Framtida Windows-versioner spås byta till Linux som bas

Permalänk
Melding Plague

Framtida Windows-versioner spås byta till Linux som bas

Enligt öppen källkods-legenden Eric S. Raymond använder framtida Windows-versioner Linux i botten, med Windows som lager ovanpå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på det förrens jag ser MS faktiskt bidraga till wine/proton o.s.v. Det tror jag inte de har gjort ännu. De bidrag som har gjorts till Linux så här långt har enbart varit för att förbättra deras egna Azure, WSL och Android.

Men hoppas går ju...

Permalänk
Medlem

"jo tjena" är väl första tanken, men hoppas kan man ju alltid

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

De flesta andra operativsystem kör ungefär så. Macos har unix i botten. Android och ChromeOS kör Linux i bakgrunden. Då det mer handlar om att sälja applösningar via molnet och mindre om att sälja själva operativsystemet känns det inte som en omöjlig teori.

Bakåtkompabiliteten kan man lösa med någon virtuell maskin som emulerar gamla APIer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Undac, @Loevet, @Jacob:

Jag vill ha en krönika om hur detta kommer kunna påverka spelande på Linux, Windows dominans och framtiden för DirectX.
Eller så gör ni en video om detta och bara snackar lite löst. Tror detta kan vara riktigt intressant ämne även om det precis börjats nystas i och mycket väl kan vara tomma rykten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad har Edge att göra med dessa teorier? Chromium har alltid varit flerplattforms, likaså föregångaren Webkit, likaså föregångaren till Webkit som kommer från just Linux-världen. I grunden är det inte ett win32-program.

Är inte som att Microsoft porterat PlayReady till GNU/Linux.

Tror inte de dumpar NT-kärnan, den behövs för att de ska stå ut från konkurrenterna och för att lansera deras egna teknik.

I dagsläget är de inte ens särskilt öppna för att köra Windows virtualiserat. Vi får se hur de gör nu när Apple byter till ARM och förmodligen bara tillåta den inbyggda hypervisorn. Typ App-V med hela Windows inbakat som kan köras på MacOS och Linux hade ju varit något, men nej tror inte vi ser det heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Nämen, fönsterhanteraren Windows.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om de ställer sig redo för en övergång till ARM så passar de kanske på att gå över till Linux samtidigt. Om man ändå måste emulera och köra kompatibilitetslager så kan de ju passa på att göra båda hoppen samtidigt.

Windows är ju inte dåligt nu för tiden dock. Mellan 2000-2010 var ju några blåskärmar i veckan inte ovanligt, nu händer det i stort sätt aldrig. Linux har väl stora fördelar, men Windows verkar fungera bättre nu än tidigare.

Sen är ju frågan vad som skulle berättiga Microsofts licenskostnad gentemot andra Linux distros? Det är fullt möjligt att de försöker låsa in ett ekosystem med en proprietär ".exe", men om de inte gör det och vanlig mjukvara börjar fungera nativt på Linux så hade jag gladeligen bytt från Microsoft.

Tänk allt skräp som Microsoft håller på med, Edge påtryckningar, One-drive pop-ups, Candy Crush reklam. Tänk om man hade kunnat få all vanlig mjukvara att bara fungera på vilken Linux distro som helst, ingen hade väl haft kvar Windows?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror inte på det förrens jag ser MS faktiskt bidraga till wine/proton o.s.v. Det tror jag inte de har gjort ännu. De bidrag som har gjorts till Linux så här långt har enbart varit för att förbättra deras egna Azure, WSL och Android.

Men hoppas går ju...

Tror snarare Microsoft kommer göra sitt eget kompabilitetslager som körs "behind the scenens". De har ju källkoden så de behöver inte "reverse engineera" något, och kan därmed förhoppningsvis få det att fungera bättre.

Dessutom vill de förmodligen inte underlätta för folk att byta från Windows mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tror snarare Microsoft kommer göra sin egen kompabilitetslager som körs "behind the scenens". De har ju källkoden så de behöver inte "reverse engineera" något, och kan därmed förhoppningsvis få det att fungera bättre.

Dessutom vill de förmodligen inte underlätta för folk att byta från Windows mer än nödvändigt.

