Överpriser och dåliga erbjudanden hos butiker

Permalänk

Överpriser och dåliga erbjudanden hos butiker

Med inspiration från den populära tråden om överpriser på privatannonser på Blocket och Tradera tänkte jag att det kunde vara kul dela med sig av lite "fynd" som man kan göra hos vanliga butiker och återförsäljare. Kan ju även vara till nytta för att varna andra konsumenter om de hittar in hit vid en sökning på artiklarna.

I samband med en länk från den andra tråden om överpriser på Blocket så gick jag av en slump in på Kompletts sida där de säljer så kallade Komplett epic gaming pc, jag skulle tro att det är mer eller mindre överpriser på samtliga men nöjde mig med att studera två av de dyraste, nämligen Komplett Xtreme Titan RTX och Komplett i230 Epic Gaming PC som de begär hutlösa 57999 kr respektive 30999 kr för.

Om vi börjar med Komplett Xtreme Titan RTX, är det dels överpriser på komponenterna i sig och dels vansinniga val av komponenter. Lägger man in exakt samma komponenter som ingår på komponentkoll kostar de 48893 kr löst om man skulle köpa allt från Komplett, går att få ytterligare 230 kr billigare om man nyttjar fler återförsäljare. De vill alltså ha 9106 kr för att bygga ihop datorn och installera Windows, en ren bluff enligt min åsikt då Inet tar 799 kr för motsvarande tjänst och 1290 kr för Windows som egentligen borde kosta cirka 50 kr.

https://komponentkoll.se/bygg/axpeW

Även komponentvalet är minst sagt ogenomtänkt både i förhållande till prestanda och pris. Då de marknadsför datorn som en speldator kan man lika gärna köpa ett RTX 3080 som presterar minst lika bra som Titan RTX i spel och som har ett pris som är minst 20000 kr billigare, ska man nödvändigtvis ha 24 gb i minne så är priset på ett RTX 3090 minst 10000 kr lägre och kortet är bättre än RTX Titan i alla aspekter. Vidare har de valt slöa ramminnen, personligen skulle jag byta ut de flesta av de andra komponenterna också men det är ju mer av en smaksak. Testade att bygga ihop en exakt likadan dator på Inet med undantag av RTX 3080 istället för Titan RTX och ett annat chassi då det valda ej fanns och kom upp i ett pris om 26280 kr inkl. montering, d.v.s. 31719 kr billigare eller mindre än halva priset. Väljer man istället RTX 3090 kostar datorn på Inet 35255 kr men är fortfarande 22744 kr billigare än Kompletts erbjudande.

Den andra datorn, Komplett i230 Epic Gaming PC, har visserligen inte lika vansinniga komponentval även om det kan ifrågasättas varför man ska välja en RTX 2080 super när RTX 3080 kostar i princip lika mycket och samma slöa ramminnen är även valda här. Köper man delarna löst via komplett kostar de 23695 kr och går att få ned priset ytterligare 1761 kr om man beställer från fler butiker. Här tar de alltså 7304 kr för att montera ihop komponenterna och installera Windows jämfört med att köpa delarna löst hos dem själva.

https://komponentkoll.se/bygg/wjXXp

Riktigt svinaktigt beteende enligt min åsikt, särskilt när målgruppen för dessa färdigkomponerade datorer troligtvis är ungdomar eller personer som saknar ens grundläggande kunskaper om datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Kan väl försvara dem på så sätt att varför de valt de grafikkorten de valt är ju för att 3080 och 3090 inte fanns när dessa datorer togs fram?

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Kan väl försvara dem på så sätt att varför de valt de grafikkorten de valt är ju för att 3080 och 3090 inte fanns när dessa datorer togs fram?

Ja det har du säkert rätt i men det är ju inget försvar på varför de är 9106 kr respektive 7304 kr dyrare jämfört med att köpa komponenterna löst hos dem själva. Personligen kan jag ju även tycka att dessa modeller borde plockas bort eller kraftigt prissänkas i samband med lanseringen av 3080 och 3090. Om jag som okunnig konsument köper en färdigkomponerad vara av en återförsäljare så är det extremt dålig kundvård om återförsäljaren helt bortser från relationen mellan pris och prestanda i de varor som rekommenderas. Om man läser rubriken på hemsidan så får man ju onekligen intrycket av att Komplett rekommenderar kunderna att köpa just dessa datorer.

Skrivet av Komplett:

Komplett Epic Gaming PC

Komplett Epic Gaming PC är en serie spelmaskiner med extra tuff design och komponenter designade specifikt för spel! Här hittar du allt från prisvärda budgetmodeller till kraftfulla monstermaskiner med de råaste Geforce- och Radeon-grafikkorten.

I en komplett Epic Gaming PC ingår vanligtvis RGB-belysning som kan styras med programvara, så att du kan välja när du vill ha extra ljusvisning, tyst belysning, eller när du vill ha det helt mörkt. Vi använder vanligtvis också chassin med glasdörrar, så att du har full översikt över de eleganta komponenterna. Vill du ha en specifik komponent från din favorittillverkare, hylsförsedda strömkablar eller kanske en mer omfattande RGB-belysning? Inga problem, tryck på "Anpassa"-knappen så kan du välja mellan massor av komponenter och uppgraderingsalternativ innan du beställer!

