Permalänk
Medlem

Inköp av soundbar

Hej,
Dags att byta ut delar av mitt hemmabio. Pga platsbrist så blir det en soundbar. Spanat in två alternativ men tar tacksamt emot andra/bättre alternativ i samma prisklass.

Är sugen på en Sonos men är det värt pengarna? Mitt andra alternativ är Denon som fått OK reviews. Sitter även på en gammal Yamaha reciewer i form av Rx-v737 som jag tänkte spara om möjligt.

https://www.hifiklubben.se/denon-dht-s316-soundbar-traadlos-h...

https://www.hifiklubben.se/sonos-beam-soundbar-traadlos-hogta...

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Sonos Beam som jag är nöjd med.

Hade tidigare ett Canton-system, hyffsat små högtalare monterade på väggarna samt en baslåda, Pioneer receiver.

Rummet blev såååå mkt snyggare när man ersatte allt med en soundbar.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Ingen aning om den är bättre, men jag har en Canton DM9 som jag är riktigt nöjd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Jag köpte en Sonos Beam som jag är nöjd med.

Hade tidigare ett Canton-system, hyffsat små högtalare monterade på väggarna samt en baslåda, Pioneer receiver.

Rummet blev såååå mkt snyggare när man ersatte allt med en soundbar.

Och hur blev ljudet...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Jag köpte en Sonos Beam som jag är nöjd med.

Hade tidigare ett Canton-system, hyffsat små högtalare monterade på väggarna samt en baslåda, Pioneer receiver.

Rummet blev såååå mkt snyggare när man ersatte allt med en soundbar.

Kommer man långt med enbart Sonos Beam eller måste man köpa allt på en gång för att få bra ljud?

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sonos Beam låter bra, dock har jag den i ett ganska litet rum. I ett stort rum kan jag tänka mig att ljudet "försvinner".

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Polaren har sonos beam, är som natt och dag jämfört med min sony av okänt modelnummer, har iallafall en baslåda till min men den fantastiska ljudkvalitén från sonos beam gör upp för det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Limpor är en kompromiss, och kommer alltid att vara det, det är bra att ha i åtanke. Det sagt fungerar t ex Sonos beam rätt hyggligt som TV-ljud. Visst tappar du kvalitet mot vanliga (hyggliga) högtalare, men det får man ju räkna med.

Det du vinner är ju att det tar minimal plats i rummet. En sub kan ju garanterat avhjälpa lite av problematiken, om den är väl integrerad och designad, men samtidigt så förlorar du lite av det lilla platsen som det skulle ta i rummet. Räkna inte med någon nämnvärd surroundprestanda ur en Sonos beam, det var aldrig tanken med den.

Du får ett par snäpp bättre ljud än de flesta TV-apparater kan prestera med minimal upptagen yta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det är för vardagsrummet som är ca 20 kvm. Idag har jag ett gammalt 2.1 system (proson) med en yamaha reciever så tror det mesta blir en uppgradering. Det trevliga med sonos är ju möjligheten att bygga ut, men ja smakar det så kostar det. Får nog bli att köpa begagnat eller styckvis.

Permalänk
Medlem

Jag har "gått ned" från att använda ett "riktigt" hifi system till soundbar och baslåda, det var minsann inte lätt, men sambon satte ner foten...

Har provat alla möjliga kombinationer, sonos playbase, arc, osv..

Landade till slut på ett: https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/soundbar/25670/sa...

Notera att den finns även utan de bakre surroundhögtalarna för bättre pris:
(Limpan och baslådan är likadana som i det större paketet, mycket prisvärt!)
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/soundbar/sams...

Fick faktiskt tipset här ifrån Sweclockers, och om man har Benify från jobbet kan man få det stora paketet för 7500,-..

Jag skulle beskriva ljudet som oerhört maffigt, näst intill riktigt bio ljud
Med handen på hjärtat är surroundhögtalarna lite klena, men det går att höja manuellt.
Är inte väldigt imponerad över dolby atmos, jämfört med en riktig surround receiver setup, men ljudet låter riktigt bra till filmer såväl som musik.

