Permalänk
Medlem

2080ti funkar ej i slot 1

Funkar på slot 2 i mobo men inte i ettan.

Har försökt experimentera i bios med olika pci modes utan resultat

har testat med mitt 1080ti som funkar utan problem, har även flyttat/tagit bort min m2 disk för att kolla om det är något link problem

mobo: asus x570-e gaming

Min sista teori är att det finns en plast-''cover'' som täcker för mellanrummet så att kortet inte går in hela vägen för kortet.

Har lagt in en m2 kylfläns i nedre slotten för att försöka återskapa problemet, men jag tror inte den täcker rätt område.

Så min tanke va att försöka med en riser?

Innan jag väljer att investera i en sådan tänkte jag kolla om någon har förslag på vad problemet kan vara.

För att förtydliga, jag får ingen signal i slot 1
mvh.

förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Funkar på slot 2 i mobo men inte i ettan.

Har försökt experimentera i bios med olika pci modes utan resultat

har testat med mitt 1080ti som funkar utan problem, har även flyttat/tagit bort min m2 disk för att kolla om det är något link problem

mobo: asus x570-e gaming

Min sista teori är att det finns en plast-''cover'' som täcker för mellanrummet så att kortet inte går in hela vägen för kortet.

Har lagt in en m2 kylfläns i nedre slotten för att försöka återskapa problemet, men jag tror inte den täcker rätt område.

Så min tanke va att försöka med en riser?

Innan jag väljer att investera i en sådan tänkte jag kolla om någon har förslag på vad problemet kan vara.

mvh.

Förstår inte riktigt: Menar du att grafikkortet inte fysiskt går in i kontakten på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Förstår inte riktigt: Menar du att grafikkortet inte fysiskt går in i kontakten på moderkortet?

Får ingen signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Får ingen signal.

Kan vara hårdvarufel på ditt nya kort. Mitt tips är att reklamera. ("lämna tillbaka" på vanlig svenska).

Kan också vara fel på moderkortet, alternativt att du har gamla drivrutiner i datorn som spökar.
Testa att installera om windows helt rent. Dvs formatera C:
Kolla om det funkar därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kan vara hårdvarufel på ditt nya kort. Mitt tips är att reklamera. ("lämna tillbaka" på vanlig svenska).

Kan också vara fel på moderkortet, alternativt att du har gamla drivrutiner i datorn som spökar.
Testa att installera om windows helt rent. Dvs formatera C:
Kolla om det funkar därefter.

Verkar ju fungera då det fungerar i hans andra PCIE Slot, utesluter väl GPU. Samt att hans gamla kort fungerar i båda slotten som utesluter moderkortsproblem.

@buulaa Går kortet i ordentligt? Vad för plastcover pratar du om?
Kan du inte köra den i PCIE slot2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Verkar ju fungera då det fungerar i hans andra PCIE Slot, utesluter väl GPU. Samt att hans gamla kort fungerar i båda slotten som utesluter moderkortsproblem.

@buulaa Går kortet i ordentligt? Vad för plastcover pratar du om?
Kan du inte köra den i PCIE slot2?

TS verkar ha ett knepigt problem. Kan vara hårdvarufel på moderkort eller nya grafikkortet. Den där "plasten" förbryllar mig också. Kan också vara mjukvarufel, dvs. OS och/eller drivrutiner.

Jättesvårt att svara på. Har bara listat möjliga felkällor.
"Plastcover" var förresten på mitt GTX1660S jag köpte i somras: Satt på PCIe-kontakten. Såg nästan ut som "guld", men var ett plastskydd, nästan som en slags "kondom".. Undrade "vad fan det var". Någon slags skydd mot statisk elektricitet, påminner om påsarna delar och komponenter kommer i, men satt bara på kontakten, och var "guldfärgat" på ett ungefär. Kan det vara något sådant TS har missat att dra loss från nya kortet? Det täckte bara själva kontakten. Höll på att missa detta helt, såg det i sista stund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Verkar ju fungera då det fungerar i hans andra PCIE Slot, utesluter väl GPU. Samt att hans gamla kort fungerar i båda slotten som utesluter moderkortsproblem.

@buulaa Går kortet i ordentligt? Vad för plastcover pratar du om?
Kan du inte köra den i PCIE slot2?

En vanligt bit kosmetisk plast cover, köpte en riser så nu har jag uteslutit den teorin då problemet kvarstår.

Nej jag kan alltså inte köra kortet i PCIE slot1

kortet funkar bra men enligt bios/manual config bör kortet vara i slot 1.

Frågan är då om kortet flaskar?

Temperatur var ett problem vid hög last då kortet var alltför nära botten men jag installerade en riser nu så det bör inte vara en faktor längre.

