Lenovo lanserar nya bärbara datorer – Thinkpad X1 Nano och interna hörlurar

Permalänk
Melding Plague

Lenovo lanserar nya bärbara datorer – Thinkpad X1 Nano och interna hörlurar

Lenovos nya bärbara datorer för hösten 2020 innefattar bland annat tunna Thinkpad X1 Nano och Thinkbook 15 med inbyggda hörlurar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men varför? Det tillför ju inget? Vad skulle fördelen framför vanliga true-wireless lurar vara? Att de gör laptopen tjockare och inte går att använda till annat?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men varför? Det tillför ju inget? Vad skulle fördelen framför vanliga true-wireless lurar vara? Att de gör laptopen tjockare och inte går att använda till annat?

Något värde finns det väl med att slippa en till separat låda till hörlurarna? ^^ (tex riskerar inte att glömma dem)

Förstår dock din kritik om de inte går att använda till något annat.

Permalänk
Medlem

X1 Nano ser trevlig ut, kanske blir en sådan framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men varför? Det tillför ju inget? Vad skulle fördelen framför vanliga true-wireless lurar vara? Att de gör laptopen tjockare och inte går att använda till annat?

Det är ju häftigt i 5 minuter, tills kunderna upptäcker vilken gimmick det är.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av johanandersson:

Men varför? Det tillför ju inget? Vad skulle fördelen framför vanliga true-wireless lurar vara? Att de gör laptopen tjockare och inte går att använda till annat?

Det handlar alltså om true wireless-hörlurar, som kan huseras inuti datorn och ladda dem samtidigt. Enligt vad jag kan läsa mig till verkar det som att detta är en valbar funktion, och man ska kunna köpa datorn utan facket för hörlurarna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det handlar alltså om true wireless-hörlurar, som kan huseras inuti datorn och ladda dem samtidigt. Enligt vad jag kan läsa mig till verkar det som att detta är en valbar funktion, och man ska kunna köpa datorn utan facket för hörlurarna.

Ska inte vara så negativ. Innovation är roligt, även om jag inte ser nyttan i just denna lösningen.
Jag gillar ändå "gimmicks", speciellt när de inte skadar resten av bruksvärdet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det motiverar ju i alla fall ett mindre batteri.

Tacka vet jag modulplatserna från det tidiga 2000-talet,
för att inte snacka om fickdatorn man kunde gömma i en pcmcia kortplats. https://en.m.wikipedia.org/wiki/REX_6000

Har tom iomega zip varianten som fick plats i en pcmcia slot och passande hette clik. Den var så perfekt anpassad att många inte funkade, etiketten med namnet gjorde den för tjock.

Permalänk
Medlem

yes! väntat i 5 månader på denna lilla laptoppen (nano), ska bli ny laptop till vintern, jag har väntat på just denna för jag kräver att laptops ska ha trackpointen, kan inte komma över hur praktisk den är när man använder laptoppen med en hand, fråga mig inte vart den andra handen befinner sig

vette fan om jag gillar hörlursgrejen dock, känns onödigt som fan, hoppas den går att köpa utan. (EDIT: såg nu att det gällde andra modeller)

Permalänk
Medlem

Omöjligt att undgå den som tittat på något på Twitch idag. uBlock fungerar inte (för tillfället?) och Lenovo verkar vara den enda som köpt reklamplats i Sverige just nu.

Permalänk
Medlem

När jag reste mer i jobbet hade det helt klart varit smidigt med hörlurar i datorn, givet att de går att koppla mot telefonen samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

för att inte snacka om fickdatorn man kunde gömma i en pcmcia kortplats. https://en.m.wikipedia.org/wiki/REX_6000

Använde faktiskt en REX 6000 under 2001-2002. Var väl lite av en hatkärlek. Ibland kändes det så vansinnigt smidigt att anteckna på datorn, hiva in REX:en i läsaren och synkronisera allt. Och ibland kändes den jämfört med ett vanligt anteckningsblock som något vansinnigt klumpigt.

Permalänk
Medlem

Det Lenovo lovar att släppa bör man ta med en stor skopa salt. Dom har hur mycket grejer som helst på sina sidor som aldrig sett dagens ljus, annat än hos någon enstaka youtuber med influensa.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Med tanke på hur vanligt det är med öppna kontorslandskap idag tycker jag nästan hörlurarna tillför mer än de inbyggda högtalarna.

Jag har nästan alltid min jobbdator på mute och sällan behov av att ha ljudet på. När jag väl behöver ha ljud för nån nätkurs, skypemöte eller liknande så har jag såklart glömt min lurar hemma då dom används så sällan. För folk som endast behöver hörlurar sporadiskt och/eller jobbar mycket ute i fält så skulle det här vara rätt praktiskt.

Ser man det i kontexten av en jobbdator är det klart mer än bara en gimmick enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Är det bra lurar tycker jag att det är en bra idé helt klart.

Permalänk
Medlem

Om thinkbook 15 kommer med något diskret grafikkort som option (typ 1050 nivå räcker för mig, men vill ha liiiite mer kräm än inbyggda) så blir den intressant med en AMD i sig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Thunderbolt 4, gäller det även AMD-varianten?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd

Kommer jaga en ny laptop till jobbet under nästa år och någon av de små modellerna kan absolut vara intressant.
Den Lenovon jag har nu är tung som bly, muspadden funkar dåligt, den är seg och helt enkelt riktigt sunkig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Omöjligt att undgå den som tittat på något på Twitch idag. uBlock fungerar inte (för tillfället?) och Lenovo verkar vara den enda som köpt reklamplats i Sverige just nu.

Hur är detta relevant med artikeln?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inbyggda hörlurar? Vem fan lyckades komma på denna skiten? Och hur kunde det gå hela vägen till att faktiskt bli en produkt?
Låter ju som ett dåligt första aprilskämt - på ett datum så långt från första april man kan komma...

Permalänk

Inbyggda hörlurar!?! Någon skämtar med mig aprillo. Låter ju helt vansinnigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Med tanke på hur vanligt det är med öppna kontorslandskap idag tycker jag nästan hörlurarna tillför mer än de inbyggda högtalarna.

Jag har nästan alltid min jobbdator på mute och sällan behov av att ha ljudet på. När jag väl behöver ha ljud för nån nätkurs, skypemöte eller liknande så har jag såklart glömt min lurar hemma då dom används så sällan. För folk som endast behöver hörlurar sporadiskt och/eller jobbar mycket ute i fält så skulle det här vara rätt praktiskt.

Ser man det i kontexten av en jobbdator är det klart mer än bara en gimmick enligt mig.

Håller helt med här. Många förstår inte att dessa är ämnade för jobbet. Har själv suttit lite i samma sits och dessa hörlurar är klart bättre än andra gamla sketna headsets vissa arbetsplatser kör med. Så länge det bara är att ta ur de ur facket och stoppa i öronen så är det skitbra.

Permalänk
Avstängd

Hörlurar är definitivt en gimmick, men det kan förstås vara användbart ändå. Jag hade uppskattat att inte behöva trycka ner mina "finlurar" i datorväskan varje gång jag ska ta med jobbdatorn. Å andra sidan, hade jag haft "true wireless"-lurar så hade de förstås fått plats lite bättre än mina on-ear som inte går att fälla ihop. Sen är det ju en Thinkbook och ingen Thinkpad så det är ingen jobbdator, för mig i alla fall.

Frågan är vad som händer med utrymmet om man inte väljer att ha lurar, får datorn större batteri då exempelvis? För då är det ju ingen kompromiss för de som inte vill ha lurarna, men om det bara är ett tomt utrymme så är det värre förstås.

Permalänk
Medlem

Har Lenovo på jobbet, har du aldrig haft en "flipflop" som velat uppdatera bios så ofta som den, jag drar mina egna "Kinesiska spionteorier" om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har Lenovo på jobbet, har du aldrig haft en "flipflop" som velat uppdatera bios så ofta som den, jag drar mina egna "Kinesiska spionteorier" om det.

Den Lenovo ThinkPad datorn jag har, har bara velat uppdatera BIOS:en 1 eller möjligtvis 2 gånger under det året jag haft den. Första året när jag köpte mitt föregående moderkort så kom det typ 10 uppdateringar under det första året med den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig