Permalänk
Medlem

Är Samsung Q60T ett bra val?

Tja!

Jag går i tankarna att skaffa mig en större tv, då jag har Samsung idag och är nöjd så kör jag nog på samma igen.

Den modellen jag kollar på är Samsung 75" Q60T 4K UHD QLED Smart-TV QE75Q60TAU
Är det någon som har något att säga om denna tvn? Är det ett bra val? är det något man bör tänka på?

Tacksam för alla inflikningar och tips!

Förtydligade tråden från "Ny TV, råd & tips uppskattas!"/Thomas Y
Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@sINsen: Samsung Q60T är en enklare mellanklassmodell från 2020. Så den har ännu inte passerat sin reaperiod.

Vad som gör något till ett bra val är en definitionsfråga – det finns sämre TV och det finns bättre TV, till exempel är Q80T eller Q70R påtagligt bättre om du är ute efter HDR-kvalitet och spelegenskaper. Men det beror också på vad du väger in i "bra val"?

Har du inga särskilda krav så är mellanklassen annars "bra val" på så sätt att du undviker de sämre produkterna och undviker att betala mer för egenskaper du kanske aldrig efterfrågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sINsen: Samsung Q60T är en enklare mellanklassmodell från 2020. Så den har ännu inte passerat sin reaperiod.

Vad som gör något till ett bra val är en definitionsfråga – det finns sämre TV och det finns bättre TV, till exempel är Q80T eller Q70R påtagligt bättre om du är ute efter HDR-kvalitet och spelegenskaper. Men det beror också på vad du väger in i "bra val"?

Har du inga särskilda krav så är mellanklassen annars "bra val" på så sätt att du undviker de sämre produkterna och undviker att betala mer för egenskaper du kanske aldrig efterfrågade.

Okej, ja jag vill ha en bra upplevelse, jag funderar på att vänta på mellandagsrean också. Jqg kommer att spela ps5 på den, samt kolla mycket film osv. Jag har en 8000 serie idag 55 tum, så borde väl kanske vänta o se om priset på en q80 blir bra i mellandagarna?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@sINsen: Vill du ha en bra TV så är det toppklassen som är aktuell. Vill du ha en bra spelupplevelse så är det också toppklassen som är aktuell. Då har du insteget till toppklassen på just Samsungs Q80T eller Q70R, Förmodligen LG:s Nano90-modeller, Sony XG95 och XH95 samt förstås OLED-modellerna där du dock bara når till 65 tum om du inte ökar budgeten rejält.

Permalänk
Medlem

Skönt mer fler som har samma synsätt
"Vill du ha en bra TV så är det toppklassen som är aktuell."

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag köpte Q60R 49" i höstas och den kanske skiljer sig en del från Q60T, sen är jag inte den som är mest kräsen av mig heller men jag är riktigt nöjd med köpet, mycket tv för pengarna. Tycker bilden är riktigt bra med fina färger, bra betraktningsvinklar och förvånansvärt bra ljud för att sitta i en tv. Just färgerna är jag nog mest nöjd med, flera kompisar som kommenterat det också. Jag har märkt av lite eftersläpningar nån enstaka gång när jag spelat på ps4 och det varit väldigt snabba kameraförflyttningar, men det är fortfarande väldigt mycket bättre än min gamla samsung jag hade innan.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback! sen så är jag inte såpass kräsen att skiljer det 10k mellan 2 olika tv så tar ja ändå den för 10k mindre. Då jag inte bryr mig speciellt mycket. Dock är jag nöjd med min 8k serie i 55", anledningen till att jag vill byta är just att jag har flyttat och den är liten i vardagsrummet nu, så en 75" hade passat mycket bättre. Så det är just 75" jag är ute efter.

Vad är skillnaden på en Q60R jämtemot en Q60T?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Q60R ska vara föregångaren till Q60T så lär ju vara liknande paneler, men där har nog @Laxpudding bättre koll.
Jag gick till en butik och jämförde mellan några olika märken och modeller, bland annat mellan 8k serien och Q60. Valde till slut den lite dyrare Q60 då den kändes varmare och klarare i färgtonen än 8k som var mycket blåare, kan hända det går att justera en del i menyerna men känner mig nöjd med det valet.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Tack för feedback! sen så är jag inte såpass kräsen att skiljer det 10k mellan 2 olika tv så tar ja ändå den för 10k mindre. Då jag inte bryr mig speciellt mycket. Dock är jag nöjd med min 8k serie i 55", anledningen till att jag vill byta är just att jag har flyttat och den är liten i vardagsrummet nu, så en 75" hade passat mycket bättre. Så det är just 75" jag är ute efter.

Vad är skillnaden på en Q60R jämtemot en Q60T?

Bokstäverna efter serienamnen har bara med utseendet på tvn att göra om jag inte har fel.
TS, jag förstår din fråga som om den är prisvärd eller inte? För du gör tydligt i dina senare inlägg att du inte söker en riktigt bra tv, du söker en enklare tv. Det beror ju isf på vad du betalar för pris för den. Billigast på prisjakt just nu tycks vara 14990? Det tycker jag inte den är värd. Jag köpte 2019 års 75" Q70-serie för samma pris vilket jag tycker är mer prisvärt.
Tyvärr missade du även Hifi-klubbens superkampanj på Samsung TVs.
Skulle säga att Q80 är mer prisvärd för 19990 än Q60 är för 14990. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149464/samsung-7...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Bokstäverna efter serienamnen har bara med utseendet på tvn att göra om jag inte har fel.
TS, jag förstår din fråga som om den är prisvärd eller inte? För du gör tydligt i dina senare inlägg att du inte söker en riktigt bra tv, du söker en enklare tv. Det beror ju isf på vad du betalar för pris för den. Billigast på prisjakt just nu tycks vara 14990? Det tycker jag inte den är värd. Jag köpte 2019 års 75" Q70-serie för samma pris vilket jag tycker är mer prisvärt.
Tyvärr missade du även Hifi-klubbens superkampanj på Samsung TVs.
Skulle säga att Q80 är mer prisvärd för 19990 än Q60 är för 14990. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149464/samsung-7...

Håller med dig, om man ändå kommer upp i den prisklassen när det gäller 75" så hade jag nog också valt att gå på en lite dyrare Q70 eller Q80 om jag hade haft råd även om jag är nöjd med min Q60. Betalade 7000 för min 49", tror Q70 i liknande tum kostade 10-11000 så kändes för dyrt för mig att gå upp i den klassen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sINsen:

Vad är skillnaden på en Q60R jämtemot en Q60T?

Q60T sämre. Saknar de spelegenskaper, inkl 120 Hz-kapacitet som finns på Q60R. Q60R ersätts av Q70T. Går igenom Samsungs 2020-utbud här: https://www.sweclockers.com/artikel/29137-samsung-tv-ar-2020-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TobiasStockholm:

Bokstäverna efter serienamnen har bara med utseendet på tvn att göra om jag inte har fel.

Japp, miss där. Bokstäverna är årsmodell, R är 2019, T är 2020 vilket är avgörande för vad man får.

Däremot har den andra siffran olika utseenden/syfte att ducka prisjämförelser. Så Q60T, Q67T, Q64T etc. är samma modell med olika färg på någon list och fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, miss där. Bokstäverna är årsmodell, R är 2019, T är 2020 vilket är avgörande för vad man får.

Däremot har den andra siffran olika utseenden/syfte att ducka prisjämförelser. Så Q60T, Q67T, Q64T etc. är samma modell med olika färg på någon list och fot.

Jaha okej! vilken bra info! så går man bara på första siffran, så att säga Q6 eller Q7, Q8 så är det serie, sen om det är Q60,64 eller Q80,85 så är det samma tv fast med olika små utseenden?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sINsen:

Jaha okej! vilken bra info! så går man bara på första siffran, så att säga Q6 eller Q7, Q8 så är det serie, sen om det är Q60,64 eller Q80,85 så är det samma tv fast med olika små utseenden?

Nej, för detta med tydlighet och konsekvens är inte tillverkarnas signum.

Skillnaden mellan Q80R och Q85R är One Connect-boxen. För Q90T och Q95T är det också boxen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp, miss där. Bokstäverna är årsmodell, R är 2019, T är 2020 vilket är avgörande för vad man får.

Däremot har den andra siffran olika utseenden/syfte att ducka prisjämförelser. Så Q60T, Q67T, Q64T etc. är samma modell med olika färg på någon list och fot.

Aha det var så det var ja, tack för rättelsen 🙂👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, för detta med tydlighet och konsekvens är inte tillverkarnas signum.

Skillnaden mellan Q80R och Q85R är One Connect-boxen. För Q90T och Q95T är det också boxen.

