Permalänk
Medlem

Jag beställde från komplett den 24/4 och har "Beställd, förväntas i lager 3 mars 2021" Det är väl bara att vänta.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Hur många är det som inte sitter eller har suttit på en konsol på längre tid, som kommer att skaffa PS5? Jag är en av dom

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Har Sony fortfarande inte gått ut med officiellt pris på PS5 i Sverige?

Nej inte vad jag sett. Priset är inte högre än XSX ifall man aldrig säger ett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej inte vad jag sett. Priset är inte högre än XSX ifall man aldrig säger ett pris.

Precis. Jag tror alla parter är nöjda nu. PS5 sålde slut för 5000/6000. Varför ska de sänka nu? Kanske korrigeringen kommer sen. Jag hade tänkt att kanske köpa den med en bundle senare. Nu har jag nya skärmar och RTX 3080 (på väg) samt så är min backlog på PS4:an enorm. Nu är det dock 300 kr överpris som jag ser det så en bundle bara räcker inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Jag beställde från komplett den 24/4 och har "Beställd, förväntas i lager 3 mars 2021" Det är väl bara att vänta.

Hade bokat på andra ställen om jag var du. Vet att Media Markt har öppet för bokning för leverans i Q1 (premilärt). Andra större kedjor lär också ge en konsol innan kompletts datum för Maj är ju bara konstigt långt bort. Kan vara så också att Komplett faktiskt levererar innan maj och att det datum man skickat ut är lite väl pessimistiskt.

Edit: Mars såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Precis. Jag tror alla parter är nöjda nu. PS5 sålde slut för 5000/6000. Varför ska de sänka nu? Kanske korrigeringen kommer sen. Jag hade tänkt att kanske köpa den med en bundle senare. Nu har jag nya skärmar och RTX 3080 (på väg) samt så är min backlog på PS4:an enorm. Nu är det dock 300 kr överpris som jag ser det så en bundle bara räcker inte...

Det lär ta tid innan PS5an sänks. Efterfrågan är extremt stor, och kommer troligtvis att vara det under den överskådliga framtiden.
Finns ingen som helst anledning att börja ta/ta ännu mer förlust på konsolerna redan när folk slåss om de som gamar.
Det tog 1,5 år innan de formellt prissänkte PS4an, och efterfrågan ser knappast mindre ut för PS5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Precis. Jag tror alla parter är nöjda nu. PS5 sålde slut för 5000/6000. Varför ska de sänka nu? Kanske korrigeringen kommer sen. Jag hade tänkt att kanske köpa den med en bundle senare. Nu har jag nya skärmar och RTX 3080 (på väg) samt så är min backlog på PS4:an enorm. Nu är det dock 300 kr överpris som jag ser det så en bundle bara räcker inte...

Ja den skulle sälja slut för 7000 också i början, men försäljningen skulle gå ner tidigare då och då kan dom inte bara sänka priset med 1000kr för då blir dom som köpte för 7000 arga.

Microsoft sänkte ju priset rejält ganska snabbt på första Xbox och då valde dom att kompensera tidigare köpare med spel och handkontroll om jag minns rätt. En sån situation vill man ju undvika.

300kr är ett tillräckligt litet överpris så ingen bryr sig om det skulle sjunka till rätt pris efter ett par månader t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennuendo:

Förbokade via netonnet vid lunch den 17e, fick orderbekräftelse och pengar drogs från mitt konto. Nu när jag kollar har ordern försvunnit spårlöst från deras site och det var som att pengarna aldrig drogs från mitt konto och har ej fått någon information från dem. Någon annan som varit med om detta?

Jupp. Fast från Media markt. Nu står jag utan konsol fram tills nästa år nångång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur många är det som inte sitter eller har suttit på en konsol på längre tid, som kommer att skaffa PS5? Jag är en av dom

Samma här!

Permalänk
Medlem

Någon som har hört något från webhallen än?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Någon som har hört något från webhallen än?

Nä har inte hört något. Mailade dom igår morse för att se, men väntar (o)tåligt på svar

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller hört något från Webhallen och min orderstatus är oförändrad. Nu vill jag bara ha ett svar oavsett nästan, orkar inte med alla spekulationer och gissningar som ligger och gnager i bakhuvudet. Sen har jag efter följt denna tråden ställt in mig att inte få min konsol i år så allt bättre än det blir en positiv överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Jag har inte heller hört något från Webhallen och min orderstatus är oförändrad. Nu vill jag bara ha ett svar oavsett nästan, orkar inte med alla spekulationer och gissningar som ligger och gnager i bakhuvudet. Sen har jag efter följt denna tråden ställt in mig att inte få min konsol i år så allt bättre än det blir en positiv överraskning.

Det kommer, står så här nu hos Webbis:
”När vi får reda på hur stor tilldelning vi får till release så går vi ut med mer information till alla som beställt.”

