Köpråd: Ny datorskärm för spelande och programmering

Permalänk
Medlem

Köpråd: Ny datorskärm för spelande och programmering

Halloj!

Nu är det så att jag går i tankarna på en ny datorskärm. Jag har skummat igenom både Sweclockers guide till bildskärmar samt deras guide till bildskärmsköpet och känner mig lika delar mer insatt som mer förvirrad. Därmed hoppas jag att ni kan komma in och vara till hjälp den sista biten!

Jag är ute efter en ny skärm som jag kan känna mig nöjd med i flera år framöver. Det finns tyvärr ingen lokal elektronikbutik med ett bra utbud av visningsexemplar för mig att besöka, så mitt beslut behöver fattas utifrån de digitala källor som finns att tillgå. I dagsläget använder jag en BenQ G240HM och har ett GTX 1080 i burken.

Jag studerar datavetenskap och tillbringar därmed många timmar per dag med videotittande, läsande och kodande. Om kvällarna spelar jag gärna så skärmen ska fungera väl för båda ändamålen. Jag spelar inte på någon professionell nivå, utan vill ha en skärm som ger en tillräckligt responsiv känsla men framförallt en inlevelsegivande bild. Typen av spel jag lirar är blandad, men några exempel är: Overwatch, Divinity, Witcher 3, Bastion, Hollow Knight och snart även Cyberpunk 2077.

Tankar kring nya datorskärmen
Upplösning: 2560x1440 eller 3440x1440
Storlek: 27" - 32" vid 16:9, 34" vid 21:9
Uppdateringsfrekvens: 144+ Hz
Paneltyp: IPS eller VA
Välvd: Öppen för tanken
Övrigt: Gärna höj- och sänkbart stativ. Adaptiv synk.
Maxpris: 6000 kr

Jag är kluven mellan formaten 16:9 eller 21:9. Jag har ingen riktig erfarenhet av ultrawide, men ytan ser tilltalande ut för både arbete och spel. Har jag förstått det rätt ska spelen som inte stödjer ultrawide ändå gå bra att spela i vanligt 16:9-format på dessa skärmar. Dessa kostar ju desto mer, men verkar finnas prisvärda billigare alternativ (AOC CU34G2X). Vilka är era erfarenheter av ultrawide?

För att öka skärmstorleken utan att förlora skärpa känns också steget från 1080 upp till 1440 i bildhöjd rätt givet, och 4K i spel verkar fortfarande för tungdrivet för att överväga. För 16:9-formatet velar jag mellan 27" och 32". En uppdateringsfrekvens på minst 144 Hz känns hyfsat framtidssäkert. Från guiderna förstod jag att VA- eller IPS-panel är vägen att gå, men jag har ingen jättebra bild av upplevelseskillnaden. Välvd skärm känns rimligt för en ultrawide, hur är det med en i 16:9-format?

Det jag behöver hjälp med är således att först reda ut frågan om bildformatet och skärmstorleken, sedan paneltyp och vilken modell jag bör satsa på.

Tack på förhand!
Raza

Permalänk
Bildexpert 📺

@Raza: Generellt är IPS säkrare köp än VA eftersom VA har stora variationer i eftersläp och framträdade/avvikande subpixelstruktur. Du vet aldrig i förväg vad som kommer med just den specifika skärmmodellen innan du själv eller någon bekräftat.

Besvärlig subpixelstruktur brukar inte fungera bra när man programmerar eftersom det påverkar textrenderingen. Eftersläp är mer en smakfråga. En del är extremt känsliga, andra märker inte av dem.

Adaptiv synk är standard på alla spelskärmar idag via VESA Adaptive. Det som skiljer sig är hur bra det fungerar med hack, flimmer och ryck. Även där har du en högre konsekvens med produkter med IPS-paneler och VA-paneler verkligen är "du måste testa".

Så din budget räcker till ett ganska tryggt köp med en 2560x1440-IPS-skärm som kör 144 Hz. IPS och UW med 100+ Hz är lite dyrare och då återstår någon av alla VA-paneler med 3440x1440.

Ett gränsfall på UW-VA för din budget är AOC CU34G2X som är testad och bekräftad på flera håll: https://www.sweclockers.com/test/29735-videoserien-om-aoc-ska...

Där har du en normal subpixelstruktur men tydligare eftersläp.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
För det första vill jag tacka för ett utförligt svar från ditt håll och för det andra be om ursäkt för långsam återkoppling från mitt håll.