När du beställer en komplett dator levereras den med Windows 10 installerat, utan irriterande gratis- och testversioner du egentligen inte behöver. Eftersom alla datorer byggs på beställning får du alla de senaste drivrutinerna och en ny Windows-installation, vilket innebär att du inte behöver hålla på med uppdateringar för din nya PC - det är vad vi kallar Ready 2 Play!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

De vill alltså ha 9106 kr för att bygga ihop datorn och installera Windows, en ren bluff enligt min åsikt då Inet tar 799 kr för motsvarande tjänst och 1290 kr för Windows som egentligen borde kosta cirka 50 kr.

Hur kommer du fram till att Windows borde egentligen kosta ca 50 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Hur kommer du fram till att Windows borde egentligen kosta ca 50 kr?

Undrar detta med, för en oem licems av w10 kostar ju runt 1300kr.

Kanske menar de stulna licenserna på ebay som kan bli låsta närsomhelst?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Proffsmobbare

Något som lätt glöms av, är att du som köpare av ett komplett system ofta kan vandra in genom dörren till butiken och få hjälp direkt, med en relativt generös garantitid som avser systemet som helhet (som du givetvis betalat för i köpsumman).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

Med inspiration från den populära tråden om överpriser på privatannonser på Blocket och Tradera tänkte jag att det kunde vara kul dela med sig av lite "fynd" som man kan göra hos vanliga butiker och återförsäljare. Kan ju även vara till nytta för att varna andra konsumenter om de hittar in hit vid en sökning på artiklarna.

I samband med en länk från den andra tråden om överpriser på Blocket så gick jag av en slump in på Kompletts sida där de säljer så kallade Komplett epic gaming pc, jag skulle tro att det är mer eller mindre överpriser på samtliga men nöjde mig med att studera två av de dyraste, nämligen Komplett Xtreme Titan RTX och Komplett i230 Epic Gaming PC som de begär hutlösa 57999 kr respektive 30999 kr för.

Om vi börjar med Komplett Xtreme Titan RTX, är det dels överpriser på komponenterna i sig och dels vansinniga val av komponenter. Lägger man in exakt samma komponenter som ingår på komponentkoll kostar de 48893 kr löst om man skulle köpa allt från Komplett, går att få ytterligare 230 kr billigare om man nyttjar fler återförsäljare. De vill alltså ha 9106 kr för att bygga ihop datorn och installera Windows, en ren bluff enligt min åsikt då Inet tar 799 kr för motsvarande tjänst och 1290 kr för Windows som egentligen borde kosta cirka 50 kr.

https://komponentkoll.se/bygg/axpeW

Även komponentvalet är minst sagt ogenomtänkt både i förhållande till prestanda och pris. Då de marknadsför datorn som en speldator kan man lika gärna köpa ett RTX 3080 som presterar minst lika bra som Titan RTX i spel och som har ett pris som är minst 20000 kr billigare, ska man nödvändigtvis ha 24 gb i minne så är priset på ett RTX 3090 minst 10000 kr lägre och kortet är bättre än RTX Titan i alla aspekter. Vidare har de valt slöa ramminnen, personligen skulle jag byta ut de flesta av de andra komponenterna också men det är ju mer av en smaksak. Testade att bygga ihop en exakt likadan dator på Inet med undantag av RTX 3080 istället för Titan RTX och ett annat chassi då det valda ej fanns och kom upp i ett pris om 26280 kr inkl. montering, d.v.s. 31719 kr billigare eller mindre än halva priset. Väljer man istället RTX 3090 kostar datorn på Inet 35255 kr men är fortfarande 22744 kr billigare än Kompletts erbjudande.

Den andra datorn, Komplett i230 Epic Gaming PC, har visserligen inte lika vansinniga komponentval även om det kan ifrågasättas varför man ska välja en RTX 2080 super när RTX 3080 kostar i princip lika mycket och samma slöa ramminnen är även valda här. Köper man delarna löst via komplett kostar de 23695 kr och går att få ned priset ytterligare 1761 kr om man beställer från fler butiker. Här tar de alltså 7304 kr för att montera ihop komponenterna och installera Windows jämfört med att köpa delarna löst hos dem själva.

https://komponentkoll.se/bygg/wjXXp

Riktigt svinaktigt beteende enligt min åsikt, särskilt när målgruppen för dessa färdigkomponerade datorer troligtvis är ungdomar eller personer som saknar ens grundläggande kunskaper om datorkomponenter.

Syftet för företaget är ju att tjäna pengar. Inte svinaktigt alls, ingen som tvingas att köpa deras färdigbyggda dator, och alla korten ligger ju på bordet frå nbörjan?

Kunder som köper en dator för över 50k kommer inte jaga ören hit och dit med komponenterna. Sedan får man ju garanti och support på ett annat sätt med en färdigbyggd dator som man inte för med en hemmabyggd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Syftet för företaget är ju att tjäna pengar. Inte svinaktigt alls, ingen som tvingas att köpa deras färdigbyggda dator, och alla korten ligger ju på bordet frå nbörjan?

