En nätt liten jämförelse av TV-apparater

Permalänk

En nätt liten jämförelse av TV-apparater

Hej!

Nu börjar min Samsung från 2015 att bli lite väl till åren så nu är det dags för en ny och jag har nu börjat sätta mig in i alla nya finesser och tekniker som dykt upp de senaste åren.

Budget: I runda slängar 10 000 kr.
Användningsområde: PS4, och sedermera PS5, samt serier och film. TVn har en ganska central betydelse i mitt vardagsliv och jag uppskattar att sitta och kolla på en bra film eller serie med riktigt bra bildkvalité.

Jag har tagit del av vad Laxpudding skrivit (och sagt) samt en del övriga här på forumet. Jag tycker mig ha kommit fram till ett par värdiga kandidater:

Sony 55" XG95 4K UHD LED

LG 55" B9S 4K OLED Smart-TV

Samsung 55" Q77T 4K UHD QLED

Samsung 55" Q70T 4K UHD QLED

Samsung 55" Q70R 4K UHD QLED

Samsung 55" Q85R 4K UHD QLED

Samsung 65" RU8005 4K UHD

Mellan Sonyn och LG så är det OLED vs LCD, och om jag förstår saken rätt så är OLED "generellt" bättre. Och vad gäller bildbehandlingsmotorerna (α7 Gen 2 Intelligent Processor vs 4K HDR Processor X1 Ultimate) så vet jag inte..?

Vad gäller Samsungarna så är dom vad jag förstår det ganska lika, men att två av dessa är från i år medan övriga är 2019. Sen verkar det som om 65" sticker ut en aning med en annan bildbehandlingsmotor (UHD Engine mot dom andras Quantum processor 4K). Är det en relevant skillnad mellan dessa?
Vad skiljer sig i övrigt mellan dessa modeller?

Vissa av modellerna är något år äldre än andra, vissa är dyrare, nån är större osv. Allt det där vägs in i slutgiltiga beslutet men personligen har jag inga problem med att ta en fjolårs-tv om det innebär att jag går ner 4-5 K i pris, och ändå får en väldigt bra tv.

Är det någon uppenbar nackdel/fördel som jag missat?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nackdelen med alla utom LGs modell är att dom inte är OLED. Elgiganten har en modell utan förpackning för 10870kr: https://www.elgiganten.se/product/outlet/tv-bild-fyndvaror/18...

Köp den och sen njut
OLEDi 65" blir ett ganska stort steg upp i pris

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Nackdelen med alla utom LGs modell är att dom inte är OLED. Elgiganten har en modell utan förpackning för 10870kr: https://www.elgiganten.se/product/outlet/tv-bild-fyndvaror/18...

Köp den och sen njut
OLEDi 65" blir ett ganska stort steg upp i pris

Jag har än så länge inte upplevt QLED eller OLED, enbart läst om för och nackdelar (men planen är givetvis att ändra på det). Jag tror att jag inte kommer märka av någon större skillnad mellan OLED/QLED när jag står i ett varuhus, just med tanke på att referensramen är min ”gamla” tv.

Jag vill ju däremot inte bli besviken långt senare efter inköpet om jag upptäcker att någon OLED/QLED skulle vara sämre för tex tv-spel eller film.

Så för tillfället - om ingen kan argumentera för annat- så spelar OLED/QLED ganska liten skillnad. Bägge levererar ju väldigt bra bild

Permalänk
Avstängd

Blanda inte ihop OLED och QLED, det är inte alls samma sak (eller samma liga).

Ska du ha den bästa möjliga bilden ska du titta på OLED, men de kostar även mer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Detarvisomar:

Mellan Sonyn och LG så är det OLED vs LCD, och om jag förstår saken rätt så är OLED "generellt" bättre. Och vad gäller bildbehandlingsmotorerna (α7 Gen 2 Intelligent Processor vs 4K HDR Processor X1 Ultimate) så vet jag inte..?

Går igenom skillnaderna mellan modellerna i 2019-guiden och har "halvleks"-kompletteringar för LG 2020 och Samsung 2020

Samsung RU8 är mellanklass. Du vinner 10 tum och förlorar det som gör de flesta Q-modeller bättre.
Q70T och Q77T är samma apparat med skillnader i färg på lister och fötter. Dessa är jämförbara med RU8 i prestanda och är alltså mellanklass, dvs kompromissar med sådant som ljusstyrka för HDR, men behåller viss funktion från bättre modeller.

"Ultimate engine" etc. – Alla TV har någon form av bildprocessor. Mest att tillverkarna väljer att sätta namn på dem. Går inte att jämföra detta rakt av då informationen inte finns. Vi kan till exempel aldrig få en LG OLED med Samsungs bildprocessor eller liknande. Detta är en del av den helhet som utgör en produkt. Mest att tillverkarna tenderar att prata om det som en teknisk finess i marknadsföringssyfte.