Jag har den senaste veckan när tiden funnits kikat än mer på datorskärmar, skillnader mellan tekniker, kollat upp recensioner av modeller osv. Jag hittade även en YT-kanal som heter Hardware Unboxed som recenserar skärmar och gav ett professionellt intryck i mina amatörmässiga ögon.

Har jag förstått det rätt att enda fördelarna som VA erbjuder över IPS, förutom pris, är bättre kontrastförhållande? Då jag inte kunnat se två skärmar intill varandra, hur stor påverkan på upplevelsen har kontrasten? För studierna sitter jag i vanlig vardagsrumsbelysning, men om kvällarna kan det bli att släcka ned och det är väl då det blir som mest uppenbart misstänker jag. Har hört/läst mycket gott om LG 27GL850, men den verkar samtidigt ha ett väldigt lågt kontrastförhållande i tester.

Jag har sneglat på AOC CU34G2X i ett par månader faktiskt och blev glad över den testpilotrecension ni hade här på SC. Däremot har jag läst en del varierande resultat rörande den adaptiva synken och NVIDIA-kort för denna skärm. Det är svårt att avgöra vilka fps dessa har nyttjat, men jag har läst flertalet som har klagat över flimrande och att skärmen blinkar svart, samt en del som rapporterat att synken endast fungerat felfritt vid 70+ hz. Även om jag är övertygad om att alla skärmar på dagens marknad lär kännas som ett steg uppåt från vad jag är van vid, kan jag tänka mig att adaptiv synk är en av de funktioner jag som skärmnovis lär känna av mest.

Är HDR en egenskap som bör prioriteras bland datorskärmar?

Till er som har tagit steget upp till ultrawide, var det värt det? Har fått känslan här på SC att många är sugna på att testa 21:9, men sen gäller det ju även att upplevelsen väger upp när klivet väl är taget.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Raza: HDR på datorskärmar är axelryckning förutom när det inte är det, likt på de fåtal modeller som gör det bra och kostar därefter, likt de numera utgångna Asus ROG Swift PG27UQ och Acer Predator X27, alltså 20.000 kr+

Kontrastförhållande är viktigt för mörka rum på så sätt att du håller en tydligare svärta. Mitt på dagen i belysning är det så gott som betydelselöst, då rumsförhållanden och reflexfilter är viktigare. GL850 mäter lite lägre kontrast på sina ställen men detta är inte så stor problem i praktiken. Går igenom mer i testet och slutet av videon går igenom mer kring detta: https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Men visst, vill man brassa på lite mer ljus i mörkt rum, kanske köra HDR, då kommer en VA-panel ha fördelen.

De flesta VA-paneler brukar bråka med adaptiv synk vid lägre frekvenser. Jag märkte dock inget med den AOC CU34G2X jag gick igenom. Men detta verkar också vara en fråga om exemplarvariationer.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Ja, då låter det som att HDR är en sak mindre att tänka på denna gång i alla fall!

Så om jag förstår dig korrekt utifrån testet kommer IPS-panelernas kontrastsvaghet att bli ett mindre problem förutsatt att jag kommer ihåg att justera ljusstyrkan efter ljuset i rummet? Hur påverkar det panelens färger i övrigt, kommer starka färger i spel fortfarande kännas starka även med låg ljussättning?

Jag läste din recension av 27GL850 och såg att du fann färgerna lite för överdrivna. Jag hängde inte riktigt med på skillnaden mellan sRGB och DCI-P3, vilket av de två lägena du fann problematiskt och om skärmen rekommenderades att nyttja det andra läget. På IPS 16:9-fronten, finns där någon skärm du hellre skulle rekommendera?

Det verkar som att CU34G2X har fungerat bättre för folk efter att ha ställt in det adaptiva spannet till ~50 - 142 Hz. Om det fungerat för alla går ju bara att sia om.

Jag fortsätter att läsa på om tekniken och folks intryck men känner att jag mest står och stampar på samma ställe. Det finns så vansinnigt mycket att kunna sätta sig in i, och de personliga åsikterna är så många och så spridda att jag inte lyckas bilda mig en tydlig bild av vad som är bäst. Bara frågan om bäst paneltyp för ändamål X är en sådan subjektiv grej att svaren sällan är uniforma.
Färgåtergivning, kontrast, adaptiv synk, eftersläp, högre upplösning, ja, allt blir egentligen nytt för mig. Jag har haft en gammal budget TN-panel som har varit min skärmvärld så länge jag kan minnas. Även om allt kommer vara ett steg uppåt för mig vill jag ju samtidigt ta ett välgrundat steg som landar på så solid mark som möjligt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som ögat och seendet fungerar kommer den att ankra efter starkaste ljusnivån i rummet. Är skärmen det ljusstarkaste i rummet kommer upplevelsen av färger att följa med.

