3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Fick precis ett SMS från inet att min order PLOCKAS, MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO
Stod så sent som igår att leverans var 4/1 2021.
Beställdes 17/9 15:15

*Edit Står också att vid nyorder så är leveranstiden 30/11

Mer info
Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Verkar ju bara vara Inet som får in kort lite då o då, önskar man hade gått på inet på lanserings dagen .... jaja man lär sig

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@westrandy:

Snackade med Elgigantens support via telefon den här gången och ställde lite följdfrågor angående STRIX som jag beställt. Fick lite liknande svar som andra ÅF gett att leveranser kommer löpande(obekräftade datum mao) och att Januari 2021 är datumet som gäller för de som beställer nu.

De ska även ha ett kösystem precis som andra ÅF baserat på när man beställde kortet. Att få sitt ASUS-kort den 30e som de sa förra veckan låter dock högst osannolikt

Tar det som Elgiganten säger med en rejäl näve salt men om ASUS skickar ut kort denna veckan som de sagt att de ska göra kanske väntan inte blir extremt lång iaf.

Permalänk
Medlem

Fick precis ett digitalt kvitto skickat till mig på ett Asus TUF som jag beställt via elgiganten vid release. Hhmm.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om våra / eller vilka återförsäljare använder sig av samma grossist i bakändan ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Fick precis ett digitalt kvitto skickat till mig på ett Asus TUF som jag beställt via elgiganten vid release. Hhmm.

Vad står det om du kollar din leverans här?
https://www.elgiganten.se/cms/kundtjanst-spara-din-leverans/s...

Permalänk
Medlem

Januari... Känns som ett gruppköp i tangentbordsvärlden

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Senocs:

Jag vet att du inte frågar mig men för mig står det 30/9

Permalänk
Medlem

@Gaius Julius Caesar: Har samma datum (framflyttat från 25/9), beställde en Asus TUF OC den 18/9

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Cequence:

Någon som vet om våra / eller vilka återförsäljare använder sig av samma grossist i bakändan ?

Inte helt insatt men vilka andra än Inet använder captech? Daniel ägde väl stora delar i båda bolagen tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Avbeställd. Glömde att jag avbeställt förra veckan när jag frågade om leveransdatum och de sa Januari.
My bad.

Permalänk
Medlem

@Cequence: Troligtvis, finns inte så många.
Såg att Ingram får in 240 st PNYkort 2020-10-01.
Also får in okänt antal Zotac 2020-10-06.
MSI-korten står det 2021-01-05 på.

Men detta är ju ETA, sen vilken butik som får dessa har man ju ingen aning om.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Ingen som hört något från komplett.se? Står 26 september på min order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Ingen som hört något från komplett.se? Står 26 september på min order.

Undrar precis samma

Permalänk
Medlem

Som uppföljning på hajbutikens tidigare uttalanden om MSI-korten som plötsligt var "i lager" kom följande spontana kommunikation idag:

"Kära kund Vi skriver till dig angående din beställning av ett Geforce RTX 3080-grafikkort. Tyvärr måste vi meddela att vi inte har kunnat få varan i lager från leverantören Pengarna har inte dragits av från ditt konto Med vänliga hälsningar Shark Gaming"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Som uppföljning på hajbutikens tidigare uttalanden om MSI-korten som plötsligt var "i lager" kom följande spontana kommunikation idag:

"Kära kund Vi skriver till dig angående din beställning av ett Geforce RTX 3080-grafikkort. Tyvärr måste vi meddela att vi inte har kunnat få varan i lager från leverantören Pengarna har inte dragits av från ditt konto Med vänliga hälsningar Shark Gaming"

Fick samma. Alla kort de fick in gick till deras "kompletta" system som de säljer. Han hade inga uppgifter om när de skulle få in nya kort heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som uppföljning på hajbutikens tidigare uttalanden om MSI-korten som plötsligt var "i lager" kom följande spontana kommunikation idag:

"Kära kund Vi skriver till dig angående din beställning av ett Geforce RTX 3080-grafikkort. Tyvärr måste vi meddela att vi inte har kunnat få varan i lager från leverantören Pengarna har inte dragits av från ditt konto Med vänliga hälsningar Shark Gaming"

Skrivet av Lagerlöf:

Fick samma. Alla kort de fick in gick till deras "kompletta" system som de säljer. Han hade inga uppgifter om när de skulle få in nya kort heller.

Stod det "Annullerad" i era ordrar? Jag fick samma mail men med status: Vi behandlar din beställning.

Stämmer ju säkert inte utan de har väl gjort fel när de klippte och klistrade ihop mailet 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fick samma. Alla kort de fick in gick till deras "kompletta" system som de säljer. Han hade inga uppgifter om när de skulle få in nya kort heller.

De verkar ju ha tagit bort samtliga RTX 3000-grafikkort ur produktlistan, så de satsar förmodligen just på att kunna sälja sina datorer med vad de nu får in.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Stod det "Annullerad" i era ordrar? Jag fick samma mail men med status: Vi behandlar din beställning.