Kunder som köper en dator för över 50k kommer inte jaga ören hit och dit med komponenterna. Sedan får man ju garanti och support på ett annat sätt med en färdigbyggd dator som man inte för med en hemmabyggd.

Skrivet av Laine:

Något som lätt glöms av, är att du som köpare av ett komplett system ofta kan vandra in genom dörren till butiken och få hjälp direkt, med en relativt generös garantitid som avser systemet som helhet (som du givetvis betalat för i köpsumman).

Givetvis har de precis som de flesta andra näringsidkare huvudsyftet att tjäna pengar, sedan är det ju en annan fråga hur man väljer att behandla sina kunder.

Här tar de betalt 57999 kr när komponenterna kostar 48893 kr att köpa löst. Exempelvis Inet och webhallen tar 799 kr respektive 699 kr för att bygga ihop en dator med valfria komponenter, priset inklusive montering och en windowslicens skulle alltså hamna på cirka 50999 kr om man istället väljer att köpa en likvärdig dator från någon av dessa butiker. Man kan ju ifrågasätta vad man får för mellanskillnaden om 7000 kr, visserligen är garantitiden 3 år istället för 2 år men annars kan jag inte se att det skulle vara någon skillnad, Komplett bygger ju själva ihop dessa datorer av lösa delar precis som Inet eller Webhalllen. Det jag stör mig på är att man tar ordentlig betalt för monteringen när man samtidigt ger en rejält dålig rekommendation beträffande grafikkortet till ovetande kunder. Hade man däremot tagit cirka 51000 kr för datorn hade det varit mer ok men i och med det rejält tilltagna arvodet för montering borde man kunna förvänta ett komponentval som ger en bättre prestanda för pengarna.

Om man istället själv väljer exakt samma komponenter förutom att byta ut grafikkortet mot ett RTX 3090, som även presterar bättre trots sitt billigare pris, och låter Inet montera ihop datorn har man sparat cirka 20000 kr eller 35 %. Knappast en liten summa ens för den kund som är villiga att lägga över 50000 kr för en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Syftet för företaget är ju att tjäna pengar. Inte svinaktigt alls, ingen som tvingas att köpa deras färdigbyggda dator, och alla korten ligger ju på bordet frå nbörjan?

Kunder som köper en dator för över 50k kommer inte jaga ören hit och dit med komponenterna. Sedan får man ju garanti och support på ett annat sätt med en färdigbyggd dator som man inte för med en hemmabyggd.

Bra åsikt!

Man kan kanske jämföra att köpa en färdigbyggd dator (på trådens nivå) med att anlita en "kändiskock" som som steker ens köttbullar. (Stormarknadsdatorer är snarare "ICA Basic?).
Klart det blir dyrare,

Vi som gillar att bränna våra köttbullar själva, hehe menar att skruva ihop datorerna hemma, kan nog inte jämföras med varken exemplen TS har eller något annat.

Roligt ändå att det blir så galet dyrt att anlita "experter" för en custom-dator..
(Inet är bra för övrigt, dock har jag bara köpt delar därifrån).

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

Hur kommer du fram till att Windows borde egentligen kosta ca 50 kr?

Med tanke på hur mycket information de samlar in om oss så borde de betala för att vi ska använda deras operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Undrar detta med, för en oem licems av w10 kostar ju runt 1300kr.

Kanske menar de stulna licenserna på ebay som kan bli låsta närsomhelst?

Har köpt billiga licenser många gånger och dom har aldrig blivit låsta. Är det något som händer folk på riktigt? Jag har då aldrig hört talas om det. Köpte en windows 10 pro licensnyckel för ca 34 kronor förra veckan, inte från ebay, men från HRK Game. Om den nu skulle gå och bli låst, så kan jag köpa en till nyckel för 34 kronor, och aktivera windows igen. Jag betvivlar dock starkt att det skulle hända. Även om dom skulle låsa mina nycklar 25 gånger så skulle jag fortfarande ha betalat flera hundra mindre än 1300 spänn. Lätt värt det.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

Givetvis har de precis som de flesta andra näringsidkare huvudsyftet att tjäna pengar, sedan är det ju en annan fråga hur man väljer att behandla sina kunder.

Här tar de betalt 57999 kr när komponenterna kostar 48893 kr att köpa löst. Exempelvis Inet och webhallen tar 799 kr respektive 699 kr för att bygga ihop en dator med valfria komponenter, priset inklusive montering och en windowslicens skulle alltså hamna på cirka 50999 kr om man istället väljer att köpa en likvärdig dator från någon av dessa butiker. Man kan ju ifrågasätta vad man får för mellanskillnaden om 7000 kr, visserligen är garantitiden 3 år istället för 2 år men annars kan jag inte se att det skulle vara någon skillnad, Komplett bygger ju själva ihop dessa datorer av lösa delar precis som Inet eller Webhalllen. Det jag stör mig på är att man tar ordentlig betalt för monteringen när man samtidigt ger en rejält dålig rekommendation beträffande grafikkortet till ovetande kunder. Hade man däremot tagit cirka 51000 kr för datorn hade det varit mer ok men i och med det rejält tilltagna arvodet för montering borde man kunna förvänta ett komponentval som ger en bättre prestanda för pengarna.