P3-färgrymden är en större färgymd än sRGB. Och sRGB/Rec.709 är normen för webb etc. Därför kommer en skärm med större färgrymd göra alla färger mer intensiva. LG:s GL83A är samma skärm som GL850 fast med en färgrymd anpassad för sRGB/Rec.709.

Har du en gammal TN-panel av budgetklass har den förmodligen ett färgomfång som inte ens täcker in sRGB/Rec.709 och då kommer nog det mesta upplevas som mycket färgstarkare än du är van med. Särskilt som IPS-paneler behåller intryck av färg och ljus i vinke.l

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Okej! Är detta då relaterat till de 8-bitar som färg representeras likt som du nämnde i din skärmguide, där budgetskärmar oftast har 6 bit + FRC? Mer färg har jag verkligen inget emot då jag tycker att min nuvarande skärm känns blek, det jag vill undvika är väl starka felaktiga färger. Även om det vore trevligt att både ha kakan och äta kakan så utför jag idag inget färgarbete, så färgerna måste inte presenteras exakt för att jag ska bli nöjd. Det jag vill är att färgintrycket ska se bra ut och att undvika morotshy eller likvärdiga missar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bitdjup och FRC är en annan sida av historien och beskriver hur skärmen täcker in nyansskillnader. Hur du uppfattar färger och styrka i färger är av en mer fysikalisk och biologisk karaktär. På den senare biten är vi hela tiden relativa i hur vi upplever. Kör man skärmen för ljusstarkt så att den blir tröttsam för ögonen kommer en mer lämplig ljusnivå först upplevas som "gråare" eftersom den relativa skillnaden är just mindre ljus. Men ger man öga/hjärna en stund till att vänja sig kan rätt ljusstyrka minska ögontröttheten. När vi sedan vänjer oss vid förändringen och ankrar färgseendet mot ljuset i skärmen är det fortfarande rätt ljusnivåer i färgerna i förhållande till vitt.

Att din nuvarande skärm upplevs blek är väntat. Förmodligen har den inte tillräcklig räckvidd i färgerna till att börja med. Plus att det är en TN så minsta avvikelse i vinkel gör färger blekare. Landar du på exempelvis GL83A-skärmen kommer du få ett färgomfång som följer standard och inte är större.

Den relativa skillnaden mot din nuvarande TN-skärm lär bli en oväntat färgstark upplevelse ändå. GL850 är då lite för färgstark.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Okej, jag tror mig ha en ytlig förståelse av vad du säger, men behöver nog sätta mig in mer i det för att till fullo hänga med. Är GL83A-skärmens lägre färgrymd då att föredra av dessa två LG-skärmar? Finns där någon fördel med att välja GL850 med sin starkare färgrymd? Generellt tänker jag att starka färger (upp till en nivå) lär förhöja spelupplevelsen, medan Sweclockers videos troligtvis gör sig bäst om de inte ser ut att ha ett cel shade-lager a'la Borderlands. Vad är rimligt att jag eftersträvar för att få den bästa upplevelsen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Raza:

Vad är rimligt att jag eftersträvar för att få den bästa upplevelsen?

Beror helt på vad du definierar som "bästa upplevelsen". Annars skulle inte alternativen finnas.

Den mindre färgrymden (det är en rymd, tre dimensioner) hos 27GL83A följer standard (sRGB/Rec.709) och därför kommer färger se ut som de ska. Den större färgrymden hos 27GL850 matchar bättre kraven för HDR. 27GL850 har dock inget bra sätt att kompensera för den större färgrymden och kommer därför gör färgerna starkare än de ska vara. HDR-användning är fortfarande mest ett undantag, ett specialfall, med en PC och det fungerar överlag ganska dåligt. Därför kan 27GL83A vara en lämpligare modell eftersom den mer rätt på det som är standard idag för webb, youtube, spel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror helt på vad du definierar som "bästa upplevelsen". Annars skulle inte alternativen finnas.