De har alltså inte fått exakt siffror än (och det betyder sannolikt att de andra ÅF inte heller har fått några exakta siffror än). Den som väntar på något gott och allt sånt...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det kommer, står så här nu hos Webbis:
”När vi får reda på hur stor tilldelning vi får till release så går vi ut med mer information till alla som beställt.”

De har alltså inte fått exakt siffror än (och det betyder sannolikt att de andra ÅF inte heller har fått några exakta siffror än). Den som väntar på något gott och allt sånt...

Vet inte om man ska tro på det, Spel&Sånt gick ut en eller två dagar efter ps5 eventet, där dom sa att 15%av alla som förbokat kommer få första lasset och att nästa lass är också för dom nästa 15%.
Så jag tror alla sitter på antalet enheter dom kommer få men det är ju snack om att sony kommer skicka ut fler enheter till vissa ÅF, kanske är därför dom inte säger antalet dom har nu?

Permalänk
Konsolgrävare

Marvel’s Spider-Man Remastered detailed

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Har spelat igenom hela spelet på ps4 och ser helt ärligt knappt någon skillnad i videoklippet med gameplay

Permalänk
Medlem

Förbokade 2/10 2019 på webhallen så tycker man borde ligga skapligt till 😏 men har inte hört något än.

Permalänk
Inaktiv

Trist detta med dessa jätteköer som skapas när förhandsbokningen är öppen i över ett år i förväg. Själv visste jag inte ens att det gick att boka så långt tillbaks i tiden. Så nu sitter man här med sin bokning på Inet från i juni i år och är väl på plats sjutusenfemtielfte i kön, ungefär... Får väl min konsoll någon gång i spannet november-oktober 2021 gissningsvis!

Annat var det när det fanns fysiska spelbutiker; jag hade bra kontakt med personalen och kunde förhandsboka när de öppnade för bokning och köade sedan vid midnatt på dagen för att köpa XB360, PS3, Wii, Wii U och PS4. Eller ptja, de två senare tror jag faktiskt att jag köpte på förmiddagen efter de öppnat ordinarie tid. Började bli lite gammal och sleten för att först köa i flera timmar mitt i natten och sedan ta nattbussen hem bara för en spelkonsoll...

Men men. Det är ju inte så att man dör bara för att man får vänta. Även om det faktiskt känns så ibland! lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Trist detta med dessa jätteköer som skapas när förhandsbokningen är öppen i över ett år i förväg. Själv visste jag inte ens att det gick att boka så långt tillbaks i tiden. Så nu sitter man här med sin bokning på Inet från i juni i år och är väl på plats sjutusenfemtielfte i kön, ungefär... Får väl min konsoll någon gång i spannet november-oktober 2021 gissningsvis!

Annat var det när det fanns fysiska spelbutiker; jag hade bra kontakt med personalen och kunde förhandsboka när de öppnade för bokning och köade sedan vid midnatt på dagen för att köpa XB360, PS3, Wii, Wii U och PS4. Eller ptja, de två senare tror jag faktiskt att jag köpte på förmiddagen efter de öppnat ordinarie tid. Började bli lite gammal och sleten för att först köa i flera timmar mitt i natten och sedan ta nattbussen hem bara för en spelkonsoll...

Men men. Det är ju inte så att man dör bara för att man får vänta. Även om det faktiskt känns så ibland! lol

Ser inte varför det är mer rättvist att "behöva" känna personalen på en fysisk butik istället för att hålla sig lite uppdaterad på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Vet inte om man ska tro på det, Spel&Sånt gick ut en eller två dagar efter ps5 eventet, där dom sa att 15%av alla som förbokat kommer få första lasset och att nästa lass är också för dom nästa 15%.
Så jag tror alla sitter på antalet enheter dom kommer få men det är ju snack om att sony kommer skicka ut fler enheter till vissa ÅF, kanske är därför dom inte säger antalet dom har nu?

Gillar verkligen spel&sånt!. Men uttalanden som 15% av de som förbokat säger ju inget särskilt exakt. Ingen aning om vad de säljer för volymer men kan ju diffa rätt många i antal och ändå passa in på 15%...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det kommer, står så här nu hos Webbis:
”När vi får reda på hur stor tilldelning vi får till release så går vi ut med mer information till alla som beställt.”

De har alltså inte fått exakt siffror än (och det betyder sannolikt att de andra ÅF inte heller har fått några exakta siffror än). Den som väntar på något gott och allt sånt...

MM säger ju att de har fått en siffra på hur många. Därför de lagt upp olika artikelnummer för olika batches. Jag tror bara Webhallen snackar strunt för att man inte ska ta bort bokningen. De har säkert fått 0 eller en väldigt låg siffra som de inte vill gå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahliz91:

MM säger ju att de har fått en siffra på hur många. Därför de lagt upp olika artikelnummer för olika batches. Jag tror bara Webhallen snackar strunt för att man inte ska ta bort bokningen. De har säkert fått 0 eller en väldigt låg siffra som de inte vill gå ut med.

