Komponentval för servern?

Permalänk
Medlem

Komponentval för servern?

Har en egenbyggd server sedan 10 år tillbaka som är rätt slö vid det här laget.

Innehåll:

AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3
Asus M4A785T-M, mATX DDR3
6x1.5TB Samsung Ecogreen F2
128gb ssd för windows 7 ultimate
8bg ram 1333mhz
D-Link DGE-528T 10/100/1000Mbit
LSI MegaRAID SAS 8208ELP
GPU minns jag ej, extremt enkelt passivt kort.

Tänkte göra om ena spelburken som grabbarna använder till server istället och bygga något nytt till dom.
En HP Z420 med:

E5-1650 3.2Ghz 6-core/3.8Ghz turbo
24GB DDR3 ram ECC
Gbit LAN
240GB Samsung 850 SSD för Windows 10 pro.

Det jag skulle behövt tips och hjälp med är följande:

1. Enkelt grafikkort, gärna passivt om möjligt. Vill bara att Windows-miljön ska flyta på bra. Energisnålt om möjligt pga 24/7 drift.
Är detta endast kopplat till CPU och ej avlastas av GPU så kan jag ju plocka med mitt gamla.

2. RAID-kort. Pga endast 4-sata så ger det mig 3 platser kvar efter OS-disken, gränsfall om jag vill bygga ut med en till disk framöver.
Finns det ett rimligt prissatt RAID-kort som bara ger mig liknande funktionalitet och fart som en inbyggd kontroller? Vill ha stöd för 8TB-12TB diskar i alla fall. 4-portar räcker. Finns det kort som enkelt kan visa med LED:ar t.ex. om man har en felande disk osv?

3. Vilken disk? 3x8TB av WD Gold verkar vara rätt bra prissatta för sin storlek. Rekommendation på annan annars?

Tacksam för den input ni kan ha, länge sen man hade koll på komponentval gällande detta.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

1) Moderna grafikkort drar inte mycket ström när de inte används, typ när de bara visar skrivbordet eller släcker ner skärmen på grund av inaktivitet. Å andra sidan kanske man inte ens behöver ett grafikkort för att boota? Brukar funka med Linux men Windows kanske kräver det? Oavsett så kan det ändå vara trevligt att kunna koppla in en skärm för felsökning så jag hade nog ändå haft ett grafikkort i av enklare typ även om jag hade kört OS som inte kräver det.

2) Vet inte, jag kör mjukvaruraid (ZFS på Linux). Har något gammalt LSI kort flashat för "IT mode" och 8 stycken SATA-diskar kopplat. Har inte tänkt på max storlek men 4TB funkar. Verkar som klarar hårdvaran större än 2TB så klarar man stora diskar. Använd GPT-partitioner.

3)
Har inte kollat så mycket på sistone men SMR vill man undvika om man inte bara ska ha det för backuper typ. Kan krävas googling för att hitta modeller som inte har SMR då det inte alltid framgår tydligt. Har ingen speciell rekommendation på 8TB då jag bara har gamla 3-4TB mestadels. En tanke är att man bör blanda olika typer av diskar för att minimera att alla går sönder samtidigt. Samma batch av samma typ ger ungefär samma livslängd på alla diskar, tråkigt om alla pajar ungefär samtidigt.

En fundering är hur pass strömsnål den här datorn är? Testa med någon energimätare. Sedan om det är lönt att köpa ny strömsnålare hårdvara kan vara tveksamt då det kan ta lång tid att tjäna in kostnaden. Men t.ex. en Ryzen 5 3600 presterar nog bättre. Datorn har ju serverkomponenter såsom Xeon och ECC minnen så den känns vettigare som server än speldator.

Permalänk
Medlem

1. Men en modern GPU avlastar inte Windows nämnvärt? I så fall kan jag ta mitt 10 år gamla kort från gamla servern.

2. Mjukvaruraid går som sagt troligen bort pga antalet platser på moderkortet. Men ingen som kan tipsa om ett hyfsat RAID-kort? Ingen som kör med det idag?

3. Jo tanken har slagit mig att blanda. Kanske beställa samma disk från olika ställen om inte annat för att öka chansen till olika batcher.

Den är nog inte den strömsnålaste burken. Men kör man den utan belastning och halverar antalet diskar i burken jämfört med den gamla så borde det inte bli katastrof tycker jag.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Finns många olika SAS-HBA-kort liknande LSI9211-8i och dess olika kloner under olika namn (som PERC H310, IBM... etc) som kan hantera 8 diskar styck - tänker du inte köra några HW-RAID så se till att de är programmerade eller programmera själv till IT-mode.

En nackdel med de man köper är att de kräver sockel på minst 8 PCIe-lanes eller open end PCIe-sockel (även 8-PCIe lanes-kort går att köra på en enda PCIe-lanes men påverkar förstås den totala hastigheten dramatiskt och kräver då open-end sockel) .

