Permalänk

Datorsystem för familjens behov

Hej, jag tänkte försöka mig på att planera en uppsättning datorsystem för familjens behov.

Definitioner
Med datorsystem menas en dator med skärm, tangentbord och pekdon

Intressentkrav

  • _Id Benämning (Prio)

    Motivering

    .

  • _i1 Låg ljudnivå (1)

    Jag upplever ofta att jag stör mig på ljud

    .

  • _i1 Låg ljudnivå (1)

    Jag upplever ofta att jag stör mig på ljud

    .

  • _i2 Låg effektnivå (2)

    Jag upplever att datorerna är en bidragande orsak till för varma rum och en hög elräkning

    .

  • _i3 Lättmeckat (3)

    Jag gillar att mecka med datorer

    .

  • _i4 Gränssnitt (2)

    Jag tycker det känns tryggt att ha tillgång till vissa äldre och modernare gränssnitt, typ VGA, HDMI och Displayport, 3,5mm stereo, optisk ljud utgång

    .

  • _i5 Bra bild (1)

    En god betrakningsvinkel på bildskärm är viktigt för mig då vi ofta sitter flera framför samma skärm och ändrar från sittande till halvliggande posotion

    .

  • _i6 God prestanda (1)

    Alla i familjen har inte samma behov, men jag har identifierat 3 nivåer dessa förtydligas i p1-p3 nedan

    .

  • _i7 Inom budget (2)

    Total ägandekostnad för 1 st. Nivå 1 datorsystem, 2 st. Nivå 2 datorsystem samt 1 st. Nivå 3 datorsystemet för ej överstiga 500 kr/mån.

    .

  • _i8 Avskrivning (1)

    Avskrivning skall beräknas till 100% av inköpspris då jag är för lat för att sälja saker efter jag är klar med dem, de hamnar på lager utan värde istället, avskrivningstid uppskattas för varje ingående komponent

    .

  • _i9 Fristående skärm (2)

    Jag upplever att många laptops har små skärmar och tänker mig därför att datorsystem skall använda fristående bildskärm i första hand. Till viss del härör detta även från att skrivbordsytan blir enklare att använda om man kan hänga upp skärmar på väggar och även dubbla som TV till lite mindre rum.

    .

  • _p1 Prestanda 1 (1)

    Nivå 1 motsvarar surfdator utan allt för mycket laddtider

    .

  • _p2 Prestanda 2 (1)

    Nivå 2 motsvarar samma krav som Nivå 1 plus lätt gaming (> 30fps i Mincraft och andra enklare 3D-spel)

    .

  • _p3 Prestande 3 (1)

    Nivå 3 motsvarar samma krav som Nivå 2 plus medel gaming (> 60fps i äldre AAA-titlar) samt större arbetsyta

    .

Sättet jag brukar räkna på är t.ex.
Köper ett nytt grafikkort för 3000 kr, avskrivningstid 3 år, kapitalkostnad 3%, effektivitet motsvarande t.ex. RX 5700
avskrivning: 3000 kr / 36 månader = 83 kr
kapitalkostnad: 3000 kr * 0,03 / 12 = 7,50 kr
Kostnad 90,50 kr/mån
Användning 4h per dag 365 dagar per år 350kWh = 43,75 kr/månad (för hela systemet)
Total ägandekostnad för GPU plus energi för hela systemet: 134,25 kr/mån

Jag kommer försöka uppdatera inlägget om det blir några kommentarer, jag hoppas det här är något som kan intressera fler än bara mig.

GL HF!

Lägger till intressentkrav _i9
Permalänk
Keeper of the Bamse

Först undrar jag om du egentligen försöker få till en uppgift och du pluggar till "Beställare och Styrgrupp" eller liknande, eller om du redan jobbar som beställare idag

Vidare får jag dina 500kr/månad över 36 månader med 100% avskrivning till 18000kr inklusive skärm och allt?

Då är det enklaste nog att köpa en Taurus från Inet, sen en 27" IPS-skärm, och sen tog jag en trådlös mus (sladd behövs inte) och något tangentbord:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14220234

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Tack för svaret.

Det är dels en planering inför inköp av nya datorer till familjen, barnen börjar växa ifrån de gamla ärvda laptopsen och i5-2500k-desktopen, skärmen är inne på sista versen till den datorn också, och min partner börjar även bli sugen på en vettigare dator. Dels är det även en intressant frågeställning tycker jag, att se lite mer på helheten i datorägande för en hel familj och faktiskt få reda på vad det kostar.

