Köpt bil hos bilfirma men bilens utrustning motsvarar inte annonsen

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Tack, ja det är lite det jag känner. Min sambo hade tex inte orkat utan bara accepterat.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur motorintresserad du är, men en så pass sliten kamkedja låter ju rätt illa i motorn.
att du sedan skrivit på ett kontrakt där det står reparationsobjekt blir det nog tyvärr svårt att hävda att ni inte kommit överrens om att det faktiskt är ett reparationsobjekt.

en sak som är bra (förutom att vara efterklok som jag är just nu är att kolla tex teknikens värld och vi bilägares tester av begagnade bilar där de ofta tar upp vanligt förekommande problem på dessa bilar.

BMW hade tydligen problem med just kamkedje-slitage på dessa bilar vad jag förstått vid en snabb googling, lite osäker på om det är den årsmodellen du har dock (N43 motorn är det, som det gäller
och motorn kom runt 06 till bmws 3-serie)

Alla motorer har väl ett serienummer och jag tycker nog att BMW borde kunna hjälpa dig med att ta fram vilket serienummer din motor ska ha, eller så är det så lätt att motorn har samma kod som chassit, så bara att jämföra dessa 2 koder .

Permalänk
Medlem

@CubaCola: jag skulle inte säga att jag är superkunnig kring detta med bilar. Jag märkte dock inga speciella missljud när jag provade bilen. Stycke nedan kommer från konsumentrådgivaren i kommunen, står inget om rep obj i annons samt att det inte heller är specat i kontrakt.

"Om fordonet sålts som ett reparationsobjekt ska detta vara tydligt både i annonsen men framförallt i köpekontraktet. Det ska även uppges varför det är ett reparationsobjekt och vad det är som är fel på bilen. Det räcker alltså inte att bara skriva att det är ett reparationsobjekt utan det ska också framgå vad det är som gör att den klassas på det sättet."

Men vi får se, ARN kan säkert döma i säljarens favör, inget är ju klart... Just detta är väl inte direkt lagtext men hur troligt är det att jag skulle åka 35 mil öfr att köpa ett reparationsobjekt för 70K och sedan köra 35 mil hem?