Höga klockfrekvenser i läckta specifikationer för AMD Radeon RX 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var det? Var står detta? För Nvidia sa helt enkelt "Twice the performance of RTX 2080". Och senast jag kollade så var RTX 2080 varken Navi eller en AMD krets i huvud taget.

Sorry jag läste ditt inlägg helt fel, jag trodde du syftade på vad aMD sagt om Navi 2. Skyller på att jag är trött.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nvidia lovade mer än det. De lovade 2X prestandan gentemot 2080.

Spelar ingen roll vad någon tillverkare säger, du väntar på benchmarks ändå.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att kunna bli ganska bra om läckorna stämmer.

Något som talar till fördel för denna generation är ju att AMD återigen använder sig av TSMC, som är erkänt duktiga på sin sak, Samsungs dito är nog inte riktigt i nivå med dem ännu.

nVidia har väl mer eller mindre alltid gått på TSMC's expertis tidigare så nu får vi se om trendbrottet kan ge AMD fördel i just detta fallet.

Personligen tror jag att nVidia har en backup-plan (ev. flera?) och att de tar AMD-hotet på allvar, även om de inte "visat sina kort" fullt ut.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Väldigt låg watt mot nvidia vilket bådar gott för oss som inte har 750W eller mer. Liknande förbrukning som 3070 men förhoppningsvis bättre.

Vad ska du med 750W till?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Let the hype begin

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Vad ska du med 750W till?

Det som åsyftas är Nvidias rekommendation av ett nätagg på 750 Watt tillsammans med RTX 3080 och 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det som åsyftas är Nvidias rekommendation av ett nätagg på 750 Watt tillsammans med RTX 3080 och 3090.

Vilket är saftigt påslaget. Användare på den här sidan sitter förmodligen inte med ett agg från AoS

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Permalänk
Medlem

Även om det inte är helt on topic för AMDs här nu så har optimum tech en video där han testade lite olika PSU mot 3080. https://www.youtube.com/watch?v=Bdohv96uGLw&list=PLv8HwYhBwOO...

Så kontentan är väll att ett bra 600W-agg klarar den påfrestningen. Så blir inte Navi lika/mer hungrig så kommer det nog funka bra även med lite lägre rate'ade agg

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Nu går ryktena varma att Nvidia kommer att släppa GA103 i alla fall, som ersättare till RTX3080. Med ny process(ej Samsung 8nm) och färre cu:s, men högre frekvenser och lägre TBP. En direkt Plan B mot Big Navi som bör ha varit planerad länge. Sannolikt mycket dyrare wafers, därför Plan B.

Tydligen är det också relativt få GA102 som klarar beräknad core voltage(1.0V), vilket är ett problem för Nvidia.

Oklart vad GA103 skall heta, 3080 Super? Vem vet?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Räkna på det där. Förutsatt linjär skalning och identisk IPC så är Navi 21 runt 2,3 gånger så snabb som Navi 10. Det räcker för att slå 3090.

*cough* om nu AMD varit lika bra på drivrutiner och spelintegrationer som Nvidia *cough*
Därför jag nöjde mig med att nämna 3080'n

Permalänk
Medlem

3080 med 20gb släpps samma kväll som Big Navi. Från en säkert källa

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av darrenj:

3080 med 20gb släpps samma kväll som Big Navi. Från en säkert källa

papperslansering? normalen e ju annars att Super/Ti modeller kommer typ 1 år efter första släpp samt attt AMDs värsta presterar typ 75% mot Nvidia.. allt annat skulle överraska stort

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Skönt för Nvidia att dom var redo med TI varianten, AMD har snabbt gått från zero to hero på GPU marknaden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se vad det blir för Raytracing prestanda på Big Navi. Jag har beställt ett 3080 Strix men jag jag gillar inte riktigt att Ampere generationen är så galet strömhungrig.

Skrivet av hakd:

Skönt för Nvidia att dom var redo med TI varianten, AMD har snabbt gått från zero to hero på GPU marknaden.

