Värt att uppgradera GPU? 1050ti, i5 3570k, 16 ddr3, Asus p8z77-i deluxe

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera GPU? 1050ti, i5 3570k, 16 ddr3, Asus p8z77-i deluxe

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp från er som fortfarande har koll Jag har inte haft koll på hårdvara sedan Pentium 4 var the shit!

Jag undrar om ett nytt grafikkort skulle ge min gamla dator lite extra liv och ork att köra nyare spel. (Nu duger den nätt och jämt till CSGO) eller om det är dags att byta hela skiten.

Vad jag har nu.
Moderkort. Asus p8z77-i deluxe
Grafikkort. Nvidia geforce gtx 1050 ti
CPU. intel core i5 3570k 3,4ghz
Minne. 16gb DDR3
PSU. fractal design 650w

/DB

Permalänk
Medlem

Asså ett 1070/1080 skulle ju inte va heldumt, men personligen skulle jag bytt ut rubbet.

Permalänk
Medlem

Duger nätt och jämnt för CS:GO? Antingen har du väldigt höga krav, eller så är det något fel på datorn, för det spelet kan man spela med Intels inbyggda grafik till och med. Visst, inte bra, men ändå, så ett GTX 1050 Ti ska klara det galant

Om det är andra mer moderna och tungdrivna titlar så är det dock stor risk att du ändå inte kommer så långt med en snart 10 år gammal i5:a, den är både för långsam samt kan bara köra 4 trådar. Men du kan ju alltid kika på vad för nåt grafikkort du kan hitta begagnat. Typ ett 1080 vore ju en ordentligt uppgradering ändå, men kanske inte värt pengarna på en så gammal dator

Så jag hade nog först och främst fräschat upp den nuvarande datorn, städat den från damm, fixat kylare, installerat om Windows etc. Sen om det inte räcker så är det nog tyvärr ett helt nytt system med processor+moderkort+RAM+grafikkort som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Duger nätt och jämnt för CS:GO? Antingen har du väldigt höga krav, eller så är det något fel på datorn, för det spelet kan man spela med Intels inbyggda grafik till och med. Visst, inte bra, men ändå, så ett GTX 1050 Ti ska klara det galant

Om det är andra mer moderna och tungdrivna titlar så är det dock stor risk att du ändå inte kommer så långt med en snart 10 år gammal i5:a, den är både för långsam samt kan bara köra 4 trådar. Men du kan ju alltid kika på vad för nåt grafikkort du kan hitta begagnat. Typ ett 1080 vore ju en ordentligt uppgradering ändå, men kanske inte värt pengarna på en så gammal dator

Så jag hade nog först och främst fräschat upp den nuvarande datorn, städat den från damm, fixat kylare, installerat om Windows etc. Sen om det inte räcker så är det nog tyvärr ett helt nytt system med processor+moderkort+RAM+grafikkort som gäller

Tack för ett utförligt svar!
Jag överdrev något när jag skrev nätt och jämt. + Att jag har ganska så stora krav på just det spelet. Dator är faktiskt fräsch på alla vis. Både hård och mjukvara. Så den blir nog inte bättre än vad den är nu utan att byta något.
Så antar att jag skall börja sikta på att byta allt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns lite olika lösningar beroende på vilken budget du har. Men vill du maxa det du har så skulle jag satsat på att köpa en beg 3770k från ebay. Borde gå att hitta för ca 700kr. Om du inte har en ssd så köp något begagnat som du kan lägga windows och program på, minst 256gb. Bättre sata-modell som tex samsung 850pro. Borde gå på drygt 600kr. Om du sedan köper ett 1070Ti (ca 1500kr) eller ett 1080 (ca 2200kr) så har du definitivt förlängt din dators liv rätt billigt. Naturligtvis kommer prestanda att öka om du byter allt, men det kommer då också kosta rätt så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ningenpo:

Jag tror att det finns lite olika lösningar beroende på vilken budget du har. Men vill du maxa det du har så skulle jag satsat på att köpa en beg 3770k från ebay. Borde gå att hitta för ca 700kr. Om du inte har en ssd så köp något begagnat som du kan lägga windows och program på, minst 256gb. Bättre sata-modell som tex samsung 850pro. Borde gå på drygt 600kr. Om du sedan köper ett 1070Ti (ca 1500kr) eller ett 1080 (ca 2200kr) så har du definitivt förlängt din dators liv rätt billigt. Naturligtvis kommer prestanda att öka om du byter allt, men det kommer då också kosta rätt så mycket mer.

Jag har en samsung 860 evo och en annan SSD. Så jag tror inte att det är den största flaskhalsen.

Så du tycker egentligen inte att det är någon ide att byta grafikkort om jag inte skaffar en något snabbare processor först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag vet inte riktigt än. Men blir det att köpa helt ny dator så är det lika bra att ta fram stora plånboken och dra till ordentligt. Ville bara först kolla om denna gamla dator kunde få nytt liv för liten summa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizze_:

Jag vet inte riktigt än. Men blir det att köpa helt ny dator så är det lika bra att ta fram stora plånboken och dra till ordentligt. Ville bara först kolla om denna gamla dator kunde få nytt liv för liten summa

Skulle inte rekommendera att uppgradera din nuvarande dator. Vänta till den 8:e oktober då AMD lanserar nästa generationen av Ryzen. Det kommer vara riktigt bra CS:GO-processorer.

Permalänk
Medlem

@Nizze_: Tänk att i ditt fall blir en lösning ca 600kr för cpu + grafikkort för 15-2200kr. Dvs billigt och att du får lite fler trådar på din cpu men kan behålla allt annat. Det blir helt enkelt en ganska skaplig uppgradering från vad du har nu för ganska lite pengar (ca 2500kr).

Om du istället är ok med att lägga ca 3-4k på att uppgradera till nyare beg så kan det ge betydligt bättre prestanda. Tänker 8700k, 16gb ram m moderkort. Ev nvme ssd istället. Samt ett 1070Ti eller 1080. Då har du ganska mycket mer prestanda för totalt runt 6-7k.

Annars kan du självklart bygga en ny dator och lägga betydligt mycket mer pengar.
Ryzen5 gen 3//i5-10700k, 16gb ram, moderkort, ssd, kanske vänta på ett 3060/3060Ti och lägg upp mot 10-12k istället.

I dessa olika "tiers" får du ganska bra värde för pengarna men totalsumman skiljer så klart.

Vilken väg du vill gå beror som tidigare personer sagt mycket på vad du skall göra. Spela RDR2 i 4K eller CS:GO i 1080p. Vilken upplösning vill du jobba i?