En möjlig poängen med att ha koll på bildprocessorn är för att jämföra inom samma tillverkare. Ifall en och samma tillverkare har sin "Super Duper Ultimate X" på en modell och nöjer sig med "UHD Meh" på en annan, så är det rimligtvis så att de stoppar sin bästa/mest omfattande bildprocessor i vad de själv anser vara den bättre modellen. Denna interna rankning kan man i vilket fall utröna genom att jämföra produktbeteckningen, så detta är av mindre betydelse.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Detarvisomar:

Jag har än så länge inte upplevt QLED eller OLED, enbart läst om för och nackdelar (men planen är givetvis att ändra på det). Jag tror att jag inte kommer märka av någon större skillnad mellan OLED/QLED när jag står i ett varuhus, just med tanke på att referensramen är min ”gamla” tv.

Jag vill ju däremot inte bli besviken långt senare efter inköpet om jag upptäcker att någon OLED/QLED skulle vara sämre för tex tv-spel eller film.

Så för tillfället - om ingen kan argumentera för annat- så spelar OLED/QLED ganska liten skillnad. Bägge levererar ju väldigt bra bild

"Q" i "QLED" är bara en bokstav som Samsung lade till för att dom inte har OLED. Visst ser "O" och "Q" ganska lika ut om man kisar lite med ögonen?

Samsung kör alltså med vanliga bakgrundsbelysta paneler, även om dom använder sig av så kallad FALD (Full array local dimming) för att det inte ska blöda över så mycket på bilden. Detta innebär att bilden inte kan bli lika mörk som t.ex. en OLED kan bli.

När det är scenbyte i en film så blir skärmen svart, eller hur? Första gången du ser det på en OLED kommer du tro att TVn stängdes av, för det blir HELT SVART. På en vanlig gammal led-tv som t.ex. samsung tillverkar så ser man ändå att det är en ljuskälla där bakom.

Jag kommer aldrig rekommendera något annat än LG OLED till folk som tittar på TV.

Inte ens folk som ska ha den att spela till, för till och med där får jag medhåll av sweclockers att OLED är bäst på allt

Så, nu kan jag gå ner från min pall och inkassera mina shill-pengar från LG

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

QLED som teknikbegrepp handlar om hur bakgrundsbelysningen fungerar på en LCD-TV. Går igenom det för TCL X10 (som också använder Mini-LED) här: https://www.sweclockers.com/artikel/30275-tekniken-bakom-mini...

QLED som produktbegrepp, hos främst Samsung, betyder att tekniken med Quantum dot används, men det kan vara i väldigt olika utsträckning. På Samsungs 2020-utbud har Q70T och Q60T båda "QLED" men tekniken är så begränsad i sin användning att det inte skiljer sig nämnvärt från vilken annan LCD-TV som helst egentligen. Med Q80T och uppåt är det en annan sak och för de högre modeller i Q9x och Q9xx-modellerna är teknikens fördelar mycket mer framträdande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nackdelen med alla utom LGs modell är att dom inte är OLED. Elgiganten har en modell utan förpackning för 10870kr: https://www.elgiganten.se/product/outlet/tv-bild-fyndvaror/18...

Köp den och sen njut
OLEDi 65" blir ett ganska stort steg upp i pris

Såg den i butik för några dagar sedan, om jag förstod det rätt så är det en av demo-apparaterna som är uppsatt på väggen som de säljer. Tveksamt om man vill köpa den utan att ha sett hur många timmar den rullat.

EDIT: Kanske schysst för TS att ha en tv med stöd för 4k @ 120 Hz om det ska spelas på en PS5:a?

Själv hade jag nog inte vågat köpa en OLED med tanke på risken för inbränning. Vet att det är ett uttjatat ämne där många svär på att det inte är ett problem för normalt och varierat användande. Men det kommer ändå en del rapporter om inbrända loggor där de drabbade inte alls verkar plågat tv:n under långa stunder med t ex TV4:s morgonsol eller andra loggor. Någon mer insatt som kan belysa om detta beror på variationer mellan panelerna som tillverkas eller om det är en inställningsfråga där de som drabbats kört sina apparater på maximal ljusstyrka?

Permalänk
Medlem

OLED vill man inte köpa i andrahand. Q70/77T är inte i samma liga som de andra du nämnt. XG95 är en riktig bra TV, du har även länkat några andra TVs som ligger runt 13k, och du kan även få 2020 modellen Xh95 för 14k. Dock är det inte mycket som skiljer den åt från XG95, mer än ett widefilter, samt möjligtvis en bättre algoritm för local dimming men det sägs att om du installerar XH95 software på XG95(vilket är möjligt med en USB) så förbättrar det även XG95. Har en LG CX och en XG95, och LGn är visserligen snäppet vassare i bildkvalite men blir inte lika ljus så det kan vara värt att fundera över med OLED, om det kommer vara i ett väldigt ljust rum.