Jag kommer testa temps imorgon igen.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

TS verkar ha ett knepigt problem. Kan vara hårdvarufel på moderkort eller nya grafikkortet. Den där "plasten" förbryllar mig också. Kan också vara mjukvarufel, dvs. OS och/eller drivrutiner.

Jättesvårt att svara på. Har bara listat möjliga felkällor.
"Plastcover" var förresten på mitt GTX1660S jag köpte i somras: Satt på PCIe-kontakten. Såg nästan ut som "guld", men var ett plastskydd, nästan som en slags "kondom".. Undrade "vad fan det var". Någon slags skydd mot statisk elektricitet, påminner om påsarna delar och komponenter kommer i, men satt bara på kontakten, och var "guldfärgat" på ett ungefär. Kan det vara något sådant TS har missat att dra loss från nya kortet? Det täckte bara själva kontakten. Höll på att missa detta helt, såg det i sista stund..

Nej den täcker bara rum mellan slot 1-2, min tanke var att det kunder orsaka problem för det nya bredare kortet.

Permalänk
Medlem

Det ända jag kan komma tänka på är möjligheten ätt moderkortet inte gillar/saknar bra stöd för en kombination med min ryzen 2700x cpu?

Permalänk
Medlem

kan vga bios vara relevant?
kortet är beg och har haft vattenblock på, får vga bios prompt i boot innan OS laddar upp.

Permalänk
Medlem

Om det funkar i slot 2 varför inte bara köra i den?

Trycker du in kortet ordentligt? Har du mycket GPU-sag? Kan du starta i felsäkert läge eller är det ingen signal direkt från boot? Vad slänger moderkortet för felkod?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Om det funkar i slot 2 varför inte bara köra i den?

Trycker du in kortet ordentligt? Har du mycket GPU-sag? Kan du starta i felsäkert läge eller är det ingen signal direkt från boot? Vad slänger moderkortet för felkod?

Det enda sättet för mig att köra kortet i slot 2 är med riser då kortet kommer allt för nära botten, det är alltså en temp fråga.

Jag har redan konstaterat att det är inte längre en gpu-sag fråga då jag har provat med riserkabel på båda slots.

Enligt mobo bios/manual så vill den ha kortet it slot 1, därför undrar jag om en flaskhals uppkommer om jag kör i slot 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det enda sättet för mig att köra kortet i slot 2 är med riser då kortet kommer allt för nära botten, det är alltså en temp fråga.

Jag har redan konstaterat att det är inte längre en gpu-sag fråga då jag har provat med riserkabel på båda slots.

Enligt mobo bios/manual så vill den ha kortet it slot 1, därför undrar jag om en flaskhals uppkommer om jag kör i slot 2.

Risk finns väl för prestandaförlust där vi pratar 1-3 fps i snitt. Frågan med sag tänkte jag mest om det varit där innan men eftersom det funkar med gamla kortet är ju inte s1 skadad så pass att den inte funkar. Men, du får ingen felkod på moderkortet när du startar med gpun i slot1 där du inte får signal med bildskärmen som jag förstått det?

Skriv gärna ut hela din konfiguration så vi kan hjälpa dig lättare

Edit; ta gärna kort på den bråkande pci-e slotten om du finner tiden. Alla bäckar små till slut kanske vi hittar problemet.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det enda sättet för mig att köra kortet i slot 2 är med riser då kortet kommer allt för nära botten, det är alltså en temp fråga.

Jag har redan konstaterat att det är inte längre en gpu-sag fråga då jag har provat med riserkabel på båda slots.

Enligt mobo bios/manual så vill den ha kortet it slot 1, därför undrar jag om en flaskhals uppkommer om jag kör i slot 2.

Testa att dra ut alla eventuella grafikkort du har i burken.
Ta ut CMOS-batteriet/"kortslut" CMOS-batteriet en sekund.
Koppla in ditt nya grafikkort på "slot 1", kolla om det funkar då efter reboot.

Slot 1 får mig att bli nostalgisk..

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med mitt moderkort, Gigabyte X399 AORUS Gaming 7.
Mitt (Stenålders) GTX 780 funkade först bara i ett 4x pcie slot men det löstes med att installera senaste BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fekal:

Jag hade ett liknande problem med mitt moderkort, Gigabyte X399 AORUS Gaming 7.
Mitt (Stenålders) GTX 780 funkade först bara i ett 4x pcie slot men det löstes med att installera senaste BIOS.

Brukar uppdatera flitigt och jag har senaste, asus och mjukvara är lite som rysk roulette.

Om det är bios på kortet is sig som är boven så törs jag inte göra det utan dual bios

Permalänk
Medlem

Update: efter att ha bytt 2700x mot 3900x och problemet verkar vara löst, kortet funkar i slot 1.

Verkar varit ett kompatibilitetsproblem.