Blir man en Hero baserat på rykten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nu går ryktena varma att Nvidia kommer att släppa GA103 i alla fall, som ersättare till RTX3080. Med ny process(ej Samsung 8nm) och färre cu:s, men högre frekvenser och lägre TBP. En direkt Plan B mot Big Navi som bör ha varit planerad länge. Sannolikt mycket dyrare wafers, därför Plan B.

Tydligen är det också relativt få GA102 som klarar beräknad core voltage(1.0V), vilket är ett problem för Nvidia.

Oklart vad GA103 skall heta, 3080 Super? Vem vet?

Frågan är vad dom skall få dom chippen ifrån, TSMC 7nm är väl fullbokat och 6/5 nm är inte klart ? Tror skinnpajen bittert ångrar att han inte slantade upp det som krävdes från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

*cough* om nu AMD varit lika bra på drivrutiner och spelintegrationer som Nvidia *cough*
Därför jag nöjde mig med att nämna 3080'n

Nej, jag räknade vid hur bra 5700XT står sig. Det förutsätter alltså samma optimeringar vi ser i 5700XT. Som sagt, 2,3 gånger prestandan hos 5700XT. Det som är det stora frågetecknet är bandbredden.

EDIT: Dessutom, att AMD brukar vara ooptimerade för spel hänger en del på deras hårdvaruschemaläggare i GCN innebär att det måste optimeras mycket mer för hand i drivrutinen för att exekvera effektivt. Det är därför AMD har större vinst av DX12 då det minskar en hel del av de problemen. Detta är en av de punkter som arkitekturbytet ska åtgärda. AMD har redan hög kapacitet på beräkningsenheterna, det är beläggningsgraden som ska ökas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det ska bli intressant att se vad det blir för Raytracing prestanda på Big Navi. Jag har beställt ett 3080 Strix men jag jag gillar inte riktigt att Ampere generationen är så galet strömhungrig.

Blir man en Hero baserat på rykten?

Syftar på vilken framgång 5xxx serien var, håller 6xxx serien bara utlovat så har dom för första gången på länge en chans att knipa enorma marknadsandelar även i prestanda/entusiast segmentet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hoppas på priskrig, de sänker de så mycket så man får korten för produktionspriset bara för "vinna". Gäller ju att prestandan är väldigt lik eller att AMD är bättre dock.

Permalänk
Medlem

Det känns som att det blir en 5900X CPU, och ett 6900XT efter det, Lisa Su kommer att kunna löneförhandla en gång till

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ser ju ut att kunna bli ganska bra om läckorna stämmer.

Något som talar till fördel för denna generation är ju att AMD återigen använder sig av TSMC, som är erkänt duktiga på sin sak, Samsungs dito är nog inte riktigt i nivå med dem ännu.

nVidia har väl mer eller mindre alltid gått på TSMC's expertis tidigare så nu får vi se om trendbrottet kan ge AMD fördel i just detta fallet.

Personligen tror jag att nVidia har en backup-plan (ev. flera?) och att de tar AMD-hotet på allvar, även om de inte "visat sina kort" fullt ut.

Om inte annat är det stor skillnad i transistordensitet mellan dom olika noderna med stor fördel för TSMC's 7nm.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Räkna på det där. Förutsatt linjär skalning och identisk IPC så är Navi 21 runt 2,3 gånger så snabb som Navi 10. Det räcker för att slå 3090. Nu finns det ju flaskhalsar som håller tillbaka 3090 och säkerligen kommer hålla tillbaka Navi 21 också. Så i praktiken kanske det inte räcker hela vägen. Men vi får se.

Ja, det är det som är så spännande, spannet för den verkliga prestandan på AMD:s värsting kan vara så lågt som 3070 och så högt som 3090+. Jag hoppas verkligen på det senare, det vore en rejäl käftsmäll åt Nvidia, men förväntar mig ~3080.

Rastreringsprestanda är det viktigaste för min del (än så länge), så hur bra eller dåligt AMD:s kommer prestera i råtrasning spelar bara en biroll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av darrenj:

3080 med 20gb släpps samma kväll som Big Navi. Från en säkert källa

Japp, den skulle konkurrera med amds nya, bara det säger ju något.