Om HDMI 2.1 är något du verkligen vill ha, är XH90 troligtvis den billigaste du kan hitta. Blir inte lika ljus som XH95 och lite sämre bild, men kan vara bättre för gaming om man vill satsa på 4k120(vilket jag tror kommer vara en gimmick de första åren) samt VRR.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Samsung RU8 är mellanklass. Du vinner 10 tum och förlorar det som gör de flesta Q-modeller bättre.
Q70T och Q77T är samma apparat med skillnader i färg på lister och fötter. Dessa är jämförbara med RU8 i prestanda och är alltså mellanklass, dvs kompromissar med sådant som ljusstyrka för HDR, men behåller viss funktion från bättre modeller.

"Ifall en och samma tillverkare har sin "Super Duper Ultimate X" på en modell och nöjer sig med "UHD Meh" på en annan

Så Sony och LG kanske är allra mest aktuella då av dom jag länkade til, sett till att dom sållas mer åt Premium-klassen?

Har du några andra spontana tankar kring mina alternativ?

Skrivet av Printscreen:

När det är scenbyte i en film så blir skärmen svart, eller hur? Första gången du ser det på en OLED kommer du tro att TVn stängdes av, för det blir HELT SVART. På en vanlig gammal led-tv som t.ex. samsung tillverkar så ser man ändå att det är en ljuskälla där bakom.

Jag kommer aldrig rekommendera något annat än LG OLED till folk som tittar på TV.

Inte ens folk som ska ha den att spela till, för till och med där får jag medhåll av sweclockers att OLED är bäst på allt

Så, nu kan jag gå ner från min pall och inkassera mina shill-pengar från LG

Bra genomgång! Visste att det fanns skillnader men tolkade det mest som att det är mer individuellt för tittaren

Skrivet av megamats:

EDIT: Kanske schysst för TS att ha en tv med stöd för 4k @ 120 Hz om det ska spelas på en PS5:a?

Är det värt att sikta på detta med 120hz kontra 100 (som verkar vanligare)? Det är väl inte så att man gärna byter ut tex OLED bara för att få 120 hz?

Skrivet av T0MT0M:

OLED vill man inte köpa i andrahand. Q70/77T är inte i samma liga som de andra du nämnt. XG95 är en riktig bra TV, du har även länkat några andra TVs som ligger runt 13k, och du kan även få 2020 modellen Xh95 för 14k. Dock är det inte mycket som skiljer den åt från XG95, mer än ett widefilter, samt möjligtvis en bättre algoritm för local dimming men det sägs att om du installerar XH95 software på XG95(vilket är möjligt med en USB) så förbättrar det även XG95. Har en LG CX och en XG95, och LGn är visserligen snäppet vassare i bildkvalite men blir inte lika ljus så det kan vara värt att fundera över med OLED, om det kommer vara i ett väldigt ljust rum.

Om HDMI 2.1 är något du verkligen vill ha, är XH90 troligtvis den billigaste du kan hitta. Blir inte lika ljus som XH95 och lite sämre bild, men kan vara bättre för gaming om man vill satsa på 4k120(vilket jag tror kommer vara en gimmick de första åren) samt VRR.

Jag tror att åtminstone en av modellerna jag länkade till hade HDMI 2.1. Det känns som en vettig investering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detarvisomar:

Så Sony och LG kanske är allra mest aktuella då av dom jag länkade til, sett till att dom sållas mer åt Premium-klassen?

Har du några andra spontana tankar kring mina alternativ?

Bra genomgång! Visste att det fanns skillnader men tolkade det mest som att det är mer individuellt för tittaren
Är det värt att sikta på detta med 120hz kontra 100 (som verkar vanligare)? Det är väl inte så att man gärna byter ut tex OLED bara för att få 120 hz?

Jag tror att åtminstone en av modellerna jag länkade till hade HDMI 2.1. Det känns som en vettig investering

Tror(?) Att lgn har HDMI 2.1

Permalänk
Skrivet av T0MT0M:

Tror(?) Att lgn har HDMI 2.1

Stämmer! Vilket ihop med OLED (då enligt ovan) gör den till en väldigt stark kandidat. Vet som sagt inte hur mycket Hz spelar in (100 eller 120) men det kanske är försumbart

Permalänk
Medlem

Ska man ha en 55" eller 65" så är oled ett lätt val. Upplevelsen man får av en 85" ger betydligt mer än skillnaden i svärta på en oled. Finns alldeles för många oled-fanatiker som bara stirrar sig blinda på en punkt. lol

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mAster9:

Ska man ha en 55" eller 65" så är oled ett lätt val. Upplevelsen man får av en 85" ger betydligt mer än skillnaden i svärta på en oled. Finns alldeles för många oled-fanatiker som bara stirrar sig blinda på en punkt. lol

Du är bara bitter för att du köpte fel TV

Nä men jag håller med; går man upp till 80" monster så är det ju en helt annan wow-faktor som spelar in. Oled i den klassen kostar mer än en ny Passat, så det går ju inte ens att drömma om hehe

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com