra: Jag läste någon stans att man kan ha flera versioner av Visual C++ Runtime installerat, men jag är lite osäker om de syftade på inom samma årgång eller inte. Jag har bara en.

Bara för att testa en enkel sak, vad händer om du högerklickar på aktivitetesfältet längst ner och väljer "Visa fönster överlappade"?

Permalänk

@henkiii: Ska jag testa att ha bara en version installerad ? Men dock verkar som ena inte existerar när man försöker avinstallera.. Överlappande fönster löste tyvärr inget. Men konstigt att twitch sing funkade normalt en gång i alla fall.. Nått är det med det där CC+.

Permalänk

@henkiii: Twitch sings startade igen idag.. men problem igen med kvalitén. Sänkt upplösningen men fortfarande en del hackigt. Ingen aning.. Brukade ju ha högsta upplösning och inga inspelningsproblem alls för det med varken ljud eller bild. Förutom sångkvalitén då XD. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyfikenMyra:

@henkiii: Twitch sings startade igen idag.. men problem igen med kvalitén. Sänkt upplösningen men fortfarande en del hackigt. Ingen aning.. Brukade ju ha högsta upplösning och inga inspelningsproblem alls för det med varken ljud eller bild. Förutom sångkvalitén då XD. =P

Har du provat en Complete reinstall av Twitch enligt https://help.twitch.tv/s/article/basic-troubleshooting-tips?l... (Dvs även ta bort filerna i appdata och programdata.)

Hur går det om du kör Software rendering i Twitch (samma länk)? Software rendering borde dock ge sämre prestanda.

Gällande C++ så borde det räcka med senaste versionen av 2015. Men utmaningen är ju om din ena version inte går att avinstallera på något enkelt vis.... :/
Jag kan nog skriva ihop en liten guide för hur du får bort dom, men det blir tidigast ikväll.

Har du sagt åt ditt antivirus att inte scanna Twitch/Twitch sing? Det brukar gå att lägga till ett undantag för ett program eller för en sökväg ganska enkelt.

Om du, samtididgt som du kör Twitch sings, har framme aktivitets hanteraren (task monitor), ser du vilket grafikkort som belastas ?
Är det någon annan process som samtidigt som Twitch använder GPU eller ger hög CPU belastning?

stavning
Permalänk
Medlem

@NyfikenMyra: Lite sent svar, men gällande "manuell" avinstallation trasig C++.

1) Försök göra avinstallation av alla C++ 2015 genom Program och funktioner (Tryck Windowsknapp+R -> Skriv appwiz.cpl )
2) Sök efter alla C++ 2015 rester i registret.

2.1) kör igång Regedit (Tryck Windowsknapp+R -> Skriv regedit )
2.2) Navigera till Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall
Här ligger alla 32bits program som är installerade.
Sök reda på de kataloger som har Microsoft Visual C++ 2015 i Displayname fältet, det går att högerklicka på Uninstall (blå markering) för att söka.
Du ska spara undan alla MSI-koder (röd markering), inklusive måsvingeparanteserna {} i ett textdokument.
3) Kör MSI-rensningsprogrammet på alla msikoder.

3.1) Ladda ner https://support.microsoft.com/en-us/help/17588/windows-fix-pr... ( Download X86 troubleshooter ), spara undan filen i exempelvis C:\temp
3.2) Stara en CMD som administratör. ( Sök efter CMD på startmenyn, högerklicka och välj -> Kör som administratör)
3.3) Skriv raden nedan för varje MSI-kod som du sparat undan, fast byt exempelsiffrorna mot dina)
C:\temp\MSIPatchRegFix-X86.exe {050d4fc8-5d48-4b8f-8972-47c82c46020f}
4) Starta om datorn 2 ggr
5) Ladda ner och installera senaste versionen av C++ Runtime 2015 x86 & x64 - https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5268...

Om inte detta funkar, så börjar jag tyvärr få slut på ideér. Jag skulle nog rekommendera en komplett ominstallation genom microsoft verktyget jag tipsade om tidigare, eller genom en usb-sticka.

Permalänk
Medlem

Blås om med en ren W10.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@henkiii: Ska återkomma när jag testat alla tips, när jag har fokus igen för det. Orkade inte med alls att fokusera sista dagarna på allt och hållt twitch sings öppet och ej stängt av datorn., tills allt fastna så jag måste starta om datorn och nu öppnar inte Twitch Sings igen. Så får väl göra några fler ryck med att bena i problemet eller överväga ominstallera hela datorn ( osäker om jag har nyckel som sagt till win 10 eller måste köpa ett nytt då.. )

Bara avinstallerat Twich Sings som vanligt hittills via ta bort/lägg till program. Men antog det var nå mer fel ändå än bara Twich Sings, det då "underliggande" fönster i Norton också var osynliga ett tag.. tills de magiskt en dag funkade igen. o.O

Låter som en hel del bra hjälp du kommer med. Tack så mycket för du tar dig tid!