Har för mig att Webhallen är den 3:e största återförsäljaren av konsoler i Sverige så tvivlar på att dom skulle få in väldigt lite konsoler jämfört med andra återförsäljare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Ser inte varför det är mer rättvist att "behöva" känna personalen på en fysisk butik istället för att hålla sig lite uppdaterad på nätet.

Sa jag att man behöver känna personalen?! Nä! Poängen var att det var mer välordnat förritin, och lättare att hålla reda på när förbokningarna börjar. Med PS5 har det ju varit hej svejs på den fronten, vissa företag har tagit upp bokningar innan det ens funnits officiellt namn på konsollen, och ett år eller mer innan pris och datum varit känt. Det är ju rena stolleriet, har aldrig varit med om något liknande förut. När även gejmers som trott de varit ute i god tid får besked att deras bokningar levereras först långt in i nästa år, då är det ju uppenbart att något som gått snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Gillar verkligen spel&sånt!. Men uttalanden som 15% av de som förbokat säger ju inget särskilt exakt. Ingen aning om vad de säljer för volymer men kan ju diffa rätt många i antal och ändå passa in på 15%...

Det jag menar med det jag skrev är att dom faktiskt säger hur det ligger till, istället för att vara helt tysta.
Att dom inte säger antalet enheter dom får in spelar väl ingen större roll så länge dom mejlar alla som förbokat och förklarar hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Det jag menar med det jag skrev är att dom faktiskt säger hur det ligger till, istället för att vara helt tysta.
Att dom inte säger antalet enheter dom får in spelar väl ingen större roll så länge dom mejlar alla som förbokat och förklarar hur det ligger till.

Tycker faktiskt inte man behöver vara speciellt orolig, det är exakt samma när iPhones lanseras varje år att ingen butik har en aning tills leveransen står i deras lager. Vi vet när konsolen släpps och så länge man får information någon vecka innan är det ju lugnt! I värsta fall hamnar man i kö. Det är ändå 49 dagar tills release vilket kan göra antalet konsoller inte är helt ristat i sten än

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Det jag menar med det jag skrev är att dom faktiskt säger hur det ligger till, istället för att vara helt tysta.
Att dom inte säger antalet enheter dom får in spelar väl ingen större roll så länge dom mejlar alla som förbokat och förklarar hur det ligger till.

Så kommunikation för kommunikationens skull och inte för att kommunicera något konkret har större värde alltså?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så kommunikation för kommunikationens skull och inte för att kommunicera något konkret har större värde alltså?

Att skicka ett mejl där det står om man får en till release eller inte känns inte som att det är värt för dig?
Säger inte vad som är rätt eller fel, men när jag förbokar något så tycker jag det är bättre när min ÅF skickar ett mejl där dom skriver om jag får en vid release eller inte, som Spel&Sånt gjorde direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Har för mig att Webhallen är den 3:e största återförsäljaren av konsoler i Sverige så tvivlar på att dom skulle få in väldigt lite konsoler jämfört med andra återförsäljare.

Vilka skulle #1 och #2 va? Mediamarkt och Elgiganten kanske?
Om det är dom lär ju Webhallen vara ännu större vad gäller förhandsbokade konsoler.. tänker att det är större andel av de som köper från mm/giganten som bara plockar upp nått i butik istället för att beställa än vad det är på Webhallen.. en annan kundgrupp till viss del helt enkelt.

Känns för mig väldigt osannolikt att Webhallen inte skulle få minst lika många konsoler som andra butiker.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas på att The Avengers skyddar lastbilarna och dess kapell då de fraktas in till Sverige

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Att skicka ett mejl där det står om man får en till release eller inte känns inte som att det är värt för dig?
Säger inte vad som är rätt eller fel, men när jag förbokar något så tycker jag det är bättre när min ÅF skickar ett mejl där dom skriver om jag får en vid release eller inte, som Spel&Sånt gjorde direkt.

Ja, om jag sen faktiskt får den på utlovat datum. Vill inte heller bli onödigt besviken av att de skickar ut att jag kommer få vänta, där det senare visar sig att jag faktiskt får den eller "gissningar om leveransdag".

Har exempel i närtid, beställde en honeycomb bravo till flight simulator i april, där har leveransdatum skjutits upp, skjutits upp, skjutitis upp ett antal gånger har jag alltså sett fram emot att få min kontroller. Har fortfarande inte sett röken av den, så vilket värde hade det att komplett (i det här fallet) meddelar ett leveransdatum till mig ett flertal gånger? Hade det inte varit bättre att säga: "Vi vet faktiskt inte när den kommer in".

Visa signatur

Dator: Mac