3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

Tack för att du svarar på frågor här! Jag är nyfiken på varför TUF prioriteras över STRIX modellen, eller är det bara så att STRIX behöver mer tid för den är "mer high end" i produktionsledet?

Vi kände oss väldigt nöjda med den nya generationen TUF och ville ta tillfället att fokusera på den nu vid ett nytt släpp.
Men du har också rätt, vi är också mer kräsna av sorteringen av komponenter för STRIX och därför kunde vi börja skicka TUF tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FortuN:

En av anledningarna är nog dels att TUF serien är mycket mer populärt pga priset och dels att det är nogare genomgång på komponenter och säkerställan av Strix korten klarar den högre OCn

Ja det stämmer också, TUF är ju den modellen vi erbjuder lanseringspris på.
Och ja, vi har hårdare gallring av komponenter för STRIX eftersom det är vårt flaggskepp.

Permalänk
Medlem

@Asus.David: En annan fråga. Hur långt är egentligen Strix-kortet?
Asus.com/se anger det som 31,85 cm men i recensionen på Techpowerup så har dom lagt det mot en linjal

och då ser den ut att vara närmare 33 cm.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

@Asus.David: Snabb fråga om PSU, har ett äldre Corsair HX 850W gissar på att det är ca 7år.

Har beställt ett Asus RTX ROG Strix 3080 OC, bör jag byta PSU pga av ålder? misstänker att svaret blir ja

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

@Asus.David: En annan fråga. Hur långt är egentligen Strix-kortet?
Asus.com/se anger det som 31,85 cm men i recensionen på Techpowerup så har dom lagt det mot en linjalhttps://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/images/dimensions.jpg och då ser den ut att vara närmare 33 cm.

fast den där linjalen börjar väl på -1? kolla nollan, så ser ju ganska korrekt ut

edit: ha, nm - blev lurad av reflektionen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Landy:

@Asus.David: Snabb fråga om PSU, har ett äldre Corsair HX 850W gissar på att det är ca 7år.

Har beställt ett Asus RTX ROG Strix 3080 OC, bör jag byta PSU pga av ålder? misstänker att svaret blir ja

Nä om det funkar så ser jag ingen anledning att byta, 850w bör ha ganska bra marginal för 3080. 750w rekommenderar vi men har man inte så mycket prylar i datorn kan man t om klara sig med mindre. Men du är självklart välkommen att prova ett ROG Strix Thor 850W också 😉

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragnet:

@Asus.David: En annan fråga. Hur långt är egentligen Strix-kortet?
Asus.com/se anger det som 31,85 cm men i recensionen på Techpowerup så har dom lagt det mot en linjalhttps://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/images/dimensions.jpg och då ser den ut att vara närmare 33 cm.

Jag står på ROG Live med ett kort i handen men tyvärr endast en linjal på 10cm, med den så lyckas jag mäta det till 32cm, så 31,85cm känns korrekt. Jag skulle tro att den 1cm som skiljer är att dem har mätt med I/O-plåt L-skarven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

@Asus.David: En annan fråga. Hur långt är egentligen Strix-kortet?
Asus.com/se anger det som 31,85 cm men i recensionen på Techpowerup så har dom lagt det mot en linjalhttps://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/images/dimensions.jpg och då ser den ut att vara närmare 33 cm.

De skriver ju dock under bilden att kortet är 32 cm, vilket jag antar är en avrundning av 31,85 cm. De ser ut att ha fotat med ganska kort brännvidd och kameran nära kortet, vilket p.g.a. tjockleken på kortet får kanterna att "bukta ut" så att kortet ser längre ut än det är. Det hade varit bättre att lägga en linjal ovanpå kortet istället, eller fota med kameran längre ifrån.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Såklart händer skit ibland??

Du låter nästan som Kaisa Varis (återfallsförbrytare inom längdåkning och skidskytte och doping) men det gick några fler år emellan än med Nvidias strul med 2000-serierns toppkort och 3000-serierns toppkort.

Permalänk
Medlem

@Thomas: Beror helt och hållet på vad för typ av kondensator. Det finns MLCC's som tolererar höga temperaturer, det finns MLCC optimerade för spänning helt och hållet, det finns läckage optimerade MLCC.

Jag vet inte i nuläget vad för typ av MLCC som används och varje kondensator har olika karaktäristiska egenskaper.

Det är inte bara åldrande som försämrar MLCC, det kan läcka, det kan spricka och kapacitans förändras mycket under olika spänningar

Har kollat runt lite och det finns mycket mer MLCC kondensatorer än vad det finns SP att köpa,
MLCC är snorbilligt - lättare att få tag på i nuläget än om du skulle välja bra SPcaps
MLCC blir inte så dyrt. Vi snackar om millisekunder i tid för lödning

Jag är nästan övertygad om att Evga och Asus använde 330 SP som Zotac och där kan va ett problem
SP är ett bättre och mer logiskt alternativ egentligen.

Så jag förstår inte riktigt varför folk hurrar att det har ett kort med en ''dyrare'' och ''bättre'' kondensator lösning

Som sagt, det verkar vara extremt få som har problem med gigabyte korten som har dessa 470 SPcaps

Permalänk
Medlem

Problemets grundorsak likaväl ligga tidigare i steget, pga nedskurna och billigare VRM lösningar, där olika kombinationer av kondensatorer på baksidan kringgår instabiliteten som uppstår. Har inte hört något om att FE korten kraschar eller har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Har kollat runt lite och det finns mycket mer MLCC kondensatorer än vad det finns SP att köpa,
MLCC är snorbilligt - lättare att få tag på i nuläget än om du skulle välja bra SPcaps
MLCC blir inte så dyrt. Vi snackar om millisekunder i tid för lödning

Det råder brist på MLCC:
https://www.google.com/search?q=mlcc+capacitor+shortage&oq=ml...

Citat:

Jag är nästan övertygad om att Evga och Asus använde 330 SP som Zotac och där kan va ett problem
SP är ett bättre och mer logiskt alternativ egentligen.

Så jag förstår inte riktigt varför folk hurrar att det har ett kort med en ''dyrare'' och ''bättre'' kondensator lösning

Som sagt, det verkar vara extremt få som har problem med gigabyte korten som har dessa 470 SPcaps

Det har rapporterats problem med Gigabyte, MSI (5x 470uF SP-CAPS och 10x MLCC) och Founders Edition (4x 470uF SP-CAPS och 20x MLCC) också. Utan att veta hur många av varje kort som finns i händerna hos folk går det inte heller att dra några slutsatser om vilka som är väst drabbade.

Att SP är ett bättre och mer logiskt alternativ är verkligen inte givet. Om du inte har analyserat hela strömförsörjningen på korten, med adekvat kompetens för att göra sådana analyser, bör du inte uttala dig på det sättet. Tänk om det inte är kapacitansen som är ett problem, utan hur snabbt kondensatorerna kan ladda ur? Kanske är båda delarna ett problem? Eller så är det något helt annat som orsakar problemen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fan vilken kass lansering... Aldrig förr har jag varit så sugen på ett nytt kort, men nu avvaktar jag nog ett bra tag, så kan ni andra vara betatestare. Det blir nig ett 3080 och inget eventuellt TI eller super med tanke på att 3090 är så väldigt lite bättre. Så något emellan är väl knappt lönt det. Sen vet man inte vad AMD kommer med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=THMukcOzB8g&ab_channel=Gamers...
Det finns fler komponenter på ett kretskort. Behöver inte vara bara de bakom GPUn som ställer till det.
Att det händer vid vissa frekvenser får mig att minnas när jag kollade hur långt jag kunde klocka mina 1080 Ti FE. Vid x MHz kraschade korten, men om jag ökade 50 MHz blev de stabila igen...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonkenPonken:

Du låter nästan som Kaisa Varis (återfallsförbrytare inom längdåkning och skidskytte och doping) men det gick några fler år emellan än med Nvidias strul med 2000-serierns toppkort och 3000-serierns toppkort.

Oavsett så händer skit även stora bolag.
Anledningen till felen är det intressanta

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nästan exakt samma upplevelse som jag hade vid min lilla test, kortet är rock solid om man inte överklockar över 2000 MHz.

Som så många har sagt, SPCAP vs MLCC är för enkel förklaring och troligen inte hela sanningen, men folk älskar enkla förklaringar.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det råder brist på MLCC:
https://www.google.com/search?q=mlcc+capacitor+shortage&oq=ml...

Det har rapporterats problem med Gigabyte, MSI (5x 470uF SP-CAPS och 10x MLCC) och Founders Edition (4x 470uF SP-CAPS och 20x MLCC) också. Utan att veta hur många av varje kort som finns i händerna hos folk går det inte heller att dra några slutsatser om vilka som är väst drabbade.

