Oneplus 8T blir utan Pro-syskon i år

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 8T blir utan Pro-syskon i år

Företagets kommande flaggskepp trotsar tidigare års upplägg och blir ensam telefon att bjuda på 120 Hz och 65 W snabbladdning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Sugen på att uppgradera men är riktigt nöjd med min Oneplus 6T så har inte behovet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Oneplus: "Oneplus 8T blir först med Android 11, med undantag för Googles Pixel-telefoner".

Översättning för Sverige:
"Oneplus 8T blir först ut med Android 11".

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hur mår batterierna av så snabb laddning egentligen?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Koyaanis:

Hur mår batterierna av så snabb laddning egentligen?

Jag kan ställa den frågan när jag träffar Oneplus i samband med lanseringen, men jag gissar att svaret blir något i stil med att tekniken "har testats för att möta kvalitetskrav" eller något liknande. Snabbladdning över effektnivåer som 30-35 W har ju funnits tillgängligt i ett år ungefär, svårt att uttala sig om hur det påverkar i långa loppet dessvärre.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att samsung galaxy s10e släpps för under 5k

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Hur mår batterierna av så snabb laddning egentligen?

Den använder dual cell ska tilläggas som enkelt förklarat innebär att det är två batterier man laddar för att sprida ut effekten.

Permalänk
Medlem

SNÄÄÄLAAA platt skärm!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Hur mår batterierna av så snabb laddning egentligen?

Själv har man ju 120W laddning på sin telefon

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Den använder dual cell ska tilläggas som enkelt förklarat innebär att det är två batterier man laddar för att sprida ut effekten.

Fast då blir ju kapaciteten på batterierna hälften så stor, och möjligheten till att ladda med hög ström beror i första hand på batteriets kapacitet. Å andra sidan så blir telefonerna bättre på att anpassa laddningen sista 20% då den största skadan sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

SNÄÄÄLAAA platt skärm!!

enbart pga bilden med platt skärm gick jag in och läste, håller tummarna!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Har en 5T som börjar få risigt batteri. Är det dags att byta upp sig tro?

Permalänk
Medlem

Jag har också en 5T som jag köpte ny när de kom ut.
Mitt batteri funkar perfekt, men det kan ha att göra med att jag är lite av en batteri-nörd
Laddar den få gånger med den medföljande Dash snabbladdaren (för det behöver i 99% av gångerna inte gå så fort). Sen laddar jag oftast inte upp den till mer än 85-90% vilket sparar batteriet en hel del. Laddar inte heller ur den till mycket lägre än 20-50%.

Chalmers tekniska högskola har gjort test på litiumceller vad gäller just detta. De kom fram till att om man laddar en litiumcell till fullt = 4,2V eller 100% så fick de ut upp til 500 laddcykler. Laddade man istället till max 4,1V eller 85-90% så fick man ut upp till 1000 cykler, alltså dubbelt så många laddningar. Laddade man till 4,05V eller 80-85% så fick man ut upp till 1500 laddcykler alltså 3 gånger fler än om man laddat till 100%.

Det hade varit fint med en funktion liknande det som finns på en del laptops där man kan ställa in max State of Charge som den tillåts ladda upp till. Då kunde man som de flesta ladda den på natten och den hade stannat vid angivet max batterinivå på exempelvis 90%. Istället laddas telefonen snabbt upp till 100% och hålls kvar där = inte bra för batteriet, men det är ju så de flesta gör.
Har för mig iPhone och någon Android-telefon faktiskt har den funktionen. Men de flesta har det inte.

Om man vill läsa om det:
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_li...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Hur mår batterierna av så snabb laddning egentligen?

Inte alls bra, kolla mitt inlägg ovan.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nisse977:

Jag har också en 5T som jag köpte ny när de kom ut.
Mitt batteri funkar perfekt, men det kan ha att göra med att jag är lite av en batteri-nörd
Laddar den få gånger med den medföljande Dash snabbladdaren (för det behöver i 99% av gångerna inte gå så fort). Sen laddar jag oftast inte upp den till mer än 85-90% vilket sparar batteriet en hel del. Laddar inte heller ur den till mycket lägre än 20-50%.

Chalmers tekniska högskola har gjort test på litiumceller vad gäller just detta. De kom fram till att om man laddar en litiumcell till fullt = 4,2V eller 100% så fick de ut upp til 500 laddcykler. Laddade man istället till max 4,1V eller 85-90% så fick man ut upp till 1000 cykler, alltså dubbelt så många laddningar. Laddade man till 4,05V eller 80-85% så fick man ut upp till 1500 laddcykler alltså 3 gånger fler än om man laddat till 100%.

Det hade varit fint med en funktion liknande det som finns på en del laptops där man kan ställa in max State of Charge som den tillåts ladda upp till. Då kunde man som de flesta ladda den på natten och den hade stannat vid angivet max batterinivå på exempelvis 90%. Istället laddas telefonen snabbt upp till 100% och hålls kvar där = inte bra för batteriet, men det är ju så de flesta gör.
Har för mig iPhone och någon Android-telefon faktiskt har den funktionen. Men de flesta har det inte.

Om man vill läsa om det:
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_li...

Låter lovande. Jag laddar sällan fullt på mitt batteri. Har den aldrig i laddare över natten t.ex. Brukar bara ladda upp på morgonen till 50%+. Quick Charge är ju svinbra för det ändamålet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt