3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att Nvidia fixar detta ganska snart via drivrutiner, alternativt, men mindre troligt en BIOS uppgradering.

Det tror jag också. Jag är inte orolig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Kanske var lite otydlig, det jag ville komma fram till är att Asus TUF 47uF x10 470uF MLCC (om det nu är 47uF vet jag inte) grupperingar beter sig som Gigabytes 470uF SP och att Zotacs 330uF klarar lägre klockfrekvenser pga det, jag bollar lite med tanken bara. Behöver inte alls bero på kondensatorer överhuvudtaget.

Fast du kan inte säga att Zotac klarar lägre klockfrekvens på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast du kan inte säga att Zotac klarar lägre klockfrekvens på grund av det.

Som jag också nämnde?
Är en diskussion tråd, det kan vara många anledningar. Har aldrig sagt fast att det beror på Zotacs val av kondensatorer. Återigen, Zotacs val av kondensatorer kan bero på att bas Trinity inte är avsedd för att överklockas och att det hänger ihop med GPU boost som boostar kortet så långt som det inte klarar av, vi har inte sett Zotac AMP kort ännu.

Permalänk
Medlem

https://www.guru3d.com/news-story/geforce-rtx-3080-ctd-issues...

Verkar som nvidia har skickat ut en ny drivrutin till aib tillverkarna. Inte så mycket mer info än detta än dock.

Small update: word right now is that NVIDIA is working on a new driver and has already provided it to AIB/AICs for testing. While we have no idea what the driver actually changes. I've been making some rounds at board partners to check the status of this topic. There is also still doubt among AIBs that POS/SPCAPs are responsible. And thus some AIBs think this does not involve a need for the capacitor (re)configuration, but everybody is working / heavily testing and what is needed right now is time. Meanwhile, we've asked NVIDIA for a response. To be continued, but we have hopes that the issues can be solved with a driver and/or firmware revision.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Som jag också nämnde?
Är en diskussion tråd, det kan vara många anledningar. Har aldrig sagt fast att det beror på Zotacs val av kondensatorer. Återigen, Zotacs val av kondensatorer kan bero på att bas Trinity inte är avsedd för att överklockas och att det hänger ihop med GPU boost som boostar kortet så långt som det inte klarar av, vi har inte sett Zotac AMP kort ännu.

Alltså, det är inte så att jag bråkar med dig för bråkandets skull utan för att det var just så du skrev. Jag har inga problem med att det diskuteras och spekuleras, utan däremot säkra slutsatser när det inte finns sådana att dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, det är inte så att jag bråkar med dig för bråkandets skull utan för att det var just så du skrev. Jag har inga problem med att det diskuteras och spekuleras, utan däremot säkra slutsatser när det inte finns sådana att dra.

Inget det jag säger är satt i sten just nu, och har angett vad kan vara flera orsaker därefter.

Permalänk
Medlem

Inga problem än så länge för mig, gigabyte gaming oc.

Men det boostar bara till 1950.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Inga problem än så länge för mig, gigabyte gaming oc.

Men det boostar bara till 1950.

Samma här, har msi gaming x trio, och kan inte höja powerlimit till mer än 102% heller -.- På mitt 1080 gick de öka till 120%

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Nya Nvidia drivers.

The new Game Ready Driver also improves stability in certain games on RTX 30 Series GPUs.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/j1ccfq/game_ready_dr...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv

Sänker de prestandan nu via de nya drivrutinerna?

Skulle va kul om Sweclockers gör ett nytt prestanda test när det är aktuellt och jämför.

Mvh

Permalänk

Min order på Komplett för en Msi kort flyttades från den 30 September till den 7 Oktober precis

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Sänker de prestandan nu via de nya drivrutinerna?

Skulle va kul om Sweclockers gör ett nytt prestanda test när det är aktuellt och jämför.

Mvh

Får bli efter de testat vr prestanda.

Nyfiken på om de hittar felet eller om det bara är en samspelsgrej och vad det betyder för överklockningsprestanda. Ifall det är nätdelsberoende till högre grad än brukligt snarare än bara bristfälliga kapacitorer är ju intressant också för en som har kass ström hemma. Har en massa hyss som leder till kass jordning och mysko störningar på ljudet så man undrar hur 3080 kompatibel min strömförsörjning ur vägg är.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Blir väldigt spännande att se vilken revision av kort som kommer för oss som inte fått våra än, om det är ursprungliga med färre MLCC kanske det blir samlarobjekt á la feltryckta mynt om nåt århundrade? Tänk positivt!