Du har helt klart en poäng där.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Målet för dom är ju såklart att förbättra sitt egna läge konstant, men vad som också har hänt är att man återigen har gett oss utvecklare mer fokus. Vilket vi också ser med WSL och allt som hör där till. Jag menar, dom har ju till och med pratat om att göra DirectX mer tillgängligt än för bara tensorflöden (ML).

Jag hoppas på att dom bibehåller den här öppna mentaliteten så länge som möjligt, även om man må ha ett skeptiskt öga riktat mot dom hela tiden...

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt taken själv pga Microsoft börjat implementera Linux i Windows.

Undrar mer hur det ska gå för Windows som "spelplattform" om DirectX fortfarande blir dominerande, eller om Vulkan och liknande blir mer standard i Linux.

Kör man tex Linux Mint idag så är det lättare och mer komplett från start än Windows 10 och man kan spela väldigt många spel i Steam på Linux (men långt ifrån alla och inte lika optimerat som för Windows).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@DavidtheDoom: jag är öppen för att gagga Linux och spelande både i artikel- och videoform, absolut! Jag och @UndaC kan prata nördighet, och så kan jag skrika åt @jacob att Linux inte är Unix

Video och/eller artikel kan jag utlova för framtiden!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ser detta som mycket osannolikt. Det är inget fel på NT-kärnan, den är ytterst kompetent. Det är snarare lagren ovanpå som dras med enorma delar Legacy. Dessutom bygger väl Azure på Windows? Tror inte Ms kommer att gå över till Linux-kärnan, det är inte i kärnan problemen ligger.

Permalänk
Medlem

Jaa.. tämligen vilda spekulationer minst sagt, men får ändå lov att säga att argumenten äger sin rimlighet. Det kan åtminstone vara en tänkbar framtida möjlighet.

Tiden får utvisa antar jag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har tänkt taken själv pga Microsoft börjat implementera Linux i Windows.

Undrar mer hur det ska gå för Windows som "spelplattform" om DirectX fortfarande blir dominerande, eller om Vulkan och liknande blir mer standard i Linux.

Kör man tex Linux Mint idag så är det lättare och mer komplett från start än Windows 10 och man kan spela väldigt många spel i Steam på Linux (men långt ifrån alla och inte lika optimerat som för Windows).

DX kör väldigt bra ovanpå DXVK (Dx ovanpå Vulkan). Många moderna spel och motorer har Vulkan nativ eller så kör de DX12, vilket är enkelt översatt till Vulkan med DXVK.

Det största hindret just nu är diverse DRM och Anticheats som inte funkar under Linux.

Permalänk
Datavetare

Från artikeln

"Dessa satsningar görs inte bara för att blidka Linux-användare, och blogginlägget pekar också på att lejonparten av Microsofts inkomster numera kommer från molntjänsten Azure."

I kontext av det kan det vara bra att känna till: Linux står sedan början av detta år för >50 % av det som körs i Azure.

Klicka för mer information
Visa mer

Linux lär nog aldrig vinna desktop-wars, men ändå är Windows på väg att tappa sin dominans just där. Det "operativsystem" som jag tror kommer vinna desktop är webbläsaren!

Rätt ironiskt att Linux skapades för att Linus Torvalds ville ha *NIX på skrivbordet och det blev en av de få ställen där OS:et inte lyckats (än så länge, men tänker inte hålla andan även fast jag själv kör Ubuntu på skrivbordet...)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

DX kör väldigt bra ovanpå DXVK (Dx ovanpå Vulkan). Många moderna spel och motorer har Vulkan nativ eller så kör de DX12, vilket är enkelt översatt till Vulkan med DXVK.

Det största hindret just nu är diverse DRM och Anticheats som inte funkar under Linux.

Med tanke på hur mycket middleware som historiskt sett använts lär det ta sönder rätt mycket kompatibilitet att byta OS-kärna.
Samtidigt känns det som att det borde gå att lösa med någon VM som körs bakom kulisserna, men å tredje sidan känns det som väldigt mycket jobb när de redan har en fungerande kärna och otaliga mängder lösningar som bygger på, och är beroende av, den.
Varför skulle de ge upp det?

