Permalänk

Fiber till hus – Telia Öppen Fiber

Hej!

Jag ska flytta till hus om ett par månader, huset har Telia Öppen Fiber framgrävt till tomten men är inte anslutet.

Jag verkar ha de här två alternativen att välja hos Telia för att ansluta huset:

Bredband 250
Anslutningspris 16 900 kr inkl. moms, ord. pris från 26 700 kr inkl. moms, eller delbetalning från 304 kr/mån. Pris tjänster 369 kr/mån i 24 mån.

Endast anslutning till Öppen Fiber
Anslutning till Öppen Fiber för 19 900 kr inkl. moms, ordinarie pris 26 700 kr inkl. moms, eller delbetalning från 358 kr/mån

Skillnaden här är alltså att med det undre alternativet så kan jag välja leverantör själv.
De tillgängliga leverantörerna är:

  • A3

  • Aardnet

  • Bahnhof

  • BogalNet

  • Boxer

  • Bredband2

  • Dalakraft

  • Fastbit

  • Gotanet

  • Internetport

  • Junet

  • Netatonce

  • Ownit

  • Riksnet

  • Serverado

  • Surfia

  • Telenor

  • Telia

  • Th1ng

  • Tyfon

  • Universal Telecom

  • Viasat

Känns ju spontant som att många av dom leverantörerna borde ha billigare bredband än vad Telia tar. (369kr för 250), jag behöver inte ens 250, det räcker nog med 100 men det alternativet kan jag inte välja hos Telia.

Jag är helt ny på sånt här, har bara bott i lägenheter innan och det känns som att jag kan missa något.

Någon som har erfarenhet av Telia Öppen Fiber och vilka leverantörer som är att föredra? Ska jag eventuellt skita i det helt och köra 5g mobilt bredband kanske?

Tusen tack på förhand för svar <3

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har själv öppen fiber från Telia och ångrar inte den beställningen över huvud taget.

Jag skulle absolut gjort som du är inne på och betala 19900 för en anslutning för att få möjligheten att senare välja leverantör och hastighet.

Själv har jag ändå valt Telia för att vi vill ha en lösning för TV:n också. Sist vi tecknade abonnemang så var det ett erbjudande under Black Friday. Vi betalar idag drygt 500 för 250 mb samt stort tv-paket med Cmore.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut rekommendera att man ser till att kunna välja abonnemang själv. Som MickeBoy var inne på så dyker det ibland upp reor med billiga priser att teckna som kan ge ganska mycket bättre avtal än standard.

Telia är för övrigt rätt dyra för den hastighet man erbjuder.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Välj det senare alternativet. Att enbart vara beroende av en part är enligt mig en dålig idé när du ändå kan välja Telia i det öppna alternativet också.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Tusen tack för alla svar!

Kollade lite snabbt genom priser hos leverantörer och tycker inte att det är någon som verkar sticka ut i mängden. Många har tex 250 kr för 100 + typ halva priset i 6 månader vid 12 månaders bindning.

Något tips i övrigt för att hitta billig leverantör? Är det bara att jaga erbjudanden som gäller?

Tack igen, så himla gött att få snabb hjälp såhär!

Permalänk
Medlem

Svårt att direkt tipsa om billig leverantör. Förutsättningarna är olika i samtliga öppna nät. Därav skiljer sig priser något i någon annans ”erbjudande”

Hade jag varit du skulle jag eventuellt ha kikat på vad t.ex Telenor kan erbjuda i kombo erbjudanden där du eventuellt kan dra fördelar av att samla mobiltelefoni, bredband och TV hos dem.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Bahnhof eller Telia, Telia har också ett erbjudande "Samla Mer" som gör att man kan välja på lite erbjudanden om man har t.ex. Bredband och Mobil-abonemang via dem.

Jag betalar t.ex. 399kr för 1Gbit, då jag valde "nästa hastighet" utan extra kostnad.

Permalänk

Samla bredband/mobil/tv är bra poäng, har mobil via jobbet och är ointresserad av tv så det är inte aktuellt för mig dock.