Budgeten på 500kr/mån har jag tänkt skall räcka till 4 st. datorsystem, 1 st. nivå 1 (åt min partner), 2 st. nivå 2 (åt barnen) och 1 st. nivå 3 (till mig).

Själv har jag lyckats knåpa ihop följande förslag till ett Nivå 3-system (det behöver dock optimeras lite, bara ett grovt utkast):
349 kr Logitech Wireless Keyboard K270 (Nordisk)
549 kr Kingston A2000 M.2 250GB
599 kr Logitech G603
690 kr Kingston HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 2x8GB (HX432C16FB3K2/16)
849 kr MSI A520M Pro
849 kr Fractal Design Define C (Svart)
790 kr Corsair CX450M 450W
1890 kr Dell P2419H
1890 kr Dell P2419H
2189 kr AMD Ryzen 5 3600 3,6GHz Socket AM4 Box
4490 kr MSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC HDMI 3xDP 8GB
15134 420,39 kr/mån (+37,84 kr/mån ränta) (+42,89 kr/mån el) totalt 443,89 kr/mån

Allt räknat på 3 år. Jag skulle behöva bättre uppskattningar på dels teknisk livslängd för produkterna och dels hur länge de är konkurrenskraftiga (t.ex. cpu, gpu och minne) för annars blir det nog svårt att få ihop kalkylen och hålla budget.

Skärmen och nätaggregat och chassit håller antagligen mycket längre.

Man kanske kan spara in lite på CPU och GPU annars... annars inser man ju nästan att detta kommer bli en utmaning för 500 kr/mån för 3 st. ytterligare system.

Det finns inget krav på att det måste vara en stationär dator, men extern skärm, mus och tangentbord är nog ett krav, måste skriva in det.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av audio-exchange:

@Printscreen: Tack för svaret.

Det är dels en planering inför inköp av nya datorer till familjen, barnen börjar växa ifrån de gamla ärvda laptopsen och i5-2500k-desktopen, skärmen är inne på sista versen till den datorn också, och min partner börjar även bli sugen på en vettigare dator. Dels är det även en intressant frågeställning tycker jag, att se lite mer på helheten i datorägande för en hel familj och faktiskt få reda på vad det kostar.

Budgeten på 500kr/mån har jag tänkt skall räcka till 4 st. datorsystem, 1 st. nivå 1 (åt min partner), 2 st. nivå 2 (åt barnen) och 1 st. nivå 3 (till mig).

Själv har jag lyckats knåpa ihop följande förslag till ett Nivå 3-system (det behöver dock optimeras lite, bara ett grovt utkast):
349 kr Logitech Wireless Keyboard K270 (Nordisk)
549 kr Kingston A2000 M.2 250GB
599 kr Logitech G603
690 kr Kingston HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 2x8GB (HX432C16FB3K2/16)
849 kr MSI A520M Pro
849 kr Fractal Design Define C (Svart)
790 kr Corsair CX450M 450W
1890 kr Dell P2419H
1890 kr Dell P2419H
2189 kr AMD Ryzen 5 3600 3,6GHz Socket AM4 Box
4490 kr MSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC HDMI 3xDP 8GB
15134 420,39 kr/mån (+37,84 kr/mån ränta) (+42,89 kr/mån el) totalt 443,89 kr/mån

Allt räknat på 3 år. Jag skulle behöva bättre uppskattningar på dels teknisk livslängd för produkterna och dels hur länge de är konkurrenskraftiga (t.ex. cpu, gpu och minne) för annars blir det nog svårt att få ihop kalkylen och hålla budget.

Skärmen och nätaggregat och chassit håller antagligen mycket längre.

Man kanske kan spara in lite på CPU och GPU annars... annars inser man ju nästan att detta kommer bli en utmaning för 500 kr/mån för 3 st. ytterligare system.

Det finns inget krav på att det måste vara en stationär dator, men extern skärm, mus och tangentbord är nog ett krav, måste skriva in det.

Jaha, då missförstod jag helt, det är nog för att du ställer frågan så krångligt.

