Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av DasIch:

Eftersom du verkar vilja ha ett FE... vad är din subjektiva uppfattning om ljudnivån vid belastning? Kommer det vara störande utan hörlurar på?

Rent subjektivt tycker jag att det är tyst under belastning, men om du verkligen är ute efter tystast möjliga nivå, och kortet ska sitta i ett vanligt miditower, skulle jag nog kika på något av eftermarknadskorten, som Asus TUF. Jag är mest intresserad av FE för att det ska sitta någorlunda tajt i ett Cooler Master NR200P och jag gärna vill att den varma luften ska skyfflas uppåt till fläktarna i taket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Hämtade ut detta för ca två timmar sedan!

Inte många millimeter från fläkten!

Far Cry 5 Bench

Dold text

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

@Storage Jar: Vackert och grattis! Bara av ren nyfikenhet, har du upplevt några BSOD eller CTD som det rapporteras lite varstans om?

Chassi: Fractal Design Define R6 | Mobo: Asus Prime Z390-A | RAM: 16GB | GPU: Palit RTX2080 Gamerock @ 1635Mhz (1935Mhz) | CPU: Intel i7 9700K @ 4,9Ghz | Kylning: Noctua NH-U12S | SSD: WD Blue 3D 1TB + Kingston A1000 240GB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: EVGA Supernova G3 750W | Skärm: Sony 65XE9005 (TV)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Rico01:

@Storage Jar: Vackert och grattis! Bara av ren nyfikenhet, har du upplevt några BSOD eller CTD som det rapporteras lite varstans om?

Tackar! Nåp, det har fungerat felfritt än så länge men jag har bara hunnit testa Far Cry 5 i ca en timme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Storage Jar:

Tackar! Nåp, det har fungerat felfritt än så länge men jag har bara hunnit testa Far Cry 5 i ca en timme.

Grattis, vart beställde du ifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Storage Jar:

Hämtade ut detta för ca två timmar sedan!
https://hnd2uw.db.files.1drv.com/y4mPZib0SJfMudwiVynQklWWOkXBdDi_VDRIfWJ351zEx_vFXYzubDPCH2QmNdMzsq5GPkKxoOirg0HRGNRkn-hGnyItIVaJ7OVem77flb5qMWu5lofeJZS5eZlwQ7laMCK0Wm2mlHkpJ4QxcC9mkDkPu_8tZ45SV6b4lNL9WSN8zTWtLDL5nzejEjCTbUzTU5ureCZb_yeoilfHlsSG2t8YA?width=1362&height=614&cropmode=none

Vad är detta för chassi och cpu-fläkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av erikakasinnes:

Gissar på Fractal Define Mini C och Noctua D15.

Så det du ser är ett chassi med plats för 315mm grafikkort med ett grafikkort på 300mm installerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av lakabaka:

Grattis, vart beställde du ifrån?

NetOnNet

Skrivet av erikakasinnes:

Fractal Design Define Mini C och Noctua NH-D15 chromax Svart

Skrivet av adzer:

Gissar på Fractal Define Mini C och Noctua D15.

Så det du ser är ett chassi med plats för 315mm grafikkort med ett grafikkort på 300mm installerat.

Jag tror FD varit lite försiktiga med maxlängden på grafikkort. Ser ut att vara ca 10mm mellan grafikkort och frontfläkt och fläkten är 25mm. Kör man utan fläkt i fronten går det nog att klämma in ett lite längre grafikkort 🙃

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Trädvy Permalänk
Chefredaktör 🕹
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Har ni som fått tag på korten upplevt problem?
https://www.sweclockers.com/nyhet/30480-vissa-geforce-rtx-308...