Att SP är ett bättre och mer logiskt alternativ är verkligen inte givet. Om du inte har analyserat hela strömförsörjningen på korten, med adekvat kompetens för att göra sådana analyser, bör du inte uttala dig på det sättet. Tänk om det inte är kapacitansen som är ett problem, utan hur snabbt kondensatorerna kan ladda ur? Kanske är båda delarna ett problem? Eller så är det något helt annat som orsakar problemen?

Att MLCC är bättre än SP är misinformation som sprids väldigt mycket just nu

Att bara gå för MLCC för att det är "bättre" är inte sant, MLCC är bara "bättre" när det kommer till höga spänningar men om en kondensator spricker då är det kanske inte så mycket bättre längre. Att MLCC spricker händer under låga spänningar och kanske inte är helt optimalt när det kommer till grafikkort. Därför är SPcaps ett mer logiskt alternativ
https://passive-components.eu/nasa-report-evaluates-low-volta...

Och nej det finns nästan inget rapporterat om Gigabyte kort som crashar i jämförelse med kort som till exempel TUF som har 6 MLCC grupperingar

Har frågat runt i olika forum, även Gigabytes egna discord och hittar ingen som har problem med många som kör sina kort överklockade 2150 MHz utan problem

Permalänk
Medlem

Ingen som undrar varför Nvidia själva gör en ny design på FE och frångår spec de tidigare skickat ut till övriga tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Att MLCC är bättre än SP är misinformation.

Att bara gå för MLCC för att det är "bättre" är inte sant, MLCC är bara "bättre" när det kommer till höga spänningar men om en kondensator spricker då är det kanske inte så mycket bättre längre. Att MLCC spricker händer under låga spänningar och kanske inte är helt optimalt när det kommer till grafikkort. Därför är SPcaps ett mer logiskt alternativ
https://passive-components.eu/nasa-report-evaluates-low-volta...

Och nej det finns nästan inget rapporterat om Gigabyte kort som crashar i jämförelse med kort som till exempel TUF som har 6 MLCC grupperingar

Har frågat runt i olika forum, även Gigabytes egna discord och hittar ingen som har problem med många som kör sina kort överklockade 2150 MHz utan problem

Det är lika mycket missinformation som att SP är ett bättre och mer logiskt val. Det finns för- och nackdelar med båda. Alla kort har dessutom en blandning av olika kondensatorer.

Hur stor del av korten som uppvisar problem är omöjlig att säga utan att veta hur många kort som finns ute bland folk. Allt vi vet hittills är att det finns rapporter om problem hos alla tillverkare. Det är med andra ord läge att lugna sig tills det finns mer data.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Oavsett så händer skit även stora bolag.
Anledningen till felen är det intressanta

Håller med, så länge det inte drabbar AMD för då är "pöjkarna" där och klankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Ingen som undrar varför Nvidia själva gör en ny design på FE och frångår spec de tidigare skickat ut till övriga tillverkare?

Ny och ny? Jag tror inte tredjepart var intresserade av V-formen. Önskan hos dem är väl rimligtvis att nvidia ger dem billigaste möjliga komponentlista för att bygga ett referenskort.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hjälpsam

Tror att Nvidia fixar detta ganska snart via drivrutiner, alternativt, men mindre troligt en BIOS uppgradering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/BkTgYMlCl4E

Här kan man tydligt se skillnaden mellan Zotacs 330 uF SPcaps och Gigabytes 470 uF SPcaps

Sen verkar Zotacs kort vara mer instabilt utan OC konstigt nog.

Verkar inte vara någon större skillnad mellan Asus MLCC och Gigabytes SP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

https://youtu.be/BkTgYMlCl4E

Här kan man tydligt se skillnaden mellan Zotacs 330 uF SPcaps och Gigabytes 470 uF SPcaps

Sen verkar Zotacs kort vara mer instabilt utan OC konstigt nog.

Verkar inte vara någon större skillnad mellan Asus MLCC och Gigabytes SP

Nej, det kan man inte. Det är ett väldigt enkelt test av överklockning/stabilitet hos de olika korten - varken mer eller mindre. Inget i testet visar vad det är som får korten att krascha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det kan man inte. Det är ett väldigt enkelt test av överklockning/stabilitet hos de olika korten - varken mer eller mindre. Inget i testet visar vad det är som får korten att krascha.