Om man istället själv väljer exakt samma komponenter förutom att byta ut grafikkortet mot ett RTX 3090, som även presterar bättre trots sitt billigare pris, och låter Inet montera ihop datorn har man sparat cirka 20000 kr eller 35 %. Knappast en liten summa ens för den kund som är villiga att lägga över 50000 kr för en dator.

Det är fler kostnader inblandade, möjligtvis har dessa komponenterna lagerförts lång tid tills de blivit köpta och därmed kostnad på det sättet.

Jag tycker inte det är dålig behandling av kunderna. Kunderna har ett eget ansvar att sätta sig in i vad man köper för sina pengar. Det är inte på något sätt "mörkat" för kunden vad delarna egentligen kostar utan det är kunden ytterst som har ansvaret att kolla detta. Och precis som i alla andra fallen så är det butiken som sätter priserna och kunden som antingen accepterar priset och handlar eller går någon annanstans. Komplett kanske f.ö har samma vinstmarginal i % på den här datorn som på deras andra dator? så 9k i vinst på den här kanske egentligen är 1k i vinst på en annan, vilket du inte verkar anse är orimligt?

Angående den dåliga rekommendationen tar det såklart tid för komplett att revidera sitt produktutbud, vad har det gått, 2v? Och det är inte alla som kan få tag på de nya korten.

Och jag anser fortfarande att kunderna som eventuellt köper den här datorn för 56k gör inte det för att få ett så bra pris som möjligt. Antagligen är det någon som främst ser datorn som ett verktyg och inte som en hobby man plockar isär likt jänkarna plockar isär sina bössor för putsning och polering. Du som entusiast är helt enkelt inte målgruppen för den här datorn antagligen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

Med inspiration från den populära tråden om överpriser på privatannonser på Blocket och Tradera tänkte jag att det kunde vara kul dela med sig av lite "fynd" som man kan göra hos vanliga butiker och återförsäljare. Kan ju även vara till nytta för att varna andra konsumenter om de hittar in hit vid en sökning på artiklarna.

I samband med en länk från den andra tråden om överpriser på Blocket så gick jag av en slump in på Kompletts sida där de säljer så kallade Komplett epic gaming pc, jag skulle tro att det är mer eller mindre överpriser på samtliga men nöjde mig med att studera två av de dyraste, nämligen Komplett Xtreme Titan RTX och Komplett i230 Epic Gaming PC som de begär hutlösa 57999 kr respektive 30999 kr för.

Om vi börjar med Komplett Xtreme Titan RTX, är det dels överpriser på komponenterna i sig och dels vansinniga val av komponenter. Lägger man in exakt samma komponenter som ingår på komponentkoll kostar de 48893 kr löst om man skulle köpa allt från Komplett, går att få ytterligare 230 kr billigare om man nyttjar fler återförsäljare. De vill alltså ha 9106 kr för att bygga ihop datorn och installera Windows, en ren bluff enligt min åsikt då Inet tar 799 kr för motsvarande tjänst och 1290 kr för Windows som egentligen borde kosta cirka 50 kr.

https://komponentkoll.se/bygg/axpeW

Även komponentvalet är minst sagt ogenomtänkt både i förhållande till prestanda och pris. Då de marknadsför datorn som en speldator kan man lika gärna köpa ett RTX 3080 som presterar minst lika bra som Titan RTX i spel och som har ett pris som är minst 20000 kr billigare, ska man nödvändigtvis ha 24 gb i minne så är priset på ett RTX 3090 minst 10000 kr lägre och kortet är bättre än RTX Titan i alla aspekter. Vidare har de valt slöa ramminnen, personligen skulle jag byta ut de flesta av de andra komponenterna också men det är ju mer av en smaksak. Testade att bygga ihop en exakt likadan dator på Inet med undantag av RTX 3080 istället för Titan RTX och ett annat chassi då det valda ej fanns och kom upp i ett pris om 26280 kr inkl. montering, d.v.s. 31719 kr billigare eller mindre än halva priset. Väljer man istället RTX 3090 kostar datorn på Inet 35255 kr men är fortfarande 22744 kr billigare än Kompletts erbjudande.

Den andra datorn, Komplett i230 Epic Gaming PC, har visserligen inte lika vansinniga komponentval även om det kan ifrågasättas varför man ska välja en RTX 2080 super när RTX 3080 kostar i princip lika mycket och samma slöa ramminnen är även valda här. Köper man delarna löst via komplett kostar de 23695 kr och går att få ned priset ytterligare 1761 kr om man beställer från fler butiker. Här tar de alltså 7304 kr för att montera ihop komponenterna och installera Windows jämfört med att köpa delarna löst hos dem själva.

https://komponentkoll.se/bygg/wjXXp

Riktigt svinaktigt beteende enligt min åsikt, särskilt när målgruppen för dessa färdigkomponerade datorer troligtvis är ungdomar eller personer som saknar ens grundläggande kunskaper om datorkomponenter.