Finns säkerligen en rad fördelar, men det känns som att en sådan övergång ligger en bra bit bort i tiden. Att dra växlar av att Edge är portat till Linux (inte minst om det gäller Chromium-baserade versionen) känns *väldigt* långsökt. De gjorde Internet Explorer till Mac också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer alldrig att hända det är inget fel på nt kärnan, det är bara allt skit ovanpå för bakåtkompabilitet som är största problemet. Dom behöver bara börja om från början och skippa bakåtkompabiliteten, så kan dom få till ett riktigt bra os. Dom vill göra som apple och låsa allt till deras OS, att folk bara använder deras inbyggda app store osv, så det är snarare åt det hållet dom kommer gå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
99:e percentilen

Det vore sannerligen ett paradigmskifte av ironisk toppklass om det faktiskt blir så. Den som lever får se.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om det hade varit någon källa med Microsoft-kopplingar så hade det känts mer verklighetsförankrat.

Känns verkligen som ett långskott, även om ju Microsoft verkar vara mycket mer Linux-positiva numera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vore kul om det blir så, helt klart! Inte helt osannolikt ändå.

Skrivet av Yoshman:

Det "operativsystem" som jag tror kommer vinna desktop är webbläsaren!

Över min döda kropp. Bäst att jag beställer cyanidpiller redan nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att M$ hade redan gått ut och sagt att de skulle bli mer integrering av Linux i Windows med målet att sedan glida över mer mot en roll som tjänstleverantör mer likt Google m.m?

https://www.theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-ver...
https://redmondmag.com/blogs/scott-bekker/2019/01/windows-10-...

Med det kan ju det lätt flyttas över till Linux som grund sedan ligger det som ett API lager över som tillhandahåller sakerna som behövs för exempelvis directX m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hoppas kan man ju ändå och jag gissar att det skulle reta gallfeber på en del Linux entusiaster (som i det närmaste hatar Microsoft) vilket vore mycket roande.

Permalänk
Medlem

.Net körs ju utmärkt i Linux nu, så det kommer nog komma mer och mer Microsoft produkter till pingvinen

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att det blir så. Bara alla gamla program funkar och det ser ut som man är van vid så kommer folk inte bry sig om vad som är under huven.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skulle avfärda det som ett dåligt skämt för fem år sedan men idag verkar det inte alls särskilt förvånande eller långsökt. Windows har ju tappat mycket av sin relevans på senaste år och vem tror att detta inte kommer fortsätta? Med tanke på hur mycket som körs på mobila enheter och i molnet osv som inte är MS så tror jag inte det finns några heliga kor hos Microsoft idag längre utan om de bedömer att de (på sista raden) kan tjäna mer pengar med Linux som bas så lär de överväga det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Från artikeln

"Dessa satsningar görs inte bara för att blidka Linux-användare, och blogginlägget pekar också på att lejonparten av Microsofts inkomster numera kommer från molntjänsten Azure."

I kontext av det kan det vara bra att känna till: Linux står sedan början av detta år för >50 % av det som körs i Azure.

Linux lär nog aldrig vinna desktop-wars, men ändå är Windows på väg att tappa sin dominans just där. Det "operativsystem" som jag tror kommer vinna desktop är webbläsaren!

Rätt ironiskt att Linux skapades för att Linus Torvalds ville ha *NIX på skrivbordet och det blev en av de få ställen där OS:et inte lyckats (än så länge, men tänker inte hålla andan även fast jag själv kör Ubuntu på skrivbordet...)

Beror väl lite på hur långt man vill dra det, den är ju redan en av de mest använda desktopmiljöerna....desktopen har bara flyttat in i mobilen

Permalänk
Medlem

Vet att jag sagt det långt tidigare också, men jag orkade inte leta mycket längre tillbaka än till maj ...
#18442229

Att envisas med att sitta och skriva sin egen kärna såvida man inte tänker göra något fundamentalt annorlunda är bara dyrt och dumt, och det är bara en tidsfråga innan det landat i huvudet på tillräckligt många tillräckligt högt upp hos Microsoft.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

På server är en sak där Microsoft själva släppt .NET och SQL server till Linux. PÅ Linux-desktop har Microsoft inte varit så intresserade. Det har fortfarande inte släppt MS Office till Linux och tänker inte göra det heller.

Ett av själen till att Linux på desktop inte slagit har varit X11(grafikdelen) den bygger på gammalt teknik som många anser borde ersättas. Red Hat försöker med Wayland med det går trögt. Google valde göra egna lösningar för Android och Chromium OS. Om Microsoft skulle ersätta Windows så tror jag det skulle göra något liknande. Kanske som en konkurrent till Chromium OS för ARM-Laptops.