Fortfarande haft kvalitésproblem med inspelning i twitch sings. Ställt grafiken till nästan lägsta.. sänkte kvalitén med vilket hjälpte en del men klipper bild/ljud lite fortfarande/ bild laggar en del. Annars ok ljud nu i övrigt. Även ställt in att det ska välja de högpresterande Nivida grafikkortet igen i 3d-inställningar och ökat på där.. men hjälpte noll tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyfikenMyra:

@henkiii: Ska återkomma när jag testat alla tips, när jag har fokus igen för det. Orkade inte med alls att fokusera sista dagarna på allt och hållt twitch sings öppet och ej stängt av datorn., tills allt fastna så jag måste starta om datorn och nu öppnar inte Twitch Sings igen. Så får väl göra några fler ryck med att bena i problemet eller överväga ominstallera hela datorn ( osäker om jag har nyckel som sagt till win 10 eller måste köpa ett nytt då.. )

Om laptopen levererades med Win10 ligger nyckeln sparad i BIOS och Windowsinstallationen bör känna av den.

Citat:

Bara avinstallerat Twich Sings som vanligt hittills via ta bort/lägg till program. Men antog det var nå mer fel ändå än bara Twich Sings, det då "underliggande" fönster i Norton också var osynliga ett tag.. tills de magiskt en dag funkade igen. o.O

Låter som en hel del bra hjälp du kommer med. Tack så mycket för du tar dig tid!

Fortfarande haft kvalitésproblem med inspelning i twitch sings. Ställt grafiken till nästan lägsta.. sänkte kvalitén med vilket hjälpte en del men klipper bild/ljud lite fortfarande/ bild laggar en del. Annars ok ljud nu i övrigt. Även ställt in att det ska välja de högpresterande Nivida grafikkortet igen i 3d-inställningar och ökat på där.. men hjälpte noll tyvärr.

Om du ibland kopplar in skärm eller TV i datorn så kan det hända att programmen hamnar på det skrivbordet även fast skärmen blivit bortkopplad. Enklast är ju i så fall att ansluta den skärmen och se om fönstret syns där.

Man kan i så fall flytta tillbaka fönsterna med olika kombinationer.
Tex kan man använda sig av Windowsknapp + Höger/Vänsterpil upprepade gånger (medan programmet är valt) få det att flytta sig från den bortkopplade skärmen till den aktiva.

Men det beror ju på vad du menar med att fönstrena är "osynliga".

En komplett format/ominstallation vore nog egentligen bästa vägen fram, för att kunna utesluta fel/buggar i dina inställningar.

Permalänk

@henkiii: Det med 2 skärmar har jag testat utan resultat. Med osynligt menar jag om man browsar över det i aktivitetsfältet så är det transparant. Lika med Alt+ Tab.. Transparant/som ett grummligt glas. När jag försöker öppna så syns bara skrivbordet även då programmet är öppet då man inte kan välja nått på skrivbordet. Ma.o "osynligt".

Hade problem tidigare med att avinstallera ena versionen av 2015 cc+ då den verkade vara avinstallerad.. men antar den inte var det? Kan testa igen men avinstallerade på vanligaste sättet och ominstallerade båda versionerna x86.. och den andra. Gick bara om jag installerade båda samtidigt annars fick jag felmeddelande som jag tidigare visat.

Känt jag behövt ett break från allt bråkande med datorn. Men som sagt återkommer när jag testat detta sista ( kanske? ) steg med cc+ avinstallation på ett mer grundligt sätt istället och allt. Ev. rensa Twitch sings mer grundligt med. Lite rädd att en ominstallation av win10 inte lär hjälpa men vore trevligt om det gjorde det, då det är de nya uppdateringarna som ställer till det ( i å för sig så var ju inspelningskvalitén uppfuckad även när jag återställde till tidigare winows installation/ tidigare uppdateringar.. men Twitch sings öppnades då konstant i alla fall. )

Verkar ju som nått gått snett med att få rätt grafikkort att jobba på som det ska men är ingen expert men.. God lust att lämna ifrån mig datorn till nån men ändå inte så peppad på att lämna ifrån mig datorn just nu.

