Datorn startar, men frågar vilket Windows 10 som ska startas

Permalänk
Medlem

Datorn startar, men frågar vilket Windows 10 som ska startas

När jag startar datorn, kör den igenom bios-operationerna, men sedan stannar den i några sekunder med ett dos-meddelande som frågar vilket operativsystem som ska startas. Därunder står det Windows 10 sju gånger. Jag väler vilken som helst, och så kommer det upp ett fönster som upplyser om att en dll med långt, meningslöst namn saknas i sys32. Kan någon hjälpa mig att sanera datorn, så att den bara startar utan detta krångel?

undrar Lennart

Permalänk
Medlem

Låter som saker på dina diskar är i en röra och att du gjort flera misstag. Finns antagligen enklare lösningar men det skulle vara bättre att fixade det ordentligt för att minska risken för mer problem senare.

Nästa gång du installerar Windows ska du bara ha 1 disk kopplad och ta bort alla partitioner på Windows disken. Alla andra diskar kopplar du in när det är klart.

Efter tiden ca 2:18 visar videon ren installations.

Nästa gång du tömmer lagrings diskar, spel diskar mm bör du också passa ta bort alla partitioner och skapa nya. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på. Det har fixat fel som blev kvar eller kom tillbaka när folk först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

Det kan du göra i diskhanteraren och det finns flera sätt att ta sig dit.

Högerklicka på Win 10 flaggan / diskhanteraren eller
öppna en mapp / högerklicka på dator / hantera / diskhanteraren

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

[---]
Nästa gång du installerar Windows ska du bara ha 1 disk kopplad och ta bort alla partitioner på Windows disken. Alla andra diskar kopplar du in när det är klart.

[---]

Nästa gång du tömmer lagrings diskar, spel diskar mm bör du också passa ta bort alla partitioner och skapa nya. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på. Det har fixat fel som blev kvar eller kom tillbaka när folk först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

Mitt W10 installerades av tekniker när jag bytte till SSD. Jag har varken CD eller USB-sticka. Därmed inte sagt att operativsystemet är osunt, men jag är osäker på om jag fick med koden till W10. Alltså installerar jag inte om, utom i allra yttersta nödfall.

I diskhanteraren ligger F-disken överst som Disk 0. Den har två partitioner, varav den första är 100Mb EFI-systempartition och övriga 2794,30 GB NTFS standardpartition.

Därunder ligger Disk 1, med 579 MB NTFS reserverade av systemet som primär partition. Den andra partitionen på Disk 1 är C med 930,95 GB NTFS, systemstart, växlingsfil, kraschdump, och primärpartition. Dessa båda, Disk 0 och Disk 1, har beteckningen Standard. Av detta fattar jag intet.

F.ö. har jag en Disk 2, med fyra partitioner för snabbare access. Denna betecknas som Dynamisk NTFS. Jag tömmer inte lagringsdiskar och spelar s.g.s. aldrig spel och har alltså inga speldiskar.l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenhi:

Mitt W10 installerades av tekniker när jag bytte till SSD. Jag har varken CD eller USB-sticka. Därmed inte sagt att operativsystemet är osunt, men jag är osäker på om jag fick med koden till W10. Alltså installerar jag inte om, utom i allra yttersta nödfall.

I diskhanteraren ligger F-disken överst som Disk 0. Den har två partitioner, varav den första är 100Mb EFI-systempartition och övriga 2794,30 GB NTFS standardpartition.

Därunder ligger Disk 1, med 579 MB NTFS reserverade av systemet som primär partition. Den andra partitionen på Disk 1 är C med 930,95 GB NTFS, systemstart, växlingsfil, kraschdump, och primärpartition. Dessa båda, Disk 0 och Disk 1, har beteckningen Standard. Av detta fattar jag intet.

F.ö. har jag en Disk 2, med fyra partitioner för snabbare access. Denna betecknas som Dynamisk NTFS. Jag tömmer inte lagringsdiskar och spelar s.g.s. aldrig spel och har alltså inga speldiskar.l

Om 10 har varit aktiverad på datorn så skippar man steget med nyckeln när man installerar om. !0 aktiveras igen efter ett tag nästan gång datorn kopplas mot internet även om datorn bara har haft lokalt konto. Använder man internet konto kopplas nyckeln till den också.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Man bruka välja knappen "ladda ned verktyget ny" som laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som man bör starta datorn från för att kunna göra ren installation.

Disk 2: Du bör undvika har ha diskar dynamisk så vi inte får ännu ett fall av "hjälp allt på disken är borta, katastrof osv". I diskhanteraren ska utrymmet blir svart när man tar bort partitioner. Är den fortfarande tex grön, dynamisk så tar man bort igen tills den blir svart.

Disk 1: Risk att Windows på disk 1 slutar att starta om disk 0 går sönder, blir korrupt, kopplas ur (som man kan testa) för att något som Windows behöver ligger på disk 0. Det är ett av skälen till att bara ha 1 disk kopplad när man installerar Windows.

Edit:
Det är system partitionen på disk 0 som bör ligga på disk 1 där du har Windows.