Permalänk
Medlem

Felsöka CPU utan ram

Har kommit över en väldigt villig ryzen 9 3900x och ett x470 moderkort billigt pga av böjda pins. Tyvärr äger jag inget ddr4 minne just nu. Kan jag få någon post med en gpu monterad?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Xenedras: Nej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns det inga post koder heller? Surt att köp ram om den är död.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xenedras:

Finns det inga post koder heller? Surt att köp ram om den är död.

Du kan ju säkert kolla men rimligen är det start av CPU och sedan check av minnesbank. Finns inte mycket att kolla på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är säkert någon trevlig SweClockare som, precis som du, bor i Jönköping och som kan tänka sig att låna ut någon DDR4-sticka mot några goda ÖL och trevligt teknikprat. Tyvärr har jag bara massa DDR3 liggandes så kan inte skicka ut ett par för lån.

Håller tummarna för dig och att du kan få låna en/ett par stickor från någon här!

PS. jag kan inte reglerna exakt utantill gällande detta, men om nuvarande regler tillåter det så kanske du kan ändra titeln till "Felsöka CPU utan RAM / låna RAM från någon i Jköping?" eller liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

@Xenedras: lite långt att åka annars hade du kunnat fått låna av mig. Bor 10mil ifrån bara.

Permalänk
Medlem

Köp ett par billiga på tradera , kan ju vara en singel 8gb bara för att se om det funkar

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Har man inte 30 dagar öppet på NetOnNet.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@Xenedras: lite långt att åka annars hade du kunnat fått låna av mig. Bor 10mil ifrån bara.

Köpte ett sett 3600 minnen. Ska ändå köpa ny dator inom kort. Så kan ju använda minnena till den om det visar sig att jag köpt en blindgångare.

Troligtvis är det kortis på moderkortet dock. Han har lyckats smeta pasta precis vid processorn.

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Köpte ett sett 3600 minnen. Ska ändå köpa ny dator inom kort. Så kan ju använda minnena till den om det visar sig att jag köpt en blindgångare.

Troligtvis är det kortis på moderkortet dock. Han har lyckats smeta pasta precis vid processorn.

Bild

Det där borde ju gå att städa upp (typ bomullstops med isopropanol eller liknande borde funka, tycker jag).

Förhoppningsvis har det inte orsakat någon riktig skada (om datorn varit på, tänker jag i första hand).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där borde ju gå att städa upp (typ bomullstops med isopropanol eller liknande borde funka, tycker jag).

Förhoppningsvis har det inte orsakat någon riktig skada (om datorn varit på, tänker jag i första hand).

Hoppas det är typ artic 5 som faktiskt är ledande och att inget har tagit skada. IPA och en tandborste löser det enkelt. Moderkortet startar men ger ingen bild enligt tidigare ägare. Detta efter att ha ska ha tappat processorn när han skulle byta kylare. Jag tror helt enkelt han lyckats att smeta pasta på kortet när detta skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där borde ju gå att städa upp (typ bomullstops med isopropanol eller liknande borde funka, tycker jag).

Förhoppningsvis har det inte orsakat någon riktig skada (om datorn varit på, tänker jag i första hand).

Fick igång kortet. Gjorde rent och körde en bios reset. Tycker 2000:- för en amd Ryzen 9 3900x/asus x470-f gaming/coolermaster liquid 240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Fick igång kortet. Gjorde rent och körde en bios reset. Tycker 2000:- för en amd Ryzen 9 3900x/asus x470-f gaming/coolermaster liquid 240.

Grattis till en bra affär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Har man inte 30 dagar öppet på NetOnNet.?

Precis det här dom tänkte på när dom kom på öppet köp.

"Vi lånar ut grejer gratis så ni kan felsöka andra grejer med det. Ni kan även testa att överklocka skiten ur dom så ni verkligen får det bästa vi har i affären! Att vi sen förlorar pengar på det för att vi måste sälja grejerna som begagnade struntar vi i för vi är så hiiiimla snälla!"

Eller?

PS: sen i nästa andetag så skriks det att man minsann INTE kommer handla på Amazon för dom är tjuuuuvar!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Fick igång kortet. Gjorde rent och körde en bios reset. Tycker 2000:- för en amd Ryzen 9 3900x/asus x470-f gaming/coolermaster liquid 240.

Najs, ja då blev det ju en bra affär!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Precis det här dom tänkte på när dom kom på öppet köp.

"Vi lånar ut grejer gratis så ni kan felsöka andra grejer med det. Ni kan även testa att överklocka skiten ur dom så ni verkligen får det bästa vi har i affären! Att vi sen förlorar pengar på det för att vi måste sälja grejerna som begagnade struntar vi i för vi är så hiiiimla snälla!"

Eller?

PS: sen i nästa andetag så skriks det att man minsann INTE kommer handla på Amazon för dom är tjuuuuvar!

Vet inte riktigt vad du menar? Men jag ser det som en förmån att kunna lämna tillbaka prylarna om det inte fungerar. Vad skall man annars ha öppet köp för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Fick igång kortet. Gjorde rent och körde en bios reset. Tycker 2000:- för en amd Ryzen 9 3900x/asus x470-f gaming/coolermaster liquid 240.

Det finns ett ord för det där - ett rejält kap! Grattis!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det finns ett ord för det där - ett rejält kap! Grattis!

Ja jag är helt lyrisk. Sitter på en i7 2600k idag som är klockad rejält. Så lär bli ett bra lyft för mig då jag verkligen använder applikationer som nyttjar mer kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Vet inte riktigt vad du menar? Men jag ser det som en förmån att kunna lämna tillbaka prylarna om det inte fungerar. Vad skall man annars ha öppet köp för.

Fast nu var det ju inte för att kolla om prylen du köpt inte fungerar utan för att testa en ANNAN pryl om DEN fungerar? För övrigt så handlar inte distansköplagen om saker som inte fungerar. Det har vi reklamationer till. Det du vill göra är att låna dom "gratis" för att slippa betala själv, a.k.a snylta på NetOnNet i detta fallet. Eller?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Om du har synpunkter på NetOnNet när det gäller deras sätt att skaffa sig nya och nöjda kunder så är det fel forum du använder.
Men dom verkar tycka att systemet fungerar så bra att man förlänger tiden för öppet köp till 3 mån. om man går med i deras kundklubb.
Avslutar min del av problemlösningen då tråden har spårat ut.