Permalänk
Medlem

Skåp för datorer och konsoler

Har av olika anledningar lite planer på att bygga ett skåp/byrå för våra två speldatorer, två ps4pro (snart två ps5), en Nintendo Switch samt förstärkare.

Själva byggnationen av byrån blir inga problem, det jag tänker på är hur det blir med värmeutvecklingen i en sådan konstruktion? Den ska ju hysa flera olika värmekällor men det blir ju aldrig att mer än 3 stycken saker i skåpet är på samtidigt, datorer/konsoler samt förstärkare.

Tanken är att en del av framsidan ska vara av plexiglas och att insidan av byrån ska kläs med svart "skumgummi" av ljuddämpande natur. Någon form av ventilation kommer ju att behövas men behövs det fläktar och isåfall vilken typ av fläktar är det?-

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Keeper of the Bamse

Rent spontant låter det lite dumt att stänga in all den värmen som genereras.

Ps4pro ligger på 75-150 watt, och sen har du två såna, det är 150-300 watt i värme. Stärkaren... ska vi säga 300 watt vid "filmvolym"?

Kör du då stärkare och 3st PS4 kan du peaka på 600 watt, det blir ju vaaaaarmt!

Sony själva tycker ju att en PS4 ska ha ett visst utrymme fritt på varje sida fritt för ventilation, men det är ju såklart i ett öppet rum.

Fläktar för att flytta luft måste du väl då sätta på vardera sida om kabinettet vilket både blir svårt att få estetiskt tilltalande och svårt att få riktigt tyst

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har mina konsoler stående i möbler med öppen baksida, ett par centimeter från väggen, så det ventileras den vägen. Inga fläktar. Funkar utmärkt, har aldrig haft några värmeproblem. Blir enkelt med kabeldragning så också

Det verkar som ljuddämpning är huvudrejen i din deal. Så länge det inte är knäpptyst i rummet - vilket det ju inte är när man spelar, glor på film eller lyssnar på musik - hör jag ingenting av konsolerna från ~3 meters håll när de är igång, och då ingår även en vrålande PS2 i utrustningen. Tror inte den öppna baksidan är ett jätteproblem i den aspekten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!