Det blir en konstig jämförelse när du tar 3080 och 3090 som inte finns på marknaden förrän nästa år. Vill du ha den bästa datorn idag är det fortfarande Turing som gäller.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

När det gäller windowsnycklar för 50kr så förväntar man sig att köper man en färdigbyggd körklar dator från ett seriöst företag så ska det givetvis vara en riktig windowslicens och inte en grå/svartmarknads sådan.

Vill man ha en sådan billig licens så får man köpa datorn utan windows och fixa det själv.

Bortsett från den legala biten så blir det också väldigt krångligt om windows slutar fungerar pga spärrad nyckel, lämna in datorn datorn för åtgärd hos ÅF osv. Kostar snabbt mycket mer än det sparar med dålig godwill (ÅF säljer datorer med "pirat"nycklar som slutar fungera är ingen bra reklam)och allt besvär omkring .(visst att det sällan blir spärrat är en sak, men trots allt händer det ibland att nycklar spärras).

Kunden köper ju troligen en färdig dator för att slippa allt krångel och är kanske inte kunnig utan vill bara ha det värsta och litar på att det företaget säljer som "Värsting speldator" verkligen är det när det handlar om en burk för mer än femti papp och inte en tre generationer gammal "gamerdator" från stora elektronikladan för 5995kr.

Men det är klart påstår man att det ska vara de senaste och råaste speldatorerna i 50kkr klassen så förväntar man sig inte förra eller förrförra generationens toppkort som dessutom kostar lika mycket och mer än dagens nya. Är rätt stor prestanda skillnad dessutom och betalar man så mycket för en värsting speldator så förväntar man sig senaste top notch och inte gårdagens top notch.
I Augusti innan de nya korten släppts var det en sak, men nu när oktober står för dörren är det inte lika ok.

I det här dyra prissegmentet betalar man ju för att få det nyaste och värsta nya. Och datorer av denna karaktär som byggs av ÅF själva av komponenter i småserier har ingen lång ledtid och produktionskedja som en gigantisk märkesleverantör av seriebyggda datorer i stor fabrik där det är en längre process att ändra konfigurationer

Man kunde erbjuda den senaste hårdvaran som alternativ men också informera om att det kan bli mycket lång leveranstid om komponenter är bristvara och ej finns i lager. Väntelista tills nästa år är är väl mest en placeholder för leveranstid okänd, troligen går det betydligt fortare. Visst måste man ha den just idag så får man kanske ta det som finns men då får man tydligt informera om valet mellan köpa utgående hårdvara nu eller ställa sig på vänt för den nya.

Och ett RTX Titan är visserligen dyrt men står sig inte något vidare i spel mot nyaste topp spelkorten som dessutom är billigare.

Men de vill väl bli av med gammal hårdvara innan den blir osäljbar och de är kanske lite tröga på att uppdatera konfigurationerna speciellt då nyaste korten är väntelista på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Har köpt billiga licenser många gånger och dom har aldrig blivit låsta. Är det något som händer folk på riktigt? Jag har då aldrig hört talas om det. Köpte en windows 10 pro licensnyckel för ca 34 kronor förra veckan, inte från ebay, men från HRK Game. Om den nu skulle gå och bli låst, så kan jag köpa en till nyckel för 34 kronor, och aktivera windows igen. Jag betvivlar dock starkt att det skulle hända. Även om dom skulle låsa mina nycklar 25 gånger så skulle jag fortfarande ha betalat flera hundra mindre än 1300 spänn. Lätt värt det.

Det gör jag med men det är inte OK egentligen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det gör jag med men det är inte OK egentligen.

Varför tycker du inte att det är ok? Har sett flera säga samma sak men jag har inte förstått varför.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Varför tycker du inte att det är ok? Har sett flera säga samma sak men jag har inte förstått varför.

en bra förklarande video.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulf Svensson:

Med inspiration från den populära tråden om överpriser på privatannonser på Blocket och Tradera tänkte jag att det kunde vara kul dela med sig av lite "fynd" som man kan göra hos vanliga butiker och återförsäljare. Kan ju även vara till nytta för att varna andra konsumenter om de hittar in hit vid en sökning på artiklarna.

I samband med en länk från den andra tråden om överpriser på Blocket så gick jag av en slump in på Kompletts sida där de säljer så kallade Komplett epic gaming pc, jag skulle tro att det är mer eller mindre överpriser på samtliga men nöjde mig med att studera två av de dyraste, nämligen Komplett Xtreme Titan RTX och Komplett i230 Epic Gaming PC som de begär hutlösa 57999 kr respektive 30999 kr för.