Hade golvhögtalare varit tillåtna i huset hade jag förmodligen kört på dessa:
https://www.audiopro.com/sv/product/a36/#vit
Eftersom dom är aktiva finns inget behov för extern förstärkaare

Lycka till

Permalänk
Medlem

Sonos ARC är en riktigt trevlig bekantskap, imponerande ljudbild i den. Går att få bra med bas osv med lite justera de av eq. Nackdelen är att den bottnar ibland så lite finlir med eq och komplettera med en sub så är man i hamn. Stundtals så känns det ändå som att bara arcen räcker gott och väl!

Night mode och dialogläget är väldigt uppskattat!

Att sonos är dyrt kan vissa tycka men man förstår ändå hypen kring produkterna, enkelt att använda och låter bra. Är trots detta inte många konkurrenter på marknaden som levererar liknande produkter så någonting måste det vara som ligger bakom deras framgångssaga.

Som referens så har jag kört Heos system tidigare, gräslig app, ljudet var väl ok men inte mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

Jag har "gått ned" från att använda ett "riktigt" hifi system till soundbar och baslåda, det var minsann inte lätt, men sambon satte ner foten...

Har provat alla möjliga kombinationer, sonos playbase, arc, osv..

Landade till slut på ett: https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/soundbar/25670/sa...

Notera att den finns även utan de bakre surroundhögtalarna för bättre pris:
(Limpan och baslådan är likadana som i det större paketet, mycket prisvärt!)
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/soundbar/sams...

Fick faktiskt tipset här ifrån Sweclockers, och om man har Benify från jobbet kan man få det stora paketet för 7500,-..

Jag skulle beskriva ljudet som oerhört maffigt, näst intill riktigt bio ljud
Med handen på hjärtat är surroundhögtalarna lite klena, men det går att höja manuellt.
Är inte väldigt imponerad över dolby atmos, jämfört med en riktig surround receiver setup, men ljudet låter riktigt bra till filmer såväl som musik.

Hade golvhögtalare varit tillåtna i huset hade jag förmodligen kört på dessa:
https://www.audiopro.com/sv/product/a36/#vit
Eftersom dom är aktiva finns inget behov för extern förstärkaare

Lycka till

Tack för tipset. Q86r verkar intressant, du har inte haft något problem med sw uppdateringen som krävs enligt många reviews?

Permalänk

Sonos från min erfarenhet är ganska bra. Vad jag märker är att de tenderar att vara på den varmare sidan med ljud så om det är något du föredrar kommer du förmodligen att gilla dem. Deras subwoofers tenderar också att ansluta relativt enkelt också. Även om den mellanliggande basen ibland kan vara lite dämpad. Jag har också haft bra erfarenheter med Harman Kardon så de kan också vara värda ett försök. För alla som också talar engelska är de två sista också mycket hjälpsamma.
https://m3.idg.se/2.1022/1.703642/sonos-beam
https://www.whathifi.com/advice/sonos-everything-you-need-to-...
https://easyhometheater.net/harman-kardon-sb26-review-2-1-cha...

Visa signatur

Bara någon som älskar teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Sonos ARC är en riktigt trevlig bekantskap, imponerande ljudbild i den. Går att få bra med bas osv med lite justera de av eq. Nackdelen är att den bottnar ibland så lite finlir med eq och komplettera med en sub så är man i hamn. Stundtals så känns det ändå som att bara arcen räcker gott och väl!

Night mode och dialogläget är väldigt uppskattat!

Att sonos är dyrt kan vissa tycka men man förstår ändå hypen kring produkterna, enkelt att använda och låter bra. Är trots detta inte många konkurrenter på marknaden som levererar liknande produkter så någonting måste det vara som ligger bakom deras framgångssaga.