Det är alltså 4st kompletta datorer med skärm, tangentbord och mus, med 4st windows-licenser du försöker klämma in på en budget på 18K? Det blir väldigt väldigt svårt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Ja, precis, det är därför jag ber om hjälp. Glömde windows helt, än så länge spelar vi spel som jag inte orkar krångla igång på Linux, om det ens går, jag har försökt köra Linux i perioder, men det dykar alltid upp något som jag vill ha Windows till igen.

För mig känns det här som en jätteutmaning, det jag behöver hjälp med är väl att uppskatta avskrivningstid på olika komponenter för att hitta bra och prisvärda alternativ. Inser ju precis själv att jag behöver 5 st. skärmar, då kanske jag inte ska köpa en skärm för 1890 kr, hittar billigare för runt 1200 kr, men svårt att komma under det tror jag, och även svårt att uppskatta livslängd på dem. En skärm som kostar 1200 kr och håller i 3 år kostar ju "ungefär" lika mycket som en skärm för 2000 kr som håller i 5 år. Så det kommer bli knepigt att hitta en balans, och det kan ju bli så att jag måste öppna plånboken lite mer. Men man måste ju börja någonstans. Mitt eget förslag tog ju t.ex. upp hela familjens datorbudget, det kanske inte är så populärt, men det kan ju gå att trixa med sifforna lite för att få fram en mer realistisk avskrivningstid och på så vis förhoppningsvis få ner kostnaden.

Min första tanke var att Nivå 1- och 2-datorerna skulle landa på 100 kr/mån st. och Nivå 3-datorn på 200 kr/mån, men det blir svårt när bara elkostnaden står för nästan en tredjedel, kan hända att den kalkylen också är lite off, men jag vill ha med elkostnaden för att den faktiskt är en del av kostnaden för datorsystemet, och man kan se var det finns möjligheter att faktiskt dra ner på strömförbrukningen, att t.ex. sänka kraven på hur snyggt det skall vara i spel sänker ju både kostnaden för GPU samtidigt som elkostnaden går ner.

Permalänk
Medlem

Detta är vansinne, om man får vara uppriktig. Särskilt när du vill inkludera elräkningen. Det är lättare att lära barnen dela på tiden framför familjedatorn än att få ihop kalkylen.

Dessutom står sig 2500k än om ditt prestandakrav är 60 fps i äldre AAA-titlar.

Mitt köpråd blir
* 1x Chromebook alternativt 14" ryzen 3-laptop 4000 kr = nivå 1. Kan användas i kombination med skärmen nedan
* 1x begagnad speldator 6000 kr = nivå 3
* 1x 1440p 144 hz 3000 kr = nivå 3
* 1x begagnad speldator 2000 kr = nivå 2
* 1x begagnat grafikkort och SSD 1000 kr (för att uppgradera 2500k-datorn) = nivå 2
* 2x 24" 1080p 2800 kr = nivå 2
* 3x datormöss, tangentbord 2000 kr

Summa 20800 kr. Jag avråder dig starkt från att finansiera detta mha delbetalning över tre år om så är fallet.

Edit: sista meningen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

När det gäller livslängd på komponenter så kan du nog räkna med att allting håller i 5 år. Chassit 10 år.
Många komponenter kan hålla betydligt längre än så, men om 5 år är de antagligen föråldrade och börjar vara i behov av att bytas ut ändå.
Köper du de allra billigaste komponenterna så blir de föråldrade snabbare.

Elförbrukning är svår att uppskatta då den beror dels på vilka komponenter du har i datorn, och dels vad du gör med datorn (surfa på webben drar mindre ström än att spela tunga spel.). Men som ett grovt överslag skulle jag säga att ca 150-200W i genomsnitt antagligen ligger i överkant för vad en dator förbrukar.

Månadskostnad och sånt får du räkna ut på egen hand. Själv tycker jag att det bara är att krångla till det något enormt.

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Detta är vansinne, om man får vara uppriktig. Särskilt när du vill inkludera elräkningen. Det är lättare att lära barnen dela på tiden framför familjedatorn än att få ihop kalkylen.

Dessutom står sig 2500k än om ditt prestandakrav är 60 fps i äldre AAA-titlar.