Om vi börjar med Komplett Xtreme Titan RTX, är det dels överpriser på komponenterna i sig och dels vansinniga val av komponenter. Lägger man in exakt samma komponenter som ingår på komponentkoll kostar de 48893 kr löst om man skulle köpa allt från Komplett, går att få ytterligare 230 kr billigare om man nyttjar fler återförsäljare. De vill alltså ha 9106 kr för att bygga ihop datorn och installera Windows, en ren bluff enligt min åsikt då Inet tar 799 kr för motsvarande tjänst och 1290 kr för Windows som egentligen borde kosta cirka 50 kr.

https://komponentkoll.se/bygg/axpeW

Även komponentvalet är minst sagt ogenomtänkt både i förhållande till prestanda och pris. Då de marknadsför datorn som en speldator kan man lika gärna köpa ett RTX 3080 som presterar minst lika bra som Titan RTX i spel och som har ett pris som är minst 20000 kr billigare, ska man nödvändigtvis ha 24 gb i minne så är priset på ett RTX 3090 minst 10000 kr lägre och kortet är bättre än RTX Titan i alla aspekter. Vidare har de valt slöa ramminnen, personligen skulle jag byta ut de flesta av de andra komponenterna också men det är ju mer av en smaksak. Testade att bygga ihop en exakt likadan dator på Inet med undantag av RTX 3080 istället för Titan RTX och ett annat chassi då det valda ej fanns och kom upp i ett pris om 26280 kr inkl. montering, d.v.s. 31719 kr billigare eller mindre än halva priset. Väljer man istället RTX 3090 kostar datorn på Inet 35255 kr men är fortfarande 22744 kr billigare än Kompletts erbjudande.

Den andra datorn, Komplett i230 Epic Gaming PC, har visserligen inte lika vansinniga komponentval även om det kan ifrågasättas varför man ska välja en RTX 2080 super när RTX 3080 kostar i princip lika mycket och samma slöa ramminnen är även valda här. Köper man delarna löst via komplett kostar de 23695 kr och går att få ned priset ytterligare 1761 kr om man beställer från fler butiker. Här tar de alltså 7304 kr för att montera ihop komponenterna och installera Windows jämfört med att köpa delarna löst hos dem själva.

https://komponentkoll.se/bygg/wjXXp

Riktigt svinaktigt beteende enligt min åsikt, särskilt när målgruppen för dessa färdigkomponerade datorer troligtvis är ungdomar eller personer som saknar ens grundläggande kunskaper om datorkomponenter.

Tror inte vi som gillar att bygga datorer eller välja komponenter är den primära målgruppen för den riggen. Tror inte heller det är ungdomar som du skriver. Om de nu inte är stenrika. Och isf, what's the problem?

Jag driver eget bolag men är också intresserad av att plocka med datorer. Jag skulle dock aldrig få för mig att mixtra med min primära arbetsrigg. Visst, jag har byggt den själv, men den byggdes samtidigt som en annan fasades ut (som nu står som backup).
En förlorad arbetsdag kostar ju typ mellanskillnaden som Komplett vill ha.

Kontra tiden jag behövde lägga på det så är väl deras pris ganska billigt. Speciellt om man tänker på service/garanti osv som andra varit inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Det är fler kostnader inblandade, möjligtvis har dessa komponenterna lagerförts lång tid tills de blivit köpta och därmed kostnad på det sättet.

Jag tycker inte det är dålig behandling av kunderna. Kunderna har ett eget ansvar att sätta sig in i vad man köper för sina pengar. Det är inte på något sätt "mörkat" för kunden vad delarna egentligen kostar utan det är kunden ytterst som har ansvaret att kolla detta. Och precis som i alla andra fallen så är det butiken som sätter priserna och kunden som antingen accepterar priset och handlar eller går någon annanstans. Komplett kanske f.ö har samma vinstmarginal i % på den här datorn som på deras andra dator? så 9k i vinst på den här kanske egentligen är 1k i vinst på en annan, vilket du inte verkar anse är orimligt?

Angående den dåliga rekommendationen tar det såklart tid för komplett att revidera sitt produktutbud, vad har det gått, 2v? Och det är inte alla som kan få tag på de nya korten.

Och jag anser fortfarande att kunderna som eventuellt köper den här datorn för 56k gör inte det för att få ett så bra pris som möjligt. Antagligen är det någon som främst ser datorn som ett verktyg och inte som en hobby man plockar isär likt jänkarna plockar isär sina bössor för putsning och polering. Du som entusiast är helt enkelt inte målgruppen för den här datorn antagligen.

Håller till större delen med om ditt resonemang, fan tror jag att jag håller med om det till 99,999%, eller kanske 100!

Finns olika kategorier av människor som behöver dator/köper/bygger dator. Kan analogiseras med resebranschen/semester:

1) Charterresenären. "Vill ha en bra semester", köper en charterresa typ "all inclusive", trots att halva resan egentligen inte är bra. Typ halvkasst hotell, skolmats-liknande mat på buffén, gråtande barnfamiljer i rummet bredvid, flygservice som liknar boskapstransport. Ungefär som att köpa en "paketerad dator märkesdator" på Elgiganten/Mediamarkt etc.
Okej kanske, men långt ifrån en perfekt upplevelse med all "bloat". (Samt lågkvalitetskomponenter).