Den mindre färgrymden (det är en rymd, tre dimensioner) hos 27GL83A följer standard (sRGB/Rec.709) och därför kommer färger se ut som de ska. Den större färgrymden hos 27GL850 matchar bättre kraven för HDR. 27GL850 har dock inget bra sätt att kompensera för den större färgrymden och kommer därför gör färgerna starkare än de ska vara. HDR-användning är fortfarande mest ett undantag, ett specialfall, med en PC och det fungerar överlag ganska dåligt. Därför kan 27GL83A vara en lämpligare modell eftersom den mer rätt på det som är standard idag för webb, youtube, spel etc.

Haha, ja det var väl en naiv frågeställning från mitt håll. Men försöka går ju!

Har jag förstått dig korrekt här och från din recension av 27GL850 att det inte finns något smidigt sätt att både ha kakan och äta kakan när det kommer till de två olika färgrymderna i denna skärm? Den har vad jag förstår det ett sRGB-läge, men detta är i sin tur mer begränsat än det som kommer i 27GL83A? Att kunna framtidssäkra med DCI-P3-stöd men välja att nyttja normal färgrymd till dess att det behövs hade ju varit perfekt.

Det är många som har rekommenderat just dessa LG-skärmar. Det ska tydligen vara mycket skärm för pengarna vad jag förstår det som. Är "Nano IPS" LGs nya säljterm för de skärmar som stödjer DCI-P3 eller har jag missförstått något? När jag läser lite äldre artiklar om IPS verkar en nackdel vara att responstiderna varit väldigt långsamma, men vad jag förstår kring dessa skärmar är de och snuddar på TN-hastigheter. Hur ser responstiderna generellt ut över IPS-gamingskärmar?

Jag har för övrigt bestämt mig för att det blir en IPS-panel i 16:9 format. Av mina senaste frågor är det väl tydligt att det är där tankarna legat, men nu har jag även beslutat det för egen del. Kan tänkas att jag ger 21:9 en chans i framtiden när budgeten tillåter, och vid det laget bör jag då även ha lite mer erfarenhet av vad IPS erbjuder.

EDIT: Ändrade en frågeställning jag själv hittade svar på.

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/nz5w5CO.jpg
Är detta en rimlig representation av hur stor skillnaden kan vara mellan sRGB och DCI-P3? Vad jag förstått är det väl framförallt det röda och gröna spektrumet som ska ha vuxit.

Och även denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=asmwd979VLs
Är detta en rimlig skillnad i upplevelsenivå mellan de två LG-skärmarna? Färgerna "poppar" ju på ena skärmen vilket säkert kan vara fränt i vissa spel, men från denna jämförelse verkar ju också en del detaljer försvinna som konsekvens.

EDIT: Lade till YT-klippet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det går inte att filma/fota skärmar och avgöra skillnader. Av samma anledning som du inte kan spela in en mp3-fil på din mobiltelefon för att avgöra hur två olika högtalare låter. Man kan illustrera och visa på skillnader – men aldrig hur det upplevs på plats.

Den ena skärmen lyser mer intensivt med rött. Men det går inte att visa på vilket sätt det är mer rött eftersom det är jpeg-bilder och YT-video som går igenom en SDR-ström och återges på en godtycklig skärm.

Båda dessa exempel visar på klippta/trunkerade nivåer snarare än högre mättnad. En distorsion av innehållet där det vad som ska vara nyanser av rött lyser med en samma maximala rödton så att den inte längre finns detaljer kvar i vissa av bilderna.

GL850 kommer mot GL83A vara att nyansnivåerna finns kvar och det är inget inget klipper, utan är generellt mer färgstarkt. Har några exempel på hur det kan se ut i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-ado...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det går inte att filma/fota skärmar och avgöra skillnader. Av samma anledning som du inte kan spela in en mp3-fil på din mobiltelefon för att avgöra hur två olika högtalare låter. Man kan illustrera och visa på skillnader – men aldrig hur det upplevs på plats.

Den ena skärmen lyser mer intensivt med rött. Men det går inte att visa på vilket sätt det är mer rött eftersom det är jpeg-bilder och YT-video som går igenom en SDR-ström och återges på en godtycklig skärm.

Båda dessa exempel visar på klippta/trunkerade nivåer snarare än högre mättnad. En distorsion av innehållet där det vad som ska vara nyanser av rött lyser med en samma maximala rödton så att den inte längre finns detaljer kvar i vissa av bilderna.

GL850 kommer mot GL83A vara att nyansnivåerna finns kvar och det är inget inget klipper, utan är generellt mer färgstarkt. Har några exempel på hur det kan se ut i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-ado...