Mitt köpråd blir
* 1x Chromebook alternativt 14" ryzen 3-laptop 4000 kr = nivå 1. Kan användas i kombination med skärmen nedan
* 1x begagnad speldator 6000 kr = nivå 3
* 1x 1440p 144 hz 3000 kr = nivå 3
* 1x begagnad speldator 2000 kr = nivå 2
* 1x begagnat grafikkort och SSD 1000 kr (för att uppgradera 2500k-datorn) = nivå 2
* 2x 24" 1080p 2800 kr = nivå 2
* 3x datormöss, tangentbord 2000 kr

Summa 20800 kr. Jag avråder dig starkt från att finansiera detta mha delbetalning över tre år om så är fallet.

Edit: sista meningen.

Det här var ett riktigt bra svar tycker jag.
Jo, det här med vansinne (eller varianter på det) får jag höra ofta, jag gillar dock att räkna på saker och ting.

Tanken med datorer som får delas mellan familjemedlemmar slog mig också nyss, där skulle man ju kunna beefa upp lite senare vid behov kanske.

Det skulle antagligen passa min partner med en vettig prisvärd laptop som går smidigt att docka, speciellt eftersom det inte finns några krav på spelprestanda på den datorn, borde ju gå att hitta någon vettig, har spanat lite på begagnade företagsdatorer t.ex. som verkar prisvärda.

Nytt är ju ett önskemål vad gäller stationär dock, så man får mecka lite nya saker.

Den stationära datorn med i5:an kan jag nog strössla några hundralappar på och hålla liv i några år till, börjar bli problem med minne/hårddisk. Behöver dock ytterligare en dator till andra barnet så därför blev det en frågeställning om helheten för hela familjen istället, till stor del som ett "roligt" räkneexempel.

En Ryzen 3-laptop borde väl gå att spela lättare spel enligt Nivå 2 (Minecraft och enklare 3D-spel) på eller?

Jag kommer inte köpa något på avbetalning, men jag investerar hellre lite pengar för framtida bruk än köper "för dyra" datorprylar, men det är en hobby jag har, man kan säga att alla dessa pengar kommer från hobbykontot.

Skrivet av Erik_T:

När det gäller livslängd på komponenter så kan du nog räkna med att allting håller i 5 år. Chassit 10 år.
Många komponenter kan hålla betydligt längre än så, men om 5 år är de antagligen föråldrade och börjar vara i behov av att bytas ut ändå.
Köper du de allra billigaste komponenterna så blir de föråldrade snabbare.

Elförbrukning är svår att uppskatta då den beror dels på vilka komponenter du har i datorn, och dels vad du gör med datorn (surfa på webben drar mindre ström än att spela tunga spel.). Men som ett grovt överslag skulle jag säga att ca 150-200W i genomsnitt antagligen ligger i överkant för vad en dator förbrukar.

Månadskostnad och sånt får du räkna ut på egen hand. Själv tycker jag att det bara är att krångla till det något enormt.

Jag köpte ganska tidigt PSU med högre verkningsgrad, betalade lite mer än kompisarna men är övertygad i att den högre kvaliteten och lägre energiförbrukningen har betalat av större delen av prisskillnaden, på köpet fick jag ett svalare system, kanske lite tystare, och mindre slitage på miljö (gissningsvis). Så jag uppskattar effektiva komponenter med längre livslängd för det finns många fördelar.

Enligt mina preliminära kalkyler ovan ser ju kapitalkostnad och el ut att stå för ungefär 10%-20% av den totala ägandekostnaden för datorsystemen, det är inte så mycket, men inte försumbart, jag kan till viss del köpa att man kanske struntar i elkostnaden för det påverkas inte jättemycket av att man lägger mer pengar på energisnåla grejor, däremot är det en god indikator på värmeutveckling som behöver ventileras ut ur rummen och till vis del ljudnivå. Jag har utgått från de testar som finns här på sweclockers.

Ja, många saker håller nog längre än 3 år.