SAS-kort/HBA kan alltid hantera SATA-diskar men SATA-anslutningar kan inte hantera SAS-diskar - då SATA är en sub-mängd av SAS/SCSI-kommando-seten

Sådana 8-lanes PCIe-socklar finns ofta många av på riktiga server-järn men på gamer-moderkort så är det det mesta samlat på de 2 socklarna tänkta för grafikkorten och resten är 1-PCI-lane socklar för det som inte ätits upp för 4-lane m.2 PCIe-minne och SATA OCH SATA-express portar

Skall man ha HW-raid med prestanda så är prislappen genast högre och man börja få krav på alla diskar inom RAID-setet är av samma typ och storlek av diskar (och är rätt osmidiga och fyrkantiga i sin konfigurering i bios faktiskt) - att ha RAM-cache är ett måste på en HW-RAID - annars kommer prestandan vara bedrövlig och endast fåtal RAID-moder tillgängligt.

Dessutom kan man inte skaffa för gamla begagnade versioner av dessa HW-RAID (och du löst batterifrågan för dess RAM-cache) då man snabbt kör huvudet i 2TB-gränsen (32-bitas LBA adressering) som största disk samt många av de äldre (som Dell PERC6 eller HPE P400 smart-RAID) heller inte förstår 4K-sektorer som annars hade kunnat lurat till 16 TB som största diskstorlek med 32-bitars LBA.

Om man ser hur det fungerar idag och vill ha en viss flexibilitet så skulle jag köra mjukvaru-RAID framför en HW-RAID, dock är det fortfarande bra med en stor RAM-cache på sin HBA/HW-RAID i IT-mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Finns många olika SAS-HBA-kort liknande LSI9211-8i och dess olika kloner under olika namn (som PERC H310, IBM... etc) som kan hantera 8 diskar styck - tänker du inte köra några HW-RAID så se till att de är programmerade eller programmera själv till IT-mode.

En nackdel med de man köper är att de kräver sockel på minst 8 PCIe-lanes eller open end PCIe-sockel (även 8-PCIe lanes-kort går att köra på en enda PCIe-lanes men påverkar förstås den totala hastigheten dramatiskt och kräver då open-end sockel) .

SAS-kort/HBA kan alltid hantera SATA-diskar men SATA-anslutningar kan inte hantera SAS-diskar - då SATA är en sub-mängd av SAS/SCSI-kommando-seten

Sådana 8-lanes PCIe-socklar finns ofta många av på riktiga server-järn men på gamer-moderkort så är det det mesta samlat på de 2 socklarna tänkta för grafikkorten och resten är 1-PCI-lane socklar för det som inte ätits upp för 4-lane m.2 PCIe-minne och SATA OCH SATA-express portar

Skall man ha HW-raid med prestanda så är prislappen genast högre och man börja få krav på alla diskar inom RAID-setet är av samma typ och storlek av diskar (och är rätt osmidiga och fyrkantiga i sin konfigurering i bios faktiskt) - att ha RAM-cache är ett måste på en HW-RAID - annars kommer prestandan vara bedrövlig och endast fåtal RAID-moder tillgängligt.

Dessutom kan man inte skaffa för gamla begagnade versioner av dessa HW-RAID (och du löst batterifrågan för dess RAM-cache) då man snabbt kör huvudet i 2TB-gränsen (32-bitas LBA adressering) som största disk samt många av de äldre (som Dell PERC6 eller HPE P400 smart-RAID) heller inte förstår 4K-sektorer som annars hade kunnat lurat till 16 TB som största diskstorlek med 32-bitars LBA.

Om man ser hur det fungerar idag och vill ha en viss flexibilitet så skulle jag köra mjukvaru-RAID framför en HW-RAID, dock är det fortfarande bra med en stor RAM-cache på sin HBA/HW-RAID i IT-mode.

Tack för ett utförligt svar!
Kanske ska sikta på mjukvaru-RAID då. Windows 10:s RAID 5 tänker jag.

Men jag kommer troligen behöva någon typ av expansionskort för fler SATA-platser. Men jag ser ingen speca om de klarar en viss storlek på disk? Tips på ett 4-8p kort?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Detta kanske funkar bara för att få in diskarna tänker i en mjukvaru-raid?
https://www.komplett.se/product/911700/datorutrustning/datork...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Jag kan ha missat, finns det något som säger att du inte kan köra FreeNAS eller liknande? Vill du lagra massa saker eller ska det gå fort också :)?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag kan ha missat, finns det något som säger att du inte kan köra FreeNAS eller liknande? Vill du lagra massa saker eller ska det gå fort också :)?

Mest lagra massa saker, behöver inte vara blixtsnabbt. Men jag vill ha Windows pga en drös med program som jag använder mig av idag.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Detta kanske funkar bara för att få in diskarna tänker i en mjukvaru-raid?
https://www.komplett.se/product/911700/datorutrustning/datork...

Detta är en HW-RAID(1) för SATA - dvs. du ser aldrig mer än två logiska diskar även med 4 diskar inkopplade.