Ni har väl inte missat att fylla i när ni beställt och när ni fått korten va?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608236-ni-som-fatt-er...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@anon5930: Inte fått någon uppdatering gällande min order än. Skickade ett mail nu och hoppades på svar. Står fortfarande 26 september.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Ett flertal (6-7) kommentarer i reddit-tråden ovan säger att nya drivrutinen verkar ha löst krascherna för dem. I skrivande stund har ingen skrivit att problemen fortsatt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ett flertal (6-7) kommentarer i reddit-tråden ovan säger att nya drivrutinen verkar ha löst krascherna för dem. I skrivande stund har ingen skrivit att problemen fortsatt.

Ja verkar lovande detta. Är lite detta jag trott från början att det var någon skit med drivrutinerna, får hoppas någon mer uppdatering kommer gällande felet.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Intressant att felet inte alls uppstår i Linux. Är det Windows som möjligtvis är boven som han säger i videon?

Permalänk
Medlem

ända problemet här är att zotac och de andra gimpade korten har rattat upp boostkurvan för mycket på sina OC modeller, det kommer absolut inte bli någe hårdvaru byten eftersom korten klarar spec'ade speeds utan problem, det är endast för oc kurvan på deras factory oc inte testats som detta inträffar

att man får olika kvalite boerende på vilket märke man köper är ju inget nytt så zotac kortet som verkar mest gimpad av alla kort kommer bara sätta ett tak på hur högt den kan boosta så är felet fixat via drivrutin eller firmware update. det finns inga garantier att ett kort ska klara 1mhz över spec

edit: ser att problemet verkar redan fixat via drivare?

Permalänk
Medlem

Haft asus rog OC kort i alla år= Aldrig aldrig haft problem,

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Provade nya drivisen för att se om det var någon skillnad. Och det verkar det vara. Mitt Gigabyte Gaming OC som igår inte gick över 2ghz när jag lirar Control, låg nu och nosade på 2080Mhz utan att krasha. Så något verkar ha hänt. Provade bara någon minut så long term stability vet jag inget om. Men gamla drivisen hade iallafall krashat för länge sen.

Jag överlklockade manuellt, stock var det exakt samma som gamla drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att stabilitetsproblemen fixades av en uppdatering av drivrutinerna får vi hoppas att många tänker efter innan man hoppar på nästa drev... gäller både techtubers och andra. Speciellt när det kommer till ämnen där det krävs rätt mycket kunskap och erfarenhet. Dagens samhälle alltså...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

@Dragnet: så de kommer få samma då som msi 3090 trio x om jag förstår detta rätt?
msi 3090 trio verkar just ha 4 + 2 när de gäller komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Om det stämmer att stabilitetsproblemen fixades av en uppdatering av drivrutinerna får vi hoppas att många tänker efter innan man hoppar på nästa drev... gäller både techtubers och andra. Speciellt när det kommer till ämnen där det krävs rätt mycket kunskap och erfarenhet. Dagens samhälle alltså...

Det är ju jättebra för oss som fortfarande står kvar i kön om många hoppat av

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

@anders190: Inte fått någon uppdatering gällande min order än. Skickade ett mail nu och hoppades på svar. Står fortfarande 26 september.

Fan trist att höra alltså, hade ju hoppats att de kunde få iväg kort i helgen iallfall. :/
Får hoppas de släpper ny info i veckan!

Känns ju lite som att korten hinner bli gamla innan man fått den i näven. Mitt sug efter att ha uppgraderat har sjunkit skapligt, nu nästan 2 veckor efter själva lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att Nvidia fixar detta ganska snart via drivrutiner, alternativt, men mindre troligt en BIOS uppgradering.

Om dom fixar detta genom drivrutiner som gör att kortet inte kan boosta lika mycket då kanske det är läge för omtestning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Om dom fixar detta genom drivrutiner som gör att kortet inte kan boosta lika mycket då kanske det är läge för omtestning.

Det ändrar ju parametrarna något så inte orimligt. Kanske se över betyget till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är ju jättebra för oss som fortfarande står kvar i kön om många hoppat av

Det förstås. Synd att det inte hjälpte oss som står i kö för ett TUF-kort.

Vad som är mer beklämmande är att teknik dummas ner till dum-dum nivå. Här har vi en plausibel och teknisk förklaring som fjortonåringar på Reddit sväljer med hull och hår, den sprider sig till techtubare och plötsligt har vi ett lämmeltåg mot peak Dunning-Kruger.