Stämmer ju säkert inte utan de har väl gjort fel när de klippte och klistrade ihop mailet 😅

Stod samma, så i något läge vill de kanske fortfarande leverera kortet... typ efter att leveranssituationen lugnat sig (nästa år förmodligen).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Precis, jag ger det en vecka för att se om de kan få fram ett datum annars avbeställer jag.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på att lägga en bokning hos Netonnet imorse, men vet inte om det är någon mening att boka något vid det här laget. Kanske bara är bättre att vänta tills de går att köpa över disk. Någon som vet ifall priset på 8000kr kommer ligga kvar för ett 3080 TUF eller är det "intropris" som kommer bli dyrare med tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag satt och funderade på att lägga en bokning hos Netonnet imorse, men vet inte om det är någon mening att boka något vid det här laget. Kanske bara är bättre att vänta tills de går att köpa över disk. Någon som vet ifall priset på 8000kr kommer ligga kvar för ett 3080 TUF eller är det "intropris" som kommer bli dyrare med tid?

TUF OC för 7990 / TUF för 7825 är såvitt jag förstått något slags introduktionserbjudande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag satt och funderade på att lägga en bokning hos Netonnet imorse, men vet inte om det är någon mening att boka något vid det här laget. Kanske bara är bättre att vänta tills de går att köpa över disk. Någon som vet ifall priset på 8000kr kommer ligga kvar för ett 3080 TUF eller är det "intropris" som kommer bli dyrare med tid?

Såhär skrev webbhallen i ett mejlutskick inför 3080 releasen angående introduktionspris:

ASUS RTX 3080 till och med 16e oktober
323980 – ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming
324062 – ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av evil penguin:

TUF OC för 7990 / TUF för 7825 är såvitt jag förstått något slags introduktionserbjudande.

Vet vi hur länge det kommer gälla, och vad ordinarie pris blir?

EDIT:
30 dagar från släpp gäller intropriserna. Så om inte lagersituationen har klarats upp till den 15e okt, så tror jag att jag får lägga en ny beställning i blindo ändå. Man vill ju inte betala mer än nödvändigt heller.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Såhär skrev webbhallen i ett mejlutskick inför 3080 releasen angående introduktionspris:

ASUS RTX 3080 till och med 16e oktober
323980 – ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming
324062 – ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC

Skrivet av Shudnawz:

Vet vi hur länge det kommer gälla, och vad ordinarie pris blir?

EDIT:
30 dagar från släpp gäller intropriserna. Så om inte lagersituationen har klarats upp till den 15e okt, så tror jag att jag får lägga en ny beställning i blindo ändå. Man vill ju inte betala mer än nödvändigt heller.

Vet inte hur konsekvent prissättningen kommer vara efter att introduktionserbjudandet inte längre gäller men eventuellt en indikation baserat på att Proshop visar ett "normalpris":

"Normalpris 8 790,00 kr
7 825,00 kr"

(från https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-TUF-1... )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte hur konsekvent prissättningen kommer vara efter att introduktionserbjudandet inte längre gäller men eventuellt en indikation baserat på att Proshop visar ett "normalpris":

"Normalpris 8 790,00 kr
7 825,00 kr"

(från https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-TUF-1... )

Såhär står det i Sweclockers recensionen:
Pris vid publicering: 7 990 kronor (9 090 kronor efter 16 oktober)

Dock känns 9090 kronor som ett konstigt pris
https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Såhär står det i Sweclockers recensionen:
Pris vid publicering: 7 990 kronor (9 090 kronor efter 16 oktober)

Dock känns 9090 kronor som ett konstigt pris
https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

Det stämmer med vad Proshop säger om det kortet:

"Normalpris 9.090,00 kr
7.990,00 kr"
( https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-TUF-O... )

Så det antyder väl att det kanske är de faktiska förväntade normalpriserna som Proshop visar för de två TUF-korten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Senocs:

Såhär står det i Sweclockers recensionen:
Pris vid publicering: 7 990 kronor (9 090 kronor efter 16 oktober)

Dock känns 9090 kronor som ett konstigt pris
https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

9090 är väl inte konstigare än nått annat pris? 7825 eller 9199 ?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

@westrandy: Kanske inte, men traditionellt så brukar återförsäljare sätta lägga sig exakt under närmaste tio, hundra, tusen-tal. För att det ska upplevas som billigare. Gå in på en valfri butik och se hur mycket som slutar på en eller flera 9or.

Men med tanke på tillgång & efterfrågan på dessa kort så spelar priset mindre roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Komplett är en av mina favoriter vad gäller hårdvara, men jag tycker dom kunde ha hanterat detta mycket bättre.

Ifrågasätter även deras hantering av tur och ordning vid beställning.

Beställde 3080 TUF OC 17 sept, order bekräftad 15.05, ( orderstatus nu: 7 oktober),
24 hours later, den 18 sept, beställer en till 3080 TUF OC, den har idag fått status skickad. 🤔

Detta får mig att verkligen ifrågasätta Kompletts kösystem. Detta hände mig också när jag beställde Vega under release, kort beställt under launch dagen, ingen behandling. Korten kommer sedan in i lager (kortsidan visar grön ruta med flera kort redo för att skickas) igen men min beställning blir inte behandlad, kontaktar support och dom säger att jag måste beställa igen och annullera mig första order.

Mitt 3080 kort som jag beställde enligt deras system 17/09 15.01 har nu blivit framflyttad 3 gånger nu. Så jag är ganska säker att deras "kösystem" inte verkar vara rättvis i hur kön är. Kontentan av detta är att jag kommer sluta beställa saker under launch från Komplett, detta är nu andra gången de har bedragit mig med deras "kösystem" som de anser är rättvist.