Chefredaktör, ny på jobbet, gillar gamla saker, skriver som en kratta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Icte:

that G I R T H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Dizzö:

SKriv gärna också lite om innehållet istället för att bara posta en länk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Ni som lyckades beställa ert FE kort den 24. Hur ligger eran order till?
För mig har jag fått orderbekräftelse samt att pengar dragits/reserverats. Men på NVIDIA STORE står det "BEARBETNING".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av The Kristoffer:

Så sant, tror ny CPU-plattform får ske tidigast efter Intels nysläpp 2021, för att se hur Zen3-kontringen ser ut. Samma som med 6000serien grafik. Känns dumt att kasta ~10k på något som kommer att prestera som 5k inom ett år. Brukar hålla rätt låga inköpspriser på mina komponenter och märker ofta att det faktiskt funkar över förväntan om man pillar ned någon inställning här och där. Att lägga 5k på en GPU vart tredje-4e år sliter långt mindre i plånboken än 10k plus varje år för att alltid ha det senaste. de där extra 20 fps kostar på i längden... : )

Håller i stort sett med dig där. Dock föredrar jag att när jag väl köper nytt så skall det vara bra grejer som håller sig en stund. Sitter på en 4770K nu och uppgraderade ifrån ett gtx 970 till ett 1080ti för några år sedan. Det har hängt med bra men nästa steg är 4K-gaming och då räcker dem inte riktigt till längre. Dock verkar inte heller denna generation klara 4K tillräckligt bra för att göra mig nöjd så kanske blir att man får invänta Ti-modellerna eller till och med 4000-serien. Blir som sagt kul att se vad Intel kommer med härnäst och vad DDR5 och PCIe 4.0 kan gör för prestandan. Vill kunna köra 4K 120 hz vid mitt nästa TV-köp med någon form av adaptive sync. Vi får se vad som händer men det hade varit sweet. Även 240 hz och 360 hz känns lockande att testa på framöver.

| Antec 900 | Asus P5Q-E | Q6600 2,4 Ghz @ 3,4 Ghz - Noctua| 2x2 gb Corsair 6400 800Mhz @ 850 Mhz| Radeon 4850 625/1986 Mhz @ 780/2400 Mhz - Accelero + 120 mm| 2x640 Gb + 2x1 Tb WD Black | Corsair 650w |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Marothka:

Ni som lyckades beställa ert FE kort den 24. Hur ligger eran order till?
För mig har jag fått orderbekräftelse samt att pengar dragits/reserverats. Men på NVIDIA STORE står det "BEARBETNING".

Min står med samma status, skulle tro att de skickas på måndag/tisdag baserat på en ren killgissning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012

@JonasT:
Hur tjockt är kortet? Hittar inga millimeter någonstans bara att det tar 2 kortplatser. Detta är viktigt i små chassin, jag sitter själv på Dan Case A4 sfx t.ex.

Do good. Be good. Repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av TrueType:

@JonasT:
Hur tjockt är kortet? Hittar inga millimeter någonstans bara att det tar 2 kortplatser. Detta är viktigt i små chassin, jag sitter själv på Dan Case A4 sfx t.ex.

Han svarade på den frågan i annan tråd, ca 40 mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av MacAllan:

Han svarade på den frågan i annan tråd, ca 40 mm.

Nice, tack ska du ha! Då ska jag se om jag inte kan beställa hem ett jag med!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av TrueType:

Nice, tack ska du ha! Då ska jag se om jag inte kan beställa hem ett jag med!

Kan nog bli svårt då det är slutsålt men visst håll utkik, vad jag vet så är nvidia.se enda återförsäljaren i Sverige för 3080 FE.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Timtimtim90:

Kan nog bli svårt då det är slutsålt men visst håll utkik, vad jag vet så är nvidia.se enda återförsäljaren i Sverige för 3080 FE.

Ja du har så rätt, såg att denna är 44mm och max i A4-sfx är 45mm så denna blir det nog. Men visst lång väntan... https://www.inet.se/produkt/5411726/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av TrueType:

Ja du har så rätt, såg att denna är 44mm och max i A4-sfx är 45mm så denna blir det nog. Men visst lång väntan... https://www.inet.se/produkt/5411726/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Du bör köpa XC3 utan backplate eller ta bort den, kan bli tight annars i Dan A4.

Citera för svar.