2) Lyxresenären: Anlitar en "resekonsult" som för dyra pengar skräddarsyr en resa utan "bloat", i första klass. Bästa "rese-komponenter". Kan jämföras med datorn som togs upp i tråden som kostade typ 15-20.000 mer än "nödvändigt".

3) Den smarte resenären som snokar reda på bästa flyget till lägsta pris, bästa hotellet snorbilligt, och får en förstaklassresa till "charterpris". Kan jämföras (hoppas jag) med oss som skruvar ihop våra egna kvalitetsburkar hemmavid. Har man intresse och tid för detta, oavsett datorer eller som i min liknelse resor, är det oslagbart. Under förutsättning att man vet någorlunda vad man gör..

Kunskap är a och o, tror jag. Saknar man kunskap, får man helt enkelt "anlita en konsult"/datorbyggare för dyra pengar. Men allt är ju relativt.

Permalänk
Medlem

Aha, tack! Då vet jag.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Alla företag prissätter sina produkter så de går med vinst. Driva företag/butik innebär en massa (obetalda) extrajobb och utgifter som ska betalas. Dessa utgifter slås ut på varorna, i detta fallet datorer. De sätter det priset de vill, inget olagligt/oskäligt i det.
Sen är det upp till kunden att bestämma om det priset är rimligt, ngt man är beredd att ge. Man behöver inte köpa det senaste i alla lägen, satsar man på det så kostar det. Ngn ska skruva ihop datorn, den arbetskostnaden ska läggas på priset, det ska betalas hyra, el, värme, lön, skatter, sociala utgifter, diverse konstigheter som kemikalieskatt osv...

Datorer i den prisklassen köps antagligen mest av företagare som inte vill lägga tid på att bygga själv, de kanske inte har kunskap och skulle de göra det själv så är det de som får alla extra utgifter istället för butiken.
Så det är inte säkert att det hade blivit ngn vinst på det.
Nu får företagaren en färdig dator med garantier etc, pluggar i sladden och allt funkar..
Företagaren kan på den tiden det tar att skruva ihop datorn uträtta andra jobb som ger inkomst, så för honom/henne är det kanske en bra affär... Som privatperson är det mer ekonomi i att köpa egna prylar och skruva själv, om man har kunskap.
Det blir billigare och man kan bestämma komponenter själv...
Att allt begagnat är för dyrt i Sverige håller jag med om, ibland ser man annonser där folk begär mer för begagnat än det kostar i butik. Men, så länge ngn är beredd att betala så förblir det så.
Fungerar likadant i alla branscher, företagen tar det pris folk är beredda att betala.

För många år sen blev Per Gyllenhammar, dåvarande VD på Volvo, tillfrågad varför en Volvo var så mkt billigare i USA än i Sverige. Svaret blev att i Sverige är folk beredda att betala så mkt för en bil, i USA säljer man inga bilar om de kostar över ett viss belopp, tror han sa 140 000 SEK. Vi har oss själv att skylla, företagen vet att de kan ta bra betalt och svenskarna köper i alla fall. Kolla nya bilar, en Volvo XC kostar som en normalvilla i en småort.... Samma bil kostar väl hälften i USA, lyxigare utrustad... Marknaden styr....

Permalänk

Detta var då en sån vidrig scalper jävel..
https://www.blocket.se/annons/skane/nvidia_grafikkort/9452064...
Mass köpt 3070 och 3090 kort och säljer nu dyrare. 10st 3070 och 12 st 3090 säger han.
Vad jag ser på bilden..
3090:
4st PNY RTX 3090 EPC-X (Troligen köpt när kortet låg på 18-19k, säljer för 23k)
3st Asus RTX 3090 ROG Strix (Troligen köpt när kortet låg på 19-20,5k, säljer för 23k)
1st Gigabyte RTX 3090 Vision OC (Troligen köpt när kortet låg på 19-20k, säljer för 23k)
1 st MSI RTX 3090 SUPRIM (Troligen köpt när kortet låg på 19-20k, säljer för 23k)
Summa spenderat(räknar högt); ~176K.
Säljer för; 207K.
Vinst; 31K.

3070:
2st MSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio (Troligen köpt när kortet låg på 6,5-8K, säljer för 10K)
2st MSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X OC (Troligen köpt när kortet låg på 6,2-7,2K, säljer för 10K)
1st MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC (Troligen köpt när kortet låg på 6,5-7,5K, säljer för 10K)
1st Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC (Troligen köpt när kortet låg på 6,7-7,7K, säljer för 10K)
Summa spenderat(räknar högt); ~45,6K.
Säljer för; 60K.
Vinst; 14,4K.

Jäkla svineri mot vanligt folk.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemlighet:

Detta var då en sån vidrig scalper jävel..
https://www.blocket.se/annons/skane/nvidia_grafikkort/9452064...
Mass köpt 3070 och 3090 kort och säljer nu dyrare. 10st 3070 och 12 st 3090 säger han.
Vad jag ser på bilden..
3090:
4st PNY RTX 3090 EPC-X (Troligen köpt när kortet låg på 18-19k, säljer för 23k)
3st Asus RTX 3090 ROG Strix (Troligen köpt när kortet låg på 19-20,5k, säljer för 23k)
1st Gigabyte RTX 3090 Vision OC (Troligen köpt när kortet låg på 19-20k, säljer för 23k)
1 st MSI RTX 3090 SUPRIM (Troligen köpt när kortet låg på 19-20k, säljer för 23k)
Summa spenderat(räknar högt); ~176K.
Säljer för; 207K.
Vinst; 31K.