Tack så mycket! Jag insåg att materialet kanske inte var till fullo representativt, men hoppades ändå att det kunde vara till någon nytta. Jag ska ta och läsa artikeln du länkade!

Lite otaktiskt skrev jag här ovan flera inlägg på rad istället för att redigera ihop dem till ett. Har du någon visdom att delge kring dessa frågor?

Skrivet av Raza:

Har jag förstått dig korrekt här och från din recension av 27GL850 att det inte finns något smidigt sätt att både ha kakan och äta kakan när det kommer till de två olika färgrymderna i denna skärm? Den har vad jag förstår det ett sRGB-läge, men detta är i sin tur mer begränsat än det som kommer i 27GL83A? Att kunna framtidssäkra med DCI-P3-stöd men välja att nyttja normal färgrymd till dess att det behövs hade ju varit perfekt.

Det är många som har rekommenderat just dessa LG-skärmar. Det ska tydligen vara mycket skärm för pengarna vad jag förstår det som. Är "Nano IPS" LGs nya säljterm för de skärmar som stödjer DCI-P3 eller har jag missförstått något? När jag läser lite äldre artiklar om IPS verkar en nackdel vara att responstiderna varit väldigt långsamma, men vad jag förstår kring dessa skärmar är de och snuddar på TN-hastigheter. Hur ser responstiderna generellt ut över IPS-gamingskärmar?

Slutligen, hur ofta dyker det upp markanta mjukvaruuppdateringar när det kommer till bildskärmar? Det var en poäng jag snubblade förbi i jämförelsen mellan 27GL850 och 27GL83A, att den sistnämnda inte nödvändigtvis går att uppdatera då den saknar USB-portar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Raza:

Slutligen, hur ofta dyker det upp markanta mjukvaruuppdateringar när det kommer till bildskärmar? Det var en poäng jag snubblade förbi i jämförelsen mellan 27GL850 och 27GL83A, att den sistnämnda inte nödvändigtvis går att uppdatera då den saknar USB-portar.

De flesta skärmar får inte uppdateringar alls, utan kan endast ge ny firmware genom att de skickas på service. LG är ett undantag och det kommer i första hand buggfixar lite sporadisk. Man är med bildskärmar en bit efter i tankesättet jämfört TV-sidan runt detta med ny mjukvara.

LG:s "Nano" syftar på hur färgfiltret fungerar med högre absorption av icke-önskade våglängder. Finns en teknisk sanning i det hela även om resultatet i praktiken kan åstadkommas med andra medel. "Nano"-beteckningen från LG:s sida är mer en bekräftelse på att de LG själva stoppar in sin bättre teknik jämfört med deras övriga utbud.

Överlag har IPS:er en lägre repsonstid jämfört med en bra TN-spelskärm som då har mindre eftersläp. Men den TN-skärmen är ju sämre på allting annat än just eftersläp.

Du kan köra med en skärm med större färgrymd och genom ICC-profiler kan program som exempelvis Photsohop beräkna om färgåtergivningen för att det ska matcha det du arbetar mot. De flesta program och spel ignorera dock sådant och kommer att ger en överdrift i färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta skärmar får inte uppdateringar alls, utan kan endast ge ny firmware genom att de skickas på service. LG är ett undantag och det kommer i första hand buggfixar lite sporadisk. Man är med bildskärmar en bit efter i tankesättet jämfört TV-sidan runt detta med ny mjukvara.

LG:s "Nano" syftar på hur färgfiltret fungerar med högre absorption av icke-önskade våglängder. Finns en teknisk sanning i det hela även om resultatet i praktiken kan åstadkommas med andra medel. "Nano"-beteckningen från LG:s sida är mer en bekräftelse på att de LG själva stoppar in sin bättre teknik jämfört med deras övriga utbud.

Överlag har IPS:er en lägre repsonstid jämfört med en bra TN-spelskärm som då har mindre eftersläp. Men den TN-skärmen är ju sämre på allting annat än just eftersläp.

Du kan köra med en skärm med större färgrymd och genom ICC-profiler kan program som exempelvis Photsohop beräkna om färgåtergivningen för att det ska matcha det du arbetar mot. De flesta program och spel ignorera dock sådant och kommer att ger en överdrift i färger.

Tack!

Och VA-panelerna har i överlag sämre responstider än IPS? Var det alltid så mellan dessa två tekniker?