Som referens så har jag kört Heos system tidigare, gräslig app, ljudet var väl ok men inte mycket mer.

Riktigt trevlig pjäs, och night mode och dialogförstärkar läget lockar stort med en 1,5 åring hemma. Ja det är inte lätt att välja rätt i soundbar djungeln.

Dock har jag en samsung tv från 2016 med bara Arc kontskt och inte eArc, så antar lite av Sonos Arc storhet försvinner då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade82:

Riktigt trevlig pjäs, och night mode och dialogförstärkar läget lockar stort med en 1,5 åring hemma. Ja det är inte lätt att välja rätt i soundbar djungeln.

Dock har jag en samsung tv från 2016 med bara Arc kontskt och inte eArc, så antar lite av Sonos Arc storhet försvinner då?

Har du möjlighet så ta hem en och provlyssna? Jag köpte en lite spontant på Blocket, är såld på den om jag ska vara ärlig. Ljudet, inställningarna och appen, ja allt funkar som det är tänkt. Testade en Samsung Q86R innan, den envisades med att dra upp volymen till 50% varje gång jag skulle köra en låt via Spotify. Jag menar, några sådana buggar finns inte hos sonos, det bara lirar.

Min gamla LG OLED från 2016 har inte heller eARC men det känns inte som att något saknas, är väl mest automatisk sync av ljud som är vinsten i det hela som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har du möjlighet så ta hem en och provlyssna? Jag köpte en lite spontant på Blocket, är såld på den om jag ska vara ärlig. Ljudet, inställningarna och appen, ja allt funkar som det är tänkt. Testade en Samsung Q86R innan, den envisades med att dra upp volymen till 50% varje gång jag skulle köra en låt via Spotify. Jag menar, några sådana buggar finns inte hos sonos, det bara lirar.

Min gamla LG OLED från 2016 har inte heller eARC men det känns inte som att något saknas, är väl mest automatisk sync av ljud som är vinsten i det hela som jag förstått det.

Okej vad skönt, var orolig att min två åriga tv redan var föråldrad får nog bli att ge sig ut och provlyssna i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade82:

Okej vad skönt, var orolig att min två åriga tv redan var föråldrad får nog bli att ge sig ut och provlyssna i butik

Ja, eARC ska väl iofs klara av att leverera Dolby Atmos också och tänkte, ja vad bra för nästa TV lär bli en LG Oled igen men då visade det sig att den inte stödde det med dom inbyggda smart-tv-apparna så nu fick det ändå bli en Nvidia Shield för att få ut det mesta av soundbaren.

Men som sagt, kan verkligen bara rekommendera den. Dialogförstärkaren har nog varit det jag varit mest nöjd med utöver ljudet, så grymt att kunna kolla youtube-videos, t ex Casey Neistat och kunna höra vad han säger utan att behöva höja jättemycket för att sedan bli skrämd av hur högt man har när musik dyker upp i klippen. Nu kan man titta på tv och bara höja tre pluppar

Permalänk
Inaktiv

ARC klarar (komprimerad) ATMOS.
eARC klarar (okomprimerad) ATMOS

Permalänk
Avstängd

Jag kör också Sonos Bar, gillar den.

Har även kompletterat med 2 Sonos:One bakom soffan samt en Baslåda.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kör med en PlayBase och är väldigt nöjd, kanske bättre alternativ om man inte vill/kan ha sub. Dock måste du ju ha tv-bänk för att det ska kännas vettigt. När jag jämförde i butik med beam var det ingen jätteskillnad, men upplevde basen som bättre i PlayBasen.

Oavsett är jag nöjd med Sonos som system, har en Sonos Symfonisk på övervåningen och har aldrig krånglat i appen att koppla ihop för att spela musik på båda våningarna, har inte använt så mycket annan funktionalitet, men att vakna till musik på helgen är ju trevligt.