3070:
2st MSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio (Troligen köpt när kortet låg på 6,5-8K, säljer för 10K)
2st MSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X OC (Troligen köpt när kortet låg på 6,2-7,2K, säljer för 10K)
1st MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC (Troligen köpt när kortet låg på 6,5-7,5K, säljer för 10K)
1st Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC (Troligen köpt när kortet låg på 6,7-7,7K, säljer för 10K)
Summa spenderat(räknar högt); ~45,6K.
Säljer för; 60K.
Vinst; 14,4K.

Jäkla svineri mot vanligt folk.

Skulle ju kunna önska att ingen köper dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Skulle ju kunna önska att ingen köper dem.

Ja, gärna att ingen köper dom av asset tills priset går ner så han går i förlust.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Tja, viss ingen köper dom. kan det ju vara han använder dom till att mina med, Nicehast hade en stat på mitt 3090 kort p 500$ på en mån, så är det lätt fixad på 4 mnd?

Scalpning är omoralsk ja, men om dom inte får såld dom till överpris, så lär dom nok knappas gå med förlust.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Tja, viss ingen köper dom. kan det ju vara han använder dom till att mina med, Nicehast hade en stat på mitt 3090 kort p 500$ på en mån, så är det lätt fixad på 4 mnd?

Scalpning är omoralsk ja, men om dom inte får såld dom till överpris, så lär dom nok knappas gå med förlust.

Kan alltid hoppas så sånt här svineri slutar och folk som faktiskt ska använda korten till spel eller faktiskt arbete/nöje får korten istället för att scalper idioter hoardar dom. Eller jäkla crypto grävarna.
Sen att tillverkarna är tröga att få ut korten är också ett problem, därför skjuter priset i höjden.
men löser sig nog om 1-2 år förhoppningsvis. Eller inte, dom försöker fan släppa en ny generation varje jäkla år.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

Givetvis har de precis som de flesta andra näringsidkare huvudsyftet att tjäna pengar, sedan är det ju en annan fråga hur man väljer att behandla sina kunder.

Här tar de betalt 57999 kr när komponenterna kostar 48893 kr att köpa löst. Exempelvis Inet och webhallen tar 799 kr respektive 699 kr för att bygga ihop en dator med valfria komponenter, priset inklusive montering och en windowslicens skulle alltså hamna på cirka 50999 kr om man istället väljer att köpa en likvärdig dator från någon av dessa butiker. Man kan ju ifrågasätta vad man får för mellanskillnaden om 7000 kr, visserligen är garantitiden 3 år istället för 2 år men annars kan jag inte se att det skulle vara någon skillnad, Komplett bygger ju själva ihop dessa datorer av lösa delar precis som Inet eller Webhalllen. Det jag stör mig på är att man tar ordentlig betalt för monteringen när man samtidigt ger en rejält dålig rekommendation beträffande grafikkortet till ovetande kunder. Hade man däremot tagit cirka 51000 kr för datorn hade det varit mer ok men i och med det rejält tilltagna arvodet för montering borde man kunna förvänta ett komponentval som ger en bättre prestanda för pengarna.

Om man istället själv väljer exakt samma komponenter förutom att byta ut grafikkortet mot ett RTX 3090, som även presterar bättre trots sitt billigare pris, och låter Inet montera ihop datorn har man sparat cirka 20000 kr eller 35 %. Knappast en liten summa ens för den kund som är villiga att lägga över 50000 kr för en dator.

Köp dom då löst inget hindrar dig samt det är kunden som ska ha undersökt marknaden innan man gör ett köp.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemlighet:

Kan alltid hoppas så sånt här svineri slutar och folk som faktiskt ska använda korten till spel eller faktiskt arbete/nöje får korten istället för att scalper idioter hoardar dom. Eller jäkla crypto grävarna.
Sen att tillverkarna är tröga att få ut korten är också ett problem, därför skjuter priset i höjden.
men löser sig nog om 1-2 år förhoppningsvis. Eller inte, dom försöker fan släppa en ny generation varje jäkla år.

Ja problemet lär ju inte gå någonstans, minns när jag ville ha 1080ti, men fick bara köpa 1070 då det var enda kortet tillgängligt, köpte sen så 1080ti - 2 mån senare på webhallen då dom hade ett enstaka kort på hyllan ved ren tillfällighet när jag var på besök i Malmö, triangeln.

Samma smöra denna gång, äntligen 2 mån. efter release, fick jag mitt 3090, uppgav att vänta och tog första bästa kortet jag fann i en butik, avbeställde evighetsbeställningarna , och ser stackare på sweclockers som fortfarande väntar på deras kort, löjligt.