Haha, nej det är klart att dom gör eet svårare än vad det behöver vara! Bör man kika in sig på en q77 istället för en q60? Är det mer fördelar? Jag hittar ingenstans om hz och uppdateringsfrekvens på någon tv docl, eller bör man gå upp på q90 för att få 100-120hz?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Köper man verkligen grisen i säcken om man köper en LED, typ som denna?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-ue75tu7075uxxc-...

Har en LED idag, och jag tycker bilden är väldigt bra.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@sINsen: Q80T och högre på 85-tum och större är säkrad för 4K/120-kapacitet. Q70T ska fungera med 120 Hz i mindre pixelmatriser som 1080p och 1440p. Q60T och enklare än 60 Hz-modeller.

För 2019 är det Q60R/RU8 som klarar 1080p/120-nivån. För 4K/120 är det Q85R och Q90R (de med one connect) som har 4K/120-kapaciteten. Samsung ha endast 120 Hz-paneler i 55 tum och uppåt.

En modell som TU7 är inte grisen i säcken så länge som du har i åtanke att det är Samsungs sämsta modell för 2020. Kan fungera utmärkt för den som inte ställer några krav.

Sitter du med en äldre Samsung i 8000-serien lär en TU7 dock vara ett steg sämre. Generellt för Samsung är att samma modellsiffror för varje år blir något sämre men också billigare. Så för dig kan en TU7 bli ett kliv bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sINsen: Q80T och högre på 85-tum och större är säkrad för 4K/120-kapacitet. Q70T ska fungera med 120 Hz i mindre pixelmatriser som 1080p och 1440p. Q60T och enklare än 60 Hz-modeller.

För 2019 är det Q60R/RU8 som klarar 1080p/120-nivån. För 4K/120 är det Q85R och Q90R (de med one connect) som har 4K/120-kapaciteten. Samsung ha endast 120 Hz-paneler i 55 tum och uppåt.

En modell som TU7 är inte grisen i säcken så länge som du har i åtanke att det är Samsungs sämsta modell för 2020. Kan fungera utmärkt för den som inte ställer några krav.

Sitter du med en äldre Samsung i 8000-serien lär en TU7 dock vara ett steg sämre. Generellt för Samsung är att samma modellsiffror för varje år blir något sämre men också billigare. Så för dig kan en TU7 bli ett kliv bakåt.

Okej ,det var utförligt och bra. Jag sitter idag med en 8005 från 2016/17. Men om jag i så fall satsar på en q60T i så fall så bör ju det bli en uppgradering, också för att det är en Q-Led tänker jag. Säg en Q60, den kommer iallafall klara 60hz i 4k?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@sINsen: Alla moderna TV från de vettiga tillverkarna klarar 4K/60. Det är inget problem. En Q60T lär nog inte vara någon drastisk skillnad mot vad du har. Förmodligen större färgomfång men annars ungefär samma. Tänk att trenden i den här klassen är ungefär samma kvalitet för lägre priser. Du behöver kliva upp till Q80T/Q70R för den där tydliga skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sINsen: Alla moderna TV från de vettiga tillverkarna klarar 4K/60. Det är inget problem. En Q60T lär nog inte vara någon drastisk skillnad mot vad du har. Förmodligen större färgomfång men annars ungefär samma. Tänk att trenden i den här klassen är ungefär samma kvalitet för lägre priser. Du behöver kliva upp till Q80T/Q70R för den där tydliga skillnaden.

Okej, ja det jag som sagt är mest intresserad av är att gå från 55-75" och är kvalitén densamma är jag nöjd. Det är storleken jag vill uppgradera.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

I det fallet känns det mer värt att ta en q80?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen: Mjo, de är ju ganska lika TVs. Q80T kostar 2k mer så inte så stor skillnad heller, var mer att det lät som att du ville ha så lågt pris som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

@sINsen: Mjo, de är ju ganska lika TVs. Q80T kostar 2k mer så inte så stor skillnad heller, var mer att det lät som att du ville ha så lågt pris som möjligt!

Men om det är stor skillnad på q60 och q80 kanske de är lika bra att gå på q80 direkt, om man ska ha tvn i många år.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen: Ja, det tycker jag låter smart. Q80 är betydligt bättre än Q60 i år. Skulle aldrig köpa en 2020 modell från samsung som är "under" Q80T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

@sINsen: Ja, det tycker jag låter smart. Q80 är betydligt bättre än Q60 i år. Skulle aldrig köpa en 2020 modell från samsung som är "under" Q80T.

Eller kommer det bli så att dom sänker priset ännu mer vid exempelvis mellandagsrean tro?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7