Permalänk
Avstängd

Jag kör en Sonos Bar (den äldre varianten utan Atmos) och den fyller upp mitt vardagsrum helt ok, drygt 25m2. Fördelarna med Sonos är möjligheten att bygga ihop systemet med alla andra rummen du har och givetvis kan du även bygga ut systemet i vardagsrummet eftersom med bakhögtalare och sub om du känner att det behövs. Allt beror på vilka krav du har och vad sambon godkänner

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja, eARC ska väl iofs klara av att leverera Dolby Atmos också och tänkte, ja vad bra för nästa TV lär bli en LG Oled igen men då visade det sig att den inte stödde det med dom inbyggda smart-tv-apparna så nu fick det ändå bli en Nvidia Shield för att få ut det mesta av soundbaren.

Men som sagt, kan verkligen bara rekommendera den. Dialogförstärkaren har nog varit det jag varit mest nöjd med utöver ljudet, så grymt att kunna kolla youtube-videos, t ex Casey Neistat och kunna höra vad han säger utan att behöva höja jättemycket för att sedan bli skrämd av hur högt man har när musik dyker upp i klippen. Nu kan man titta på tv och bara höja tre pluppar

Mmm ja man blir inte klokare av alla bra tips och recensioner hehe. Får nog lita på örat vid provlyssnimg för nu kan det bli:
1. Samsung HW-Q86
2. Sonos beam
3. Sonos beam med one speakers
4. Sonos beam med sub
5. Sonos arc

Permalänk

Valde mellan samma, men efter provlyssning hos hifiklubben valde jag denon. En ljudbild som passade mig mer.
Sonos kändes mer juvenilt i sin ljudbild medan denon hade ett fylligare över hela registret.
Har förvisso en av denon heos soundbar också och en del heos-högtalare.

men ljud är ju som baken, smakar olika

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade82:

Tack för tipset. Q86r verkar intressant, du har inte haft något problem med sw uppdateringen som krävs enligt många reviews?

Nope, jag uppdaterade via Wifi (rekommenderas ej enligt internet... dom vill att man kör med usb) men det fungerarade felfritt för mig.
Kopplade in enligt manual, först power på baslåda, sedan surround högtalare och sist själva soundbaren.
Körde firmware via wifi (appen) , höll i PIL-UPP i 5 sekunder (på ljudsystemets fjärrkontroll) så syncade alla högtalare och fungerat ever since...

Jag upplever den som väldigt lätthanterlig, med HDMI-CEC så startar systemet automatiskt när TVn sätts igång och styr ljudet enkelt via TVns egna fjärrkontroll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

Nope, jag uppdaterade via Wifi (rekommenderas ej enligt internet... dom vill att man kör med usb) men det fungerarade felfritt för mig.
Kopplade in enligt manual, först power på baslåda, sedan surround högtalare och sist själva soundbaren.
Körde firmware via wifi (appen) , höll i PIL-UPP i 5 sekunder (på ljudsystemets fjärrkontroll) så syncade alla högtalare och fungerat ever since...

Jag upplever den som väldigt lätthanterlig, med HDMI-CEC så startar systemet automatiskt när TVn sätts igång och styr ljudet enkelt via TVns egna fjärrkontroll...

Bra att veta tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Valde mellan samma, men efter provlyssning hos hifiklubben valde jag denon. En ljudbild som passade mig mer.
Sonos kändes mer juvenilt i sin ljudbild medan denon hade ett fylligare över hela registret.
Har förvisso en av denon heos soundbar också och en del heos-högtalare.

men ljud är ju som baken, smakar olika

Hehe så sant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Jag tycker Sonos Beam låter bra, dock har jag den i ett ganska litet rum. I ett stort rum kan jag tänka mig att ljudet "försvinner".

Kanske omöjlig fråga att svara generellt på, men om man slår till på en Sonos Beam och inte har råd att köpa både sub och surround högtalarna på en gång, vilket/vilka köper man då först? Kommer använda anläggningen främst till Netflix och ps4.