Yes, och det är denna färgrymd som blir större än vad majoriteten av material är framtaget för att hantera. Förstod jag det rätt att 27GL850-skärmens sRGB-läge också gråmarkerade en massa matnyttiga inställningar, vilket gjorde även det läget till ett begränsat alternativ för att få korrekt sRGB-upplevelse?

Permalänk
Bildexpert 📺

VA-paneler har typiskt den sämsta responstiden av alla tekniker. Men vinner då på kontrastförhållande. Samt att många har avvikande subpixelstruktur som ger artefakter. Vissa är bättre, andra sämre och man vet inte i vilket innan man själv eller någon annan testat.

sRGB-lägena är nästan undantagslöst felkonstruerade på bildskärmar. Då är ofta fel i färg, fel EOTF och för hög ljusstyrka. Som ligger på reglage vilka är låsta/utgråade. En skärm som 27GL850 hade behövt ett enkelt reglage som lät en välja mellan sRGB och P3-färgrymd och det problemet vore helt ur världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Raza: Generellt är IPS säkrare köp än VA eftersom VA har stora variationer i eftersläp och framträdade/avvikande subpixelstruktur. Du vet aldrig i förväg vad som kommer med just den specifika skärmmodellen innan du själv eller någon bekräftat.

Besvärlig subpixelstruktur brukar inte fungera bra när man programmerar eftersom det påverkar textrenderingen. Eftersläp är mer en smakfråga. En del är extremt känsliga, andra märker inte av dem.

Är det därför jag upplever att min Odyssey G7 har lite oskarp text jämfört med andra 1440p-skärmar jag haft och att det känns lite suddigt när man scrollar på hemsidor?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Sådär, nu är äntligen beslutet taget och en LG 27GL83A är beställd. Tack så jättemycket för din hjälp och ditt tålamod. Det har varit en väldigt rörig process och jag uppskattar din återkommande vägledning genom den!

Då till nästa steg, vad bör jag tänka på vid mottagande av skärmen? Jag har uppfattat termen "skärmlotteriet" där det kan med lite otur behövas att produkten byts ut ett par gånger ifall suboptimala exemplar levereras. Finns det några riktlinjer kring vad jag bör leta efter för att avgöra kvalitén på mitt exemplar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av D10S:

Är det därför jag upplever att min Odyssey G7 har lite oskarp text jämfört med andra 1440p-skärmar jag haft och att det känns lite suddigt när man scrollar på hemsidor?

Jag har inte sett något i klartext om G7 och dess subpixelstruktur. Jag *tror* de har subpixlar som arbetar i hälfter vilket delvis används för att skapa halvtoner, men inte har allt för negativ inverkan på text. Går igenom detta på RG90-modellen: https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb...

Annars är det generellt så med VA-paneler. Samsung har lyckats väl med att dämpa eftersläp i spel men detta kan också påverka andra beteenden för exempelvis allroundbruk. En del märker detta, andra är helt ovetandes och kan inte märka det ens om jag pekar ut fenomenet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Raza:

Då till nästa steg, vad bör jag tänka på vid mottagande av skärmen? Jag har uppfattat termen "skärmlotteriet" där det kan med lite otur behövas att produkten byts ut ett par gånger ifall suboptimala exemplar levereras. Finns det några riktlinjer kring vad jag bör leta efter för att avgöra kvalitén på mitt exemplar?

Letar du efter fel så kommer du finna fel. Börja använd skärmen utan någon slags negativ förväntan är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Letar du efter fel så kommer du finna fel. Börja använd skärmen utan någon slags negativ förväntan är mitt råd.

Haha, ja det finns nog en visdom i det du säger. Jag fasar väl mest scenariot där jag upptäcker döda pixlar eller liknande småproblem först dagen efter att möjligheten att byta ut skärmen har passerat. Svårt att ose det därefter.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Nu borde skärmen komma vilken dag som helst! Sjukt pepp! Tror du att din inställningsguide för 27GL850 också är relevant för 27GL83A?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Raza:

@Laxpudding

Nu borde skärmen komma vilken dag som helst! Sjukt pepp! Tror du att din inställningsguide för 27GL850 också är relevant för 27GL83A?

Gissar/hoppas på att det är likadana grundfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gissar/hoppas på att det är likadana grundfunktioner.

Då hoppas jag att du gissar/hoppas korrekt! Lär väl yla i förvirring här ifall det ser helt annorlunda ut.