Uppskattar ditt tålamod och alla tips. Återkommer med uppdatering av läget.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@NyfikenMyra: Lite sent svar, men gällande "manuell" avinstallation trasig C++.

1) Försök göra avinstallation av alla C++ 2015 genom Program och funktioner (Tryck Windowsknapp+R -> Skriv appwiz.cpl )
2) Sök efter alla C++ 2015 rester i registret.
https://i.imgur.com/VGeikbw.png
2.1) kör igång Regedit (Tryck Windowsknapp+R -> Skriv regedit )
2.2) Navigera till Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall
Här ligger alla 32bits program som är installerade.
Sök reda på de kataloger som har Microsoft Visual C++ 2015 i Displayname fältet, det går att högerklicka på Uninstall (blå markering) för att söka.
Du ska spara undan alla MSI-koder (röd markering), inklusive måsvingeparanteserna {} i ett textdokument.
3) Kör MSI-rensningsprogrammet på alla msikoder.
https://i.imgur.com/0Jxw7LT.png
3.1) Ladda ner https://support.microsoft.com/en-us/help/17588/windows-fix-pr... ( Download X86 troubleshooter ), spara undan filen i exempelvis C:\temp
3.2) Stara en CMD som administratör. ( Sök efter CMD på startmenyn, högerklicka och välj -> Kör som administratör)
3.3) Skriv raden nedan för varje MSI-kod som du sparat undan, fast byt exempelsiffrorna mot dina)
C:\temp\MSIPatchRegFix-X86.exe {050d4fc8-5d48-4b8f-8972-47c82c46020f}
4) Starta om datorn 2 ggr
5) Ladda ner och installera senaste versionen av C++ Runtime 2015 x86 & x64 - https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5268...

Om inte detta funkar, så börjar jag tyvärr få slut på ideér. Jag skulle nog rekommendera en komplett ominstallation genom microsoft verktyget jag tipsade om tidigare, eller genom en usb-sticka.

Testade men står att den kan inte hitta sökvägen i kommandotolken.. =/ Antar det ska hända nått när man trycker Enter.. Ja jag överväger en ren installation av windows med. Hittade i alla fall 2 (dubbla) koder av cc+ 2015 i registret. Så nått är det som är strul med x86. Men tack för du orkat gett så noggrann hjälp. Det uppskattas.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Blås om med en ren W10.

Kan ens inte göra en ren installation med windows verktyget för win 10.. Teknik hatar verkligen mig. Tar en ny dator på avbetalning snart eller får väl lämna in den. Hade tänkte lösa detta själv men börjar bli riktigt less på alla fel.

0x80072F76 - 0x20016.. är felkoden. Försökt kolla youtube och allt. Inget funkar. Detta är dock off topic i min egen tråd. Tack för alla tips ändå. Tror datorn behöver vara nära nån mindre "negativt elektrisk" än mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyfikenMyra:

Testade men står att den kan inte hitta sökvägen i kommandotolken.. =/ Antar det ska hända nått när man trycker Enter.. Ja jag överväger en ren installation av windows med. Hittade i alla fall 2 (dubbla) koder av cc+ 2015 i registret. Så nått är det som är strul med x86. Men tack för du orkat gett så noggrann hjälp. Det uppskattas.

Jag kan ha varit otydlig och missat att beskriva ett steg.

Du behöver själv navigera i cmd till den katalog den nerladdade verktyget finns.

Här beskrivs hur man använder kommandot cd för att byta katalog:
https://www.howtogeek.com/659411/how-to-change-directories-in...

edit: Följande är alltså ett tillägg av 3.2 ( #18642524 )
Ska förtydliga 3.3 med, men nu är barnen arga.

När du öppnat CMD som admin står du antagligen i sökvägen "C:\windows\system32".
Antagligen sparades filen i c:\users\användarnamn\Download
Så du får skriva typ följande

Cd \ Cd Users Cd dittanvändarnamn Cd Download

Du kan när som helst skriva dir för stt se vilka kataloger som finns.

När du bytt till katalogen där msi programmet är nerladdat kan du fortsätta med att försöka rensa med hjälp av kommandona i en tidigare post.

Jag inser när jag skriver detta att det är ganska bökigt.. men det verkar tyvårr inte finnas något grafiskt gränssnitt till fix-verktyget.

Jag ska söka lite på dina felkoder och se vad de betyder. En sak som kan ge felmeddelande är att man inte högerklickar och väljer "starta som administratör".

Svårt att skriva text från mobilen....