Sådana brukar vara stendumma och ger ingen konfigureringsmöjlighet alls eller att det går att stänga av RAID-fuktionen så att det blir 4 diskar synliga.

dessutom har den bara 2 PCIe V.2 lanes vilket ger att man får bara max ca 500 MB/s per lane eller totalt 1000 MB/s om man använder 2 SSD-diskar och det går inte fortare om du använder 4 SSD.

---

jag skulle köra på HBA tidigare nämnt - uttag för upp till 8 diskar (2 * 4) och potentiellt kan man köra 500 MB/s per disk samtidigt parallellt om man har en kortslot med 8 PCIe lane aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Detta är en HW-RAID(1) för SATA - dvs. du ser aldrig mer än två logiska diskar även med 4 diskar inkopplade.

Sådana brukar vara stendumma och ger ingen konfigureringsmöjlighet alls eller att det går att stänga av RAID-fuktionen så att det blir 4 diskar synliga.

dessutom har den bara 2 PCIe V.2 lanes vilket ger att man får bara max ca 500 MB/s per lane eller totalt 1000 MB/s om man använder 2 SSD-diskar och det går inte fortare om du använder 4 SSD.

---

jag skulle köra på HBA tidigare nämnt - uttag för upp till 8 diskar (2 * 4) och potentiellt kan man köra 500 MB/s per disk samtidigt parallellt om man har en kortslot med 8 PCIe lane aktiva.

Ah vad trist, trodde jag skulle kunna köra en sån som en enkel tillföring av fler SATA-platser.
Vilket HBA-kort skulle du rekommendera om jag vill ha kompabilitet med lite större diskar (8TB och ev större i framtiden)?

9211, 9300? Köper gärna inom EU och Ebay, pristak 1500kr tänker jag men kommer jag undan under 1000kr så gnäller jag inte.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Har en egenbyggd server sedan 10 år tillbaka som är rätt slö vid det här laget.

Innehåll:

AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3
Asus M4A785T-M, mATX DDR3
6x1.5TB Samsung Ecogreen F2
128gb ssd för windows 7 ultimate
8bg ram 1333mhz
D-Link DGE-528T 10/100/1000Mbit
LSI MegaRAID SAS 8208ELP
GPU minns jag ej, extremt enkelt passivt kort.

Tänkte göra om ena spelburken som grabbarna använder till server istället och bygga något nytt till dom.
En HP Z420 med:

E5-1650 3.2Ghz 6-core/3.8Ghz turbo
24GB DDR3 ram ECC
Gbit LAN
240GB Samsung 850 SSD för Windows 10 pro.

Det jag skulle behövt tips och hjälp med är följande:

1. Enkelt grafikkort, gärna passivt om möjligt. Vill bara att Windows-miljön ska flyta på bra. Energisnålt om möjligt pga 24/7 drift.
Är detta endast kopplat till CPU och ej avlastas av GPU så kan jag ju plocka med mitt gamla.

2. RAID-kort. Pga endast 4-sata så ger det mig 3 platser kvar efter OS-disken, gränsfall om jag vill bygga ut med en till disk framöver.
Finns det ett rimligt prissatt RAID-kort som bara ger mig liknande funktionalitet och fart som en inbyggd kontroller? Vill ha stöd för 8TB-12TB diskar i alla fall. 4-portar räcker. Finns det kort som enkelt kan visa med LED:ar t.ex. om man har en felande disk osv?

3. Vilken disk? 3x8TB av WD Gold verkar vara rätt bra prissatta för sin storlek. Rekommendation på annan annars?

Tacksam för den input ni kan ha, länge sen man hade koll på komponentval gällande detta.

Smartarray P420, kostar ~250:- på ebay.
Kör ett själv med WD Red 14TB, fungerar finfint

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Smartarray P420, kostar ~250:- på ebay.
Kör ett själv med WD Red 14TB, fungerar finfint

Verkar ju klockrent! Ser dock att man måste ha cache på kortet för att kunna köra RAID-5 osv.
Verkar inte spela så stor roll på priset, så man får leta upp ett 1GB kort tänker jag då.

Om inget annat tips dyker upp som ger mer fördelar så får det bli ett sådant.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Verkar ju klockrent! Ser dock att man måste ha cache på kortet för att kunna köra RAID-5 osv.
Verkar inte spela så stor roll på priset, så man får leta upp ett 1GB kort tänker jag då.

Om inget annat tips dyker upp som ger mer fördelar så får det bli ett sådant.

Ja precis.. jag kör med 1GB cache vilket fungerar bra för mina ändamål, gjorde typ 50:- på priset eller nått

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja precis.. jag kör med 1GB cache vilket fungerar bra för mina ändamål, gjorde typ 50:- på priset eller nått

Beställde ett kort med 1GB cache och en SAS till 4-SATA kabel (8087). Tror det där blir kanon och då har jag plats för utbyggnad framöver om jag så önskar.

Tack för all er hjälp!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz