Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Jag har svarat på din fråga. `occ` använder sig av det datadir som finns i config.php därav mina kommandon.

Du får nog förklara dig lite bättre om jag missat den egentliga frågan, för jag har läst ditt inlägg typ 5 gånger och kommer fram till samma slutsats.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Läste igen, och jag vet inte om du kör fel chown kommando. Prova `chown -R www-data:www-data /path/to/datadir`.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med backup?
Har själv min owncloud instans på en hemmaserver.
Det skulle vara najs att ha en backup ifall något skulle hända med lägenheten eller om för många raid diskar skulle gå sönder.
Finns det någon cloud lagring som inte kostar så mycket per år?
Eller ska jag sätta upp en nätverksdisk hos föräldrarna med backup varje månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Hur gör ni med backup?
Har själv min owncloud instans på en hemmaserver.
Det skulle vara najs att ha en backup ifall något skulle hända med lägenheten eller om för många raid diskar skulle gå sönder.
Finns det någon cloud lagring som inte kostar så mycket per år?

Backblaze med rsync kör jag. 2.7 tb har jag där ungefär vilket kostar drygt 140kr i månaden. Kan verkligen rekommendera backblaze! Jag kör på deras Eu data center såklart, noga att välja Eu och inte köra mot Kalifornien när man skapar sitt konto där..

Edit: Rsync kan även kryptera din data on the fly när du syncar till Backblaze om du så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Jag hade nog valt det alternativet.

Synka med Rsync över krypterad SSH, så är du safe.

Jag gör faktist exakt så med min backup på backupen. Min huvudbackup är Veeam, men det är ganska dyrt om man ska ha licensierat.