Jo det kan man, alla kort kraschar med en överklockning över 2ghz som kan vara länkad till GPU boost som får korten att hoppa över 2ghz och det behöver inte alls vara på grund av kondensatorer. Om Asus har liknande symptom som Gigabyte finns det ingen anledning att tro att det berör SP eller MLCC

Sannolikt binning som är den grundläggande orsaken till att vissa kort beter sig annorlunda över 2ghz och varför vissa klarar av att ha sina kort över 2ghz med GPU boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det kan man inte. Det är ett väldigt enkelt test av överklockning/stabilitet hos de olika korten - varken mer eller mindre. Inget i testet visar vad det är som får korten att krascha.

Om man har 4 kort med varierande kondensator design som beter sig nästan identiskt med varandra, lutar det inte då åt att det inte är kondensatordesignen som är så avgörande som denna diskussionstråd gör gällande?`

Att i detta läge börja avbeställa kort baserat på kondensatorer känns, om inget annat, förhastat.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Jo det kan man, alla kort kraschar med en överklockning över 2ghz som kan vara länkad till GPU boost som får korten att hoppa över 2ghz och det behöver inte alls vara på grund av kondensatorer. Om Asus har liknande symptom som Gigabyte finns det ingen anledning att tro att det berör SP eller MLCC

Sannolikt binning som är den grundläggande orsaken till att vissa kort beter sig annorlunda över 2ghz och varför vissa klarar av att ha sina kort över 2ghz med GPU boost

Nu skrev du att man tydligt kan se skillnad mellan Zotacs 330 uF kondensatorer och Gigabytes 470uF. Det kan man inte. Att kort med olika kondensatorer beter sig snarlikt är inte heller något bevis för att problemen inte beror på strömförsörjningen.

Skrivet av nihilist71:

Om man har 4 kort med varierande kondensator design som beter sig nästan identiskt med varandra, lutar det inte då åt att det inte är kondensatordesignen som är så avgörande som denna diskussionstråd gör gällande?`

Att i detta läge börja avbeställa kort baserat på kondensatorer känns, om inget annat, förhastat.

Lutar åt det, ja, men det går inte att utesluta det. Det kan exempelvis vara så att dessa olika designer ger snarlika egenskaper - inte helt osannolikt med tanke på att de är godkända av Nvidia - men att dessa egenskaper inte är tillräckligt bra för att undvika problem i vissa fall.

Ja, det är väldigt förhastat och det jagas enkla svar på komplexa problem, utan att det finns ens i närheten av tillräcklig information för att dra några slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu skrev du att man tydligt kan se skillnad mellan Zotacs 330 uF kondensatorer och Gigabytes 470uF. Det kan man inte. Att kort med olika kondensatorer beter sig snarlikt är inte heller något bevis för att problemen inte beror på strömförsörjningen.

Lutar åt det, ja, men det går inte att utesluta det. Det kan exempelvis vara så att dessa olika designer ger snarlika egenskaper - inte helt osannolikt med tanke på att de är godkända av Nvidia - men att dessa egenskaper inte är tillräckligt bra för att undvika problem i vissa fall.

Ja, det är väldigt förhastat och det jagas enkla svar på komplexa problem, utan att det finns ens i närheten av tillräcklig information för att dra några slutsatser.

Kanske var lite otydlig, det jag ville komma fram till är att Asus TUF 47uF x10 470uF MLCC (om det nu är 47uF vet jag inte) grupperingar beter sig som Gigabytes 470uF SP och att Zotacs 330uF klarar lägre klockfrekvenser pga det, jag bollar lite med tanken bara. Behöver inte alls bero på kondensatorer överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det är lite storm i ett vattenglas detta. Sitter själv med ett Gigabyte Gaming OC och stock boostar det upp till 1950 verkar lika stabilt som mitt gamla 1080ti. Det krashar om man överklockar runt 2ghz. Men det är väl knappast garanterat att det skall fungera på något kort. Nu är 100% stabilitet tokviktigt för mig och jag överklockar inte i vilket fall som helst och jag är nöjd.

Att en del kort inte fungerar vid en launch är ju ingen nyhet, som köpare hade jag bara reklamerat det och gått vidare. Det troligaste är ju att det rör sig om någon procent eller två som inte fungerar. Visst är det tråkigt när det är brist på dom men vad skall man göra. Underklocka det skall ju inte behövas.