Permalänk
Medlem

WiFi men ingen ethernet

Monterat ihop en ny burk och installerade Win 10.
Jag har Wifi men ingen anslutning med nätvärkskabeln som är ansluten. Det är ett Asus Strix Z490 E-gaming

Det är inge fel på anslutningen då vi har IP TV och den går via kabel med så den biten fungerar.
såhär ser det ut iaf.

och i enhetshanteraren ser det ut såhär

Vad gör jag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Monterat ihop en ny burk och installerade Win 10.
Jag har Wifi men ingen anslutning med nätvärkskabeln som är ansluten. Det är ett Asus Strix Z490 E-gaming

Det är inge fel på anslutningen då vi har IP TV och den går via kabel med så den biten fungerar.
såhär ser det ut iaf.

https://i.imgur.com/dwcrUuF.jpg

och i enhetshanteraren ser det ut såhär
https://i.imgur.com/D2Nbr5v.jpg

Vad gör jag för fel

Drivrutinen för nätverkskortet verkar inte vara installerat.

EDIT:
In på moderkortstillverkarens hemsida och ladda ner lite drivisar så ska det nog lösa sig.
Ser även annat som behöver uppdateras, säkert också hos moderkorttilverkarens hemsida.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Drivrutinen för nätverkskortet verkar inte vara installerat.

EDIT:
In på moderkortstillverkarens hemsida och ladda ner lite drivisar så ska det nog lösa sig.
Ser även annat som behöver uppdateras, säkert också hos moderkorttilverkarens hemsida.

Jag har tankat hem LAN drivarna från Asus hemsida https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z490-E-GAMING/... men går inte att installera dess. Får felmeddelande att Does not support your operating system WNT_10.0H_64 ...

Permalänk
Medlem

@sushi84: Kanske en dum fråga men har du kört windows update? W 10 är rätt bra på att uppdatera drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@sushi84: Kanske en dum fråga men har du kört windows update? W 10 är rätt bra på att uppdatera drivrutiner.

Ajjemen, win update är gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Jag har tankat hem LAN drivarna från Asus hemsida https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z490-E-GAMING/... men går inte att installera dess. Får felmeddelande att Does not support your operating system WNT_10.0H_64 ...

Det är inte så att ditt Windows är 32-bit?
Det finns nämnligen bara drivrutiner för 64-bit på nerladdningssidan och 64-bit drivrutiner fungerar inte på ett 32-bit OS (på andra hållet går däremot utmärkt).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är inte så att ditt Windows är 32-bit?
Det finns nämnligen bara drivrutiner för 64-bit på nerladdningssidan och 64-bit drivrutiner fungerar inte på ett 32-bit OS (på andra hållet går däremot utmärkt).

Jag är 99.9% säker att jag har ett 64bit win. Valde det när jag installerade. Kollar jag på system står det 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Jag har tankat hem LAN drivarna från Asus hemsida https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z490-E-GAMING/... men går inte att installera dess. Får felmeddelande att Does not support your operating system WNT_10.0H_64 ...

Har du sett till att du uppdaterat nätverkskortets firmware som de nämner där? Om du gjort det och det ändå inte fungerar kan du testa att ladda ner drivrutinen direkt från Intel.

Skrivet av sushi84:

Jag är 99.9% säker att jag har ett 64bit win. Valde det när jag installerade. Finns det nått sätt att kontrollera till 100% ?
Kör windows 10 Home

Högerklicka på "Dator" och välj Egenskaper. Går även att se på diverse andra ställen men det brukar vara enklast.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har du sett till att du uppdaterat nätverkskortets firmware som de nämner där? Om du gjort det och det ändå inte fungerar kan du testa att ladda ner drivrutinen direkt från Intel.

Menar du BIOS downloaden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Menar du BIOS downloaden ?

Nej. Jag syftar på texten nedan som man ser på nerladdningssidan.

Citat:

Before installing Intel I225-V driver v.1.0.1.4, please ensure that Intel I225-V firmware should be updated to v.1.45 via firmware update tool. After finishing necessary firmware update, please shut down and unplug the power cord then reboot the system normally. For more information, please refer to the firmware update guide.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej. Jag syftar på texten nedan som man ser på nerladdningssidan.

Du får rätta mig om jag har fel, men vilken av dessa är det jag ska ladda ner på deras sida? Är den under drivers & Tools ? Jag ser inte den texten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Du får rätta mig om jag har fel, men vilken av dessa är det jag ska ladda ner på deras sida? Är den under drivers & Tools ? Jag ser inte den texten

Misstänker att uppdaterings verktyget måste hämtas från Intel's hemsida.

Men du kan testa med Version 1.0.0.13 för nätverkskortet istället vilken inte kräver att nätverkskortet's firmware uppdateras.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Googla på "Intel® Driver & Support Assistant" och kör den så får du de drivisar du behöver.

Permalänk
Medlem

Jag fick helt enkelt leta på intels hemsida och tanka hem en network program...sjukt komplicerat, aldrig vart med om detta fenomen med mina andra Asus mboards. Tack för snabba svar, sweclockers kan man fan alltid lita på

Permalänk
Medlem

Även om du inte vill uppdatera drivrutinen (kan tydligen finnas en bugg i senaste) så vill du troligen uppdatera firmware ändå. Den där nätverkskretsen finns i en hårdvarurevision som har en defekt som kan påverka stabilitet. Kan nog vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q