Permalänk
Inaktiv

Dessa kort lär finnas i handeln innan mitt 3080 kommit hem så blir intressant att se vad de levererar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag väljer att vara försöktig med att svepas med i något hype train... Skulle dessa spcifikationer stämma skulle det nästan vara ett större teknologiskt framsteg än när AMD komtillbaka med Ryzen. Sedan, även om detta skulle stämma, så hänger ju allt på vad de i så fall kostar. Kan bli slam dunk, men kan även flyga förbi korgen och träffa någon stackare i ansiktet.
Så jag avvaktar faktiskt release...

Haha, jo men stackaren stod ju iofs alldeles för nära korgen, borde ha lärt sig från tidigare misstag kan man tycka och liksom inte helt ryckas med i stundens hetta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rastreringsprestanda är det viktigaste för min del (än så länge), så hur bra eller dåligt AMD:s kommer prestera i råtrasning spelar bara en biroll.

Är inte det ett märkligt sätt att tänka nu när vi står inför möjligheten att få ray tracing att blir spelbart? Och då tycker jag det är _riktigt_ läckert. Vi har redan börjat få smakprov. Fast spelar man/du bara snabba spel så förstår jag helt.

Sedan har vi ju DLSS som ser ut att bli riktigt bra... gah. AMD motsvarighet måste nästan vara bättre i rast för att kompensera. Bara att hålla tummarna på en riktig fight.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Youjimbo:

Trollar? Kanske ett skämt som flög lite högt över mitt tröga huvud? Eller menar du att Navi 22, den "lilla" kretsen, skulle prestera som 3060Ti?

Jag tänkte på Navi 21, Navi 22 väntas väl hamna strax över 5700xt fast med lägre strömförbrukning, vilket är en vinst i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag tänkte på Navi 21, Navi 22 väntas väl hamna strax över 5700xt fast med lägre strömförbrukning, vilket är en vinst i sig.

Om uppgifterna att Navi21 kommer med 80CU med en krets som mäter in på över 500mm² presterar som ett förmodat 3060Ti som i sin tur inte bör vara snabbare än 2080Ti, så vore det ett hejdundrande fiasko.

Om dessa rykten stämmer så kommer den prestera ungefär dubbelt upp från 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Är inte det ett märkligt sätt att tänka nu när vi står inför möjligheten att få ray tracing att blir spelbart? Och då tycker jag det är _riktigt_ läckert. Vi har redan börjat få smakprov. Fast spelar man/du bara snabba spel så förstår jag helt.

Sedan har vi ju DLSS som ser ut att bli riktigt bra... gah. AMD motsvarighet måste nästan vara bättre i rast för att kompensera. Bara att hålla tummarna på en riktig fight.

När allt råtrasas och inte bara vissa effekter, och det inte behövs någon DLSS-krycka för att få riktigt bra prestanda med högsta möjliga utseendeinställningar (självklart i hög upplösning), då blir det intressant. Nästa generation, kanske, eller därnästa.

Min åsikt: RTX gen 1 var totalt ointressant, har som sagt aldrig ens brytt mig om att testa det, och gen 2 är som bäst ett "meh".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag tänkte på Navi 21, Navi 22 väntas väl hamna strax över 5700xt fast med lägre strömförbrukning, vilket är en vinst i sig.

Betydligt mer än "strax över" om den gör 2.5GHz som det står i MacOS, till det kommer andra förbättringar i arkitekturen och mycket större cache. 5700XT kommer att ligga långt efter 6700XT.

Det folk missar här är att klockfrekvens är kung, för det skalar oavsett mjukvara/drivrutiner/arkitektur. Snabbare är snabbare. Nvidia har ju gjort en mycket bredare arkitektur än Turing, men den stöter på flaskhalsar där mjukvaran inte kan utnyttja bredden. Högre klockfrekvens har inga sådana problem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||