Permalänk
Medlem

Detta är ett väldigt annorlunda sätt att be om hjälp med att plocka ihop datorer.
Som tidigare personer har sagt, så är det ju så klart lite udda samt svårt att räkna med elkostnad i kostnad för en dator.
Du kan ju inte med säkerhet säga exakt vad dessa datorer kommer att kosta i elförbrukning då det finns många variabler. Elpriset går lite upp och ner under året, du kan inte med säkerhet säga exakt hur många timmar dom kommer vara igång per dag (om du inte lämnar dom på konstant), dom drar olika mycket ström beroende på vad du gör med dom vid olika tillfällen och det är väldigt svårt att uppskatta exakt hur mycket ström en dator kommer att dra vid olika laster utan att faktiskt testa varje enskild dator först i olika förhållanden (surfa, kolla på youtube, spela etc drar alla lite olika mycket ström). Sen hela grejen med att dom värmer upp huset/lägenheten är ofta relativt försumbart, men du kan också se det som så att du kan dra av lite av kostnaden för att värma upp lägenheten/huset då datorerna gör en del av det jobbet i så fall, vilket ytterligare försvårar kalkylen.

Min poäng är att det är i princip omöjligt att räkna på elkostnaden på datorer som du inte har tillgång till innan du köper dom, och att det även i efterhand blir svårt att helt exakt räkna på det.
Det blir samma som att försöka räkna på bensinkostnad för en bil innan du köpt den. Visst, en bil har en viss utannonserad bensinförbrukning, men i realiteten så drar en bil lite olika mycket beroende på hur du som förare kör bilen, om du kör i storstad eller på landet, om det är -30 eller +30 grader ute och en hel hög andra variabler, samtidigt som du inte kan förutspå exakt när bilen kommer att köras, hur långt eller vart under de nästkommande 3 åren.
Oavsett hur du gör så kan din kalkyl på elkostnaden för datorerna hamna väldigt mycket högre än vad det blir i verkligheten, eller väldigt mycket lägre för den delen också. Du kan lätt ha en felmarginal på 50%+ vilket i slutändan gör den beräkningen ganska meningslös.

Det du kan göra istället, om du inte vill att elförbrukningen ska vara för hög, är ju snarare då att begränsa hur många timmar i veckan du eller dina barn får sitta framför datorn, speciellt om det inte gäller t.ex. skolarbete (där bör barnen så klart få kunna använda sina datorer så länge som det behövs för att göra klart sina uppgifter).

Då det är nästan omöjligt att räkna ut vad elkostnaden kommer att bli över de nästkommande 3 åren, då du inte kan se in i framtiden, så föreslår jag att du istället ger oss en budget som du måste hålla dig inom för att bygga ihop/köpa dessa 4 datorer, så blir det lättare för oss också att hjälpa dig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Intressant infallsvinkel kring datorer och kostnaden för dessa.
Men som de andra säger, det lär bli svårt att få till rimliga beräkningar som stämmer med verkligheten.
Sen är det här väl mer en fråga om övergripande koncept och tankesätt, snarare än exakta komponentlistor el priser.

Om du ska köra en server som drar si eller så mycket och ska köra den dygnet runt i flera år, kan det vara rimligt att räkna på strömförbrukningen. Men även då kommer de siffror du kommer fram till i bästa fall vara en hyfsat grov uppskattning. Användningen varierar, liksom elpriset m m.

Det är mycket vanligt att inte minst föräldrar som ska köpa datorer åt sina barn för spelande (men även annat), grovt underskattar vad någorlunda presterade datorer kostar. Eller snarare att de förväntar sig att få orimligt mycket för små summor.
Man ska veta att datorer är rätt kostsamma som helhet, det går inte att komma ifrån. Men i relation till många andra saker är de billiga för den tid de används.

Sen har det också betydelse vilka förväntningar man har och vad man accepterar när det gäller upplevelsen. Pris står mot upplevelse. Det kan mycket väl vara så att samtliga datorer blir undermåliga och så pass dåliga att familjen inte vill använda dem, med lägre elförbrukning som följd.

Den summa som andra räknat ut som överslag kan ev gälla för maximalt TVÅ datorer och knappt det, inte hela hushållets. Det är väldigt snålt räknat med den summan, 18-20k, över 3 år och 4 datorer.

Dockningsstationer för bärbara är långt ifrån billiga, om man klarar sig med att bara ansluta kablar direkt i datorn kan man spara någon tusing.

Bättre komponenter har en något längre praktisk livslängd, de är tillräckligt bra för att ge acceptabel prestanda längre. Dvs en billig dator är inte alltid så billig i längden om den måste bytas ut oftare.

Dock vet man ju inte när sakerna går sönder, kan hålla enormt länge eller gå sönder precis efter garantitiden. Den delen är svår att räkna med eftersom det kan variera kraftigt.
Ska du räkna på den tekniska livslängden bör garantitiden vara ett riktmärke, sakerna är garanterade att hålla så länge. Sen att de många gånger håller längre må ju vara, men det är inte säkert.

Har i arbetet stött på stationära datorer (företagsdatorer, Lenovo) som gått dygnet runt i uppemot 7 år (aktiv tid för diskarna) i industri-/gruvmiljö innan vi bytt ut dem preventivt. I hemmiljö, med rätt underhåll, skulle dessa nog vara fullt gångbara i över 10 år förutsatt att de inte råkat ut för något.

Om man underhåller maskinerna och räknar med att ev behöva byta någon komponent kan de hålla väldigt länge rent tekniskt. Tar man i med lite marginal i början kan de även hålla praktiskt i väldigt många år för enklare användning.
Det är inte alls orimligt att räkna med att dator av god kvalitet med väl valda komponenter kan vara både tekniskt och praktiskt hållbar i 6-8 år el mer. Men då handlar det inte om någon budgetdator från t ex Elgig/Mediamarkt/liknande.
Om man vet vad man letar efter kan man ibland hitta måttligt begagnade datorer till rätt bra priser jämfört med helt nya.
Även när det gäller tillbehör m m kan man spara in en hel del om man väntar och prickar in erbjudanden.

Datorer för spel är dyra om de ska ge någorlunda upplevelser, för många är därför en konsol (el flera) lämplig. Ger en bra upplevelse för priset i relation till dator, dessutom enklare att hantera.

Stationär dator har oftast längre både praktisk och teknisk livslängd än bärbar, även ljudnivån brukar kunna bli lägre vid användning då bärbaras fläkt oftast måste blåsa på rejält.

Måste alla verkligen ha varsin dator, med därtill hörande skärm m m?

Sen även beroende på behovet av bärbar (dvs kunna ha med) el inte.

Tänker mig istället något i stil med:
1 spelkonsol
1 bärbar el stationär kontors-/skolarbetes-/surfdator
1 stationär kontorsdator alternativt speldator
Vilka vid behov kan kompletteras med en till av valfri.

Finns väl även en del mer el mindre komplicerade tekniska lösningar för att vara flera personer som delar på samma dator, men har varsin uppsättning mus/tgb/skärm. Linus Tech Tips har berört ämnet vid flera tillfällen, så man kan ev få idéer därifrån. Det handlar mestadels om mjukvarukonfiguration och virtualisering.

Permalänk
Skrivet av D.:

Intressant infallsvinkel kring datorer och kostnaden för dessa.
Men som de andra säger, det lär bli svårt att få till rimliga beräkningar som stämmer med verkligheten.
Sen är det här väl mer en fråga om övergripande koncept och tankesätt, snarare än exakta komponentlistor el priser.

Om du ska köra en server som drar si eller så mycket och ska köra den dygnet runt i flera år, kan det vara rimligt att räkna på strömförbrukningen. Men även då kommer de siffror du kommer fram till i bästa fall vara en hyfsat grov uppskattning. Användningen varierar, liksom elpriset m m.

Det är mycket vanligt att inte minst föräldrar som ska köpa datorer åt sina barn för spelande (men även annat), grovt underskattar vad någorlunda presterade datorer kostar. Eller snarare att de förväntar sig att få orimligt mycket för små summor.
Man ska veta att datorer är rätt kostsamma som helhet, det går inte att komma ifrån. Men i relation till många andra saker är de billiga för den tid de används.

Sen har det också betydelse vilka förväntningar man har och vad man accepterar när det gäller upplevelsen. Pris står mot upplevelse. Det kan mycket väl vara så att samtliga datorer blir undermåliga och så pass dåliga att familjen inte vill använda dem, med lägre elförbrukning som följd.

Den summa som andra räknat ut som överslag kan ev gälla för maximalt TVÅ datorer och knappt det, inte hela hushållets. Det är väldigt snålt räknat med den summan, 18-20k, över 3 år och 4 datorer.

Dockningsstationer för bärbara är långt ifrån billiga, om man klarar sig med att bara ansluta kablar direkt i datorn kan man spara någon tusing.

Bättre komponenter har en något längre praktisk livslängd, de är tillräckligt bra för att ge acceptabel prestanda längre. Dvs en billig dator är inte alltid så billig i längden om den måste bytas ut oftare.

Dock vet man ju inte när sakerna går sönder, kan hålla enormt länge eller gå sönder precis efter garantitiden. Den delen är svår att räkna med eftersom det kan variera kraftigt.
Ska du räkna på den tekniska livslängden bör garantitiden vara ett riktmärke, sakerna är garanterade att hålla så länge. Sen att de många gånger håller längre må ju vara, men det är inte säkert.

Har i arbetet stött på stationära datorer (företagsdatorer, Lenovo) som gått dygnet runt i uppemot 7 år (aktiv tid för diskarna) i industri-/gruvmiljö innan vi bytt ut dem preventivt. I hemmiljö, med rätt underhåll, skulle dessa nog vara fullt gångbara i över 10 år förutsatt att de inte råkat ut för något.

Om man underhåller maskinerna och räknar med att ev behöva byta någon komponent kan de hålla väldigt länge rent tekniskt. Tar man i med lite marginal i början kan de även hålla praktiskt i väldigt många år för enklare användning.
Det är inte alls orimligt att räkna med att dator av god kvalitet med väl valda komponenter kan vara både tekniskt och praktiskt hållbar i 6-8 år el mer. Men då handlar det inte om någon budgetdator från t ex Elgig/Mediamarkt/liknande.
Om man vet vad man letar efter kan man ibland hitta måttligt begagnade datorer till rätt bra priser jämfört med helt nya.
Även när det gäller tillbehör m m kan man spara in en hel del om man väntar och prickar in erbjudanden.

Datorer för spel är dyra om de ska ge någorlunda upplevelser, för många är därför en konsol (el flera) lämplig. Ger en bra upplevelse för priset i relation till dator, dessutom enklare att hantera.

Stationär dator har oftast längre både praktisk och teknisk livslängd än bärbar, även ljudnivån brukar kunna bli lägre vid användning då bärbaras fläkt oftast måste blåsa på rejält.

Måste alla verkligen ha varsin dator, med därtill hörande skärm m m?

Sen även beroende på behovet av bärbar (dvs kunna ha med) el inte.

Tänker mig istället något i stil med:
1 spelkonsol
1 bärbar el stationär kontors-/skolarbetes-/surfdator
1 stationär kontorsdator alternativt speldator
Vilka vid behov kan kompletteras med en till av valfri.

Finns väl även en del mer el mindre komplicerade tekniska lösningar för att vara flera personer som delar på samma dator, men har varsin uppsättning mus/tgb/skärm. Linus Tech Tips har berört ämnet vid flera tillfällen, så man kan ev få idéer därifrån. Det handlar mestadels om mjukvarukonfiguration och virtualisering.

Jag tror nog att jag måste höja budgeten lite för att få det jag är ute efter, men som du säger så kan komponenterna hålla ganska länge, det påverkar totala kostnaden rätt mycket.

Jag lägger in en länk till ett litet bygge: BudgetGamingBurk

Permalänk
Medlem
Skrivet av audio-exchange:

Jag tror nog att jag måste höja budgeten lite för att få det jag är ute efter, men som du säger så kan komponenterna hålla ganska länge, det påverkar totala kostnaden rätt mycket.

Jag lägger in en länk till ett litet bygge: BudgetGamingBurk

Beror ju även på hur pass kritiska datorerna är, om man kan klara sig utan ett tag vid fel el har någon reservdator så kan man nog i princip köra dem så länge de håller.
Men något steg upp redan från början kan ge en längre praktisk livslängd och en trevligare upplevelse.

Spelandet är där det krävs mer prestanda och därmed även satsning. S k budget-speldatorer innebär oftast en hel del kompromisser och medioker prestanda.
För mer kontorsanvändning/liknande är det mer förutsägbart och går att få ut hyfsat lång livslängd.

Fokus bör ligga på att maximera både den tekniska och praktiska livslängden, snarare än ekonomin för inköp och drift.

Ha sen även i åtanke hur backup ska göras, kan ev vara lämpligt med någon molntjänst där datan synkas automatiskt.
Backup bör man alltid ha, men inte minst om man tänker sig att köra maskinerna längre tid.

För att upprätthålla prestandan bör man uppdatera drivrutiner m m, skadar inte heller att installera om maskinerna någon gång under deras livstid.