Permalänk
Medlem

"Micro stutters"

Jag har ett litet men ändå så irriterande problem att datorn "hackar till" med jämna mellanrum. Det går cirka 4-5 sekunder mellan varje tillfälle och gör exempelvis att spel som CS:GO blir helt ospelbara då det ser ut som som att jag droppar frames även fast FPS-mätaren står på konstant 300+. Fenomenet uppstår även när jag är i Windows och exempelvis ska flytta ett fönster.

Någon som har ett bra förslag på hur jag kan börja med felsökning?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Jag har ett litet men ändå så irriterande problem att datorn "hackar till" med jämna mellanrum. Det går cirka 4-5 sekunder mellan varje tillfälle och gör exempelvis att spel som CS:GO blir helt ospelbara då det ser ut som som att jag droppar frames även fast FPS-mätaren står på konstant 300+. Fenomenet uppstår även när jag är i Windows och exempelvis ska flytta ett fönster.

Någon som har ett bra förslag på hur jag kan börja med felsökning?

Vad har du för komponenter i datorn? och jag antar att du spelar i 1080p?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?
Vet att Philips BDM4350UC som står här på bordet skippar en ruta var 2.3 sek, totalt värdelös till spel.

Permalänk
Medlem

Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
Processor: Intel Core i9 9900K
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16
Grafikkort: MSI GTX 1060 6GB
System-HDD: Samsung 970 EVO Plus 500 GB
Spel/program-HDD: Samsung 860 EVO Series 1 TB
Lagrings-HDD: Seagate Barracuda ST4000DM004 256MB 4TB

OS: Windows 10 (senaste uppdateringarna)

Monitor: LG UltraGear 27GL850, Dell UltraSharp UP2716D

@sINsen Nej, jag spelar i 1440p!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Har du massa USB-saker inkopplat, t.ex. headset?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Vad har du för program igång i bakgrunden ?
Under mina år då jag stött på liknande problem har det oftast vart något program eller någon ikopplad USB device som spökar.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
Processor: Intel Core i9 9900K
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16
Grafikkort: MSI GTX 1060 6GB
System-HDD: Samsung 970 EVO Plus 500 GB
Spel/program-HDD: Samsung 860 EVO Series 1 TB
Lagrings-HDD: Seagate Barracuda ST4000DM004 256MB 4TB

OS: Windows 10 (senaste uppdateringarna)

Monitor: LG UltraGear 27GL850, Dell UltraSharp UP2716D

@sINsen Nej, jag spelar i 1440p!

Jag hade samma problem när jag byggde ihop min dator för ca 1 år sen. Inte alls samma spec, men då var det minnena som inte fungerade helt korrekt. Inte försökt klocka minnen eller liknande det senaste? Eller kanske rent av bytt ut dem?

Permalänk
Inaktiv

Hittade flera trådar på nätet om folk som har liknande problem där ljuddrivrutin var boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du massa USB-saker inkopplat, t.ex. headset?

Mus, tangentbord och headset!

Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad har du för program igång i bakgrunden ?
Under mina år då jag stött på liknande problem har det oftast vart något program eller någon ikopplad USB device som spökar.

Spotify och Discord är väl de som vanligen körs.

Skrivet av Djungeluffe:

Jag hade samma problem när jag byggde ihop min dator för ca 1 år sen. Inte alls samma spec, men då var det minnena som inte fungerade helt korrekt. Inte försökt klocka minnen eller liknande det senaste? Eller kanske rent av bytt ut dem?

Jo, faktiskt så höjde jag nyligen klockfrekvensen på minnena nu när du säger det. Dock så var det från 2133 till 2666 vilket de är specificerade att köras med. Men det låter konstigt att man inte ska kunna köra minnen i den hastighet de säljs med? Om det nu är det som är problemet dvs.

Skrivet av anon42512:

Hittade flera trådar på nätet om folk som har liknande problem där ljuddrivrutin var boven.

Jag missade att jag även har ett Xonar Essence STX installerat. Och de har inte släppt nya drivrutiner sen 2015. Och allt har fungerat fint fram tills nu så jag tror de är oskyldiga i detta fallet.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Pröva utan usb-headsettet. Den kan väl skapa problem plötsligt fast den inte uppdaterats?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Du kan testa köra LatencyMon och sen spela. Efter du haft en stutter kan du tabba ut och kolla om den rapporterar någon specifik process eller drivrutin som krånglar.

https://www.resplendence.com/latencymon

Dom gånger jag felsökt liknande så har det oftast handlat om USB-portar som behöver nya drivrutiner, ev BIOSuppdatering eller att man ska söka reda på chipsetdrivrutiner från moderkorttilverkaren och installera om dem. Men det finns fler orsaker och lösningar.

Ett ljudkort som inte fått uppdateringar efter Windows 10 build 1903 (ändrades en del i hur os hanterar ljud då) låter lite oroväckande, men det behöver inte vara det.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Jag missade att jag även har ett Xonar Essence STX installerat. Och de har inte släppt nya drivrutiner sen 2015. Och allt har fungerat fint fram tills nu så jag tror de är oskyldiga i detta fallet.

Koppla ur ljudkortet och prova. Kan mycket väl bero på urgamla drivrutiner fast det börjar mitt i allt. Prova också koppla ur headset, och stäng av ALLA bakgrundsprogram.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Mus, tangentbord och headset!

Spotify och Discord är väl de som vanligen körs.

Jo, faktiskt så höjde jag nyligen klockfrekvensen på minnena nu när du säger det. Dock så var det från 2133 till 2666 vilket de är specificerade att köras med. Men det låter konstigt att man inte ska kunna köra minnen i den hastighet de säljs med? Om det nu är det som är problemet dvs.

Jag missade att jag även har ett Xonar Essence STX installerat. Och de har inte släppt nya drivrutiner sen 2015. Och allt har fungerat fint fram tills nu så jag tror de är oskyldiga i detta fallet.

Drog du igång xmp eller höjde du bara frekvensen?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TraXx:

Jag missade att jag även har ett Xonar Essence STX installerat. Och de har inte släppt nya drivrutiner sen 2015. Och allt har fungerat fint fram tills nu så jag tror de är oskyldiga i detta fallet.

Hur är det med integrerade ljudkortet då?

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Jo, faktiskt så höjde jag nyligen klockfrekvensen på minnena nu när du säger det. Dock så var det från 2133 till 2666 vilket de är specificerade att köras med. Men det låter konstigt att man inte ska kunna köra minnen i den hastighet de säljs med? Om det nu är det som är problemet dvs.

Hade testat att stänga av överklockningen. Mina var sålda för att klara 3200, men pallade bara köras i 2666. Blev en minnesuppgradering då jag kör ryzer.

Permalänk
Medlem

Som någon annan nämnde så är latencymon din vän. Den hjälpte mig när jag hade micro stutters på min gamla datorn. Det var drivrutiner till ljudkortet om jag kommer rätt ihåg som spökade.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Jag har ett litet men ändå så irriterande problem att datorn "hackar till" med jämna mellanrum. Det går cirka 4-5 sekunder mellan varje tillfälle och gör exempelvis att spel som CS:GO blir helt ospelbara då det ser ut som som att jag droppar frames även fast FPS-mätaren står på konstant 300+. Fenomenet uppstår även när jag är i Windows och exempelvis ska flytta ett fönster.

Någon som har ett bra förslag på hur jag kan börja med felsökning?

Samma som?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608574-cs-hackar-lagg...
edit:
Trodde de enbart var CS. Hade provat ny windows på tillfällig disk och se hur saker betéer sig, annars energiinställningar i windows skapa ny High perf. profil. (Ett tag skapade olika program upp egna profiler för powersaving etc)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7