Men det känns som att det blir billigare att välja att inte binda sig till telia i vilket fall. Kör det eventuellt på avbetalning vilket skulle landa på 358 (för ingrävet tills det är avbetalt) + kanske 250 för bredbandet. 500kr i månaden totalt alltså, känns lite dyrt men ändå helt ok

Det ingår 1000/1000 bredband i avgiften i min lägenhet nu så det känns lite drygt

Permalänk
Medlem

Vi betelar just nu 369kr i månaden för 500/500 fiber hos telia

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Vi betelar just nu 369kr i månaden för 500/500 fiber hos telia

Tack, bra att veta!

Permalänk
Medlem

@Herrmelit

Jag tror att det erbjudandet med lägre startkostnad är att du binder dig till Telia en bestämd tid bara, efter bindningstiden går ut kan du välja vilken leverantör du vill.
Men dom tänker ju att folk ska glömma byta och ligga kvar hos telia

Med det sagt...
Själv har jag IP-only och byter fiberleverantör var gång det är ett nytt erbjudande, har för tillfället telia och det har varit det sämst fungerande hitills på fem år.
Tog 3 veckor för dom att starta igång tjänsten t.ex haft långa perioder då fibern sporadiskt legat helt nere.
Flera besök från servicetekniker som inte kunde felsöka för fiberlinan var helt stendöd.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

@Herrmelit

Jag tror att det erbjudandet med lägre startkostnad är att du binder dig till Telia en bestämd tid bara, efter bindningstiden går ut kan du välja vilken leverantör du vill.
Men dom tänker ju att folk ska glömma byta och ligga kvar hos telia

Med det sagt...
Själv har jag IP-only och byter fiberleverantör var gång det är ett nytt erbjudande, har för tillfället telia och det har varit det sämst fungerande hitills på fem år.
Tog 3 veckor för dom att starta igång tjänsten t.ex haft långa perioder då fibern sporadiskt legat helt nere.
Flera besök från servicetekniker som inte kunde felsöka för fiberlinan var helt stendöd.

Ja exakt så är det, men blir endå billigare att välja alternativ två och ta en billigare leverantör.

Tack för info angående Telia. Men om fiberlinan är stendöd borde det inte spela någon roll vilken leverantör man har va?

Permalänk
Rekordmedlem

Blir det verkligen billigare att inte binda sig 24 månader ? Telia har hursomhelst utmärkt prestanda och vettig support som du troligen inte kommer att behöva eftersom det brukar fungera.
Erbjuder någon annan av operatörerna verkligen 150 kr/månad lägre pris för annrs blir de ju inte billigare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej!

Fick samma erbjudande som dig och tänkte köra på "Endast anslutning" för det högre priset, dock fick jag tipset av Ip Only själva(!) att ta Telias erbjudande och säga upp det så fort abonnemanget startar då man kan hänvisa till Telias "Testa oss i 30 dagar" https://www.telia.se/privat/erbjudanden/testa-oss-i-30-dagar

Gjorde som han sa och tog valde Bahnhof istället, då kan du lägga 3000 riksdaler på något roligare istället.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Blir det verkligen billigare att inte binda sig 24 månader ? Telia har hursomhelst utmärkt prestanda och vettig support som du troligen inte kommer att behöva eftersom det brukar fungera.
Erbjuder någon annan av operatörerna verkligen 150 kr/månad lägre pris för annrs blir de ju inte billigare ?

Bredband 250
Anslutningspris 16 900 kr inkl. moms, ord. pris från 26 700 kr inkl. moms, eller delbetalning från 304 kr/mån. Pris tjänster 369 kr/mån i 24 mån.

Endast anslutning till Öppen Fiber
Anslutning till Öppen Fiber för 19 900 kr inkl. moms, ordinarie pris 26 700 kr inkl. moms, eller delbetalning från 358 kr/mån

Alternativ ett blir 673.
alternativ två blir 358 + leverantör, finns 100/100 för strax över 300. typ 360

Men då får jag ju bara 100/100 istället för 250 från Telia, så det är väl typ samma antar jag.

Ofta kan man få lite kampanjer på alternativ två också, så att första 3 månaderna kostar hälften.

Vad får du 150 ifrån, missar jag något?

Permalänk
Skrivet av Solidwork:

Hej!

Fick samma erbjudande som dig och tänkte köra på "Endast anslutning" för det högre priset, dock fick jag tipset av Ip Only själva(!) att ta Telias erbjudande och säga upp det så fort abonnemanget startar då man kan hänvisa till Telias "Testa oss i 30 dagar" https://www.telia.se/privat/erbjudanden/testa-oss-i-30-dagar

Gjorde som han sa och tog valde Bahnhof istället, då kan du lägga 3000 riksdaler på något roligare istället.

Tack för tipset, fan va bra! Vad pröjsar du för Bahnhof?
Hmm, vad sparar man 3000 på? anslutningsavgiften är ju samma, men du får den lägre månadsavgiften på installationen? (om man väljer avbetalning...)

Permalänk

Ursäkta alla, nu undrar jag om jag har en släng av dyslexi. Läste 6 som 9 och trodde att de va samma pris på anslutningsavgiften på båda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herrmelit:

Ursäkta alla, nu undrar jag om jag har en släng av dyslexi. Läste 6 som 9 och trodde att de va samma pris på anslutningsavgiften på båda

Det är den som gör den skillnad på ca 150 kr månaden jag syftade på, bra att du märkte att den skiljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Känns som att alternativ 1 är prisvärt då, svårt att hitta något som blir billigare. t.ex. ownit tar 369 för 100/100, samma som Telia tar för 250/250

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är den som gör den skillnad på ca 150 kr månaden jag syftade på, bra att du märkte att den skiljer.

fattar nu tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

Hej!

Jag ska flytta till hus om ett par månader, huset har Telia Öppen Fiber framgrävt till tomten men är inte anslutet.

Jag verkar ha de här två alternativen att välja hos Telia för att ansluta huset:

Bredband 250
Anslutningspris 16 900 kr inkl. moms, ord. pris från 26 700 kr inkl. moms, eller delbetalning från 304 kr/mån. Pris tjänster 369 kr/mån i 24 mån.

Endast anslutning till Öppen Fiber
Anslutning till Öppen Fiber för 19 900 kr inkl. moms, ordinarie pris 26 700 kr inkl. moms, eller delbetalning från 358 kr/mån

Skillnaden här är alltså att med det undre alternativet så kan jag välja leverantör själv.
De tillgängliga leverantörerna är:

  • A3

  • Aardnet

  • Bahnhof

  • BogalNet

  • Boxer

  • Bredband2

  • Dalakraft

  • Fastbit

  • Gotanet

  • Internetport

  • Junet

  • Netatonce

  • Ownit

  • Riksnet

  • Serverado

  • Surfia

  • Telenor

  • Telia

  • Th1ng

  • Tyfon

  • Universal Telecom

  • Viasat

Känns ju spontant som att många av dom leverantörerna borde ha billigare bredband än vad Telia tar. (369kr för 250), jag behöver inte ens 250, det räcker nog med 100 men det alternativet kan jag inte välja hos Telia.

Jag är helt ny på sånt här, har bara bott i lägenheter innan och det känns som att jag kan missa något.

Någon som har erfarenhet av Telia Öppen Fiber och vilka leverantörer som är att föredra? Ska jag eventuellt skita i det helt och köra 5g mobilt bredband kanske?

Tusen tack på förhand för svar <3

Går ju att räkna snabbt på det;

Alternativ 1)
Telias alternativ är 16 900 kr anslutning och en kostnad på 369x24 = 8 856 kr över två år

Total kostnad de första två åren: 16 900 + 8 856 = 25 576 SEK

Det innebär att när du sedan har löpt ut dessa två åren och kan välja någon annan har du betalat 25 576 kr.

Alternativ 2)
Start-kostnad 19 900 kr

För att få minst lika billigt måste du hitta någon som har ett pris på: (25 576 - 19 900)/24 = 236,50kr/mån.
Går du över det, kostar det mer över 2 års tid. Går du under, får du det billigare.

Jag har tyvärr ingen idé av hur prisbilden ser ut hos leverantörerna dock, men 199kr/mån för 100mbit känns ju som att det bör finnas. Vilket innebär att det blir billigare under två års tid.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Går ju att räkna snabbt på det;

Alternativ 1)
Telias alternativ är 16 900 kr anslutning och en kostnad på 369x24 = 8 856 kr över två år

Total kostnad de första två åren: 16 900 + 8 856 = 25 576 SEK

Det innebär att när du sedan har löpt ut dessa två åren och kan välja någon annan har du betalat 25 576 kr.

Alternativ 2)
Start-kostnad 19 900 kr

För att få minst lika billigt måste du hitta någon som har ett pris på: (25 576 - 19 900)/24 = 236,50kr/mån.
Går du över det, kostar det mer över 2 års tid. Går du under, får du det billigare.

Jag har tyvärr ingen idé av hur prisbilden ser ut hos leverantörerna dock, men 199kr/mån för 100mbit känns ju som att det bör finnas. Vilket innebär att det blir billigare under två års tid.

Tack för svar! Hade missförstått en grej angående prissättningen, se mitt inlägg ovan.
Men efter snabbkoll på leverantörers priser verkar det svårt att komma under 300 för 100/100 eller mer. Tror alternativ ett kommer va billigast

Permalänk
Medlem

Vet inte on detta hjälper just dig men vi ringde Telia och sa att vi skulle byta eftersom 369kr/mån var för dyrt för 100/100 och då blev vi uppgraderade till 500/500 för samma pris + något tv paket dar bland annat c more och Telia play in går.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felixark:

Vet inte on detta hjälper just dig men vi ringde Telia och sa att vi skulle byta eftersom 369kr/mån var för dyrt för 100/100 och då blev vi uppgraderade till 500/500 för samma pris + något tv paket dar bland annat c more och Telia play in går.

Den taktiken blir nog lite underlig när det handlar om en total nyinstallation, installationen ska ju betalas på nått sätt, endera allt på en gång eller så det mesta på en gång och lite på delbetalning så att försöka spela ut operatörer mot varandra lär inte funka i detta läget eftersom det inte finns nån anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om denna möjlighet finns i alla städer men välj alternativ 1 då det är det billigaste alternativet.
När dessa 2 år har gått kan du kontakta t ex Itux (Comhems fibernät) eller Bahnhofs Villafiber. Då patchar de om dig i basstationen till en av sina switchar och skickar hem en ny mediaomvandlare till dig. Då är du ansluten till deras nät istället för Telias Öppenfiber. Du kan självklart byta tillbaks när bindningstider hit o dit har gått ut.

Vi drog in Telia Öppenfiber men nu sitter jag med Bahnhof Villafiber med 1Gbit/1Gbit för 289kr/mån. Möjlighet till 10Gbit också men jag har inte den interna infrastrukturen än.

Permalänk
Skrivet av Herrmelit:

Tack för tipset, fan va bra! Vad pröjsar du för Bahnhof?
Hmm, vad sparar man 3000 på? anslutningsavgiften är ju samma, men du får den lägre månadsavgiften på installationen? (om man väljer avbetalning...)

Hej
Ville egentligen ha bahnof från första början och var allmänt trött på Telia, kunde bara välja Telias adsl inna n fibern installerades.
Jag ger ~300 för 250/250 inkl vpn.

Ring och hör med dem, finns alltid nåt dom kan göra på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag vet inte om denna möjlighet finns i alla städer men välj alternativ 1 då det är det billigaste alternativet.
När dessa 2 år har gått kan du kontakta t ex Itux (Comhems fibernät) eller Bahnhofs Villafiber. Då patchar de om dig i basstationen till en av sina switchar och skickar hem en ny mediaomvandlare till dig. Då är du ansluten till deras nät istället för Telias Öppenfiber. Du kan självklart byta tillbaks när bindningstider hit o dit har gått ut.

Vi drog in Telia Öppenfiber men nu sitter jag med Bahnhof Villafiber med 1Gbit/1Gbit för 289kr/mån. Möjlighet till 10Gbit också men jag har inte den interna infrastrukturen än.

Menar du att det är billigare att göra så ön att bara byta tjänsteleverantör?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Kört Öppen Fiber med Telia som leverantör sedan 2013, haft 3 avbrott och då kortare än 15 minuter.
(kan ha varit fler på tider då jag inte märkt det förståss)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Solidwork:

Hej
Ville egentligen ha bahnof från första början och var allmänt trött på Telia, kunde bara välja Telias adsl inna n fibern installerades.
Jag ger ~300 för 250/250 inkl vpn.

Ring och hör med dem, finns alltid nåt dom kan göra på priset.

Tack!

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Kört Öppen Fiber med Telia som leverantör sedan 2013, haft 3 avbrott och då kortare än 15 minuter.
(kan ha varit fler på tider då jag inte märkt det förståss)

Tack, låter ju bra!